به گزارش افتونیوز؛ رئیس انجمن تغذیه استان در خصوص نقش سبک زندگی در ارتقا سیستم ایمنی گفت: مثلث تغذیه مناسب، خواب کافی و به موقع و همچنین کاهش استرس از مهم ترین موارد تاثیر گذار در افزایش قدرت سیستم ایمنی می باشد. رضایی پرهیز از پرخوری و کم خوری در ایام بیماری کرونا را از موضوعات مهم تغذیه ای عنوان کرد و توصیه به خوردن همه مواد غذایی در حد متعادل را از اصول مهم غذایی در افزایش قدرت دفاعی عنوان کرد.

عضو انجمن تغذیه ایران در خصوص باید های این فصل و دوران پاندمی کرونا گفت: سعی نمایید از تمام گروه های غذایی و به اندازه متعادل استفاده نمایید. هیچ یک از گروه های غذایی غلات، میوه و سبزیجات، لبنیات و منابع پروتئینی را بر اساس استدلال های غیر علمی حذف نکرده و چربی های سالم همچون روغن های گیاهی زیتون، کلزا، دانه های خوراکی و انواع مغزها را در برنامه غذایی روزانه قرار دهید. کم خوری و پرخوری در این ایام به شدت منع شده و حتما از انواع میوه ها و سبزیجات با حفظ رعایت اصول صحیح بهداشت در شست و شوی آن ها استفاده نمایید. سه رنگ سبزیجات قرمز، نارنجی و سبز تیره را در برنامه غذایی خود قرار داده تا از خواص مفید همه مواد مغذی سبزیجات بهره لازم را ببرید. سعی کنید غذاهای سنتی همچون انواع سوپ و آش را در یک یا تعداد بیشتری از وعده های غذایی خود قرار داده و از انواع سبزیجات، منابع پروتئینی همچون انواع گوشت و حبوبات و همچنین غلات سالم برای تهیه آن ها استفاده نمایید.

عضو نظام پزشکی آهن، سلنیوم، روی، ویتامین های گروه B، ویتامین A و امگا۳ را از مهم ترین ریزمغذی های موثر در تقویت سیسم ایمنی بدن عنوان کرد که در ادامه مهم ترین منابع غذایی این نوع ریز مغذی را بدین شکل تشریح کرد: گوشت و حبوبات از مهم ترین منابع غذایی آهن می باشد که برای افزایش جذب آهن غذا در منابع گیاهی می توان از منابع غذایی ویتامین C همچون آبلیموی تازه بهره برد. غلات کامل همچون نان های سبوسدار نیز از بهترین منابع تامین سلنیوم بوده و با دریافت هویج، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، جعفری، گشنیز و اسفناج نیز می توان منابع غذایی پیش ساز ویتامین A را دریافت نمود. ماهی، گردو و روغن زیتون از منابع خوب امگا۳ بوده و با دریافت روزانه و منظم تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل، شیر و سایر لبنیات نیز می توان ویتامین های گروه B را تامین کرد.
رضایی در خصوص منع مصرف لبنیات در این ایام نیز عنوان کرد که هیچ منبع علمی تا کنون توصیه به منع مصرف لبنیات در این فصل و افراد مبتلا به کرونا ننموده است و اتفاقا این گروه از مواد غذایی با تامین کلسیم، ویتامین گروه B و پروتئین نقش به سزایی در افزایش قدرت ایمنی بدن دارد. پس افراد می توانند به منظور کاهش نگرانی در خصوص مصرف لبنیات، از مواد غذایی همچون عسل، خرما، کنجد، دارچین و گیاهانی همچون نعناع و پونه به همراه این گروه استفاده نمایند.
مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان گچساران در خصوص مصرف مکمل های غذایی و داروهای گیاهی نیز گفت: به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک و متخصصین تغذیه از مکمل های غذایی به بهانه افزایش ایمنی و رفع کمبودها استفاده نکنید چرا که در بهترین حالت اگر عوارض خاصی را هم در دوران پاندمی این بیماری پیچیده و ناشناخته ایجاد نکند؛ ممکن است موجب تحمیل هزینه اضافی برای افراد گردد. همچنین بدون مشورت با پزشک از مصرف داروهای گیاهی پرهیز نموده و در مصرف گیاهان دارویی نیز حد اعتدال را رعایت نمایید. زنجبیل، دارچین، آویشن، نعناع، دمنوش های بابونه، تخم گشنیز و سیر از جمله مهم ترین این گیاهان دارویی هستند که خود منابع علمی طب سنتی نیز تاکید ویژه بر احتیاط در مصرف زیاد آن ها دارد.
مسئول تغذیه بالینی بیمارستان تخصصی گچساران در خصوص تغذیه در بیماران مبتلا به کرونا نیز عنوان کرد که سه اصل تقویت سیستم ایمنی، تامین مایعات و تامین انرژی-پروتئین کافی از اصلی ترین اصول مراقبت تغذیه ای در بیماران کرونایی است. چنانچه بیماران در بیمارستان بستری بوده که مداخلات درمانی به طور دقیق توسط تیم درمان انجام می گیرد. اما بیماران سرپایی و کسانی که علائم این بیماری را در خود مشاهده و یا خود را بیشتر در معرض این بیماری می بینند باید توجه داشته باشند که مصرف مایعات را حتی در صورت تشنه نبودن در دستور کار خود قرار داده و هر ۱۵ دقیقه یک چهارم تا نصف لیوان آب و یا سایر مایعات گرم را استفاده کنند. همه افراد از تمامی گروه های غذایی استفاده و به طور منظم همه وعده های غذایی و میان وعده ها را با تاکید بر صرف صبحانه مصرف نمایند. برای تامین پروتئین کافی در تمام وعده های غذایی از منابع آن همچون تخم مرغ، گوشت سفید و حبوبات استفاده نموده و سعی بر پخت صحیح و کامل آن ها داشته باشند. استفاده از ماست پروبیوتیک و حتی مکمل های پروبیوتیکی نیز می تواند اثرات خوب و قابل توجهی در کنترل عفونت های تنفسی داشته باشد. در کنار وعده غذایی از سوپ های مقوی استفاده نموده و افراد سعی کنند در ایام بیماری، نقاهت و حتی تردید نسبت به داشتن آن، دورچین های خام غذایی را حذف و از دورچین های پخته همچون لبو، کدو حلوایی، هویج، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، اسفناج و شلغم استفاده نمایند. در وعده های غذایی نیز از روغن زیتون استفاده نموده و در صورت ممکن از جوانه های گیاهی حبوبات و غلات که منشا بسیاری از مواد مغذی مفید هستند در تهیه غذاها استفاده نمایند. افراد از مصرف انواع فست فود، غذاهای سرخ شده، گوشت های فراوری شده، نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر به طور کامل اجتناب کرده و در نهایت با ایجاد آرامش و کاهش استرس در زندگی، کمک به بهبود بیماری خود داشته باشند.
______________________________
گزارش : سعید کاویانی