یادداشت
گفتگو و گزارش

به جای دیوار پل بسازیم/ بیانیه‌ی شماره 4 «محمد زرین»

به جای دیوار پل بسازیم/ بیانیه‌ی شماره 4 «محمد زرین»

«محمد زرین» کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر دهدشت بیانیه‌ی چهارم خود را منتشر کرد.

به گزارش افتونیوز، این کاندیدای انتخابات شورای شهر دهدشت در اقدامی ابتکاری، ترجیح داده به جای رفتن خانه به خانه در دهدشت، با انتشار بیانیه‌ مواضع و دیدگاههای خود را برای مردم تبیین کند.

متن بیانیه‌ی چهارم «محمد زرین» در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم بیانیه شماره چهار بجای دیوار،پل بسازیم!

دیوار هند، برادر دیوار چین است. به همان شکل، با همان هدف(دفاع). همه دیوارهای اینچنین در جهان باستان بنا شده و امروز تنها هدف توریستی دارند. دیوار برلین هم که دهها سال نماد عدم تفاهم میان دو سوی خود، یعنی مردمان آلمان شرقی و آلمان غربی بوده، با شکست اردوگاه سوسیالیسم تخریب شد. تخریب این دیوار بارزترین نماد پایان چند دهه جنگ سرد بود. پایان بزرگترین بی‌اعتمادی تاریخ. در جهان امروز دونالد ترامپ هم گفته دیوار سه هزار کیلومتری بین آمریکا و مکزیک می سازد و البته یکی از بدترین دیوارهای جهان امروز، دیوار حایل میان اسراییل و فلسطینی هاست. به عربی«جدار الفصل العنصری»گفته می شود.کلا دیوار یعنی مانع. یعنی راه ما جداست.ارتباطی باهم نداریم. هر کس سمت خودش. به همین خاطر اروپا اکثر مرزهای فیزیکی را برداشته و فقط یک سری علامت میان کشورهاست. خانه‌های ماها هم محصور با دیوارهاست.بخاطر شرایط اجتماعی مان.

مثال دیگری هم بیاورم. در مسیری می رانیم. اتومبیل نقصی دارد و خاموش می شود. بنظر می رسد با هل دادن روشن می شود. تنها هم هستیم. خودرویی برای ما نگه می دارد کمکمان کند.چه می گوییم؟ از تبارش می پرسیم، یا از او کمک می خواهیم؟ اگر آنجا روح تعامل نداشته باشیم تنهایی هم توان نداریم. پس در راه می مانیم.

بار توسعه و اداره شهر هم همین‌گونه است. بر دوش تک تک شهروندان است. از آن پیرزن دستفروش تا آن رییس اداره و در شهر و استان ما، بردوش همه طوایف.

وای اگر با مرزبندی قومی،افراد و طوایفی را از امر مدیریت شهر،زیباسازی شهر خارج کنیم.آن وقت می شود همین وضع موجود.این بیت را که همه شنیده ایم: دست در دست هم نهیم به مهر / میهن خویش را کنیم آباد!

اینرا گفتم که بگویم«یک نوع دیوار هم داریم. نامریی، اما محکم. بنحوی که می‌شود از آن رد شد، اما هست. اسم آن دیوار تعصبات قومی است. هرجا مرزبندی قبیله‌ای ایجاد شد، امواج عاشقانه میان دلها رد و بدل نمی شود. هر کس با برادران خویش است و بس. و هر که برادر نیست، بیگانه است.

حالا پرسش ها: آیا در یک شهر پر از دیوار می توان بسادگی رفت و آمد کرد؟ آیا می توان بهم دل بست و دست به دست هم داد؟ آیا می شود با یافتن وجه مشترک، هدف مشترک یافت و برایش کوشید؟؟ عزیزان،شهروندان،نامزدهای گرامی انتخابات! دیوار نسازیم.بجای آن پل بسازیم.پلی برای پیوند.برای تعامل. برای ...

از زمزمه دلتنگیم، از همهمه بیزاریم نه طاقت خاموشی،نه میل سخن داریم تو راه مرا بسته،من راه تورا بسته امید رهایی نیست،وقتی همه دیواریم.(شعر از حسین منزوی)

محمد زرین دهم فروردین نود و شش کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر دهدشت

– که دراز است ره مقصد و من نوسفرم…/ بیانیه‌ی شماره ۱ «محمد زرین» – پرسش‌هایی از مردم دهدشت/ بیانیه شماره ۲ «محمد زرین» - «دهدشت جدید» اسباب اندوه «دهدشت قدیم»/ بیانیه‌ی شماره 3 «محمد زرین»
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها