یادداشت
گفتگو و گزارش

میزبانی گوهرگانی از یک افتتاح و یک حرکت/ پروژه بزرگ آبرسانی به دشت امامزاده جعفر افتتاح شد

میزبانی گوهرگانی از یک افتتاح و یک حرکت/ پروژه بزرگ آبرسانی به دشت امامزاده جعفر افتتاح شد

امروز استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد یک روز متفاوت بود تا بخش کشاورزی این استان یکبار دیگر سربلند باشد و پروژه‌‍ای بزرگ را با همت و روحیه جهادی در کمتر از ۹ ماه تحویل مردم دهد؛ این افتتاح علاوه بر شیرینی کام کشاورزان، با پیشنهاد نماینده بویراحمد و دنا ابعاد دیگری هم پیدا کرد؛ این گزارش و دیدگاههای مطرح شده در آن را بخوانید. به گزارش افتونیوز به نقل از ریواس جنوب، چنین روزهایی در سال ۱۳۸۲ در دولت اصلاحات بود که دو مدیر فعلی بخش کشاورزی که در آن روزها نیز مسئول بودند، کلنگ آبرسانی به دشت امامزاده جعفر و ۷ روستای تابعه آن را زدند؛ جعفر گوهرگانی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گچساران و محمود حجتی در رأس وزارت جهاد کشاورزی در آن روزها کلنگ پروژه‌ای را بر زمین زدند که امروز بعد از ۱۳ سال در دوران مسئولیت مجدد خودشان، افتتاح می‌شود.

این پروژه بزرگ که بعد از کلنگ‌زنی و با اندکی پیشرفت فیزیکی در دولت بعد خوابید، در دولت تدبیر و امید بار دیگر جان گرفت تا امروز با افتتاح آن، جعفر گوهرگانی و همکارانش را در مقابل مردم، مسئولان و کشاورزان این منطقه روسپید کند.

بیش از ۲۲۴۰ هکتار از زمین‌های بی آب امامزاده جعفر شهرستان گچساران و روستاهای اطراف آن، امروز با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونین، هر سه نماینده استان، ائمه جمعه و کشاورزان در میان موجی از خوشحالی مردم به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

پیشنهاد نماینده بویراحمد و دنا و یک کار مهم در کنار یک کار بزرگ

انتظار ۱۳ ساله مردم امروز با یک همت تمام کهگیلویه و بویراحمدی و با کاری که کمتر کسی فکر آن را می‌کرد، از سوی سازمان جهاد کشاورزی پایان گرفت و قطرات آب رودخانه زهره، با فواره‌های آب‌پاش بر سر مزارع دشت امامزاده جعفر و اراضی ۳۵۰۰ هکتاری این مناطق باریدن گرفت.

اما امروز در کنار تحقق این وعده دولت، کار بزرگ دیگری هم با پیشنهاد نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا انجام گرفت و آن این بود که در یک حرکت نو و پیام‌‌آور، اولا یک افتتاح بزرگ که در سطح جنوب کشور از بزرگ‌ترین طرح‌ها است توسط مسئولان همین استان انجام گرفت و دوم اینکه هر سه نماینده این استان از مناطق مختلف در این پروژه حاضر شدند تا بگویند برای توسعه این استان، مرزها و اسم‌ها را فراموش کردند و در کنار هم هستند.

امروز غلام محمد زارعی بانی یک کار بزرگ شد و دو نماینده دیگر نیز با محوریت رئیس سازمان جهاد کشاورزی و موافقت استاندار کهگیلویه و بویراحمد با این حرکت همراه شدند تا نشان دهند که گرمسیر و سردسیر کردن، پاگرفتن و کارشکنی کردن و پرداختن به حواشی این استان را به عقب خواهد برد.

نمیخواهم کسی در یاسوج بگوید فلانی دهدشتی است فلانی گچسارانی!

نماینده مردم بویراحمد و دنا امروز از طرحی نو حرف زد که مسائل این استان را یک تیم مدیریتی از وکلای مردم و مسئولان اجرایی جلو می‌برد و استان کهگیلویه و بویراحمد در بهترین نقطه تعاملی و وحدت و همدلی قرار دارد.

او به دنبال حرکتی است که دیگر کسی در یاسوج نگوید، فلانی دهدشتی است و فلانی یاسوجی یا گچسارانی یا برعکس آن؛ تاجگردون و استاندار هم به شدت با او همراهی کردند، عدل هاشمی هم که همیشه شعارش نه راست نه چپ بود قطعا شعار نه سرحد نه گرمسیر بیشتر به محرومیت‌زدایی از حوزه انتخابیه‌اش کمک می‌کند.

بنابراین موضوعی که به تأیید جدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و دو نماینده دیگر این استان هم رسید، نوید این مهم را میدهد که به یک رمز مشترک و یک فرهنگ کاری برای مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس تبدیل شود.

غلامرضا تاجگردون در همین زمینه با تأکید بر همدلی و رفاقت مثال‌زدنی سه نماینده این استان از آن‌ها می‌خواهد که بنایی گذاشته شود که در افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌ها در هر نقطه از این استان، هر سه نماینده با هم حضور پیدا کنند.

پیام آیت الله ملک حسینی و همراهیاش با یک حرکت امیدبخش

حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی هم که تا آخرین لحظه به دلیل همزمانی اجلاس خبرگان رهبری نتوانست خود را به آین افتتاح برساند، با ارسال پیامی که به نماینده مردم بویراحمد و دنا داده بود تا برای حضار بخواند، این حرکت مهم را ستود و پیام داد که این جلسه شروع یک هماهنگی و همدلی برای دادن دست‌ها به هم و گذاشتن تلاش‌ها و انرژی‌ها روی هم خواهد بود و من حامی آن خواهم بود.

کلامی که در سخن امام جمعه شهر گچساران یکی دیگر از مهمانان آیین افتتاح طرح اجرای آبیاری تحت فشار امامزاده جعفر و ۷ روستای این منطقه نیز دیده شد؛ او گفت که از سخنان نماینده مردم بویراحمد و دنا و پیشنهاد او لذت بردم چرا که با وحدت و همدلی و با هم بودن می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات پیروز شویم.

به هر حال ۱۹ بهمن در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت بود و شیرینی اتمام یک کار جهادی از یک طرف و در کنار هم بودن همه مسئولان از شهرستان‌های مختلف این استان به ویژه حضور نمایندگان شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه در حوزه تنخابیه گچساران از طرف دیگر، کام مردم و کشاورزان را شیرین کرد که امید است آنگونه که نماینده ولی فقیه در این استان گفتند، شروعی برای یک حرکت همدلانه و متحدانه برای توسعه این استان باشد.

هماهنگی و همکاری مثال‌زدنی شرکت امور آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی نیز در این پروژه، بر شیرینی آن افزوده است.

میزبانی گوهرگانی از یک افتتاح و یک حرکت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افتتاحی که همه مهمانان آن کهگیلویه و بویراحمدی بودند، هم آب را بعد از سال‌ها انتظار به مزارع مردم آورد هم میزبان اتحاد و همبستگی مسئولان شد تا بخش زیادی از تفاوت و اهمیت این روز مهم به نام او ثبت شود و این کار بزرگ نمادی از وحدت در این استان شود.

وقتی مدیری کاری بزرگ کند، تاجگردون هم مجری او میشود و با افتخار از او دعوت میکند که سخنرانی کند

در روزی که کشاورز و فرماندار و استاندار همه از جعفر گوهرگانی تقدیر می‌کردند و حتی وقتی تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پشت تریبون قرار گرفت گفت که من مجری آقای گوهرگانی می‌شوم و با افتخار از او دعوت کنم تا بیاید و گزارش شیرین خود را به مردم بدهد، او همراهی کشاورزان را برگ برنده موفقیت این طرح دانست و با تقدیر از آن‌ها قول بزرگ‌تر دیگری داد تا اگر از او حمایت شود در یک برنامه چند ساله بخش عمده اراضی دیم کهگیلویه و بویراحمد را آبی کند.

زحمات نیروهای پشت خطی نباید فراموش شود

البته نمی‌توان از زحمات همکاران او در مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی گچساران به ویژه عبدالعلی بهاالدینی چیزی نگفت چرا که حوزه آب و خاک این سازمان در همه این سال‌ها منشأ خدمات فراموش ناشدنی به کشاورزان این استان شد به طوری که به نسبت میزان اراضی کشاورزی از استان‌های پیشرو در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار بوده است.

نقش پیمانکاران این پروژه به ویژه شرکت قطراب گچساران نیز که در سرما و گرما کار کردند تا آب را به این مزارع برسانند، مهم و اثربخش بوده به طوری که موسوی، یکی از پیمانکاران اصلی آن می‌گوید: کار به گونه‌ای بود که اتمام آن و تکمیل خوشحالی مردم از هر چیزی برای ما مهم‌تر شد؛ در واقع این موضوع بود که دلگرمی می‌داد و حتی مشکل بزرگی چون عدم تخصیص اعتبار و بی‌پولی را بر ما آسان می‌گرفت.

موسوی گفت که ما از زندگی خود زدیم تا این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و اکنون انتظار حمایت از مسئولان را داریم.

کسی فکرش را نمیکرد

خوشحالی مردم در روزی که آب را در زمین‌های خشک و دیم خود دیدند قابل توصیف نیست، در واقع شاید خود گوهرگانی در سال ۸۲ که مدیر گچساران بود و کلنگ این پروژه را زد فکرش را نمی‌کرد که بتواند با خط انتقال ۴۵ کیلومتری، ۲۲۴۰هکتار زمین دیم را به آبی تبدیل کند.

آنگونه که تاجگردون می‌گوید، در عکس آن سالها که چند نفر از اهالی برای شنیدن حرف مدیر وقت جهاد کشاورزی گچساران-گوهرگانی- گرفته شد، می‌توان ناامیدی از اتمام این پروژه را در چشم مردم دید.

نماینده مردم گچساران و باشت که این روزها بیش از هر کس دیگری خوشحال است می‌گوید به هر حال در یک کار ماندگار، آب رودخانه زهره تا ۴۵ کیلومتر آن طرف‌تر، حیات و سرزندگی را گسترش داد و امروز دیگر کار تحویل اراده مردم داده شد که هر چند کاری نو و جدید است ولی امیدواریم مردم با استفاده خوب از این طرح، مسئولان را سربلند کنند.

در واقع مردم باید از هر کیلومتر این طرح بزرگ، چندین شغل درست کنند و به جای چشم به کمک‌های دولت بستن، اراده و همت خود را به کار بندند هر چند از شرکت امور آب منطقه‌ای می‌خواهم که با جدیت پشتیبان جهاد کشاورزی و کشاورزان باشد.

بهره‌برداری از طرح عظیم آبرسانی به دشت‌های امامزاده جعفر و اجرای سیستم نوین آبیاری تحت فشار، تمرین بزرگی برای دولتی‌ها و غیردولتی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بود تا بلکه به کمک آن و همراهی مردم، به قول استاندار به جنگ دشمن مشترک همه ما یعنی فقر و بیکاری و توسعه نیافتگی برویم.

گزارش: کریم بنام

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها