یادداشت
گفتگو و گزارش

واکنش مسئول مجمع زنان اصلاح‌طلب استان به حواشی یک سخنرانی/ حسینی: همه کاندیداها به جلسه مجمع دعوت شده بودند/ افزایش کاندیداهای خانم نتيجه فعاليتهای سیاسی بانوان روشنفكر استان است

واکنش مسئول مجمع زنان اصلاح‌طلب استان به حواشی یک سخنرانی/ حسینی: همه کاندیداها به جلسه مجمع دعوت شده بودند/ افزایش کاندیداهای خانم نتيجه فعاليتهای سیاسی بانوان روشنفكر استان است

در روزهای گذشته سخنان زهرا زمانی عضو شورای شهر یاسوج در جلسه مجمع زنان اصلاح طلب استان، واکنش هایی را در فضای رسانه ای به همراه داشت.

به گزارش افتونیوز، ادعای مشی و عملکرد اصلاح طلبانه زمانی در دوره چهارم شورا با واکنش سه عضو اصلاح طلب شورای شهر یاسوج مواجه شد و این سه، حرفهای زمانی را کذب خواندند.

در همین خصوص گفت و گویی با زهرا حسینی مسئول مجمع زنان اصلاح طلب استان پیرامون جلسه فوق و همچنین حضور زنان در انتخابات شورای شهر صورت گرفته که در پی می‌آید:

*لطفا ابتدا در خصوص مجمع زنان اصلاح طلب استان و اهداف تشکیل آن توضیح دهید؟

** نظر به اهمیت حقوق سیاسی به عنوان منشأ سایر حقوق انسانی و معیاری معتبر برای بررسی وضعیت حقوقی زنان و نظر به واقعیت ها و وضعیت مشارکت سیاسی زنان در ایران و حضور کمرنگ آنان در عرصه های قدرت، تصمیم گیری و تصمیم سازی و ضرورت پرداختن به رفع موانع، کمبودها و چالش هایی که زنان برای احقاق حقوق سیاسی خود با آن مواجه هستند و لزوم برون رفت از شرایط نابرابر و ناعادلانه حاکم بر فعالیت های سیاسی در سطح کشور و نیز نظر به ضرورت آگاهی جامعه از اهمیت و نقش مشارکت سیاسی زنان، مجمع زنان اصلاح طلب تشکیل گردیده است. مجمع زنان اصلاح طلب یک تشکل سیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که با هدف توسعه مشارکت سیاسی زنان در چارچوب قوانین فعالیت می نماید. مجمع دارای دیدگاه و مشی اصلاح طلبی بوده و متشکل از زنان معتقد به این مشی است. این مجمع با هدف توسعه کمی و کیفی مشارکت سیاسی زنان در راستای احقاق حقوق خود و ایجاد جایگاه مطلوب و شایسته زنان در نظام جمهوری اسلامی برآن است تا فعالیت خود را درقالب یک تشکل سیاسی رسمی ادامه دهد.

* در خصوص جلسه ای که در یاسوج تشکیل شد و افرادی که سخنرانی کردند شائبه هایی وجود دارد. ملاک حضور و سخنرانی افراد در این نشست چه بود؟

** باید بگویم جلسه مذکور، جلسه ای بود برای هم اندیشی بانوان استان، ساماندهی، شناخت همدیگر و معرفی مجمع زنان اصلاح طلب استان. هرچند جلسه‌ای رسمی نبود و در این راستا آشنایی با کاندیداهای خانم در انتخابات شورای شهر یکی از موارد دعوت اقشار مختلف بانوان بود تا شاید آنانکه به دیدگاه مجمع نزدیکتر هستند مورد بررسی قرار بگیرند. در واقع، هر بانوي کاندیدای شركت كننده در شوراي شهر که ادعای اصلاح طلبی داشته و برنامه اجرایی در شان استان داشت می توانست در این جلسه شرکت کند. در این نشست هیچ گزینش و یا فیلتری هم در میان نبود. صرفا هر كسي می توانست اطلاع را به مثابه دعوت بپذیرد و در جلسه شرکت کند! هدف مجمع زنان اصلاح طلب جذب حداکثری بانوان بود، اين جلسه بدون در نظر گرفتن جهت گيريهاي سیاسی آنها در گذشته بوده است. ما نباید به تعداد نیروهای ماقبل خود در عرصه اصلاح طلبان بسنده کنیم چون استانی هستیم با پیشینه ضعیف سیاسی برای بانوان و حتی میتوان گفت آقایان، چون سیاست ما براساس قبیله و طایفه بود اما در حال حاضر همه ما صاحب اندیشه ایم و خالق سیاست نوین با تمامی کیاست های نو که بخاطر نداشتنش استان ما روز به روز محروم تر میشد. از تمامی بانوان هم کیش خود میخواهم دست به دست هم بدهیم و خود را در برابر شاعران شعر ننوشته استان اين بانوان سوق داده به کنج آشپزخانه را احیا کنیم و دفتر شعر نویی بخواهیم. خوشحال شویم که سفره را هرچه پهن تر کنیم تا یک جامعه بانوان با گستره هزاران کاندیدا داشته باشیم. جا برای ما تنگ نخواهد شد اگر از لوداب و قلعه رییسی و روستاهای گچساران، صدها کاندیدا برای تصدی مدیریت های استاني و ملی و حتی بین المللی داشته باشیم. چقدر لذت بخش خواهد شد که این نقصان و این کمینه مرتفع گردد نه مثل امروز که برای معرفی یک بانو برای تصدی فلان اداره باید به تعداد انگشتان کاندیدا نداشته باشیم. در این نشست نیز همه دعوت شدند دیگر نگاهی به دختر خاله و پسر عمه و هم کیش نشد تا اصلاح طلبی به معنای مطلق درک شود. به همین دلیل در این جلسه اگر کسی هم می خواست سخنی بگوید بدون ادعای اصلاح طلبی اصلا سخنش مسموع نمی افتاد. اما در آن وانفسا، میزان و ترازویی برای سنجش عیار اصلاح طلبیِ اعضا، در دسترس نبود لذا به صرف ادعا هر کس می توانست نظرات خود را بیان کند. از همین رو، آن جلسه له یا علیه هیچ کس نبود و صرفا تریبون آزادی بود برای بیان دیدگاه ها. خداوند چنان توانی به ما بدهد که بتوانیم اندوخته ای که در طی اين سالیان بدست آورده ایم، چه سیاسی و چه اجتماعی و ... را برای جذب حتی یک نفر بیشتر درمسیر اصلاحات، آنهم برپایه اعتقادات دینی خود خرج نماییم. جواب سوال دیگر اینکه این مجمع تازه پا است ولی در آینده نزدیک شاهد بلوغ فکری اجتماعی و سیاسی آن خواهیم بود و آن هم با حضور حداکثر بانوان استان و در همین راستا دست دانشجویان، دانش آموزان، کارگران، کارمندان و تمامی اقشار جامعه بانوان استان را میفشاریم که خود را در این مسیر ثابت کنند و در اولین فرصت دفتر مجمع در یاسوج دایر خواهد شد و نشریه اختصاصی مجمع نیز راه اندازی خواهد شد. این نکته را هم یادآوری کنم که رای مجمع رای شورای اصلاح طلبان خواهد بود و وظیفه این مجمع شناخت و حمایت و معرفی بانوان هست به این شورا.

* برنامه ای برای حمایت از زنان در انتخابات شورای شهر در سطح استان دارید؟

در حال حاضر تابع نظر شوراي اصلاحطلبانيم.اما اگر از خانمهايی که كانديدا شده اند افراد توانمند با شاخصه هاي اصلاح طلبي وجود داشته باشد با مشورت تشكلهاي همسو، سعي می‌کنیم که از آنها حمایت کنیم.

*به گواه آمار و مصاحبه مسئولان، حضور زنان در این دوره از انتخابات شورا بیش از 200 درصد رشد داشته. آیا این حضور را مثبت ارزیابی می کنید؟

**قطعا بله و اين نتيجه فعاليتهاي سياسي و اجتماعي بانوان روشنفكر استان در سالهاي اخير مي باشد كه موجب اين رشد گرديده است هر چند مي توان گفت ادای دین، احساس مسئولیت و نیاز جامعه نیز بر این امر مترتب است.

*عملکرد زنان در دوره چهارم شورای شهر در یاسوج، دهدشت و گچساران را موفق می دانید؟

**اولین بحث ارزشمند در پاسخ به شما حضور آنهاست، نه متاسفانه، هرچند این پاسخ نه، مرتبط با عملکرد زنان نیست بلکه بخاطر محدوديت های اجتماعی و همچنین راي بانوان ما به خاطر تعداد کم آنها رایی است بین سیستم مردانگی شورا و شاید برای تقسیم ارثیه بین آنها. حضور زنان بایستی تبلور تغییرات اجتماعی باشد. جامعه ما باید ردپای آنها را در تصمیمات کلان شهری شاهد باشند. نه به این دلیل نیست که ناتوانِ فردی باشند بلکه ناتوان در عدم دسترسی به خرد جمعی در تصمیم گیریهای شورایی هستند. چون در اینجا حضور، حضور تشکیلاتی نیست بلکه طوایفی است و مباحث دیگر. ما باید زمینه ای را فراهم کنیم که فعالیت های تشکیلاتی شناسنامه دار شوند و دارای هسته ای قوی گردند و در انتظار حمایت نباشند بلکه خود حامی بانوان و هر شورایی باشند. هرچند باید دست مریزاد گفت به همین تعداد اندک، خود را برای حضوري قوی نشان دادند و برای ثبوت متاسفانه از حمایت تشکیلاتی برخوردار نبودند.

*پیش‌بینی شما از انتخابات و حضور زنان در شوراها چیست؟ آیا سهم زنان اضافه میشود؟

**مهم حضور حداکثری است، نمیشود تفاوتی بین زن و مرد قائل شد، ولی حضور بالنسبه لازم و ضروری است و علمی و نتیجه هر نیازسنجی است. ولی باید این اطمینان را داد که با برنامه ریزی های در شرف انجام، این امر محقق شود. هرچند پيش بيني چنين نتيجه اي كمي در استان ما مشكل است.

گفتگو: محمود آرام

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 بوراحمدی 1397/11/1 13:31:32

    خانم حسینی درست میفرمایند اعضای شورا تشکیل میشه به اکثریت واقلیت یک خان تنها حرفهایش بین اقایان خریداری نداره که به حق باشه که نباشه پس ورود بیشتری باید داشته باشند خانم ها

    پاسخ
  • 2 منوچهر کرمی 1397/9/15 23:46:0

    درود برخانم حسینی نظراتتون قابل تحسینه.شهید رجایی

    پاسخ
  • 3 محمود 1396/1/21 22:5:31

    خانم فرهنگی، از فرهنگ بالنیاتت متشکر باید باشم. خانم حسینی حداقل دهها مقاله دارند. از ابتدای سازمان عضو بودند. عضو میز توسعه استان بودند. هفته نامه خروش را با آن خفقانی که وجود داشت به چاپ می‌رساند. عضو کمیته سیانت از آرای دفتر مرکزی بودند شهروند عزیز خانم حسینی نگفتند ضفیف بودند گفتند چون تعدادشان کم بود کارایی آنها تاثیر گذار نبود

    پاسخ
  • 4 شهروند 1396/1/21 9:52:1

    خوبه خانم حسینی خودش هم اقرا کردند، عملکرد خانم ها در شورا ضعیف بوده، خوب خانم ها با چه روی دوباره کاندیدا شورای شهر شدند

    پاسخ
  • 5 سهیلا رضوی 1396/1/21 9:40:17

    بانوان می توانند به راحتی شوراها و شهرداری ها را اداره کنند،در کل شهر ها را می توانند به راحتی اداره کنند،فقط باید به بانوان اعتماد کرد

    پاسخ
  • 6 حسین 1396/1/21 9:35:16

    هر کجا یک زنی باشه،اونجا هیچ وقت روی آرامش به خود نمی بینه

    پاسخ
  • 7 فرهنگی 1396/1/20 21:47:55

    باسلام، بنده از ابتدای شکل گیری اصلاحات در شهر یاسوج فعالیت داشتم، و اصلا خانم حسینی رو نمی شناسم، با بقیه دوستان فعال هم که صحبت کردم ، ارتباط فکری و برنامه ریزی نزدیکی با ایشان ندارند، دوما از همه ی خانمها دعوت نشده بود، منظورم کاندیدهای بانو، در شورای شهر هست، 

    پاسخ
  • 8 ناشناس 1396/1/20 21:39:15

    متاسفانه شما زنها همیشه منم منم می کنید آیا مردان بعدش من رای ندادم چرا شما زنان بین زن و مرد تفاوت می گذارید؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها