حاتم پیام: هیچ طرح و برنامه‌ای برای ترافیک یاسوج وجود ندارد/ پارکینگ‌های موقتی ترافیک سنگین را تسکین نمی‌دهد

استفاده از ستاد بازآفرینی شهری برای حل ترافیک، بازسازی خیابان‌های مرکزی و فرسوده‌ی شهر می‌تواند کمک حال شورای شهر باشد و ترافیک از این راه کنترل شود، اما این درصورتی است که افرادی پیگیر باشند، ولی می‌بینیم که ستاد بازآفرینی آنقدرها انگیزه‌ای برای کار برای حل ترافیک ندارد.


رئیس شورای اسلامی شهرستان بویراحمد گفت: حل ترافیک یاسوج یک عزمی می‌خواهد که همه مسئولان شهری باید در آن سهیم باشند و از طرفی مردم باید آن را از شورای شهر آینده مطالبه کنند، اگر یاسوج قرار است پیشرفتی کند، با وجود شیب صعودی جمعیت، صنعت گردشگری، اهمیت رفاه و شهرنشینی در یاسوج، باید حل معضل ترافیک به شیوه‌های نوین را در رأس امور خود قرار دهد.

حاتم پیام رئیس شورای اسلامی شهرستان بویراحمد صبح امروز (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ) در جمع خبرنگاران با اشاره به معضلات ترافیکی شهر یاسوج گفت: یاسوج مقصد فعالیت‌های صنعتی و خدماتی شهرستان‌های حومه‌ی یاسوج و مرکز تجمع و فعالیت جمعیت عظیمی است. یاسوج با وجود آنکه ۱۳۵ هزار نفر جمعیت دارد ولی در طول روز به بیش از ۲۰۰ هزارنفر جمعیت خدمات دهی می‌کند و این به دلیل همین موضوع تجمع صنایع و اهمیت شهر یاسوج است.

پیام اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی یاسوج معضل ترافیک این شهر است. آنچه که در این موضوع اهمیت پیدا می‌کند توجه به توپولوژی شهر یاسوج است، برای آنکه بتوان بر این اساس راه‌هایی برای حل معضل ترافیک این شهر یافت که قطعاً راه‌های زیادی وجود دارد ولی تاکنون متاسفانه برای آن فکری نشده است.

پیام با اشاره به اینکه معضل ترافیک شهر یاسوج با استفاده از دیدگاه‌های نوین طراحی شهری امکان پذیر است، گفت: یکی از این راه‌ها ایجاد فرهنگ پیاده محوری و پیاده رو سازی است. رشد شهرنشینی، زندگی آپارتمان نشینی، افزایش ساعت کاری و درگیری انسان‌ها با مشکلات باعث شده که طراحان شهری و برنامه ریزان به سمت افزایش مبلمان شهری، ایجاد تفرجگاه‌ها در دل شهر بروند و موضوعات جدید شهری از جمله «عابران پیاده» را مدنظر قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بویراحمد گفت: در ایران هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته و چه شهرسازان و یا بخش‌های خصوصی اعم از بازاریان به زیباسازی شهری توجه بیشتری کرده‌اند، می‌خواهم بگویم که در دهه‌های اخیر، دیدگاه جدیدی نسبت به شهر ایجاد شده که در آن تفریح و سرگرمی در محل اهمیت بازسازی شهری قرار گرفته است.

وی افزود: وقتی در یک خیابانی رد می‌شویم که سنگ فرش است، می‌توانیم روی نیمکت کنار دستمان کمی لم بدهیم، از بستنی فروشی روبرو، بستنی سفارش بدهیم، می‌توانیم کمی آن طرف تر از مناظر زیبا و سرسبز شهری لذت ببریم، و به مغازه‌هایی که در مسیر قرار دارند نگاه کنیم، این‌ها فضاهای جدید شهری است که یاسوج به دلیل آب و هوای بسیار مساعد پتانسیل بالایی برای ایجاد آن دارد و ما باید به آن ورود کنیم و قطعاً این موضوع با معضل حل ترافیک نیز در ارتباط است.

پیام اظهار کرد: پل طبیعت تهران و جاهای دیدنی دیگر در دل این شهر هستند که «پیاده روها» را عامل اهمیت قرار داده‌اند، خوب مگر هوای یاسوج دست کمی از آب و هوای بهترین شهرهای ایران دارد؟ قطعاً پیاده رو سازی در برخی از خیابان‌های یاسوج می‌تواند بار ترافیک شهری را کنترل کند و فضاسازی زیبایی نیز می‌توان در آن ایجاد کرد.

وی در انتقاد از شورای شهر یاسوج و ستاد بازآفرینی شهری اظهار کرد: قطعاً استفاده از ستاد بازآفرینی شهری برای حل ترافیک، بازسازی خیابان‌های مرکزی و فرسوده‌ی شهر می‌تواند کمک حال شورای شهر باشد و ترافیک از این راه کنترل شود، اما این درصورتی است که افرادی پیگیر باشند، ولی می‌بینیم که ستاد بازآفرینی آنقدرها انگیزه‌ای برای کار برای حل ترافیک ندارد.

پیام گفت: شورای شهر و شهردارهای یاسوج، کی به این مسئله رسیدگی کرده‌اند؟ در ستادهای جلسات بازآفرینی شهری، در جلسات شورای شهر و در جلسات شهرداری کی به این موضوع توجه شده است؟

حاتم پیام با اشاره به خیابان‌های با بار ترافیک زیاد در این شهر، اظهار کرد: خیابان چهارراه سینما که از جمله خیابان‌های قدیمی شهر است، خیابان هفت تیر تا میدان شهدا، خیابان‌های خروجی شهر به سمت تفرجگاه‌ها، در ساعاتی از شبانه روز بار ترافیکی بسیار زیادی را تحمل می‌کند، چرا مدیران استانی نسبت به این موضوع طی سالهای گذشته از شورا و شهرداری مطالبه‌ای نداشته‌اند؟

وی گفت: نمی‌بینیم هیچ برنامه‌ای و هیچ طرحی تدوین شود که بتوان بر اساس آن ترافیک شهری را بهبود دهیم.

پیام افزود: یاسوج آب و هوای آن حتی بهتر از هوای شیراز و تهران و اصفهان است، مشکل ما واقعاً این است که زاینده رود نداریم؟ باید زاینده رود داشته باشیم تا به فکر بیفتیم؟ ما اتفاقاً یک آبشار در دل شهرمان داریم، کدام شهری را می‌بینید که در چند قدمی آن آبشار داشته باشد؟ چرا مسئولان ما با توجه به این همه نعمات خدادادی فکری برای حل معضلات شهری، از جمله ترافیک، نکرده‌اند!؟

پیام به اهمیت گردشگری این شهر گفت: ترافیک شاید تنها عامل دافعه نباشد، ولی قطعاً سهم بالایی در دفع شهروندان عزیز و گردشگران از یاسوج خواهد داشت. در مناسبت‌های مختلف و ایام تعطیلات، ایام تعطیلات عیدهای فطر و قربان، عید نوروز، چنان گره ترافیکی به زلف و بخت سیاه این شهر می افتد که امان مردم را می‌برد. می‌بینیم که مردم می‌خواهند به قصد رفتن به سمت کاکان از شهر بیرون بزنند ولی دو ساعت فقط در ترافیک مانده‌اند!

پیام گفت: پارکینگ‌های موقتی ترافیک سنگین را تسکین نمی‌دهد و در واقع این پارکینگ‌ها موقتی هستند. در شورای شهر پنجم یک دوره چهارساله تلف شد، دو سال است که با ویروس کرونا درگیر هستیم و بخاطر محدودیت‌ها، شورای شهر می‌توانست راحت‌تر به حل معضل بپردازد ولی واقعاً چه کاری کرده است؟ شهرداری این شهر تاکنون برای معضل ترافیک این شهر چه کاری کرده است؟

پیام اظهار کرد: فرهنگ ترافیکی در این شهر توسعه یافته نیست و حتی مسئولان به فکر خط کشی خیابان‌ها نیز نبوده‌اند!
پیام بیان کرد: حل ترافیک یاسوج یک عزمی می‌خواهد که همه مسئولان شهری باید در آن سهیم باشند و از طرفی مردم باید آن را از شورای شهر آینده مطالبه کنند، اگر یاسوج قرار است پیشرفتی کند، با وجود شیب صعودی جمعیت، صنعت گردشگری، اهمیت رفاه و شهرنشینی در یاسوج، باید حل معضل ترافیک به شیوه‌های نوین را در رأس امور خود قرار دهد.