یادداشت
گفتگو و گزارش

کارآفرین موفق استان: اقتصاد بدون فرهنگ «دزدهای بزرگ»تحویل جامعه می‌دهد/ نقش زنان در سيستم اقتصادی برابر مردان است

کارآفرین موفق استان: اقتصاد بدون فرهنگ «دزدهای بزرگ»تحویل جامعه می‌دهد/ نقش زنان در سيستم اقتصادی برابر مردان است

به مناسبت روز زن و روز مادر گفتگویی با یکی از زنان موفق در حوزه اقتصادی و همچنین فعال اجتماعی و سیاسی استان انجام شده است.

به گزارش افتونیوز، سهیلا نیک اقبالی از فرهنگیان شهرستان بویراحمد است که به جز معلمی، در حوزه اقتصادی نیز فعال است. وی با راه اندازی گلخانه تولید گل رز در سی سخت خود را به عنوان یک کارآفرین موفق معرفی کرد. مدیر دبیرستان، عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش و مسئول تشکل انجمن زنان کارآفرین استان از جمله فعالیتهای نیک اقبالی در حوزه های مختلف است.

گفتگوی افتونیوز با سهیلا نیک اقبالی در پی می‌آید:

* زنان چه نقشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی یک منطقه دارند؟

** با تبریک روز زن و روز مادر و تشکر از شما، بي ترديد در يك جامعه توسعه يافته از لحاظ اقتصادي و از منظر ديگر آن بخش و سهم از چرخه ي اقتصاد كه متوجه و ناشي از كاركرد نيروي انساني است،نقش ها،كاركرد ها، تصميم سازي ها، مديريت ها، تفويظ وظيفه ها،عمليات  ها و... بايد متناسب با تخصص، تعهد، بهره وري و ساير شاخصه هاي مربوط به يك شخص و فرد كه جايگاه تعريف شده اي در نظامات اقتصادي دارد واگذار گردد. بنابراين در اين فرايند ياد شده فارغ از نوع نگاه هاي جنسيتي و نژادي و رنگي هر آنكس كه حائز جايگاه مرتبط با خود گردد قطعا نظام اقتصادي در حوزه مربوط به نيروي انساني موفق خواهد بود. بنابراين نقش زنان در يك سيستم اقتصادي و و پيشرفت و شكست آن سيستم اقتصادي برابر مردان است و همانگونه كه ياد شد شاخصه نه بر اساس جنسيت ها ك بر اساس تخصص ها، تعهد ها و... تعريف مي شود.

* به نظر شما موانع حضور زنان در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی کدام است؟

** بنظرم به یک آسیب شناسی جدی ودقیق دراین حوزه نیازهست ارتقای حضور زنان درفعالیتهای اقتصادی و اجتماعی یک شرط لازم جهت توسعه پایدار در کشور هست. مهمترين عامل كمرنگي حضور زنان در فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي نوع نگاه مردان و حتي زنان يك جامعه نسبت به اين مقوله مي باشد كه البته اين نگاه منبعث از فرهنگ و تاريخ سراپا تبعيض و مرد سالار ايران مي باشد. از عوامل ديگر كه در مرتبه ي بعدي قرار ميگيرند مي توان به قوانين دست و پاگير و پر از تبعيض جنسيتي بوروكراسي اداري نسبت به زنان، برداشت سطحي و متحجرانه از دين ومسايل ديني كه توسط عده اي قليل و محدود و البته صاحب نفوذ صورت گرفته و ميگيرد،  دغدغه هاي بسيار سطحي خود جامعه زنان ايراني و همينطور نداشتن اگاهي كامل جامعه زنان نسبت به حقوق از جمله در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و جايگاه اجتماعي خود كه در نهايت منجر به كاهش اعتماد به نفس براي ورود به حوزه هاي اجتماعي و اقتصادي مي شوند اشاره كرد.

* فرهنگ زیربناست یا اقتصاد ؟

** در اين خصوص اهالي فن و متخصصين مباحثه هاي فراوان داشته و دارند اما به نظر حقير هر گاه توسعه ي اقتصادي صورت بگيرد و آن توسعه همگام و همتراز با فرهنگ يك جامعه نباشد و يا فرهنگ جامعه هم گام و هم تراز با توسعه اقتصادي رخ ندهد بي ترديد اين چنين توسعه اي سر از بي راهه هاي نابرابري اجتماعي، توسعه ناهمگون و حتي هدر روي سرمايه( اعم از مادي و معنوي) خواهد شد. بنابر اين اگر قرار بر اولويت بندي باشد قطعا فرهنگ در اولويت است و اگر قرار بر فكر و برنامه عملياتي باشد بهترين تصميم حركت به سمت توسعه هم گام فرهنگي و اقتصادي است. این رانیزاضافه کنم که اقتصادبدون فرهنگ "دزدهای بزرگ"تحویل جامعه میدهد.زیرا وقتی اخلاق ضعیف باشد بی فرهنگها صاحب اقتصادی میشوند که متعلق به خودشان نیست.

* چه عواملی باعث دیده شدن بهتر زنان در جامعه می‌شود؟

** از جمله مهمترين عوامل بهتر ديده شدن زنان مي توان به: تغيير نگرش هاي جامعه و گذار از نگاه هاي تبعيض جنسيتي، افزايش اگاهي هاي جامعه زنان نسبت به حقوق حقه ي خود در قانون اساسي، اصلاح قوانين تبعيضي، تفويض وظايف و اختيارات و واگذاري مسوليت ها و استخدامي ها و به كارگيري ها بر اساس تخصص ها و علايق و نه نگاه تبعيضي، به وجود امدن روحيه خود باوري در بين صفوف مختلف زنان، تشكيل سازمان هاي مردم نهاد دفاع از حقوق زنان و...

* کارنامه سیاسی اجتماعی زنان استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** با توجه به بافت عشيره اي و قبيله اي و نگاه مردسالارانه صرف در استان كه در برخي مواقع حتي مانع از تحصيل زنان مي گرديد روند اثر گذاري زنان در جامعه را نسبت به شهر ها بزرگتر و استان هاي همجوار بسيار بسيار كندتر و خنثي تر كرده. البته كه با توسعه نظام اموزشي و ورود بيشتر بانوان به دانشگاه روند تغيير نگرش ها و به تبع ان حضور بيشتر بانوان در حوزه اجتماعي  و سياسي در يكي دو دهه اخير سرعت بيشتري گرفته اما با انچه كه بايد باشد بسيار بسيار فاصله دارد.

* چشم انداز حضور زنان در سیاست را چطور می‌بینید؟

** با توجه به نگاه ابزاري  قشر اعظم مردم و خصوصا سياسيون نسبت به زنان حضور زنان با هزينه هاي زيادي همراه است و البته زناني كه در اين مرحله گذار پاي در ميدان ميگذارند بايد هزينه هاي بيشتري را به جان بخرند تا جامعه به وضع مطلوب تر برسد و صد البته كه اين افراد نقش ايثارگري و فداكاري بيشتري دارند.

آیا ایران رییس جمهور زن خواهد داشت؟

** آنگونه كه از قوانين و ميانگين فرهنگي جامعه ما بر مي آيد در كوتاه مدت چنين چيزي ممكن و ميسور نخواهد بود.

[gallery type="rectangular" link="file" ids="10953,10954,10955,10956,10957,10958"]
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها