-
پرسشهای صریح در باره سقوط بالگرد رئیسی
یادداشت سایر رسانه ها
-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
یا مرگ یا تجدد و اصلاح!
روزگاری نه چندان دور جدالی در متن تارخ معاصر اتفاق افتاد که روشنفکران بدان جدال سنت و تجدد گفتند.به گفته ی یکی از هم آنان جدال قدیم و جدید.آن روزگار، سنت چندان سخت جان نبود که اکنون.اگر شیخ فضل الله نوری در برابر هر گونه تحولی مقاومت می نمود،فتوا می داد و بست می نشست،پسر شیخ اما در برابر پدر ،ناخلف! می نمود.چرا که او تجدد می خواست و پدر، سنت را در برابر تجدد اش نهاده بود.این سان پدر علیه پسر بود و پسر علیه پدر.آن روزگاران اما نه همه ی پدران علیه پسران بودند و نه همه ی پسران علیه پدران.حکایت شیخ در میانه های آن تاریخ البته که حکایت دیگری بود.شیخ هر چند سخت جانی می کرد و مشروطه را در بند مشروعه می خواست اما تصویری که او از سنت داشت چنین نبود که اکنون.در دل آن زمانه نیز بودند افرادی چون عبدالله بهبهانی و طباطبایی و آخوند خراسانی که مشروطه طلب بودند بی آن که مشروعه را به کناری نهند.آنها در کنار روشنفکران اتفاقات عصری را رقم می زدند که بعدها ذیل تاریخ مشروطه خواهی قرار گرفت.از شیخ نوری که بگذریم می توان گفت سنت در مقام یک فراداد تاریخی چندان جدالی با تجدد نداشت.روشنفکران اگر چه می کوشیدند تا سنت را با تجدد آشتی دهند و "یک کلمه"بنویسند.اما به واقع جدالی که در زیر پوست وقایع آن روزها رخ می داد جدال سلطنت بود با تجدد. چرا که سلطنت خود در ذیل همان سنت معنا می شد و چه بسا خود سنت می بود. در دل گفتمان عصری قاجار شاه همچنان سایهی خدا قلمداد می شد و به عبارتی سلطانی بود که در ظل خدا حکومت می کرد."چه فرمان یزدان ،چه فرمان شاه". آن جدالی که قدیم و جدید می گویندش و یا سنت و تجدد نام می نهندش این بود. این سلطنت بود که همهی سنت بود و همهی تجدد در برابر او برخاسته بود. و گر نه شیخ در سلطنت ستیزی چندان تفاوتی با عبدالله بهبهانی و یا روشنفکران آن سده نداشت. و روشنفکران که بیش از آن که از شیخ نوری آسیب دیده باشند از سلطنت بود که زخم می خوردند.از سلطنت بود که کور گشتند. از سلطنت بود که به دار آویخته شدند. از سلطنت بود که در سیاهچال هایش جان سپردند. از سلطنت بود که کودتا را در تاریخ جدال خود با او علیه خود تجربه نمودند. آری آن روزگاران این تاریخ را بیشتر به شاه آلوده می دیدی تا به شیخ.روشنفکران البته که سوای سلطنت ،خود را در برابر عوام نیز می دیدند. عوامی که هم برای مشروطه بست می نشستند و هم برای مشروعه و هم برای سلطنت.آنها کارکرد سه گانه ای داشتند که هر کدام مسیر تاریخ را به سویی می کشید.اگر بناست که نقش جمعیت و یا مردم را در تاریخ معاصر بررسیم بی تردید از این کارکرد سه گانه نباید غافل بود.زیرا جدال تجدد با عوام را نیز نمی توان نادیده گرفت.روشنفکران پیش از شکست خوردن از سلطنت و حتی مشروعه ،از عوام شکست خورده بودند.عوامی که برای هر اتفاقی و هر آشوبی جامه می داد و جر می خرید.بی شک برای ناکامی تجدد ما از روانشناسی توده و یا جمعیت عوام ناگزیریم. تک بعدی دیدن تاریخ معاصر و از زاویهی مونیستی بدو نگاه کردن ما را به سر عقل نخواهد آورد.با همین ندیدن هاست که تاریخ محکوم به تکرار می شود. دیالکتیک "استبداد-آشوب-استبداد"شکل می گیرد و تداوم می یابد. جامعه"کلنگی"و "کوتاه مدت"می شود و هر اتفاقی -میمون و نامیمون -در او رخ می دهد. گاه در آن مجلس مشروطه رخ می نماید و گاه به توپ بسته می شود.گاه شعار درود بر مصدق سر داده می شود و گاه شعار مرگ بر مصدق. و این همان جدال خرده فرهنگ هاست که متن سیاست را برای ما مردمان معاصر مرقوم نموده است.اگر در متن همین جدال، پدر را علیه پسر و یا پسر را علیه پدر ببینیم آن را در ذیل همین خرده فرهنگ ها باید معنا نمود.خرده فرهنگ های روشنفکری، لمپنیستی، کانسرواتیستی، مونارشیستی و مهمتر پوپولیستی که هماره یک سر جدال ها بوده و نیز در مقام نیرویی تاثیرگذار سیر تاریخ را رقم زده است.این پوپولیزم هم نیرو و ابزار جهان سنت بوده و هم جهان متجدد. هم زیر سایه سلطنت زیسته و هم زیر سایه ی تجدد مشروطه طلب.پله خانف اگر چه بر نقش شخصیت در تاریخ تاکید نموده اما در این سوی تاریخ تجدد می توان نقش عوام و یا توده در مقام شخصیتی جمعی و تاثیرگذار را برجسته تر دانست.این سان شیخ نوری به پشتوانه ی همان عوام ،بست می نشست. و سلطنت نیز به پشتگرمی قدرت و همان عوام به زد و خورد می پرداخت.و روشنفکران نیز به یاری همان عوام کتاب مشروطه می نگاشتند و مکتوبات خود را نشر می دادند. من بر خلاف نگاه آبراهمیان نقش مردم و بهتر است بگوییم توده را دارای وجهی متناقض می بینم. وجهی که تجدد خواهان تاریخ معاصر را در روال و مسیر تجدد خواهی و دموکراسی طلبی شان دچار گیجی و سردرگمی نموده است. به گونه ای که آنها تا کنون خشت بر آب می نهاده اند. به راستی شما چه می اندیشید؟ با توجه به چنین نگاهی آیا هنوز می توان از پس سالها و گذر روز ها و شب ها از دل آن تاریخ مشروطهخواه شعار مشروطه طلبان را از کتاب مشروطه شان بیرون کشید و هم چنان فریاد زد: یا مرگ، یا تجدد و اصلاح؟!!
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود/+زمان و مکان
- 2 افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه بهداشتی
- 3 محکومیت یک موسسه دندان پزشکی در یاسوج
- 4 روایت رئیس سازمان امور عشایر کشور از بازدید شهید رئیسی از کارخانه قند یاسوج
- 5 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 6 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 7 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 8 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- میدانداری میانهروها و مستقلین در بهارستان/ صحبتهای منتخبین تبریز، اردکان و بویراحمد
- شعب نمایندگان استان در مجلس مشخص شد/ آییننامه مجلس درباره بررسی اعتبارنامه نمایندگان چه میگوید؟
- انتصاب فرمانده جدید ناحیه مقاومت بسیج باشت/ درخواست امام جمعه از جانشین سپاه فتح چه بود؟
- قطعی و نوسان برق در گچساران مردم را کلافه کرد/ تابستان سخت در انتظار گچساران؟!
- آقای موحد؛ از دست دوستانت به دشمنان پناه ببر!
- احیای ۶۴ واحد صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
- اربابان احزاب سیاسی اصولگرای استان برای انتخابات ریاست جمهوری به خط می شوند
- آبرسانی به ۱۰۷ روستای استان از محل اعتبارات محرومیت زدایی
- اجرای سد آبریز نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان است
- تکیه قالیباف با ۱۹۸ رای بر صندلی ریاست بهارستان/ ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای آوردند/ آرای باطله ۲۴ رای
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!