یادداشت
گفتگو و گزارش

نظر فعالان سیاسی و فرهنگی در خصوص اولویتهای استان در سفر هیئت دولت

نظر فعالان سیاسی و فرهنگی در خصوص اولویتهای استان در سفر هیئت دولت

در آستانه سفر هیئت دولت به استان نظر برخی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی را در خصوص اولویتهای استان در این سفر را جویا شدیم  که در ادامه می آید.

به گزارش افتونیوز، عمده مباحث مطرح شده پیرامون وضعیت اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی و زیرساختی در استان است.

**********************

 محمود منطقیان، فعال سیاسی اصلاح طلب:Manteghian

 به نظر من اولویت در این سفر طرح های اقتصادی وعمرانی و بهداشتی و درمانی و اشتغال است. طرح ها و پیشنهادات باید شامل جاده، آب(کشاورزی وآشامیدنی)، ساخت سد،کارخانه،کارگاههای  تولیدی،به ویژه اشتغال زایی  برای جوانان تحصیل کرده وبی سامان وبهداشت ودرمان وجذب هرچه بیشتراعتباربرای این طرحها باشد. همه تلاشهادراین سفربایدبرای طرح های محرومیت زدایی باشد. به  این مجموعه باید  بخش گردشگری وجلب توریست نیز اضافه شود.

*********************

سید هدایت اکبری دبیر حزب اعتدال و توسعه استانakbari

همانطورکه هم استانی های عزیز استحضار دارند امروز بیکاری مهمترین مشکل اساسی این  استان محسوب می شود بطوریکه تعداد زیادی از خانواده های استان گریبان گیر این درد مزمن شده اند که این امر به صورت خودکار آسیب های شدید اجتماعی از جمله، ایجاد فساد های  اخلاقی ، خودکشی های متعدد، گسستگی در بنیاد خانواده ها ،سرقت ، نا امنی  و غیره را در سطح جامعه را به همراه دارد . بنابراين تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی تلاش در جهت رشد اقتصادی در تمامی بخش ها از جمله   (  صنعتی، کشاورزی، گردشگری، .. ) می باشد .که لازمه آن سرمایه گذاری در تمامی  این بخش ها می باشد و اما آنچه که به این رشد شتاب می بخشد فراهم کردن زیر ساخت های لازم به منظور ترغیب سرمایه گذاران  در امر سرمایه گذاری می باشد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به چهار خطه کردن جاده های مواصلاتی استان و ایجاد بزرگ راه ها ،افزایش باند فرودگاه های استان بخصوص مرکز استان، فراهم نمودن زیر ساخت ریلی استان ،ایجاد پایانه های صادراتی استان ، ایجاد نمایشگاه بین المللی استان و پایداری خطوط انتقال  انرژی در سطح استان  می باشد. بدون شک در صورت تحقق این موارد، شرایط برای سرمایه گذاری و رونق اقتصادی استان فراهم و به تبع آن شاهد افزایش حجم اشتغال زایی جوانان و ایجاد نشاط و امید در جامعه و در نهایت کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

************************************

فریدون هاشمی ، شاعر و فعال فرهنگیhashemi2

توسعه مولفه های دیگرگونه ای دارد که در یک سرزمین، چون پیکری یگانه، بایست پیشرفتی همگون و هماهنگ داشته باشند.

برای دیار ما که چهره ای غمگین و خراشیده به خود گرفته است شاید در نگاه نخستین، اقتصاد را زیربنا و مولفه ای برجسته بدانند که همینگونه نیز هست. پلی پرسش بزرگ اینجاست که اقتصاد چهارجوب ها و خاستگاه هایی دارد که جز بر پایه و ستون مولفه هایی دیگر بنا نخواهد شد.

بی گمان بازشناسی چهارچوبهای اجتماعی و داشته های انسانی و راهکارهای تازه در بازآفرینی باورها و برهمبندی نگاه های  پیشین و امروزی جز در بستر فرهنگ به دستیافتی کارامد نخواهد انجامید.

از دیدگاه من فرهنگ و هنر مردم نماد و نمود داشته های فکری و اندیشه ها و خواسته های راستین آنهاست.

بدون دیدن و شناخت و پذیرفتن فرهنگ و باورهای مردم نمی توان برایشان نسخه اقتصادی پیچید.

 نمی توان تحلیل درست سیاسی داشت. نمی توان نیازها و توانمندی های اجتماعی شان را شناخت.

کوتاه سخن آنکه، بایست فرهنگ این استان را با ارزش و برجستگی ویژه اش شناخت و برایش برنامه های ژرف و اندیشمندانه داشت و بر بستر این نگاه، به نیازها و راهکارهای اقتصادی و زیرساختهای عمرانی و نگاهبانی از محیط زیست و منابع طبیعی پرداخت.

استان ما گاهواره ی زیبایی ها و خوبی ها و ثروتهای معدنی و طبیعی و استعدادهای بی نمونه و بزرگ انسانی و فکری ست.

ما نیازمند ترحم و مشتاق دلسوزی نیستیم. ما سرزمین سرشار و دیار روح های بزرگ و باورهای سترگیم که می خواهیم داشته هایمان را برای پیشرفت و بزرگی و سربلندی کشور مان بکار گیریم و در این راه شعور و فرهنگ و عرضه ی مسولان مملکت را می خواهد تا این گوهر گرانبها را قدر بدانند و بزرگ بشمارند.

**********************************

کوورش غلامی، هنرمند هنرهای تجسمیgholami

شاید بعنوان یک فعال فرهنگی  می بایست، فرهنگ رو الویت استان بدونم اما فکر میکنم توسعه زیر ساختهای و وشرایط اقتصاد استان از اهمیت بیشتری برخوردار هستش  و بهبود شرایط اقتصادی و دستیابی به رفاه اجتماعی شرایط لازم برای توسعه فرهنگی رو بدنبال دارد.

***********************

ایرج کاظمی، کارگردان و نمایش نامه نویسkhzemi

رشدفرهنگی دروازه ورودبه رشدعمومی جامعه است. یعنی اگه درزمينه فرهنگی پیشرفت حاصل شود درزمینه اقتصادی،سیاسی واجتماعی پیشرفت راحت تربدست میاید.

*********************************

رحمان دادگستر، کاریکاتوریست

زیر ساخت اقتصاد سیاسی .ریر ساخت .اقتصاد .و...

اگه  آدمهای  سیاسی  استان  کاربلد باشن  زیر  ساختهای مدیریتی اقتصادی  فرهنگی   هم  ردیف میشن . آدم  سیاسی  وقتی  اونی  نباشه  که باید  باشه  گند  میزنه  به جاده به  کارخانه  به  جمعیت  به  شهروندی  به  اقتصاد  خرد و درشت  به فرهنگ   و  در نهایت   به  اجتماع.

***********************************

حجت الله هاشمی :دبیر حزب اعتماد ملی

باتشکرازاهتمام وتوجه شمابه امرتوسعه دراستان:hashemi

حزب اعتمادملی درسطح کشور و به تبع آن دراستان ما،برای جهت دادن مسئولین ونخبگان به"توسعه"،برنامه وراهکارهای بلندمدت ومیان مدت و کوتاه مدت دارد که فراخور مناسبات ومقتضیات زمانی و مکانی آنها را به جامعه ارائه می دهد.

حال که زمزمه ی سفر ریاست محترم جمهوری به استان به گوش می رسد، وظیفه احزاب وتشکل ها و نخبگان جامعه است که به این امرمهم بپردازند.حزب اعتمادملی استان ازطریق سیاست ورزی حرفه ای ودینی مبتنی براندیشه های امام خمینی(ره) دارای اصول وآرمانهایی مدون است ،اصول و آرمانهایی از قبیل : اندیشه اسلامی،جمهوریت،قانون اساسی،آزادی اندیشه ومطبوعات، تکریم و حرمت انسان،دراولویت قراردارد.حال که درعصرکنونی به دلیل دوری از دین،اخلاق ومعنویات و گسترش مهارگسیخته ی بی عدالتی، تخریب طبیعت، پوچ گرایی و بی هویتی بشردرمعرض نابودی است،"بازگشت به ارزش های اخلاقی ومعنوی"تنها راه رهایی، بشرازاین معضلات است.

استان کهگیلویه وبویراحمد،گرچه مع الاسف،همواره،بار سنگین واژگان"محرومیت"،" توسعه نیافتگی"را به دوش می کشد، برای اجتناب از درجازدن در مباحث نظری توسعه و گریز از تطویل کلام،ناگزیریم گریزی به توسعه دراستان داشته باشیم.

آخرین نظرات دانشمندان درخصوص نماد و مدل توسعه، توسعه ی متوازن و پایداراست، درتوسعه متوازن، دیگر بحث از تقدم وتاخر قیودی مانند: سیاسی، اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی مطرح نیست. توسعه باید از تعریف کلیشه ای و کاریکاتوری وبخشی نگری بدور باشد تا شاهد یک رشد همه جانبه باشد.گرچه دولتها پس از انقلاب به فراخور زمان ،برنامه های خود را بصورت نمادین وسمبولیک، به تفکیک،سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی طرح کرده اند و گاهی رشد اقتصادی را باتوسعه و گاهی توسعه راباتوسعه سیاسی و ... به اشتباه گرفته ایم،اما باید فریاد زد که توسعه،فرآیندی از تحولات اقتصادی،سیاسی و اجتماعی است که هم عدالت اجتماعی و هم دموکراتیزه کردن و هم رشد اقتصادی دربطن آن جادارد.

تیم مدیریتی دولت و به تبع آن، استان،می بایست سند چشم انداز و برنامه ریزی استانی رامبتنی برآمایش سرزمینی تعریف نماید،

اگرچه تعدادی ازبرنامه ریزان معتقدند به دلیل اینکه بخش اعظم قدرت درخارج از دولت می باشد،می بایست برنامه های یک ساله تعریف کرد،اما به همان شکل که برنامه های مختلف توسعه تدوین کرده ایم و سند چشم انداز بیست و چندساله تعریف کرده ایم،به همان شکل می بایست برای هراستان ،یه توسعه متوازن و پایدار با چشم انداز طولانی مدت،برنامه ریزی میان مدت و استراتژیک های کوتاه مدت تعریف کرد تا سرمایه گزاران وفعالین اقتصادی به امر"تولید" بپردازند.

اگراقتصاددانان ، بزرگترین مشکل کشور، را"تولید" می دانند،این "تولید"، به دوامرمهم بستگی دارد؛

یکی"سیستم سازی"ودیگری"تامین مالی" .تاکنون شش برنامه ی توسعه راپشت سر گذرانده ایم و بجز برنامه سوم توسعه که از موفقیت نسبی برخوردار بوده است،در اکثر برنامه ها ناکامی فراوانی حاصل شده است. در سطح کلان،بزرگترین معضل اقتصاد کشور، فقدان ارتباطات بین المللی،عدم اصلاحات بازار مالی،معیوب بودن سیستم بانکی و بازار سرمایه است که چرخه اقتصادی کشور را به گل نشانده است.بین المللی شدن،بدون رقابت،کیفیت و استاندارد معنی پیدا نمی کند،کشوری مانند کره جنوبی،ضمن حفظ زبان و اصالت،فرهنگ و ادبیات خود ،بی استفاده از منابع طبیعی،تولید ناخالص ملی را به یک شاخص مطلوب رسانده است.

و اما در سطح استان کهگیلویه و بویر احمد،بایستی تلاش شود از برنامه ششم توسعه از دیگر استان ها عقب نمانیم،اگر چه در این برنامه (1395_1399)رشد 8 درصدی پیش بینی شده است،لذا تیم مدیریتی استان می بایست با شجاعت و برنامه ریزی،چرخه اقتصادی استان را به حرکت وا دارند.به نظر می رسد مهمترین برنامه های استان می بایست با اولویت موارد زیر باشد؛

1_توسعه پیوند های اقتصادی و تجاری شبکه ای و متقابل با استان های برخوردار همجوار

2_جذب سرمایه ی سرمایه گذاران دیگر استان ها با ایجاد انگیزه و سیستم تشویقی مناسب

3_اولویت قرار دادن  سرمایه گذاری در سه بخش نفت و گاز در گچساران،صنعت و معدن در گهگیلویه،گردشگری و کشاورزی در بویر احمد

4_توسعه حمل و نقل با اولویت بخش ریلی در استان به عنوان جاده ابریشم جدید برای اتصال جنوب به مرکز و جنوب غرب به شرق

5_اتخاذ برنامه ها و اقدامات اجرایی مناسب جهت توسعه روستایی برای تثبیت جمعیت و کنترل مهاجرت

 6:برنامه ریزی جهت اتصال توسعه اقتصادی دریایی جنوب کشور به مرکز و شمال کشور

7:تقویت واجرای بنگاه های کوچک اقتصادی وصنایع تبدیلی به فراخور روستاها و مناطق مختلف استان

8:راه اندازی سه مرکز اقتصادی و تولیدی و صنعتی درسه حوزه ی گچساران، کهگیلویه،بویراحمد برای رشد اقتصادی شتابان و اشتغال زا

9:حمایت از تاسیس شرکتهای غیردولتی تارسیدن به استقلال مالی و تولیدی

10:برنامه ریزی سریع وعملی درخصوص ارتقاء سطح سلامت اجتماعی دراستان با اولویت ازدواج، اشتغال جوانان

11:حمایت مادی و معنوی ازهنرمندان تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری با اولویت فرهنگ بومی و محلی

12:استفاده ی بهینه از نیروهای خدوم، متخصص بومی دراستان و خارج استان

13:پرهیز از بخشی نگری واستفاده بهینه از ظرافتهای اجتماعی قومی و طایفه ای برای رشد اجتماعی و جلوگیری از طایفه گری و قومیت مابی،

******************************

اکبر آیین : کارگردان تئاتر ونمایشنامه نویسakbar

با توجه به اینکه بنده 27 سال است به کار تاتر مشغولم و از دیگر هنرها نیز خبر دارم برای تاثیر گذاشتن بر روی فرهنگ وبالا بردن سطح کیفی فرهنگ مردم نیاز به جریانی هست که انتقال اندیشه از طریق زبان هنر نام دارد و تا زمانیکه هنرمندان از زیر ساخت هاگرفته تا مدیریت صحیح و پرورش این جریان دچار سردرگرمی باشند اتفاقی نخواهد افتاد.باید هنرمند در آسایش و آرامش مادی و مدیریت درست رو به رو باشد تا چنین آرمانی به واقعیت بدل شود.

*****************************

جمال الدین ارجمند:دبیر حزب ندای ایرانیانarjmand

بحث زیرساخت و توسعه عمرانی است با توجه به اینکه استان بالاترین نرخ رشد بیکاری را دارد و استان هم غنی است ولی متاسفانه به خاطر عدم وجود زیرساخت ها در این محرومیت ناخواسته قرار داریم

*******************************

حجت الاسلام اسماعیل آذری نژاد، فعال مدنی و مذهبی

اولویت اول نیازهای مادی و زیر ساخت های اقتصادی. معاش مردم تامین شود.azari

فرهنگی اخلاقیات انسانی ترویج داده شود.

در نهایت تبلیغ دینی.

****************************

وحید توانا:فعال سیاسی.مسئول انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

1/توجه ویژه و تقویت نهادهای مردم نهادtavana

2/تقویت احزاب و نهادینه کردن احزاب سیاسی جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت های سیاسی هدفدار و بلندمدت

3/تدوین و تدارک استراتژی های لازم جهت فعالیت های مستمر و غیر فصلی احزاب و تشکل ها

4/تقویت بنیه فرهنگی دانشگاه ها و توجه ویژه ب تشکل های دانشجویی

5/تبیین راهکارهای عملیاتی جهت استفاده از حق آزادی بیان و آزادی پس از بیان

6/کوتاه کردن دست نهادهای امنیتی ، وابستگان و گماردگان از محیط های دانشجویی و تشکل های دانشجویی

7/حمایت از آزادی های اجتماعی و مدنی در دانشگاه ها

8/تبدیل فضای دانشگاه ها ب فضایی غیر پادگانی، سرشار از نقد سازنده و مهیا کردن شرایط جهت به چالش کشیدن مدیریت های اجرایی در تمامی سطوح بدون هیچگونه دغدغه ای

9/توجه و اهتمام ویژه به زیرساخت های توسعه سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها

10/تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل پروژه های بیمارستانی و درمانی

11/پیش بینی اعتبارات و بودجه مورد نیاز جهت ارتقا وضعیت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

12/حمایت ویژه از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه های استان

13/ نگاه ویژه به طرح های نیمه کاره و پیش بینی اعتبارات لازم جهت بهره برداری هرچه سریعتر آنها

14 / طراحی و پیش بینی بودجه و اعتبارات لازم جهت توسعه شهری استان محروم کهگیلویه و بویراحمد

15/حمایت از بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی

16 /توجه ویژه به ظرفیت بالای این استان از نظر تفریحی ، توریستی و منابع غنی خدادادی و فراهم آوردن زیرساخت های لازم جهت توسعه این بخش.

**********************************

بشارت جعفری، دبیر انجمن  اسلامی  دانشگاه دولتی  یاسوجjafari

اساسا برای توسعه هر منطقه و یا مرز و بومی با باید چند نکته کلیدی را لحاظ نمود

  1. اولا توسعه پایدار باشد
  2. مطابق فرهنگ و استعدادهای منطقه مورد نظر باشد

3 . بر پایه ی اصول زیست محیطی و بدون کمترین آسیب به منطقه مورد نظر باشد

با توجه به اینکه استان ما از نظر جاذبه های گردشگری و استعداد کشاورزی( اعم از باغی زراعی و ...)  و موقعیت استراتژیک ترانزیتی دارای غنای کافی می باشد بهترین توجه دولت باید بر روی این دو مهم باشد.

البته که این سه مقوله خود نیازمند زیر ساخت هایی است که به چند مورد آن اشاره می شود

1_ با توجه به بن بست بودن استان و شرایط خاص کوهستانی مهم ترین زیر ساخت جهت نیل به اهداف بالا قطعا از مسیر توسعه راه های( زمینی ریلی و هوایی) امن و با کیفیت می گذرد.

2_ افزایش سرمایه گذاری در حوزه ی هتل داری و بازارچه های سنتی که عرضه کننده ی محصولات سنتی استان باشد

3 _ توسعه فضای سبز و امکانات رفاهی جانبی آن جهت افزایش خدمت رسانی به گردشگران

4_ حمایت از بخش کشاورزی و آن هم کشاورزی پایدار با توجه شرایط اقلیمی مناسب استان.

5_ افزایش تبلیغات جهت شناساندن هرچه بیشتر مناطق و جاذبه های استان( با توجه به چهار فصل بودن استان)

6_ همه ی موارد بالا  و قطعا پیش زمینه ی همه ی توسعه ها توسعه ی انسانی است و قطعا تا افراد خبره و متخصص به کارگرفته نشوند امید به توسعه امیدی واهی است

و از یاد نبریم مدیریت کلان استان کمترین تحرکی در این زمینه نداشته و ندارد چرا که مجموعه مدیریت استان سرگرم چینش های طایفه ای و معامله های قومی و قبیله ایست و این کمترین سنخیتی را با اهداف فوق ندارد

7 _ مهمترین بخش و شاید پایه همه ی اهداف فوق مسایل زیست محیطی است

چرا که با توجه به اهداف یاد شده در فوق قطعا لحاظ نکردن مدیریت صحیح زیست محیطی و نداشتن برنامه مدون در این زمینه قطعا  استعدادهای یاد شده ( کشاورزی و گردشگری و حمل و نقل) را هر چه زودتر به چال نابودی خواهد کشاند. هرچند که با توجه به مشاهدات سال های اخیر و بی توجهی به مسایل محیط زیستی باعث شده تا چند سال آینده استان ما زباله دان مسافران و گردشگران شود و البته منابع غنی جنگلی که با روند اتش سوزی های اخیر جز بیابان برجای نخواهد گذاشت

8_ بحرانی ترین موضوع روز استان بحران بیکاری است که قطعا سهم استان از این همه منابع غنی زمینی و زیر زمینی این همه بیکار نیست و دولت باید با برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت باید به فکر چاره ای برای حل این بحران باشد در غیر این صورت در فاصله نه چندان دور شاهد فجایع اجتماعی و انسانی( کما اینکه کم کم نشانه های آن مشخص می سود) خواهیم بود. قطعا سهم استان از این همه منابع غنی نفت گاز و جاذبه های گردشگری و کشاورزی این همه جوان بیکار نبوده و نیست.

****************************

علی خواجوی، مسئول انجمن اسلامی معلمان استانkhajavi

ضمن خيرمقدم وخوشامدگويى خدمت رءيس جمهورمحترم وهيت گرانقدرهمراه ايشان واداى احترام به مردم رنجديده وزجركشيده نجيب ،مقاوم  وفهيم استان،خواستاراستقبال گرم وباشكوه و بى نظيرانان باتوجه به اصالت وشان ومهمان نوازى كه ازويژگيهاى اين خطه ازمرزوبوم ايران عزيزمان مى باشد هستم

اولويتها:

انتظارازرءيس جمهورودولت دراولويت قراردادن واجرايى نمودن سندچشم انداز ٢٠ساله ومنافع ملىوتحقق عدالت اجتماعى وتوجه به عملى كردن ومطالبات به حق مردم وشعارهاوبرنامه هاى اعلام شده درزمان تبليغات انتخاباتى سال٩٢ كه دراين صورت استانهاى محروم بويژه استان مادرعين حال كه محروم هستيم ولى دومين ياسومين استانى مى باشيم كه بيشترين كمك اقتصادى ومالى رابه دولت وكشورداريم بهرهمندخواهيم شد.

درمورداولويت هاى موضوعات وبرنامه هابايدبگويم به نوعى مكمل همديگرندبويژه توسعه سياسى واقتصادى كه هركدام به تاخيربيفتدديگرى هم توفيقى نخواهد داشت دردولت قبل ازاصلاحات بعلت محدوديتهاى سياسى ونداشتن ديپلماسى مطلوب با ركود اقتصادى و تورم بالاى ٤٠درصددولت اصلاحات شروع به كاركرد.

دولت اصلاحات توسعه سياسى وتوسعه اقتصادى رادراولويت قراردادوشاهدرشدهردوان بوديم تاسيس وفعاليت احزاب،گروها،تشكلهاN.G.oهارسانه هاومطبوعات چاپ ونشركتب نويسندگانيكه تاان  موقع موانع داشتند. توسعه  قتصادى رشدچشمگيرى داشت تاجايىكه تورم بالاى ٤٠درصدى كاهش قابل ملاحظه اى پيدا كردتوليدبالارفت،كالاهاى اساسى واستراتژيك مثل گندم به خودكفايى رسيد، سرمايه گذارى خارجى درصنعت و حضورشركتهاى انان ساخت وراه اندازى  تاسيسات عسلويه كه امروزازمنابع عظيم ومهم اقتصادى واشتغال زايى نطقه بشمارمى رودو كه معادل چاهاى نفت وفروش نفت درامدبراى كشوردارد. وباصندوق ذخيره ارزى ندهزارميلياردى دولت رابه اقاى احمدى نژادتحويل دادو امادردولت باصطلاح پاك دست ومهرورزكه انسداد سياسى رااولويت برنامه   هاى  خودقراردادوبادستورانحلال سازمان برنامه بودجه وديگرسازمان هاى برنامه ريزى امنيتى كردن فضاى جامعه منجربه اختلاس هاى چندهزارميلياردى ركوداقتصادى،تورم بالاى ٤٠درصدوهاكذا... باتوجه به اوضاع فعلى براى ايجاد اعتمادوبازگردندن اميدبه مردم واقعيتهاراباملت شريف ونجيب درميان گذارد.

********************************

محسن خرامین، نویسنده و فعال رسانه ای

  امیدوارم سفر نقطه عطفی برای توسعه استان باشدkhramin

موضوع توسعه یک موضوع تخصصی است که از حیطه مطالعاتی بنده خارج است ولی از منظر همان نگاه ابتدایی اساسا به اولویت بندی در بحث توسعه البته در سطح کلان اعتقاد ندارم و معتقدم توسعه فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی و سایر حوزه ها لازم و ملزوم یکدیگرند .ولی  در استان با توجه به عقب ماندگی تاریخی که وجود دارد و فاصله زیاد شاید توجه به زیرساخت ها در تمامی بخش ها اولویت باشد .

باید قبول کنیم در وضعیت فعلی در کشور محدودیت وجود دارد و قطعا در دولتی که برنامه ریزی و نگاه کارشناسی وجود دارد رفع این محدودیت ها دست دولت را برای حمایت در استان ها بازتر خواهد گذاشت . هم چنین بسیار خوش بینم که در ماه های آینده اگر حاشیه سازی ها و فشارهای سیاسی اجازه دهند ما شاهد گشایش در بخش های مختلف باشیم.

امیدوارم این سفر به معنای واقعی کلمه نقطه عطفی برای توسعه استان باشد که بخش اعظم این اتفاق هم در گرو اراده و مطالبه گری مردم و مسئولان است .

گزارش: مسعود آرام

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها