یادداشت
گفتگو و گزارش

«هشت مارس در تقویم ایران»

«هشت مارس در تقویم ایران»

هشت مارس روز جهانی زن در تقویم بین المللی ست اما در ایران مطابق اغلب مناسبتها به رسمیت شناخته نمیشود. گاهی این واپس زنی ها توسط احساسات تحریک شده و غالبا تحریف شده ناسیونالیستی ایرانیان صورت میگیرد همانند واکنش ها در برابر ولنتاین یا سایر مناسبت هایی که ریشه در رسوم کهن تمدن ایران باستان دارند.

گاهی هم این واکنش ها رسمی و به واسطه مناسبات مذهبی رخ میدهد. مانند روز کارگز روز زن روز پزشک روز پرستار و...

اما چرا تقویم ایران و مناسبت های مرسوم در کشور همواره تافته جدا بافته ای است که سعی میکند حداقل همگونی را با جامعه جهانی حفظ کند؟

و اکنون نه تنها در آستانه ٨ مارس بلکه در همان روز ولادت دختر پیامبر اسلام حضرت فاطمه نیز روز زن در ایران یک مناسبت قابل اتکا برای پیگیری مطالبات اجتماعی و حقوقی زنان نیست. بلکه بیشتر یک مناسبت فرمایشی برای خالی نمانده عریضه تقویم و ولخرجی ها برای برگزاری سمینار ها برای شناخت سیره های گزینشی آن حضرت و معرفی آن حضرت به عنوان الگوی زن مسلمان است(اگرچه هیچگاه این الگو تصویر واقعی حضرت فاطمه نخواهد بود)

زن مسلمانی که با وجود سن کم همیشه در کنار پدر و همسر نقش فعالی در رخدادهای سیاسی و اجتماعی زمانه خود داشته است. اما چرا اکنون زن ایرانی در قرن چهاردهم هجری شمسی نه به شناخت دقیق دینی و گذشته خود دسترسی دارد و نه میتواند در قرن بیست و یکم میلادی زنان معاصر و موثر زمانه خود را در سایر نقاط جهان بشناسد جای تامل بسیار دارد.

اما باوجود به رسمیت شناخته نشدن مناسباتی همچون ٨ مارس آن بخش از جامعه که لازم است این روز را بشناسند با وجود محدودیت ها و فیلتر ها آن را شناخته اند.

این روز را اختصاصا در ایران امروز باید پی گرفت، ایرانی که هنوز بخش عظیمی از جمعیت رنگارنگ آنرا اجتماعات عشیره ای با فرهنگ و آداب محلی تشکیل میدهد. این اجتماعات بظاهر رنگ و لعاب زیبایی دارند. همانگونه که پیداست بخش عظیمی از این زیبایی را دامن پرچین و روسری های رنگارنگ زنان این فرهنگ ها رنگ میدهد، اما به همان اندازه بار روی دوش زنانش بسیار سنگین است.

محدودیت ها حصار های تنگی که این جوامع اطراف زنان میکشند، همواره از آنان میخواهند قشر دنباله رو باقی بمانند، هر اعتراضی از آنان را به مثابه سرکشی و طغیان میدانند و به بدترین شکل ممکن آنرا سرکوب میکنند، مزید برعلت شده است تا زنان بیش از پیش سر بی درد خود را دستمال نبندد.

فراهم شدن امکان پیشرفت و خروج بیشتر مردان از این فضای محلی نوید آنرا میداد که اندکی از این بار را بکاهند اما تاثیر قابل توجهی نداشت چون این مردان همان مردان نویسنده تاریخ بوده اند که هیچگاه نه زنی را پیامبر کردند نه پادشاه. درک زنان و کمک به آنان مساوی بود با کاهش قدرت آنها در هر جا چه جامعه کوچک خانواده چه محیط بزرگ و پر هیاهوی اجتماع.

گذشت زمان اما اندکی آنان را مجاب کرده که زندگی با مادر خواهر و همسری که تنها یک بعد وابستگی دارد بسیار سخت تر از زندگی با زنی مستقل است که قدرتش در برابر او کمتر است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 9 نظر

  • 1 خانم عباسی 1395/12/20 9:57:34

    جامعه اي كه زنانش بجای حضور فعال درجامعه به حاشيه رانده شود، امكان مشارکت در فرايند توسعه فراگير، پايدار، انساني، دمكراتيك، برابرخواه و صلح جويانه را از دست داده و بسوي بهروزی ره نخواهد پیمود.

    پاسخ
  • 2 ریحانه 1395/12/20 9:55:52

    روزی که فرزندان به دنیا پا می نهند والدین میدانند بذر درختی به دستانش داده تا بعدها درخت سایه گستری شود این روز جهانی است خاصه که ریشه مهمی در حفظ محیط زیست و برای انسانها دارد . درختی از جنس منوتو , برنگ سبز و سپید؛ خاکش مادر وطن , آبیاری آن اشک شوق منو تو , و باران بر دل آن . جنگلی سبز و سبز و تازه و معطر , چه زیبا است چنین روزی که ریشه از آفرینش دارد . درود و تبریک به بانوان

    پاسخ
  • 3 نسیم 1395/12/19 11:36:23

    درود برخانم میرفردی عالی بود

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1395/12/19 11:34:45

    زن ها باید ظرف بشورند،جارو کنند،غذا درست کنند،خدمت به مرد کنند

    پاسخ
  • 5 جواد 1395/12/19 11:33:22

    زن یکی از دردهای جامعه امروزی کشورماست،هر چه خشونت،خلاف ،بی فرهنگی،در جامعه هست،علتش زنان هستند،زن ها هستند که بی فرهنگی خودشان را به جامعه انتقال می دهند،باعث عقب ماندگی جامعه می شوند

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1395/12/19 10:0:8

    نمی توان بین روزهای رسمی و جهانی تفاوت قائل شد. در بعضی از روزهای جهانی ایران هم همگام با کشورهای دیگر گرامیداشت آن روز را در تقویم خود جای داده است. وجود یک روز ملی نافی یک روز جهانی نیست. روز جهانی زن روزی ست که فارغ از ملیت و رنگ پوست و نژاد و مذهب خواسته های برابری طلبانه بار دیگر یاد آوری شده و از کشورهای مختلف خواسته می شود که تلاش های خود در رفع نابرابری جنسی و جنسیتی را اعلام کنند....

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1395/12/19 1:52:5

    مگر میشود دو بار روز زن در تقویم ایران نوشت!؟ تقلید از فرهنگ‌ عقب افتاده غرب جای افتخار ندارد، عاقلانه نیست انسان از فرهنگی تقلید کند که خودش فرهنگ به روز تر و اپدیت تری دارد.

    پاسخ
  • 8 ناشناس 1395/12/19 0:36:24

    در د های جامعه ی ایران یکی و دوتا نیست.روز زن که جای خود دارد .فراموش نکنیم که در تمام دنیا روز جهانی کوروش را پاس می دارند به جز ایران . روی گردانی از گذشته تاریخ ایران چیز تازه ای نیست .مناسبت های جهانی مثل روز زن در تاریخ وتقویم ایران امروز محلی از اعتبار ندارند ..وخیلی هم خوشبین نباشیم که به این زودی ها تغییری صورت گیرد و روی خوشی به این روزها نشان دهند .

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1395/12/18 13:22:11

    درود بر دوست خوبم خانم میر فردی عزیز مانا باشی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها