امضای روشنفکر پای یک طرح الزام آور برای دولتی ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان را تصویب کردند.


به گزارش اَفتونیوز ، تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور یکی از ابزارهای نظارتی و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آگاه‌سازی مسئولان دولت و وزرا درباره مشکلات موجود است اما مسئولان دولت دوازدهم نسبت به تذکرات نمایندگان مجلس بی‌توجه هستند.

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای مجلس تاکنون ده‌ها تذکر به مسئولان اجرایی کشور داده‌ام، اما پاسخی داده نمی‌شود، عنوان کرد: «از آن بالاتر حتی وزرا هم به طرح سؤالات به‌درستی پاسخ نمی‌دهند».

در همین راستا، طرح دوفوریتی الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسـخگویی بـه تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در دستور کار امروز (یکشنبه ۴ مرداد) مجلس قرار داشت.

بعد از بحث و بررسی نمایندگان درباره این طرح و در نهایت نمایندگان با کلیات این طرح موافقت کردند.

از ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس ۱۶۳ نماینده به این کلیات رأی موافق داده و ۶۰ نماینده رأی مخالف دادند ضمن اینکه ۵ رأی هم ممتنع بود؛ این طرح نیازمند به رأی دوسوم نمایندگان بود.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره این طرح می‌گوید: «طرح الزام به پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان هیچ محدودیتی برای آنان ایجاد نمی‌کند و حتی جایگاه آن‌ها را بالا می‌برد».

در ماده واحده طرح دوفوریتی الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان کلمه کتباً حذف شده و تذکر از طریق سامانه جایگزین آن می‌شود.

مخاطب تذکر موظف است پاسخ به تذکر را حداکثر تا یک ماه و در مورد تذکرات که تشخیص هیئت‌رئیسه مجلس مهم و فوری است، فوراً در سامانه مذکور ثبت نماید. هیئت‌رئیسه مجلس تذکرات مهم و همراه با رعایت نکات آن در سامانه برای عموم نشر می‌دهد.

عدم پاسخگویی وزرا به تذکرات نمایندگان
جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی پیرامون این طرح معتقد است که پاسخگویی دولت و وزرا به تذکرات نمایندگان نیت اصلی طراحان است زیرا وضعیت فعلی و عدم پاسخگویی مکتوب وزرا به تذکرات نمایندگان به هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست.

وی به‌عنوان یکی از موافقان این طرح با بیان اینکه جزئیات آن می‌تواند در جلسات بیشتر پیگیری شود، کلیات آن را ضروری دانست و افزود: «پاسخگویی وزرا و رئیس‌جمهور به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس می‌تواند سؤال و استیضاح را کم کند اما هم‌اکنون برخی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها بلافاصله بعد از تذکرات نمایندگان پاسخ لازم را می‌دهند ولی اگر این‌گونه باشد نمایندگان مجلس می‌توانند بلافاصله واکنش قوه مجریه را به مردم منعکس کنند».

متن الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شرح زیر است؛

مقدمه (دلایل توجیهی):

با توجه به ماده (۲۸) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می‌توانند در خصوص موضوع موردنظر به رئیس‌جمهور و وزرا تذکرات کتبی و شفاهی بدهند.

ولی متأسفانه با مروری بر تذکرات شفاهی و کتبی به وزیران و رئیس‌جمهور روند مذکور نشان می‌دهد علی‌رغم فراوانی استفاده از این ابزار، نتوانسته در حد انتظار اهداف مقنن کارایی داشته باشد چرا که وزرا و رئیس‌جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به این تذکرات نمی‌دانند و متأسفانه به‌تدریج جایگاه مجلس و نمایندگان مردم تضعیف می‌گردد بنابراین برای کارایی بیشتر و پاسخگویی به تذکرات نمایندگان که اصولاً مشکلات مردم را بیان می‌کند و مردم انتظار حل و یا حداقل پاسخگویی به آن را دارند این طرح پیشنهاد می‌گردد.

عنوان طرح:

الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان

ماده‌واحده- کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب است.

اسامی نمایندگان امضاکننده این طرح:

مهدی روشنفکر کهگیلویه و بویر احمد (بویر احمد / دنا) یازدهم – محمدرضا رضایی کوچی فارس (جهرم) یازدهم – علیرضا سلیمی مرکزی (دلیجان / محلات) یازدهم / حسینعلی شهریاری سیستان و بلوچستان (زاهدان) یازدهم – محمدحسین فرهنگی آذربایجان شرقی (آذرشهر / اسکو / تبریز) یازدهم – سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی خراسان رضوی (مشهد / کلات) یازدهم – جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی گیلان (رشت) یازدهم – جلال محمودزاده آذربایجان غربی (مهاباد) یازدهم – سیدناصر موسوی لارگانی اصفهان (فلاورجان) یازدهم – حسن نوروزی تهران (رباط‌کریم) یازدهم – فریدون حسنوند خوزستان (اندیمشک) یازدهم – انور حبیب زاده بوکانی آذربایجان غربی (بوکان) یازدهم – حسن رزمیان مقدم خراسان رضوی (درگز) یازدهم – حسین علی حاجی دلیگانی اصفهان (برخوار / شاهین‌شهر / میمه) یازدهم – موسی احمدی بوشهر (جم کنگان دیر) یازدهم – نصراله پژمان فر خراسان رضوی (مشهد / کلات) یازدهم – محمدصالح جوکار یزد (یزد) یازدهم – محمدرضا صباغیان بافقی یزد (ابرکوه / بافق / خاتم / مهریز) یازدهم – سید جواد حسینی کیا کرمانشاه (سنقرکلیایی) یازدهم – جعفر راستی آذربایجان شرقی (شبستر) یازدهم – احمد محرم زاده یخفروزان آذربایجان شرقی (اهر / هریس) یازدهم – علی علیزاده آذربایجان شرقی (عجب‌شیر / مراغه) یازدهم – کمال حسین پور آذربایجان غربی (سردشت / پیرانشهر) یازدهم – یعقوب رضازاده آذربایجان غربی (سلماس) یازدهم – حسین میرزایی اصفهان (اصفهان) یازدهم – محمدتقی نقدعلی اصفهان (خمینی‌شهر) یازدهم – علی حدادی البرز (ساوجبلاغ / طالقان) یازدهم – مالک شریعتی نیاسر تهران (اسلامشهر / تهران / ری / شمیرانات) یازدهم – علی خضریان تهران (اسلامشهر / تهران / ری / شمیرانات) یازدهم – غلامحسین رضوانی تهران (اسلامشهر / تهران / ری / شمیرانات) یازدهم – احسان ارکانی خراسان رضوی (نیشابور) یازدهم – جواد نیک‌بین خراسان رضوی (بردسکن / کاشمر) یازدهم – حسین عباس زاده خراسان رضوی (چناران) یازدهم – بهروز محبی نجم‌آبادی خراسان رضوی (جغتای / جوین / سبزوار) یازدهم – مجید نصیرایی خراسان جنوبی (طبس / فردوس) یازدهم – سلمان اسحاقی خراسان جنوبی (قائنات) یازدهم – علیرضا ورناصری قندعلی خوزستان (مسجدسلیمان) یازدهم – قاسم ساعدی خوزستان (دشت آزادگان / هویزه) یازدهم – عبداله ایزدپناه خوزستان (ایذه / باغملک) یازدهم – علی‌اکبر علیزاده برمی سمنان (دامغان) یازدهم – روح اله نجابت فارس (شیراز) یازدهم – ابراهیم عزیزی فارس (شیراز) یازدهم – پرویز اوسطی کردستان (دهگلان / قروه) یازدهم – بهزاد رحیمی کردستان (بانه / سقز) یازدهم – غلامعلی کوهساری گلستان (آزادشهر / رامیان) یازدهم – رمضانعلی سنگدوینی گلستان (آق‌قلا / گرگان) یازدهم – رضا آریان پور گلستان (مینودشت / کلاله) یازدهم – رسول فرخی میکال گیلان (لاهیجان) یازدهم – رضا حاجی پور مازندران (آمل) یازدهم – علیرضا نظری مرکزی (خمین) یازدهم – احمدحسین فلاحی همدان (همدان) یازدهم