یادداشت
گفتگو و گزارش

«اشتباه استراتژیک مهدی روشنفکر»

«اشتباه استراتژیک مهدی روشنفکر»

دیگر چه بخواهیم و چه نخواهیم باید مهدی روشنفکر را در معادلات سیاسی استان به حساب آورد و او هم دقیقا از همین زاویه و برای اینکه اعلام کند که جریان های سیاسی نمی توانند او را نادیده بگیرند به هر دری زد تا توانست حکمی از ستاد قالیباف بگیرد که به نظر می رسد بیشتر جنبه تشریفاتی دارد چرا که نه ستاد قالیباف انچنان فعال و جدی اسست و نه هم به نظر می رسد آنها خودشان خیلی جدی با قضیه کاندیداتوری قالیباف برخورد کنند .

آنچه که روشنفکر را وارد این معادلات کرد و سبب شده است رسانه ها به او در این سطح بپردازند حضور وی در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و کسب 37 رای در حوزه بویراحمد و دنا بود حضوری که از هر منظری به آن نگاه شود یک موفقیت برای روشنفکر محسوب می شود .هر چند منتقدین روشنفکر او را متهم به ارایه شعارها و رفتارهای قومی می کنند و اعتقاد دارند همه ی رای او و یا درصد بسیار بالایی از رای او قومی است .

روشنفکر مطابق تعاریف مرسوم و با نگاه به سابقه اش یک اصولگراست او از قدیم در کهگیلویه از محمد موحد حمایت میکرد و در سال های پایانی دولت سازندگی و در زمان فرمانداری ناصر منصوری که رابطه سببی هم با روشنفکر داشت به عنوان معاون فرمانداری کهگیلویه پا به عرصه سیاست گذاشت . روشنفکر بعد از معرفی سیدضیاء رضا توفیقی به عنوان اولین فرماندار دولت اصلاحات در کهگیلویه از فرمانداری رفت و به آموزش پرورش برگشت. وی در اولین دوره انتخابات شورای شهر دهدشت ثبت نام کرد و موفق به حضور در جمع پنج نفر اصلی عضو شورای شهر شد .

روشنفکر در دولت احمدی نژاد باز هم بر اساس برخی روابط این بار با علی محمد دانشی به آموزش پرورش استان رفت ولی خیلی زود عذرش خواسته شد و تا پایان دولت نتوانست دیگر جایگاهی به دست بیاورد. وی در سال 1382 از هدایتخواه حمایت کرده بود و بعد در 86 از آسپار که یک کاندید قومی بود حمایت کرد و در 90 نیز از زارع حمایت کرد .

روشنفکر در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری سال 1392 موضع چندان شفافی نداشت ولی گفته می شود وی در ان دوره هم از حامیان قالیباف بود اما بعد از پیروزی حسن روحانی سفت و سخت به تکاپو افتاد تا با پل زدن با همه از محمد موحد گرفته تا زارع و برخی چهره های اصلاح طلب سمت مدیرکلی اموزش و پرورش استان را به دست بیاورد . سمتی که از اول معلوم بود بزرگ است و به روشنفکر نخواهند داد بعد هم احتمالا وقتی چیزی از دولت اعتدال عایدش نشد کم کم راهش را از زارع جدا کرد و از همان ابتدا هم زمزمه هایی شنیده میشد که قصد کاندیداتوری دارد موضوعی که حتی تا دم انتخابات چندان جدی گرفته نشد ولی تاکید بر مسائل قومیتی و بسیج بزرگان قوم سبب شد او آرا خوبی به دست بیاورد . این موفقیت انگیزه خوبی بود برای او و اطرافیانش که از فردای انتخابات با نگاه به سال 98 و انتخابات یازدهم مجلس فعالیت های خود را تداوم بخشند و از همین حالا کاندیداتوری روشنفکر قطعی قطعی است . در کوران انتخابات دهم مجلس تلاش هایی برای نزدیکی او و برخی اصلاح طلبان شکل گرفت و گفته میشود باقر موسوی نیز صحبت هایی با او داشته است که البته به جایی نرسید ولی هر چه بود بعد از انتخابات نزدیکی هایی بین او و تیم مدیریتی استان و شخص استاندار بوجود آمد که این گمانه را بوجود اورده بود که احتمالا طیفی از اصلاح طلبان ممکن است در شرایط بحرانی در چهار سال آینده بر روی او برنامه داشته باشند .از سوی دیگر حالا در اردوگاه اصولگرایی استان به چشم یک رقیب به روشنفکر نگاه می شود چرا که انها معتقدند عامل اصلی شکست هدایتخواه در انتخابات ، ثبت نام روشنفکر در انتخابات بود که با نگاهی به همه زوایای انتخابات در شهرستان بویراحمد و دنا و ترکیب آراء این موضوع هم چندان بی ربط نیست .

البته روشنفکر با توجه به شخصیت محافطه کاری که دارد هرگز علاقه ای به موضع گیری شفاف نداشته است و حتی در قضیه تغییر نام استان طی یک مطلب چند پهلو تنها سعی کرد حرفی زده باشد و اخر سر هم معلوم نشد او کدام طرفی است و اصلا حرف و پیامش در پیامی که صادر کرده بود چه بود .

قبل از شروع هیجان انتخابات ریاست جمهوری شایعه یا واقعیت گفته میشد او هم سعی دارد با نیروهای جمنا در استان ارتباط داشته باشد و هم با حامیان حسن روحانی ولی حضور او در ستاد قالیباف پایانی بود بر این حدس و گمان ها و باید اعتراف کرد از این جهت رفتار او قابل تحسین است که در نهایت بی موضعی و یا به قول مخالفانش چند موضعی خود را شکست و اعلام موضع رسمی کرد . اما چرا قالیباف ؟ در اینکه چرا روشنفکر به سمت قالیباف رفت چند احتمال وجود دارد قبل از هر چیز همان گونه او در گذشته هم نظرش بر روی قالیباف بوده است و ممکن است با واسطه با کسانی در کمپین قالیباف ارتباط داشته باشد .

ضمنا نباید فراموش کرد که روشنفکر اساسا دارای عقبه سیاسی بلندی نیست که مثلا در تهران ارتباط تشکیلاتی قوی داشته باشد بلکه یقینا او با تلاش و به اتکای همان رایی که اورده است در این دوره که قالیباف از لحاظ نیروی انسانی در ستاد در قلت بضاعت است از چنین افرادی استقبال میشود .

طبق برخی داده های در دسترس بین حضور قالیباف و رئیسی هماهنگی هایی وجود دارد اگر چه این اواخر خیال پیروزی نزد قالیباف او را مصمم تر به حضور و ماندن کرده است ولی گزینه اصلی همه اصولگرایان حاضر در جمنا بعلاوه جبهه پایداری رئیسی است . روشنفکر هم به دو دلیل نتوانست و یا نخواست به سمت رئیسی برود اول که شاید شان و جایگاهی برای خود قائل بوده است و میخواست جایی باشد که در چشم باشد و دوم اینکه قدرت نیرروهای تشکیلاتی اصولگرا همچون هدایتخواه، دهراب پور و پناهی هرگز اجازه عرض اندام به گزینه هایی همچون روشنفکر را نمی دهد مضافا که این طیف همانگونه که اشاره شد با روشنفکر مشکل بنیادین دارند و هرگز علاقه ای به تقسیم قدرت با او ندارند و بعید هم نیست دنبال فرصتی برای انتقام از او باشند . پس روشنفکر نمی توانست به سمت رئیسی برود چون سهمی عایدش نمیشد و به هر حال برایش هم سنگین بود که به سمت روحانی برود و از طرفی هم نمی خواست بی موضع بماند.

ممکن است ترکیب رای روشنفکر این احتمال را تقویت کند که تصمیم گیری سیاسی او در تصمیم گیری اینده حامیانش تاثیری ندارد ولی این همه مسئله نیست و قطعا برخی از حامیانش از او دلخور خواهند شد و شاید هم روشنفکر بی موضع می ماند که البته به صورت منطقی نیمشد بهتر از این تصمیم گیری بود .

روشنفکر به هر شکلی بود یک حکم از ستاد قالیباف گرفت تا بگوید او هم در سپهر سیاسی استان حضور دارد .

طیف قدرتمند تشکیلاتی اصولگرای استان همان ابتدا با هماهنگی تقسیم کار کردند و خلقی پور را به ستاد قالیباف فرستادند تا دقیقا افرادی همچون روشنفکر نتوانند رئیس این ستاد شوند و بعد هم هر اتفاقی بیفتد مدیریت آن با خودشان باشد پس تا همین جای کار هم تصمیم گیرنده در ستاد قالیباف طیف هدایتخواه است و روشنفکر تنها در بازی قرار گرفته است که بیش از این کاری از دستش بر نمی آمد ولی اینکه اگر قالیباف از انتخابات کنار گیری کند که بسیار هم محتمل است روشنفکر چه تصمیمی خواهد گرفت ؟ سوالی است که جوابش هم چندان واضح نیست.

هر چه هست این اقدام روشنفکر را باید یک اشتباه استراتژیک از سوی او دانست چرا که او شانس حمایت جریان اصلاح طلب را برای انتخابات آینده کاملا از دست داده است و بعید است هیچ اصلاح طلبی و در صورت بروز هر شرایطی جرات مطرح کردن نام روشنفکر را داشته باشد .

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 مسلم 1399/1/25 11:31:13

    سلام ...دوست عزیز لطفا در تحلیل های بعد ...سعی کنید بغض ک کینه رو کنار بگذارید ...امثال شما نون به نرخ روز خورید...حاج مهدی با شعار بازگشت به مردم و مقتدرانه پیروز شدند ...یا مهدی

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1398/12/5 8:21:20

    الان سال ۹۸ هست دو‌روز بعد از انتخابات مجلس یازدهم،فعلا که ایشون نماینده شدن و دست ................ رو از مجلس کوتاه کردن

    پاسخ
  • 3 حاجتی شرف اباد 1397/4/12 21:9:39

    بنده خودم تیرتاجی هستم ولی واقعا زارع به درد مجلس نمیخوره وسلام

    پاسخ
  • 4 ابوذرحقدوست 1396/2/24 12:34:26

    متاسفانه دركشوري كه از نهادهاي رسانه اي صادق درست وبااصول وكارايي صحيح كه برگرفته از يك ايده وتفكر وكارشناسي شده باشد وجودندارد مخصوصا دراين استان كه بدون هيچ سازوكاررسانه اي وتنها بادا ن مقداري پول وقوميت دربوخي نهادها به سادگي مجوز بعضي افرادبراي داشتن سايت داده ميشود ودراين بين عده اي بيسواد وبدون شناسنامه براي نوشتن با نام مستعارجعلي شروع به نوشتن ميكنند بادادن مقدارناچيزي به مسئول سايت.. نويسنده نامحترم توكه نميتوني تحليلي درست از اوضاع داشته باشي وتنها ازروي كينه وغرض ورزي نسبت به بزرگي نزديكان خودداري چرابه اين سادگي به مردي بزرگ توهين وافترا ميزني؟؟دردوره فرمانداري دهدشت چه نسبت سببي با اقاي منصوري داشت كه اينچنين گفتي؟؟ چطور به اين سادگي گفتي به خاطرقومي با اقاي دانشي معاون ايشون شدند؟؟مگر نميداني رابط وكسيكه اقاي دانشي را با تهراني اشنا كرد به خاطر مساعل قومي همين اقاي روشنفكر بود؟؟مگرهمين اثاي روشنفكرنبودكه باچانه زني وتلاش ٥٤٠ استخدام حق التدريسي براي اين استان از مركز گرفت؟؟ شماكه ميدانيدكه چقدرباروشنفكرتماس گرفتندكه به طرف جمنا بيايد اماديدگاه معتدل ونه راديكالي ايشان هرگز بااين افراد ديدار هم نكرد وانها رانپذيرفت به چه حقي گفتي قراربودبه جمنا بپيوندد؟؟حاج روشنفكرحاضرنشدمسئوليت ستاداستاني رابپذيردبراي اينكه بزرگتر ووالاتر از اين شهرواستان فكر ميكند..ازخودت سوال كن واقعابراي عقل سخيفت كه اينچنين توهين وافترا به شخصي بزرگ زدي چه چيزي رو بدست اوردي،؟؟ميداني كه دنيايي ديگرهم هست وبايدجوابگوباشي؟؟نويسنده نامحترم بايدازخودشرم داشته باشي براي اين همه توهين وافترا نشراكاذيب بي اساس اميدوارم كه وجدان نابيدارت روزي بيدارشود..

    پاسخ
  • 5 اصغرنصرت زاده 1396/2/23 22:40:6

    باسلام.جناب اقای مومنی اگربرحسب حق و عدالت قضاوت کنید.جملات شما همه کذب وغیر منطقی می باشد.و این حرف شما  مغرضانه می باشد. درحالی ک حاج روشنفکر را با تمام این چند سالی ک میشناسم.انسانی شریف .متدین.با اصالت .وخانواده دار هستند.حاج روشنفکر  انسانی  خدای و پاک هستند.که 40هزارتا رای اورد به کوری چشم دشمنانش.دوست گرامی انشالا ک خداوند  متعال همه مارا عاقبت به خیر بکند.

    پاسخ
  • 6 یا علی 1396/2/23 16:10:32

    عرض کنم به خدمت شما الان دو تحلیل وجود داره یا یک آدم به شدت دروغگو یی هستید یا  آلت دست دیگران هستین  ( اصولگرایان افراطی) من  از نیرو های آموزش و پرورش در زمان معاونت ایشان بودم ایشون خودشون به دلیل جو ناسالم و بی عدالتی سازمان  کنار کشیدن

    پاسخ
  • 7 فرزاد 1396/2/23 8:16:41

    خیلی داغون بود تحلیلت چه بخواین چه نخواین روشنفکر نماینده بعدیه

    پاسخ
  • 8 دوست 1396/2/22 15:22:25

    عجب تحلیل بند تومبونی.......

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها