یادداشت
گفتگو و گزارش

راد: فنی و حرفه‌ای در تحقق شعار اقدام و عمل موفق بوده است/ برگزاری بیش از سه‌میلیون نفر ساعت دوره آموزشی در سال 95

راد: فنی و حرفه‌ای در تحقق شعار اقدام و عمل موفق بوده است/ برگزاری بیش از  سه‌میلیون نفر ساعت دوره آموزشی در سال 95

تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار یکی از مهم‌ترین مؤلفه موفقیت دیگر بخش‌های اقتصادی است زیرا استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی و بهره‌وری مطلوب از منابع و امکانات برای رسیدن به توسعه پایدار در سایه وجود نیروی انسانی ماهر ممکن خواهد شد.

به گزارش افتونیوز به نقل از ایرنا اگرچه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های غنی از لحاظ منابع آب‌وخاک و نفت و گاز است اما این استان یکی از توسعه نیافته ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

نرخ بیکاری این استان 700 هزار نفری بالای 13 درصد است و تعداد 750 واحد صنعتی معادل یک درصد صنایع کشور با ظرفیت اشتغال هشت هزار و 500 نفر در این منطقه ایجاد شده است.

40 هزار و 690 نفر از گروه‌های خاص کهگیلویه و بویراحمد (جوانان، زنان بی سرپرست و ...) بیکارند که 15 هزار و 654 نفر از این تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

جوانان بیکار 15 تا 24 سال کهگیلویه و بویراحمد 6 هزار و 306 نفر است.

بر اساس آمار، تعداد جویندگان کار نام نویسی شده در سامانه اداره کل تعاون، کار و رفاه کهگیلویه و بویراحمد از سال 86 تاکنون 19 هزار و 913 نفر است.

باتوجه به نداشتن مهارت شغلی بسیاری از افراد بیکار، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برای آموزش این افراد پیشقدم شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری 15 هزار و 495 نفر دوره آموزش فنی و حرفه‌ای در این استان خبر داد و تصریح کرد که 9 هزار و 681 نفر از این تعداد در مراکز دولتی و سایر آن در مراکز آزاد از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند که این امر بیانگر موفقیت این مرکز در عرصه اقدام و عمل است.

فرج الله راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که سه میلیون و 336 هزار و 182 نفر ساعت دوره آموزشی در 11 ماه گذشته در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 11 مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و 65 آموزشگاه آزاد است.

وی اظهار داشت که از این میزان یک‌میلیون و 975 هزار و 979 نفر ساعت از سوی مراکز دولتی و یک‌میلیون و 336 هزار و 182 نفر ساعت از سوی مراکز آزاد برگزار شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به تنوع رشته‌های آموزشی در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی و آزاد این استان اشاره کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در 90 رشته آموزشی و 260 حرفه در سال جاری آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

وی نقش فنی و حرفه‌ای در تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی و اقدام عمل» را یادآور شد و افزود: بهترین راهکار داشتن تولید و اشتغال پایدار تربیت نیروی ماهر موردنیاز بازار کار است و فنی و حرفه‌ای در این زمینه نقش ممتازی دارد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران یاسوج نیز در این باره می‌گوید که این مرکز در 55 رشته به کارجویان آموزش‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

73 درصد از پنج هزار و 908 نفر دوره آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ای در 9 ماه اول سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به زنان بوده است.

سیده صدیقه نظرپور افزود که مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران در سال جاری 182 هزار و 157 نفر ساعت دوره مهارت‌آموزی برگزار کرد. وی اظهار کرد که تعهد سالانه آموزشی این مرکز با کارگاه‌های مجهز و متنوع 178 هزار و 128 نفر ساعت دوره است که امسال بیش از تعهد دوره برگزارشده است.

نظرپور اظهار کرد که برگزاری این دوره‌ها به‌ویژه در رشته‌های صنایع‌دستی، خیاطی، کیف و چرم درزمینهٔ ایجاد کارگاه‌های زودبازده و اشتغال پایدار و درآمدزایی بانوان نقش مؤثری دارد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فناوری اطلاعات یاسوج نیز دراین‌باره گفت: این مرکز در سال جاری 101 نفر ساعت آموزش برای مهارت جویان برگزار کرد.

مسعود قاسمی اظهار کرد که مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فناوری اطلاعات یاسوج از ابتدای امسال تاکنون 25 دوره آموزشی در مرکز، مناطق روستایی و زندان اجرا کرده است.

وی تصریح کرد که تعهد سالانه این مرکز 105 هزار نفر ساعت است و برگزاری این دوره فرصت خوبی برای یادگیری مهارت ایجاد مراکز کسب و کار و اشتغال پایدار است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فناوری اطلاعات یاسوج بیان کرد که دوره‌های این مرکز شامل مهندسی برق و عمران است.

برگزاری برخی کارگاه‌های جدید از جمله پرورش بلدرچین و تولید زعفران از جمله آموزش‌های کاربردی فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی در سال جاری بوده بوده است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها