یادداشت
گفتگو و گزارش

«سقوط»

«سقوط»

(نگاهی به حضور زنان استان در انتخابات شورای شهر)

در انتخابات سال 92 تعدادی از زنان توانستند با کسب آرا قابل توجهی در شهرستان های استان وارد شورای شهر شوند. اتفاق مبارکی بود که با قدرشناسی میتوانست روزنه امیدی باشد برای ترسیم آینده ای روشن برای حضور هرچند اندک زنان. اما این دستی که برای مهر دراز شده بود با بی‌مهری پس زده شد. حضور مبتذل این تعداد از زنان و انفعال معنادار آنان همه جامعه زنان را آنچنان تحت تاثیر قرارداد که هر عمل این اعضا همه زنان شرکت کننده بعدی را تحت تاثیر قرار دهد.

اما در انتخابات امسال حضور زنانی که به ساختمان فرمانداری‌ها رفتند آنقدر چشمگیر بود که میتوانست امیدهای از دست رفته را بازگرداند.

همه چشمها به فرمانداری‌ها دوخته شده بود که اندک اندک همان ناامیدی اینبار در ابتدای کار اتفاق افتاد حضور مبتذل و زننده اغلب این زنان در محل ثبت نام خاطر مردم را آسوده کرد که از این نمد کلاهی برای آنها مهیا نخواهد شد. و بیشترین ضربه را خواسته یا ناخواسته به قشر زنان خصوصا زنانی که در عرصه اجتماعی فعال بودند وارد کردند. البته خوانندگان این سطور نیک می‌دانند که تنی چند از این بانوان آنگونه که باید حرمت زنانگی خود را حفظ نموده و تا حدودی وضعیت ناگوار سایرین را پوشش دادند. گواه این ادعا میزان رای ایشان در مقایسه با سایرین است.

هیچکدام از این زنانی که اینگونه عرصه مهم و حساسی چون شورای شهر را به سخره گرفتند و اینگونه جایگاه زنان را در فعالیت اجتماعی تنزل دادند نماینده هیچ بخشی حتی زنان نزدیک خود نیستند. و حتی نتوانستند بخشی هر چند اندک از مطالبات زنان را مطرح کنند. اما از آنجا که هر اتفاقی موقعیت حساس زنان را در جامعه سراسر آسیب ما تحت تاثیر خود آنهم در جهت منفی قرار می‌دهد ما بخواهیم یا نخواهیم این بی تدبیری جامعه را به سمت بی اعتمادی کشانده است.

لباس سنتی و محلی قوم لر اگر چه گنجینه ای زیبا و ارزشمند از فرهنگ اصیل این قوم است اما دست آویز قرار دادن آن برای تحریک احساسات مردم دقیقا زیر سوال بردن شعور مردم است.

اگر چه برای هر انسانی چه زن چه مرد آراستگی و داشتن ظاهری معقول مسئله بسیار ضروری و تاثیر گذار است، اما اشراف به چگونگی پوشش و آرایش متناسب با موقعیت مکانی و زمانی مسیله ایست که مسیله اول را به حاشیه میبرد.

حضور در موقعیت هایی مثل نامزد شورای شهر بودن نیازمند توجه جدی به نوع پوشش و آرایش رسمی و معروف مورد تایید در جامعه دارد، امری که بدترین شکل ممکن در این انتخابات اتفاق افتاد.

آسیب دیگر نحوه بیان برنامه ها و معرفی ها بود. ارایه روزمه‌های سنگین و بعید و شعارزدگی ها که اغلب آنها هیچ ربطی به تخصص و تعهد مورد نیاز در شورای شهر نداشت این انتخابات را به تعبیر مردم به جولانگاهی برای کسانی که صرفا خواهان دست و پا کردن نام و قدرتی برای خود بودند کرده بود و باعث شد آنطور که باید جدی گرفته نشود.

اغلب این زنان در موقعیتی که با هر عنوانی به ایفای نقش در جامعه مشغول بودند وجهه مناسب و کارایی لازم را نداشتند یا آنگونه که باید موفق نبوده اند که توانایی لازم برای جلب نظر رای دهندگان را داشته باشند.

این آسیب ها اگر چه متوجه هر دو جنس رای دهندگان اعم از زنان و مردان بوده است اما به دلایل عرفی و فرهنگی جامعه ما هر عملی از سوی زنان شدیدا مورد قضاوت قرار گرفته و به کل زنان تعمیم داده میشود. امیدوارم آن دسته از زنان که اینگونه چهره زنان این استان را مخدوش کرده اند بتوانند این خسارت را جبران کنند.

و در آینده هر کدام از زنان که قصد حضور در چنین موقعیتی را داشته باشد با بررسی تمام جوانب موقعیت و شخصیت خود اینگونه که این دسته از زنان بودند، نباشند وبا استفاده از مشورت صاحب نظران و کارشناسان بتوانند بهترین حضور را به نمایش بگذارند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 ناشناس 1396/3/15 2:34:39

    این یاداشت از شما مدعیان آزادی دیگه چرا ...بهتون نمیاد این یاداشت خانم میر فردی قسم حضرت عباست را بارو کنیم یا دم خروستان را

    پاسخ
  • 2 حداد مومنی 1396/3/8 14:32:24

    خانم میرفردی موشکافانه و عمیق بررسی کردی،درود بر شما

    پاسخ
  • 3 hesam abasi 1396/3/8 11:39:1

    درود ب شما خانم میرفردی

    پاسخ
  • 4 میرزایی 1396/3/8 10:35:45

    با سلام بانوی فرهیخته و دلسوز خانم میرفردی بسیاری از موارد مورد نظر شما وابسته به یک عامل مهم در منطقه ما هست به نام بستر فرهنگی که زمینه ساز حوادث و رویدادها در آینده می باشد. وقتی در منطقه ای که تا کنون با تعصبات مردانه و قومی و قبیله ای محض انسان های زندگی می کردند و حتی تحصیل کردگان ما بیش از سایرین به برخی از این تعصبات دامن می زنند اولا حضور یک زن در مجامعی مثل شورای شهر حتی برای یک بار و بعد از آن شرکت گروه زنان در رویدادهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نوید آینده بهتر با دیدگاههای جدید را می دهد که توازن میان زن و مرد به وجود خواهد آمد و از طرفی نگاه هاای قومیتی نیز از بین خواهد رفت، البته نیاز به تغییر نسل است و نباید انتظار داشت به زودی این مهم میسر گردد پیروز و سربلند باشید

    پاسخ
  • 5 علی 1396/3/8 8:3:10

    حرف دلم را زدی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها