یادداشت
گفتگو و گزارش

از جایگاه نماز جمعه استفاده سوء سیاسی نکنید!

از جایگاه نماز جمعه استفاده سوء سیاسی نکنید!

در ایام پرتنش انتخابات ۹۶ موضوعی بود که ذهنم را درگیر کرده بود و از بی تدبیری برخی اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد ناراحت که چرا باید از نهادهای مهمی چون شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، استفاده سوء سیاسی شود!

قصد داشتم مطلبی در این رابطه بنویسم، اما به توصیه دوست عزیزی در آن ایام از نوشتن خودداری کردم. اما در شرایط کنونی که شور و التهاب انتخاباتی فروکش کرده است، لازم دیدم این نکته را به ریاست محترم این شورا متذکر شوم.

مبنای این نوشته را بر اساس سخنی از رهبر انقلاب می گذارم چون می دانم که حجت الاسلام صفدر پناهی سخن ایشان را فصل الخطاب می دانند، مگر اینکه توضیح و تفسیری دیگر از سخنان ایشان ارائه بدهند، کما اینکه در این سالها با توجه به عملکردی که داشتند و ورود به جناح بندی های مرسوم سیاسی و حمایت از کاندیدا های خاص، عملا به این سخن صریح مقام معظم رهبری پشت پا زد که:” اگر امام جمعه به زبان بگوید که من به جایی وابسته نیستم و جناحی را تقویت نمی کنم و حتّی این نکته را در نماز جمعه هم تأکید بکند، اما در واقع این گونه نباشد، مردم متوجه این دو موضع می شوند./ آیت الله خامنه ای”

اگر توجیه آقای پناهی این باشد که هدف ایشان حمایت از جبهه انقلاب اسلامی و روشنگری در جهت تقویت این جبهه است، سلّمنا! نامه ای را بنویسند خطاب به ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، و با ذکر دلایل فوق، استعفای خویش را تقدیم ایشان کند؛ و بیش از پیش به مسائل سیاسی بپردازد.

اما اگر به همین شکل قصد ادامه فعالیت سیاسی داشته باشد و بخواهد همچنان در حمایت از جناحی خاص فعالیت بکند، یقینا به پست و مسئولیتی که عهده دار آن است خیانت کرده است و وجود ایشان در این منصب مشروع نیست و باید در پیشگاه مردم و شخص ولی فقیه، پاسخگو باشد! و جای هیچ گونه توجیه و تفسیری نیست.

اما این اِشکال صرفاً به ایشان وارد نیست، چون حجت الاسلام تقوی مافوق ایشان در شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، آیت الله موحدی کرمانی(امام جمعه موقت تهران) و… هم، همین رویه را پیش گرفته اند؛ و متاسفانه به رویه ای غلط، بر خلاف تذکر رهبر انقلاب، رواج پیدا کرده است.

و با چنین سیاست هایی، قطعا مردم به گونه ای دیگر به منصوبین رهبری نگاه خواهند کرد و نه تنها به نهادهای تحت مدیریت خود ضربه خواهند زد، بلکه به جایگاه رهبری هم یقینا ضربه خواهند زد!

حجت الاسلام تقوی در دی ماه ۱۳۹۴ در حضور رهبر انقلاب اظهار داشتند که: “دور نگه‌داشتن تریبون‌های نماز جمعه از جناح‌بندی‌های سیاسی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و رویکردهای شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه بوده است.” شاید در تریبون نماز جمعه از جناح خاص(اصولگرایی) حمایت نشود، امّا عملا برخی مسئولان این شورا و ائمه جمعه، تریبون و رئیس ستاد برخی کاندیداها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه ریاست جمهوری شدند و این مطلب اقای تقوی، صرفا گزارش کار غیر واقع، برای رهبری معظم انقلاب اسلامی است. کما اینکه ما دیدیم جناب پناهی در هنگام ثبت نام کاندید مجلس مورد حمایت اصولگرایان بویراحمد، همراه ایشان بودند و علنا برای ایشان تبلیغ می کردند و همین طور در انتخابات اخیر، ریاست ستاد سید ابراهیم رئیسی را در استان عهده دار شدند!

برادران اصولگرا که این همه بر طبل ولایت پذیری خود می کوبند و مدعی هستند، چرا این تخلف آشکار را دیدند و سکوت کردند؟! جواب روشن است چون به قول خودشان به مصلحت نیست و حضور ایشان در جهت تقویت جبهه انقلاب اسلامی است.

برادر بزرگوار، جناب حجت الاسلام پناهی در دلسوزی شما برای برپایی و روشنگری آرمان های انقلاب اسلامی شکّی نیست، ولی خواهشا با چنین رفتارِ ناپسندی تریبون مهم نماز عبادی سیاسی جمعه، این حجِّ مستضعفین را متزلزل نکنید، و بگذارید همه شیعیان با همه نگرش ها و تفکرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگیِ متفاوت، در این همایش هفتگی مسلمین شرکت کنند. با این رویه ای که شما و مافوقتان در پیش گرفته اید، قطعا شاهد نماز جمعه هایی خلوت خواهیم بود و انتظار نداشته باشید که خطابه های جمعه، مثمر ثمر باشد! اما ذکر یک نکته را در آخر لازم می دانم؛ جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که نامزد اصولگرایان بویراحمد دکتر هدایت خواه بود و چه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که ستاد خادم الرضاء (حامیان مردمی سید ابراهیم رئیسی) استان را به ریاست مهندس سعید آتشبار تشکیل داد، در امر گزینه اصلح هم نظر با آقای پناهی بوده و از هر دو بزرگوار حمایت کرد، ولی استفاده سیاسیِ نا به جا از جایگاه نماز جمعه و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را بر نمی تابد و برای این جریان، انحراف از مواضع امام خمینی و رهبری انقلاب، از جانب هیچ شخص و نهادی قابل قبول نیست.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها