یادداشت
گفتگو و گزارش

«هفت ترانه از هفت نگاه»

«هفت ترانه از هفت نگاه»

(به بهانه انتشار آلبوم هفت ترانه)

فعالیت در حیطه موسیقی با دشواریهای متعددی روبروست ، در واقع افراد با توانمندی های مختلف دست در دست هم می گذارند تا محصول همکاری مشترک آنها که همان آهنگ یا فراتر از آن یک آلبوم موسیقی است،متولد شود.در یک آلبوم موسیقی شاعر،خواننده،آهنگساز،نوازنده ها،تنظیم کننده آهنگ ،صدابردار،استودیوی ضبط،طراح و گرافیست و … خالقان یک اثر موسیقی هستند.در کنار مشکلات خاص هنر موسیقی موانع دیگری نیز به صورت خاص در کشور و استان ما وجود دارد. در کشور ما، در بین هنرهای هفت گانه، نگاه کلان حاکمیتی نسبت به هنر موسیقی ، نگاه مشوقانه ای نیست بلکه به نوعی مدارا کردن و پذیرش غیر قابل انکار خواست و نیاز مردم به موسیقی، می باشد.

مشکل دیگر فراروی هنرمندان عرصه موسیقی در استان کهگیلویه و بویراحمد، محدودیت هاو بی مهری های بیشتر و مضاعفی است که هم از سوی مسئولین استانی و هم مردم هم استانی به موسیقی که در واقع انعکاس هنر خداوند در جهان هستی است،روا داشته شده است.در این نوشتار،هفت ترانه را از هفت دریچه و نگاهی که به حق نو هست ،می بینیم؛امیداست که اشتباهات و اشکالات آن گوشزد یا به چشم خطا پوش خوانندگان و متخصصان بخشیده شود

۱- سمفونی زیبای سازهای ایرانی:

درگذشته نه چندان دور،سازهایی که در مناسبات و هنر موسیقی استانمان به کار می رفت،حداکثر به تعداد انگشتان یک دست و شامل نقاره، کرنا،نی( پیشه) و ویولن بودند. در هفت ترانه صدای شورانگیز تار و صدای زلال سنتور و صدای شورآفرین تنبک و چندین ساز دیگر هم آوا شده و سمفونی زیبایی را از ترکیب سازهای اصیل و متنوع ایرانی رقم زده است

۲- بازسازی ترانه های قدیمی:

ترانه های ماندگاری مثل شیرین شیرین ،دی بلال و آرمون گل ،ترانه هایی نیستند که فقط برای روح و ذهن یک نسل خاص شورآفرینی کند ،بلکه با ژرفنای وجود نسل قبل و با غوغای خیال نسل فعلی نیز پیوندی عمیق و عجین یافته اند. ترانه هایی که هر شنونده ای را ولو این که یک بار شنیده باشد، مشتاق دو و چند بار شنیدن آن می کنند. هرچند ترانه های مزبور توسط سایر هنرمندان توانمندی از دیار فارس و بختیاری نیز خوانده شده اند؛لیکن نکته ای را که به صراحت می توان عنوان نمود این است که ترانه های مزبور مختص و در انحصار یک فرهنگ یا منطقه خاص نبوده و نیست و در واقع این ترانه ها، در جغرافیای فرهنگی و موسیقایی مناطق لر نشین مشترک و رایج بوده است . آن گاه که عاشق تحمل قهر یک روزه معشوق را ندارد و پیامد گریه و زاری در فراق یک روزه معشوق حتی اگر کوری و نابینایی خود باشد را به جان می خرد ولی همچنان مصمم و امیدوار است تا بوی معشوق که روح و روانش را تسخیر کرده ،رهنمونش در پیدا کردن و وصال وی باشد. ار یه رو قهرم کنه های کنه کورم گلمی نازشیرین گل و گل بو ایکشم جاشه ایجورم گلمی ناز شیرین این ها حس و حال مشترک عشایر آزاده و آزاد زیست جنوب است و مختص به خطه خاصی نیست

۳- بازخوانی ترانه های خاطره انگیز:

این آلبوم ، خاطرات کسانی را که قبلاً نیوشای آنها بوده اند را زنده کرده و افسار خیال را به دشت پیوار خاطرات دیروز هدایت می کند و برای کسانی که اولین بار نیز نیوشای آنها هستند، با (کرکیت)خیال ،نقش زیبایی را بر قالی ذهن مخاطب خواهد انداخت. تاکنون آلبوم های موسیقی متعددی به همت خوانندگان و دست اندرکاران خوش ذوق و زحمت کش روانه ذهن و خیال شنوندگان شده بود که همگی توسط یک و یا دو خواننده اجرا و خوانده شده بودند . تفاوت دیگر آلبوم هفت ترانه ، استفاده از صدای شش خواننده خوش ذوق و خوش صدای هم استانی بوده که تاکنون زحمات زیادی را در عرصه خدمت به موسیقی و هنر این استان به جان و دل خریده اند . هر چند اذهان هم استانی های عزیز با نام و فعالیت این هنرمندان بصورت پراکنده آشنایی داشته اند ، ولی هم اکنون این عزیزان که گستره صدایی متنوع و متفاوتی دارند و موسیقی و هنر خوانندگی را بصورت علمی فرا گرفته اند و در این آلبوم گرد هم آمده اند تا کاری نوین انجام داده و پاسخگوی ذوق شنیداری شنوندهای موسیقی فولکلور باشند صدای همه خوانندگان تابلوی رنگارنگی را از صداها و آوازهای خوانندگان این آلبوم به تصویر کشیده است

۴- معرفی شش خواننده نو ظهور هم استانی

دنیای هنر و موسیقی دنیای تنوع و تحول است. هر زمان که هنر و هنرمند و مردم دوستدار هنر به دنبال تنوع و تحول در هر یک از رشته های هنری نباشند، آن هنر دچار رکود و درجا زدن می گردد. در موسیقی بطور خاص، تحول و تنوع در ذات این هنر است، مزیت دیگر آلبوم هفت ترانه معرفی شش چهره نوظهور و با استعداد هم استانی است که برای اولین بار به ارائه آلبوم رسمی اقدام می نمایند. در واقع هنرمندان دیگری از جنس همین مردم به یاری موسیقی استانمان آمده اند

۵- تنوع در جنس صدای خوانندگان

هر خواننده دارای سبک و جنس صدای خاص است و به اصطلاح علم موسیقی ، حجم و وسعت صدای خوانندگان متفاوت هستند.یکی صدای بم دارد،یکی صدای زیر ،اجرای آواز در هر پرده از موسیقی نیازمند کوک صدای خاصی است و جذابیت آلبوم هفت ترانه در استفاده از خوانندگان متعدد با جنس صدای خاص هرکدام است.

۶- تنوع در شعر و شاعران

موسیقی بدون شعر،موسیقی بی کلام است و این شعر است که به آهنگ جان و طراوت می بخشد . در واقع هر چه شناخت شاعر از موسیقی و دستگاهها و ردیف های آواز ایرانی و محلی بیشتر باشد،اثر موسیقایی قوی تری به گنجینه موسیقی استانی و ملی اضافه خواهد شد.در ارائه آلبوم های هنرمندان هم استانی تاکنون، از شعر و هنر شعری یک یا حداکثر دو نفر شاعریا با اضافه کردن اشعار قدیمی(خداکرم خانی) استفاده می شد،لیکن هنر و تفاوت دیگر آلبوم هفت ترانه استفاده از ذوق وقریحه شعری پنج نفر از شاعران خوش سخن و جوان هم استانیمان چون آقای فریاد موسویان ،غلام محمد ملک زاده،سهراب انصاری،محمد سعید میرزایی و فریدون هاشمی می باشد تا زمینه تنوع در شعر و شاعران نیز برگ متمایز این اثر هنری باشد. استفاده از آرایه های ادبی و استعارات و تشبیهات در اشعار شاعران هویداست.آقای فریاد موسویان در بیت

و خدا خواس کردمه ایل نکنه بار گلمی ناز شیرین کی دیه دو تا تیه وابو و یک تار گلمی ناز شیرین

در مصرع دوم به زیبایی حس یکی بودن عاشق و معشوق را در اینکه مثل دو چشم هستند که جداییشان قابل تصور نیست و یا ایشان در مصرع (یه دلی داری نه دل های برد حراره) سنگ دل بودن دلدار را باتشبیه به سنگ خارا به خوبی به تصویر کشیده اند.استفاده از تشبیهات جسم عاشق به دار قالی و تشبیه شبنم نشسته بر زلف یار به شبنم نشسته بر خوشه گندم و استعارات و تشبیهات چشمه زلال و ایل و ایل شدن ، شعر شاعران را زیباتر کرده است.

۷- پاسداشت بزرگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان

دنیای فرهنگ هنر و آثار هنری، دنیای رنج و مرارت های زیاد و بازخورد اقتصادی ناچیز است.در واقع قدم گذاشتن در دنیای هنر نیازمند علاقه و استقامت بدون چشم داشت مادی زیادی است.تاکنون هنرمندان و بزرگان زیادی با تلاش خود برگی به برگ های فرهنگ و هنر این استان افزوده اند عزیزانی چون شادروان حسین پناهی که به حق لقب بودای ایرانی به وی نسبت داده شده، استاد کی عطا طاهری و دکتر سید ساعد حسینی و سیدیعقوب غفاری و شادروان نورمحمد مجیدی کرایی از جمله متقدمین و پیشکسوتان عرصه پژوهشگری و نویسندگی و استاد سید یونس آبسالان پیشکسوت و چهره ملی تئاتر این استان بوده و می باشند.ارج نهادن و پاسداشت به بزرگان وپیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر هم استانی تقویت رسم نیکو و زیبای ارج گذشتن به زحمات زحمت کشان عرصه فرهنگ و هنر استان است .ترانه گلمی ناز شیرین با شعر آقای فریاد موسویان و با خوانندگی آقای علی مکارمی به جناب آقای سید یعقوب غفاری و ترانه اوُر بهار با شعر آقای غلام محمد ملک زاده و با صدای آقای سعادت ایرج زاده به دکتر سید ساعد حسینی پزشک و متخصص و همچنین پژوهشگر و نویسنده بومی،ترانه آرمون گل با شعر آقای سهراب انصاری و صدای بهروز اسدپور به شادروان نورمحمد مجیدی کرائی و ترانه وُرد خالی با شعر محمد سعید میرزایی و صدای محمد پوردانشیان به سید یونس آبسالان استاد و پیشکسوت تئاتر و ترانه شیرین شیرین با شعر فریاد موسویان و صدای خسرو جریده نسب به شیخ علی مراد تنهایی این پیشکسوت عرصه خوانندگی بومی،ترانه عشق گل با شعر آقای فریدون هاشمی و صدای علی مکارمی به شادروان حسین پناهی و نهایتا ترانه دی بلال با شعر آقای فریاد(مسلم) موسویان و صدای حسین مدرس به کی عطا طاهری نویسنده و پژوهشگر بومی تقدیم شده است

تکلمه:

آماده سازی یک آلبوم موسیقی نیازمند همکاری شاعران ،نوازندگان ،خوانندگان و استودیوی ضبط و دیگر دست اندرکاران می باشد تایک اثر خوب ارائه گردد و هرچه این همکاری بهتر و بیشتر باشد،یک اثر موسیقایی و بهتری به گنجینه موسیقی استان و کشور اضافه می گردد. آلبوم هفت ترانه تجلی این همکاری و همچنین وسواس در انتخاب شعر و تمامی دست اندرکاران بوده که زمان شروع به کار و برنامه ریزی برای این آلبوم چهارسال که انتخاب شعر به تنهایی دو سال را به خود اختصاص داده است. جا دارد ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران این آلبوم اعم از خوانندگان و نوازندگان و تنظیم کننده موسیقی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، به همه عزیزانی که باقدمی یا قلمی در راستای اضافه شدن این اثر موسیقی به گنجینه موسیقی استانمان قبول زحمت نموده اند وعلی الخصوص جناب آقای سید همت هاشمی این مرد خستگی ناپذیر و پژوهشگر توانمند موسیقی بومی و ایرانی که انصافا از وقت و انرژی و سرمایه شخصی در راستای اعتلای هنر موسیقی این استان دریغ نداشته تشکر ویژه ای شود. حقیقتا از زمان حضور ایشان و آقای محمد جواد بشارتی،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ،برنامه علمی و عملی و قابل تقدیری را در راستای غنا و اعتلای موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد در پیش گرفته است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 ناشناس 1397/7/12 15:28:16

    سلام برپسرخاله باعرضه

    پاسخ
  • 2 سهراب انصاری 1397/4/27 1:47:51

    ازدست وزبان که براید  کزعهده شکرش بدراید. نیازمبرم جامعه فرهنگی وهنری برای پیشرفت به منتقدوتحلیل گرهمیشه بوده وهست برای رفع کاستی هاوروشنی بخشیه ارزشها. چه ادیبانه نکات راعنوان وتشریح نمودید.گره انگشتانتان برقلم جاویدباد

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1395/12/26 12:14:41

    درود بر شما و متن تحلیلی زیبای شما

    پاسخ
  • 4 صادقی 1395/12/26 8:1:12

    درود بر دکتر آریا نژاد حقوقدان فرهیخته

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها