یادداشت
گفتگو و گزارش

تحصن کارگران کارخانه قند 6 روزه شد/ ممانعت از ورود مدیرعامل به محل کارش

تحصن کارگران کارخانه قند 6 روزه شد/ ممانعت از ورود مدیرعامل به محل کارش

کارگران کارخانه قند یاسوج از روز دوشنبه هفته گذشته تاکنون نسبت به مشکلات متعدد نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد تحصن کرده و می‌گویند تا تعیین تکلیف نهایی به این تحصن ادامه می‌دهیم.

به گزارش افتونیوز به نقل از تسنیم، کارخانه 51 ساله قند یاسوج به‌عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد در دو دهه گذشته با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده و کارگران این واحد صنعتی شب را با هزار کابوس به صبح رسانده‌اند. سال 73 کارخانه قند یاسوج از مالکیت سازمان صنایع ملی ایران خارج و به موسسه خیریه نمازی مالک دیگر کارخانه قند همسایه یاسوج یعنی کارخانه قند مرودشت استان فارس با قیمت 550 میلیون تومان واگذار شد. سال 80 بخش خصوصی، 63 درصد از سهام کارخانه قند یاسوج را از موسسه نمازی خرید و مابقی سهام در اختیار سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمله 10 درصد کارگران کارخانه، 4 درصد کارخانه قند قهستان و 4 درصد نیز در مالکیت کارخانه قند دزفول بوده است. مالک این کارخانه فعالیتی مقطعی در کهگیلویه و بویراحمد داشت اما آن‌گونه که گفته می‌شود این شخص به بهانه ورشکستگی، کارگران را پرداخت نکرد. کارخانه در سال 83 دچار مشکل نقدینگی شد و به طور رسمی ورشکستگی مالک کارخانه در آن زمان اعلام شد. در فاصله سال‌های 84 تا 86 برای وارد مدارشدن کارخانه قند یاسوج مبلغ 3 میلیارد ریال با محوریت سازمان صنعت و معدن پرداخت شد و با نفی مالکیت خصوصی در سال 90 به نفع دولت صدور حکم شد و به صورت شراکت با بانک تجارت به فکر رونق این واحد صنعتی افتادند. در سال 90 سازمان گسترش صنایع ایران برای افزایش ظرفیت و نوسازی کارخانه قند یاسوج 17 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد اما بنا به سخنان کارگران کارخانه، خبری از نوسازی آنچنانی و افزایش ظرفیت نشد بلکه امروز بدتر از دیروز شد. در پایان دولت دهم 83 درصد کارخانه قند یاسوج بابت رد دیون به بانک تجارت واگذار و قرار شد بانک برای رونق تولید در این واحد صنعتی از هیچ تلاشی فروگذاری نکند ولی بالاخره بانک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی و دنبال سود بیشتر بود و شاید در این کارخانه قدرت ریسک نداشت اما دولت تدبیر و امید از رد دیون دولت قبل ایراد گرفت و معتقد بود بانک‌ها باید کارخانه دار نباشند و همین بهانه برای به مزایده گذاشت کارخانه توسط بانک تجارت کافی بود. کارخانه قند یاسوج برای چند بار به مزاید رفت و در روزنامه‌های رسمی آگهی شد بالاخره فردی بنام «لهراسب باقری» برنده مزایده شد. لهراسب باقری برنده مزایده کارخانه قند یاسوج با ظرفیت هزار تن چغندر و 350 تن شکر خام باید بدهی گذشته کارخانه به مبلغ 52 میلیارد تومان را نیز خودش پرداخت کند که در سرجمع بیش از 144 میلیارد تومان با سایر بدهی‌ها می‌شود.

تحصن کارگران کارخانه قند 6 روزه شد/ ممانعت از ورود مدیرعامل به محل کارش

اما کارگران کارخانه 51 ساله قند یاسوج دل‌خوشی از این واگذاری‌ها ندارند و می‌گویند: ازاین‌دست به دست شدن کارخانه در دو دهه گذشته خاطره خوشی نداریم و هر وقت کارخانه برای بهتر شدن اوضاع واگذارشده خبری از رونق نبوده بلکه وضعیت بدتر شده است. کارگران کارخانه قند یاسوج که مالکیت نزدیک به 12 درصدی این واحد صنعتی را دارند از روز دوشنبه تاکنون نسبت به پرداخت نشدن حق‌وحقوق خود از گذشته تاکنون معترض بوده و جلوی کارخانه تجمع و مانع از ورود مدیرعامل به محل کارش شده‌اند و امروز تحصن به جلوی بانک تجارت رسیده و می‌گویند تا تعیین تکلیف نهایی به این روند ادامه می‌دهیم. کارگران کارخانه قند یاسوج می‌گویند: تا تعیین تکلیف نهایی مالکیت کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی و یا غیرخصوصی اهلیت‌دار و آشنا با صنعت قند، تثبیت شغلی کارگران، تعیین تکلیف سهام کارگران، پرداخت حقوق معوقه با تأخیر و تأییدیه سال‌های 82، 83 و 84، پرداخت مزایای سال‌های 93، 94 و 95، تعیین بلاتکلیفی وضعیت صندوق رفاه کارگران، راه‌اندازی شرکت تعاونی تعطیل‌شده، پرداخت حق سنوات کارگر طبق قانون 45 روز، بررسی وضعیت 17 میلیارد تومان اعتبار اختصاص‌یافته در سال‌های 91 و 90 توسط سازمان گسترش صنایع برای رونق تولید در کارخانه و واگذاری کارخانه به سرمایه‌گذاری که نگاهش تولید باشد نه مالک شدن زمین، به تحصن خود ادامه می‎دهیم.

مطالبات کارگران کارخانه قند یاسوج در دوره مدیریت من نیست

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج گفت: کارگران این کارخانه تنها مزایای چند ماه گذشته و حقوق خرداد و تیرماه را طلب دارند و سایر مطالباتشان مربوط به سال‌های گذشته و در دوران مدیریت من نیست. قدرت‌الله حبیبی افزود: هم‌اکنون بخش مالی و حسابداری کارخانه به اتفاق حساب‌رسان مشغول انجام عملیات حسابرسی هستند تا در جلسه مجمع عمومی بحث واگذاری کارخانه به بخش خصوصی تعیین تکلیف شود. وی عنوان کرد: اختصاص 17 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و رونق کارخانه قند یاسوج توسط سازمان گسترش صنایع ایران در زمان قبل از مدیریت من و سهامداری بانک تجارت بوده است

به‌محض تحویل کارخانه قند وضعیت کارگران تعیین تکلیف می‌شود

مالک جدید کارخانه قند یاسوج با تأکید بر اینکه این کارخانه هنوز به وی تحویل داده نشده است گفت: پس از تحویل با اولویت‌بندی مشکلات موجود مشکل مطالبات کارگران نیز برطرف می‌شود. لهراسب باقری افزود: هم‌اکنون حساب‌رسان مشغول حسابرسی اسناد مالی این کارخانه هستند و پس از پایان حسابرسی و بسته شدن دفاتر قانونی این کارخانه به طور رسمی به وی تحویل داده می‌شود. وی گفت: کارخانه قند یاسوج برای فروش در روزنامه اقتصاد، دو بار در روزنامه اطلاعات و همچنین در سایت مناقصه کشوری منتشر شد و قیمت پایه داشت و طبق قانون پاکتی که یک ریال از قیمت پایین کمتر باشد باطل و ترتیب اثر داده نمی‌شود. البته آگهی مزاید امکان دخل و تصرف ندارد به‌طوری‌که نفر دوم مزاید با من بیش از 800 میلیون تومان تفاوت قیمت داشت. باقری بیان مسئله تخریب کارخانه قند یاسوج و قواره بندی 38 هکتاری زمین این کارخانه برای فروش را شایعه است گفت: قول می‌دهم نماد صنعت استان را در کمتر از 6 ماه از مدت زمان مشخص شده وارد مدار تولید کنم و همه‌ساله شاهد توسعه بخش‌های مختلف این کارخانه باشید به‌طوری‌که در کمترین زمان ممکن شاهد افزایش ظرفیت کارخانه از 350 تن به 600 تن باشیم. مالک کارخانه قند یاسوج با تأکید بر اینکه خا%

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها