به گزارش اَفتونیوز؛ مسیر اصلی پاتاوه – دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – یاسوج، بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال دهنده بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است.
طرح ملی جاده پاتاوه – دهدشت یکی از طرح های اولویت دار و محور اصلی توسعه برای خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست محسوب می شود
ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد، با این حال ۲۵ سال از شروع عملیات احداث این جاده مهم می گذرد و همه چشم انتظار افتتاح آن هستند.

این طرح ملی به دلیل طولانی شدن روند اجرای آن در سال های گذشته به یک مطالبه مردمی و عمومی مبدل شده است.
چهار دولت در این مدت دنباله دار تلاش کرده اند که جاده پاتاوه به دهدشت را به پایان برسانند اما روند کند اجرای آن مردم استان را به ستوه آورده است اما در دولت دوازدهم نگاه ویژه ای به این طرح شده است.
طرح ملی پاتاوه به دهدشت جزو ۳۳ طرح مهم جهش تولید کهگیلویه ‌و بویراحمد آورده شده و عزم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و مسئولان از جمله نماینده مردم شریف کهگیلویه بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی و استاندار و دیگر مسولان برای تکمیل این جدی است.
به گفته مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد از زمان اجرای طرح ملی پاتاوه – دهدشت در سال ۷۳ تا پایان سال گذشته ۶ هزار میلیارد ریال از منابع ملی و استانی برای ساخت این طرح ملی هزینه شده است.
در سال جاری نیز ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف به این طرح ابلاغ که تاکنون ۲ میلیارد ۳۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.
ساخت محور پاتاوه – دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.

قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سرچنار در سال ۸۷ نیز به بهره برداری اولیه رسید.
قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.
قطعه سوم جاده ملی پاتاوه – دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر است.
قطعه دوم این جاده به طول ۲۸ کیلومتر اردیبهشت سال ۹۷ به بهره برداری رسید.

این پروژه یکی از حیاتی ترین راه ارتباطی حوزه جنوب کشور است که به خوبی می تواند شهرستان کهگیلویه را از بن بست خارج کند.

پیشرفت فیزیکی این پروژه در چند ماه اخیر با توجه به تزریق اعتبارات نسبت به گذشته چندین برابر بوده و اگر همین روند ادامه پیدا کند تا آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

این پروژه از جمله پروژه های مهم کشور که زیر مجموعه موسسه راه سازه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)می باشد.