یادداشت
گفتگو و گزارش

نماز جمعه و نقش آن در اداره جامعه اسلامی

نماز جمعه و نقش آن در اداره جامعه اسلامی

نماز جمعه فریضه ای هفتگی است. که بصورت جماعت خوانده میشود. و هر چه توده بیشتری از مسلمانان برای ادای آن گرد هم آیند. در حقیقت بیانگر ماهیت اجتماعی و سیاسی نظام و مظهر پشتیبانی امت اسلامی از حکومت عدل علوی، و تایید اعمال مسئولان نظام اسلامی است. وظیفه بنیادی و اساسی خطیب جمعه آن است که ،مردم را به اطاعت از فرامین الهی،  پیشه کردن تقوی و پرهیزگاری در زندگی روزمره و مهم تر از همه توصیه به همبستگی و وحدت ملی بین مسلمانان تشویق و ترغیب نماید. با انجام تبلیغات لازم و استفاده از روشهای تقویت مثبت زمینه حضور یک پارچه و گسترده مردم را برای آگاهی از امور سیاسی،  اجتماعی،  اقتصادی و نظامی جامعه خود فراهم کند. در پرتو این حضور یک پارچه علاوه بر موارد ذکر شده فوق مردم کشور در یک کلاس درس هفتگی به آگاهی های لازم در رابطه با مصالح عمومی مسلمانان جهان، وقایع و پدیده های بین المللی و کیفیت و نوع رفتارو روابط مسالمت آمیز باسایر دولت ها و ملت ها شرکت می کنند.

لذا بر مبنای آنچه که گفته شد، می توان به نقش های مهم نماز جمعه، (*نقش ارتباطی، *تقویت مشارکت عمومی،*گسترش مشارکت سیاسی، *تقویت وحدت ملی، *ایجاد اخوت اسلامی و حسنه، *آموزش هنجارهای مثبت اجتماعی، *تقویت رابطه دولت و ملت، *پرورش روحیه امید به آینده در دل ملت، *تقویت زیر بنای اعتقادی جوانان، *پرورش روحیه احترام به قانون)) اشاره کرد.

بدیهی است نقش فردی که به عنوان خطیب جمعه و امامت این تجمع ملی انتخاب می شود، و به دلیل اهداف ذکر شده فوق که نماز جمعه را علاوه بر برخورداری از اهداف مستطر در انجام سایر فرایض دینی ،تا حدود زیادی و به دلائلی  چون :

1-وجوب جمعی بودن آن

2-گردهمایی مجموعه ای از مردم شهر با دیدگاه های فردی و صنفی متفاوت در یک جا

3- ضرورت گوش دادن و دقت در خطبه ها و جزعی از نماز خواندن آنها

4-پیوند بسیار نزدیک دین و سیاست در این نماز، متمایز می سازد،بسیار سنگین ،مهم و بنیادی تلقی میشود.

لذا رسالت مهم پذیرش این مسئولیت مهم از طرف خطیب و امام جمعه می طلبد

1-درجریان امور جاری حوزه مسئولیت خود قرار بگیرد

2-از معضلات و گرفتاریهای مبتلابه جامعه آگاهی کامل داشته باشد.

3- نسبت به چگونگی جذب و تشویق مردم و خصوصا جوانان به شرکت داوطلبانه در این فریضه مهم از قدرت بر نامه ریزی لازم برخوردار باشد

4- از قدرت رهبری لازم برای استفاده از حس همکاری و مسئولیت پذیری افراد ذی نفوذ و نخبه برای مقابله و تعیین راه کار های علمی و عملی در راه حل معضلات و ناهنجاری های اجتماعی در سطح جامعه و شهر حوزه مسئولیت خودبرخوردار باشد

5- با کارگزاران نظام در شهرستان ارتباط حسنه داشته باشد،و از این طریق مشکلات مردم را با آنان در میان بگذارد.

6- باموانع و مشکلات سر راه انجام وظایف کارگزاران آشنا و آنها را با مردم در میان بگذارد

7-حفظ وحدت ملی و اخوت و صمیمیت بین دولت و ملت را سر لوحه کار خود قرار بدهد.

8- در راه روشنگری و تبیین خدمات اجرایی دولت جمهوری اسلامی و متناسب با سطح داخلی و بین المللی اقدامات دولت برنامه ریزی لازم را بعمل آورد

9- نظارت دقیق بر اجرای عدالت و رعایت حقوق شهروندی مردم حوزه مسئولیت خود داشته باشد.

10-حمایت از محرومین و مستضعفین را همواره و همیشه مد نظر داشته باشد.

11-برای گسترش فرهنگ ایمان و اعتقاد به تاثیر گذاری نماز عبادی ،سیاسی جمعه قوی ترین و دقیق ترین برنامه های ارتباطی با آموزش و پرورش را سرلوحه کار خود قرار دهد.

بر مبنای همین دلائل مهم اساسی می باشد که، هم در آیات مهم قرآن کریم و خصوصا در سوره مبارکه جمعه و آیات مختلف آن و همچنین در توصیه های اخلاقی ائمه معصومین علیها  سلام و همچنین علمای بزرگ دینی به اهیمیت و نقش بنیادین این فریضه بزرگ الهی تاکید شده است.  و از همین جایگاه و دلائل ذکر شده می توان پی برد . که  حضرت امام خمینی (ره) از همان روزهای اول انقلاب اسلامی با انتخاب اولین امامان محترم جمعه به نقش این تجمع هفتگی و مهم جامعه اسلامی  ایران پی برده و از آن به عنوان عامل(پیوند) امت اسلامی یاد کردند.  پیوند زدن هفته گذشته به هفته آینده،  پیوند زدن ماه گذشته به ماه آینده و در نهایت پیوند زدن یک دوره گذشته به دوره بعد، از طریق تجزیه و تحلیل و نقد منصفانه آن و ارائه راه کار های مناسب برای نیل به اهداف متعالی مورد نظر جامعه اسلامی از آن یاد کردند. آن عالم روحانی بر مبنای رسالت دینی و اعتقادات قلبی خود امامان محترم جمعه را به موارد مهمی چون توصیه به رعایت تقوای الهی در بیاناتشان، حمایت از دولت های مستقر؛ تقویت روح امید در دل مردم، برقرای روحیه توآم با آرامش, و اطمینان خاطر و تقویت حس اعتماد بین دولت و ملت و پرهیز از تخریب وجه کار گزاران نظام می فرمود. و در قالب این طرز تفکر مملو از تقوای الهی بود که نقش خطابه های غرا و سراسر حماسی امامان جمعه ای چون حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی در جریان دوران هشت ساله دفاع مقدس در بستر سازی  آماده سازی و تشویق ، ترغیب علاقه مندانه و داوطلبانه جوانان، پیران و حتی نوجوانان را برای پیوستن به زنجیره سلسله وار آرمانی شهدا را در تاریخ سراسر حماسه آن دوران به ثبت رسانید. آیا لحضه ها و ساعات اعلام آزادی خونین شهر و تبدیل شدن مجدد آن به خرمشهر و یا سر دادن خبر فتح بندر ساحلی فاو عراق از زبان شیرین و همراه با کاشتن بذر امید جانشین فرماندهی کل قوا یعنی حضرت آیت الله هاشمی که با تببین درهم شکستن هیمنه استکبار جهانی و حکام مرتجع عرب همراه بود.  بهترین دلیل و استدلال تاثیر روحانی نماز های جمعه آن دوران نبود؟ آیا می شود تاثیر نماز جمعه های آن دوران و به خصوص خطیب های جمعه ای همچون هاشمی را در آماده سازی و به صحنه آوردن ملت در دفاع از آرمانهای شهیدان و گذر از گردنه های سخت و مسلط شدن بر دسیسه های خارجی نادیده گرفت؟!!

به راستی آیا در شرایط حاضر: امامان محترم جمعه در جهت حسن انجام مسئولیت خطیر خود مانند آن دوران های سراسر شورحماسه عمل می کنند؟!!

*چرا نقش بنیادین خود را در جهت چرایی عدم شرکت خیل عظیمی از مردم در نمازهای جمعه فراموش کرده اند.؟!

*چرا در پایان هر هفته از گوشه و کنار کشور به جای درخواست از مردم جهت حمایت از دولت منتخب خود بذر ناامیدی و یاس در دل آنان کاشته میشود؟!!!

*چرا در تجزیه و تحلیل شرایط کاری و نحوه عمل کرد دولت ها در خطبه های نماز جمعه که جزو نماز تلقی میشوند رعایت عدالت صورت نمی گیرد. و در یک بازه زمانی مهم در مقابل تخلفات صریح دولت مردان به نوعی سکوت کرده ولی در شرایط دیگری موضع گیری صریح دارند.؟!!

*آیا تبیین و توصیف اقدامات سراسر حماسه و افتخار سرداران عرصه دیپلماسی کشور در مصاف با دشمنان قسم خورده این نظام که لحضه به لحضه آن همراه با تلاش خستگی ناپذیر آنان چون شب های سخت عملیات نظامی با امید و توکل به خداوند و به تعبیر مقام معظم معظم رهبری با تعهد و اخلاص دینی همراه بود. زیباترین سوژه برای کاشتن بذر امید در دل ملت نسبت به برخورداری از امید به آینده کشور نبود؟!

*-چرا امامان محترم جمعه واقعیت های آشکار خدمات دولت فعلی را در حل معضلات ناشی از سیاست های اشتباه دولت قبل برای مردم بازگو نمی کنند؟!

*-آیا استفاده از تریبون مقدس نماز جمعه برای تبلیغ و معرفی یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و یا مثلا مجلس با اصل بی طرفی  نماز جمعه و بخصوص, نقش پدرانه امام جمعه محترم یک شهر موجبات نگرانی و ناراحتی قشر دیگری از جامعه و خدای ناکرده ترویج حس بدبینی مردم نمی شود!

*همانطوری که امامان محترم جمعه وظیفه دارند نسبت به برخی از کم کاریها و خدای ناکرده تخلفات مسئولان دولتی تذکر بدهند و این وظیف جزء اساسی ترین بخش شرح وظیفه شغلی آنان محسوب می شود. بسیار طبیعی و قابل انتظار بود و می باشد که نسبت به تخلفات ویرانگر و نابود کننده اقتصادی دولت قبل متناسب با میزان و تاثیر مخرب آنان در اقتصاد بیمار کشور مانند تخلفات احتمالی این دولت و از جمله بحث حقوق های نجومی نیز پرداخته بشود. تا بذر امید به اجرای قسط و عدالت فارغ از توجه به مصلحت های اجتماعی در دل مردم کاشته بشود.

*همانطوری که مسئولان دولتی موظفند هر از چند گاهی گزارش میزان موفقیت یا ناتوانی در اجرای مسئولیت خود را به مردم گزارش بدهند بسیار پسندیده می بود اگر شورای سیاست گذاری ائمه محترم جمعه و خود آنان نیز هر چند ماهی یا سالی گزارش اقدامات عملی و موفقیت آمیز خود را به مردم و ملتی که امام آنها را ولی نعمت خود می نامید بدهند؟!  آیا تاکنون چنین اقدامی صورت گرفته است؟!

*آیا این واقعیت مهم که بخش وسیعی از مردم و جامعه اسلامی به دلیل ناراحتی که نسبت به برخی مواضع و بیانات خطیب محترم جمعه ونشر آن در رسانه های ارتباط جمعی نگران شده و به همین دلیل در این فریضه مهم شرکت نمی کنند . آگاهند؟!  آیا اقداماتی برای رفع این مشکل و بستر سازی مناسب برای تشویق و ترغیب این قشر عظیم جامعه و در حقیقت اکثریت مردم صورت می گیرد؟!  چرا در این خصوص سهل انگاری میشود؟! آیا اگراین تجمعات هر چه گسترده تر و پر بارتر باشند، برکات آن متوجه نظام اسلامی و رهبری آن نمی شود.؟!

امیدوارم به فضل پرودگار بزرگ ودر سایه توجه و بذل عنایت امام زمان (عج)وزعامت ولی امر مسلمین فرصت و بستری فراهم بشود تا هم متولیان و مسئولان ذی ربط درراه اصلاح امور و توجه بیشتر به نقش و تاثیر بسزای نماز جمعه اقدامات لازم را مبذول فرمایند, و اجازه ندهند برخی از خطبای محترم تریبون مقدس نماز جمعه را به تبلیغ منویات جناحی خود بیش از این تبدیل کنند.

خدایا چنان کن سر انجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها