-
کهگیلویه و بویراحمد: زخمهایی عمیقتر از یک روز تعطیلی!
سعید صفا دوست -
فریاد بیآبی در چهار شهر کهگیلویه
سید آیت شفایی -
پروژههای کلنگی!؟ چرا هیچ طرحی برای افتتاح در هفته دولت نیست؟/ به بهانه عرایض نماینده کهگیلویه در شورای اداری استان
علی صاحبی -
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
شهرام مومن نسب -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
محمود منطقیان -
آمارسازی ، پاسخ گریزی، وسکوت در برابر تخلفات گذشته / از استخدام های فله ای تا آمارهای صوری / دفتر آمار، نه دفتر اقدام / وقتی مدیر ارقام، از واقعیت عقب ماند.
ناشناس -
«غلامرضا پناه» ؛ مدیری از تبار بخشندگی
عنایت شیخی
روحانی حوزه فرهنگ را از سیاست جدا کرد

هر دولتی را در ساختاری که قرار دارند و به آنها عرصه هنرنمایی و ابراز وجود داده می شود می بایست مورد قضاوت و ارزیابی قرار داد. و در این میان باید به موانعی که در بیرون از دولت ها بر عملکرد آنها اثر بخش می باشد نظری انداخت و آنها را مورد قضاوت و آزمون قرار داد. در کشورها ما به دلیل بورو کراسی خاص آن وساختار متمایزش، نسبت به سایر الگوهای حکومت رانی و کشورداری مقایسه کرد زیرا که نسبت قانون و اختیارات دولت ها در مکان ها و زمان ها مختلف نسبتی متغیر است، عمدتأ در کنار فرصتهایی که دولتها برای کار و خدمت دارند موانع ساختاری را نیز نباید از یاد برد. غفلت از موانع ساختاری (خارج از دولت) می تواند در ارزیابی و نقد واقع بینانه عملکرد دولتها مشکلات و اغفال هایی ایجاد کند. دولت روحانی بیرون از این قاعده قرار ندارد و در چارچوب نقش ها و مسولیت هاب منطقی و قانونی خود لازم است از آن انتظار داشت و خرده گرفت هر چند که هر دولت مقتدر باید در برابر موانع ساختاری و قانونی ای باید با خلاقیت تدبیر منزل کند و موانع ناخواسته ساختاری را کاسته و یا حتی دست به نهادسازی و به ایجاد کارویژه دربخش های مختلف بپردازد . و اتفاقأ آن چه که از دولت ها به یادگار می ماند و نامشان را در تاریخ برجسته می سازد همین ابتکارات نهادی است. و در دولت روحانی نیزبا تدوین "منشور حقوق بشر" و "رسیدگی بیشتر به مطالبات قومیت ها" تصویب حقوق شهروندی تا حدی به این امر پرداخت.
در این مجال نگارنده نیت به پرداختن به میراث دولت تدبیر امید" در حوزه فرهنگ دارد . همواره قضاوت در ارتباط کارنامه فرهنگی دولت ها امری دشوار بوده و هست زیرا که دست بر قضا " فرهنگ" در عین مرکز توجه بودن، همواره متولی اصلی آن در جامعه مشخص نیست و هر متولی فرهنگی توپ را در میدان دیگری می اندازد و اینگونه " حوزه فرهنگ میتوان حوزه ای بی خانمان" نامید . انسان به تبع انسان بودنش در اصل موجودی فرهنگی است. سیاست خارجی و اقتصاد و بخش های دیگر به نظر می رسد که باید وسیله ای برای فرهنگ باشند . دولت تدبیر امید" در میان قضاوت ها، ارزیابی ها توانست نمره قبولی در این حوزه بگیرد. آزادی مطبوعات، فیلم و موسیقی، وضعیت دانشگاهها، ازادی تشکل ها، وضعیت علم و دانشگاهها، از جمله مظاهر فرهنگی، هستند که همواره در این چهار سال پرمناقشه بوده اند و در رابطه با آنها بسیار نکته ها گفته شد و سخن ها شنیده شد ولی در این میانه دولت تدبیر توانست تدبیر اندیشه کند و گلیم خود را بیرون بکشد، فشار دستگاهای دیگر بر دولت فشاری انکار ناپذیر بود اما این چالش چالشی همیشگی برای دولت های اعتدال گرا و آزادی خواه بوده است. در طول این چهار سال شاهد تضاد ها ناسازگاری ها و ستیز ها با دولت بر سر موضوعات مختلفی فرهنگی بوده ایم به گونه ای که انگار در عرصه عمومی توافقی بر سرموضوعات فرهنگی وجود ندارد بگونه ای که آن چیزی که دولت و حامیان 20 میلیونی اش ارزش تلقی میکردند اردوگاه رقیب آن را ضد ارزش تلقی میکردند در حالی که عرصه فرهنگ عمدتأ چندان در اختیار دولت نیست و در کنار وزارت ارشاد بسیاری ارگانهای فرهنگی هستند که نقش ایفا می کنند و مسئولیت اصلی مسایل فرهنگی برعهده آنهاست. و در این میان سیاست های فرهنگی شان نه تنها موفق نبوده و در قبال هزینه های فرهنگی خود به دولت و ملت پاسخگو نیستند و دست بزنگاه اهرم های فشار را بر دولت بیشتر می نمایند.
انسان برای فرهنگ زنده است و فرهنگ نیز آزادی عمل می خواهد تا نشو و نما یابد. میزان عدالت اجتماعی، تساهل و تسامح در جامعه، رشد مطبوعات، نرخ آزادی بیان، نرخ سلامت اداری و اقتصادی، شفافیت بوروکراتیک، گسترش کمی و کیفی علم، اعتماداجتماعی ، مدارجویی و ستیزه گریزی، تمسک به اعتدال و گریز از افراط و تفریط از مظاهر فرهنگی هستند که دولت کنونی بسیار به آن توجه کرد و در بزنگاه های مختلف عرصه عمومی و جامعه از طریق مختاف به حمایت از این سیاست های دولت پرداخت.اگر دولتها تلاش کنند وضعیت فرهنگ در مجموع در دولت روحانی بهتر از قبل شده است ولی در کنار آن فشارها براین حوزه نیز بیشتر از حوزه های دیگر بوده است.
محور دیگر ارزیابی دولت روحانی که اگر چه در چارچوب حوزه فرهنگ می تواند طرح گردد ولی به علت اهمیت چالش های آن ، آن را می توان در محور جداگانه بررسی نمود و آن موضوع رسیدگی به حقوق فرهنگی- زبانی قومیت ها و ملیتهای دیگر در جامعه رنگارنگ ایران می باشد. قریب به اتفاق کشورهای دنیا چند ملیتی اند. تجربه جهانی، نشان از الگوی موفق کشورهای اروپا یی و توسعه یافته در این راه و ناکارایی کشورهای آسیای و آفریقایی دارد. کشورهای توسعه یافته از طریق به رسمیت شناختن زبان های مختلف و فرهنگ های مختلف و از جمله تدریس زبانها در مدارس و ازادی برگزاری تولید ادبیات، شعر و موسیقی و رادید تلویزیون های به زبانهای مختلف و حمایت از زایش آن زبانها از جمله ایجاد فرهنگستانها برای تمام زبانها و ازادی انتشارات برای زبانهای مختلف توانسته چالش چند ملیتی را به فرصت توسعه و تولید فرهنگی تبدیل کند و امروز کمتر در این کشورها می بینیم که چنین چالشی داشته باشد. اجازه همه پرسی به اسکاتلندی ها در انگلستان و همین طور رای به عدم جدایی بسیار معنادار بوده است و میزان تساهل و تسامح این کشورها را در برخود با قومیت ها نشان می دهد و از طرف دیگر رای به عدم جدایی میزان رضایت اقوام را نشان می دهد. تجربه کشرهای توسعه نیافته در این عرصه عمدتأ شکست و در نهایت حتی تجزیه است. تجزیه اتحاد جماهیر شوروی، بالکان، سودان، لیبی، عراق، یمن، سومالی، سوریه و غیره نشان دهنده شکست رویکرد این کشورها با قومیت هاست. اقوام اگر احساس کنند که خانه خانه آنهاست کسی نیاز به جدایی از خانه خود پیدا نمی کند و سرمایه های گذاری های گزاف دولت ها برای برخورد با قومیت ها صرف تولید و شکوفایی خواهد شد. مساله قومیت ها از ایتدا توسط دولت روحانی جدی در نظر گرفته شد و بسیار به آن پرداخته شد و تغییرات اثربخشی نیز در این حوزه اتفاق افتاد . در یک نگاه کلی میتوان گفت دولت اعتدال فرهنگ" را از یک سوژه سیاسی به یک مساله فرهنگی و ارزشی تبدیل کند و سنت فرهنگ برای سیاست تبدیل به سنت فرهنگ برای فرهنگ شود و به گفته خود رییس دولت نیت بر این این بود این حوزه به خود فرهنگیان واگذار شود.
در پایان قضاوت و ارزیابی هر دولتی را باتوجه به بستر و شرایط خاص آن سنجید و نگارنده عملکرد دولت را در حوزه فرهنگ مثبت ارزیابی می کند ولی در عین حال کاستی ها و انتقاداتی نیز بر آن وارد است و نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.
صیاد خردمند، کارشناسی ارشد جامعه شناسی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
- 2 بلکو محلهای فراموشدشده در سایه بیتوجهی مدیران شهری؛ روایتی تلخ از زندگی در حاشیه توسعه/+تصاویر
- 3 وعدههای نافرجام؛ ۱۷ سال انتظار بیپایان برای افتتاح تالار فرهنگ و هنر یاسوج
- 4 آتشسوزی منزل مسکونی در دهدشت؛ فاجعهای که ماینرهای غیرمجاز رقم زدند
- 5 افتتاح و کلنگزنی ۷۴ پروژه آب و فاضلاب در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 7 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 8 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
-
افتتاح و کلنگزنی ۵۱ پروژه بزرگ راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان
-
۱۹۰ پروژه نهضت مدرسهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست
-
پایان فرار متهم خونین در یاسوج با عملیات ضربتی پلیس
-
بهرامی در نشست با خبرنگاران: در یک سال اخیر سه پروژه کلان در بویراحمد فعال شد/ دو بیمارستان تخصصی یاسوج تأمین اعتبار شد/ از عملکرد برخی مدیران راضی نیسیتم/ نگاه قومی و قبیلهای و منطقه ای را قبول ندارم
-
تحریف واقعیت با هدف تخریب جریان ندای وحدت/ مدیرانکل بویراحمد در دوره «روشنفکر» + اسامی
-
فرماندار لنده در نشست با خبرنگاران: عاملین تعطیلی جاده لنده - تشان باید پاسخگو باشند/ پیشرفت ۹۵درصدی فاز دوم بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده/ کمبود زمین برای نهضت ملی مسکن در لنده
-
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری: دریافت فیزیکی کپی شناسنامه و کارت ملی از ارباب رجوع تخلف است/ جعل مدارک تحصیلی دانشگاه یاسوج
-
حسن غفاری خطاب به استاندار: ارزشمندترین سرمایه کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ و هنر مردم است/ هنرمندان به جای خلق اثر به فکر معیشت هستند/ جایگاه هنر در استان را تقویت کنید
-
سرپرست اداره پیمان و امور قراردادهای راه و شهرسازی استان منصوب شد+ عکس و حکم
-
سرپرست هلال احمر استان منصوب شد+ عکس
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!