یادداشت
گفتگو و گزارش

اتاق‌های فکر حلقه ارتباطی بین دانشگاهیان و مدیریت اجرایی است

اتاق‌های فکر حلقه ارتباطی بین دانشگاهیان و مدیریت اجرایی است

رئیس دانشگاه یاسوج از اتاق های فکر به عنوان حلقه ارتباطی بین نخبگان، دانشگاهیان و مدیریت اجرایی کشور یاد کرد.

به گزارش افتونیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه، محمودرضا رحیمی در نشست اتاق فکر دانشگاههای استان گفت: دانشگاهها باید به عنوان قلب تپنده جریان فکری، نقادی بی‌طرفانه و ارائه راه حل برای مدیران اجرایی ایفای نقش کنند.

rahimi

وی ادامه داد: با توجه به فاصله زیادی که بین مدیران اجرایی، مدیران صنعتی و دانشگاهها وجود دارد تنها با تشکیل برخی ساختارها مانند اتاق‌های فکر که نقش زنجیره را ایفا می‌کند می توان این فاصله را پر کرد.

رحیمی به انتظارات مدیران اجرایی از دانشگاهها اشاره کرد و بیان داشت: یکی انتظاراتی که مدیران اجرایی از دانشگاه دارند این است که این مراکز علمی بتواند به عنوان جریان هدایت کننده فکری - اجرایی دستگاههای مدیریتی استان عمل کنند.

این مسئول دانشگاهی با بیان اینکه دیدگاهی که در دانشگاه وجود دارد منصفانه، بی طرفانه و فارغ از سیاست زدگی رایج است اظهار داشت: این دیدگاه کارشناسانه ممکن است باب طبع مدیران سیاسی نباشد.

رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: تعریف دانشگاهیان از وجود پتانسیل در یک منطقه با سیاسیون متفاوت است. این تفاوت دیدگاه از آنجا ناشی می شود که مدیران سیاسی به دنبال دادن آمار و بیلان خروجی کاری هستند و همین سردرگمی در دادن آمار و به نتیجه رساندن کاری باعث می‌شود بسیاری از جنبه های فنی و کارشناسی یک طرح مغفول بماند و همین غفلت ها می‌تواند در آینده باعث ضرر و زیان شده و در دراز مدت جبران ناپذیر باشد.

رحیمی با بیان اینکه نیروی انسانی و خصوصا نیروهای انسانی متخصص و تحصیلکرده بزرگترین پتانسیلی است که در این استان وجود دارد و همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند اذعان داشت: آمار مهاجرت این نیروها به بقیه نقاط کشور بالاتر از شاخص کشوری است. در حالی که بقیه استانها نیروی کار ساده خود را به بقیه نقاط می فرستند اما در این استان مدیران و نیروهای متخصص به بقیه نقاط کشور مهاجرت می‌کنند و این مورد به خاطر پتانسیل ضعیف جذب در استان است.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان داشت: هر گاه دولت مستقیما در بحث سیاستگزاری در زمینه های مختلف ورود پیدا کند در این موضوعات موفق بوده است.

رحیمی افزود: انتظار بر این است که دولت‌ها سیاست توسعه چند بعدی را دنبال کنند چرا که تجربه توسعه‌های تک بعدی در تمام ابعاد مختلف در کشور نتیجه بخش نبوده است.

اتاق فکر استانها تصویر روشنتری ازمسائل درسفرهای استانی ارائه می دهد

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: اتاق فکر استان ها تصویر روشن تری از مسائل هر استان در سفرهای رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت ارائه می‌دهد.

سلیمان پاک سرشت افزود: اتاق فکر استان ها پروژه مشترک مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

pakseresht

وی بیان کرد: هدف اصلی اتاق فکر استان ها آن است که مسائل، مشکلات و چالش های هر استان از منظر راهبردی و با حضور و ایفای نقش گروه ها و قشرهای مختلف جامعه بررسی و مرور شود.

پاک سرشت اظهار کرد: ایده بنیادین و اساسی فعالیت اتاق فکر استان ها شناسایی و رفع مسائلی است که کشور با آنها مواجه است و در هر استان نیز به طور خاص وجود دارد.

وی عنوان کرد: رفع این مسائل مستلزم آن است که گروه ها و قشرهای مختلف جامعه با یکدیگر در مورد دلایل شکل گیری، تداوم و پایداری و ارائه راهکارهای مناسب برای آنها چاره اندیشی کنند.

پاک سرشت ابراز داشت: اتاق فکر استان ها به دنبال آن است که از منظری دیگر دریچه ای برای نگرش به مسائل و چالش های هر استان باز شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری افزود: در این زمینه گروه ها و قشرهای مختلف جامعه اعم از دانشگاهیان، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد، مدیران اجرایی و نخبگان علمی ایفای نقش خواهند کرد.

پاک سرشت گفت: مزیت اتاق فکر استان ها به ویژه در مناطقی از کشور که با مشکلات و چالش های توسعه ای مواجه هستند متعدد است.

وی بیان کرد: تجربه فعالیت اتاق فکر استان ها در دو سال اخیر نشان داده که قابلیت های جدی در مناطق مختلف کشور برای فعال شدن و استفاده در مسیر رفع مشکلات وجود دارد و دانشگاه ها نیز جایگاه مناسبی در زمینه اجرای این ماموریت بر عهده دارند.

پاک سرشت اظهار کرد: بخشی از ماموریت اتاق فکر استان ها در زمینه سفرهای استانی رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت تعریف شده است.

وی عنوان کرد: گزارش تهیه شده در اتاق فکر استان ها با نام 'مساله شناسی راهبردی برای توسعه هر استان' مطرح و ارائه می شود.

پاک سرشت ابراز داشت: در اتاق فکر استان ها گروه ها و قشرهای مختلف ذینفع در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، صنعت و سرمایه گذاری و کشاورزی، آب و محیط زیست با یکدیگر در زمینه اولویت بندی مسائل هر استان، راهکارهای رفع آنها و چشم اندازهای پیش رو در آینده بحث، تبادل نظر و گفتگو می کنند.

وی افزود: جمع بندی مباحث مطرح شده در نشست های اتاق فکر هر استان در قالب گزارش در اختیار هیات اجرایی سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت و مسئولان مرتبط با سفر قرار می گیرد.

پاک سرشت گفت: انتظار می رود که اتاق فکر استان ها آغازی برای احساس مشارکت هر چه بیشتر نخبگان علمی و دیگر گروه ها و قشرهای جامعه در اداره امور هر استان و شکل گیری گفتگو، تبادل نظر و تعامل مثبت با دولت در راستای برون رفت از مسائل و مشکلات باشد.

 
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها