یادداشت
گفتگو و گزارش

معرفی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد/ روستای آبمورد لوداب

معرفی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد/ روستای آبمورد لوداب

افتونیوز - علیرضا اوحدی نیا: روستای بزرگ و پرجمعیت آبمورد ،یکی از بزرگترین روستاهای منطقه لوداب واقع در شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وجه تسمیه این روستا همانگونه که در نام آن آمده از دو واژه آب و مورد تشکیل شده است.آبی که در میان درختان همیشه سبز و خوشبو با گل های به رنگ سفید جاری می شود.

این روستا از نظرجغرافیای در منطقه ای با زمستان های نسبتا سرد و تابستان های گرم واقع شده. این روستا توسط کوه های بلند و سربه فلک کشیده ای محاصره شده و در میان این کوه ها واقع شده است .کوه بلند و رعنا قامت ،رفیع شوکت ، پر هیبت نیر در روبه روی آن واقع شده که درهمه ی ایام مختلف سال منظره ای دیدنی و شگفت انگیز در برابر دیدگان ما قرار می دهد،مخصوصا اواسط پاییز و زمستان تا اواسط بهار پوشیده از برفی است که چشم هر ببینده ای را به شگفت وا می دارد . بهاری و تابستانی با هوایی خنک که روح باد و بوی عطررا در هوایش می پیچاند.و در بالای این روستا کوه های دیگری است که طبیعت و مناظر این روستا را دو چندان کرده است.در پایین این روستا رودی خروشان است که نامش مارون است و زمستانش خروشان و وحشی، تابستانش آرام و گاها در سال های اخیر رخت بر می بند و سیر بالا می کند و ما را بی نصیب از صدای دل انگیز و روح نواز خود می کند.

مردمان این روستای به زبان لری تکلم می کنند .دین آنها اسلام و مذهب تشیع علویست و مسجد بزرگ واقع در این روستا جلوه گاه عبودیت و معنویت و اخلاص نیات و پنداره ها از کژی ها و پلشتی هاست .این روستا قدمتی بسیار دارد. آنگونه که بزرگان محلی نقل می کنند مرکز اولیه طایفه سرکوهکی بوده است که بعدها عده ای از این مردمان در روستای اطراف آن پراکنده می شوند .

جمعیت این روستا هم اکنون(1395) بالغ بر 700نفر است که اغلب دارای جمعیتی جوان و میانسال هست جوانانی با مدرک های که امروزه دیگر به کارشان نمی آید و آنها نومیدانه به استان های اطراف مهاجرت می کنند تا ازاین خوان فلاکت رهایی یابند و عزم دیاری دگر کنند .

شغل اغلب مردمان این روستا کشاورزی و دامداری است که شامل کشت جو ،گندم ،عدس و نخود هست.علاوه بر این کار ها اغلب مردان بزرگسال در برخی از ماه های سال برای کارگری به شهر های مجاور می روند و زنان این روستا ها اکثرا به شغل خانه داری مشغول اند و البته تا یک دهه گذشته به کار های قالیبافی و گلیم بافی مشغول بودند ولی در یک دهه اخیر مخصوصا این شغل بسیار معدود و متروک شده است والبته در سالهای اخیر هم درخت کاری های در آن صورت گرفته است که اغلب درخت بادام است ،که با توجه جغرافیای این روستا و کمبود آب در سال های اخیر، تدبیری اساسی و تمهیدی نو و تعمیری مدرن هست .

خانه سازی های این روستا از شیوه کاه گلی به جا مانده از دوران سنت به شیوه های جدید تر و با مصالح ساختمانی قوی تری تغییر رویه داده است.شکل قرار گیری این روستای گاه صورتی پلکانی و گاه فشرده و تودر تو و گاه پراکنده است که این ویژگی ها مخصوص هر محله ای جداگانه است . و البته بافت قدیمی روستا و شکل قدیم آن به نوعی بسیار به هم نزدیک بود و این به محل قرار گیری جغرافیای این روستا بر می گردد که نزدیکی به چشمه روستا آن را آنگونه ساخته بود . نیازی به فضای بازتر و لوله کشی آب شرب باعث فاصله بین خانه های این روستا در سال های اخیر شده است.

ویژگی برجسته مردمان این روستا در مقایسه با سایر روستا های اطراف ،اهمیت در برگزاری هر چه با شکوه تر مراسمات مذهبی و دینی است.که در روز عاشورا همین ویژگی باعث حضور مردمان روستا های اطراف در خیل جمعیت عزاداران این روستا می شود.

جمعیت جوان این روستای برخلاف جمعیت بزرگ سال از میزان سواد بالاتری برخورداراند.و این به مدد احداث مدرسه های جدید در دو دهه اخیر و گاها هم بیشتر از دو دهه بوده است و همین ویژگی باعث ایجاد تحولی اساسی در میزان رشد سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی جوانان روستا شده است .

نبود شغل مناسب ،درامد ناکافی ،امکانات محدود و دوری روستا از مرکز استان و..... باعث مهاجرت عده کثیری از مردم روستا در سالهای اخیر و مخصوصا دهه هشتاد شد .البته در چند سال اخیر با ورود امکانات جدید و تازه به این روستا و تغییر شکل این روستا از بافت سنتی به بافت جدید تر تمایل مردمان این روستا برای مهاجرت اندکی کمتر شده است ولی به طور کلی با نبود درآمد و شغل مناسب و عدم توجه به توسعه روستا توسط ساختارهای بالاتر انتظار ماندن در روستا توسط خانوار ها و سرپرست انها انتظاری عبث و واهی است و ما باید همچنان شاهد مهاجرت هایی به شهرهای اطراف باشیم .

راه ارتباطی به این روستا از مرکز لوداب به این روستا دارای مشکلاتی چند در سال های اخیر بوده و هست ولی با احداث جاده بزرگ و مهم پاتاوه به دهدشت ،این روستا به مرکز استان بسیار نزدیک تر می شود و از انجایی که این جاده در قسمت رو به رو از نظر جغرافیایی در سمت جنوب این روستا رد می شود امکاناتی جدید و اساسی در اختیار مردمان این منطقه و این روستا قرار می دهد که می تواند گرهی مهم از مشکلات اساسی این روستا که دوری از مرکز و نبود راه ارتباطی کافی است برطرف شود البته احداث پل مهم بین آبمورد علیا و سفلی که سالهات در میان وعده های نمایندگان نیمه تمام رها شده می تواند راه ارتباطی اساسی بین این دو باشد .برای سفر به این روستا و نظاره مناظر آن و فرهنگ مردمان آن و...ایستگاه آن در مرکز استان پایین تر از میدان شهدا بین شهدای 4 و5 است .والسلام

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها