-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
میزان و ارکان!
۱. انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید. انتخاباتی که شاید بتوان آنرا مهمترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی نامید. این انتخابات تکلیف بسیاری از امور را روشن می کند. روشن می کند که مردمِ این عصر، مایلند در سالیان پیش رو، کشورشان چگونه اداره شود. تحلیل پیام این انتخابات، نشان می دهد که مردم به کدام گفتمان گرایش دارند. در واقع، این انتخابات یک وزن کشیِ تمام عیارِ سیاسی بود.
۲. این انتخابات البته پایان رقابت نیست! انتخابات دست کم فقط داوری ملت را آفتابی می کند و مشخص می کند رای مردم به کدام سو است اما لزوما پس زدگانِ ملت، پا پس نمی کشند و برای ماندن در قدرت (حالا با هر انگیزه ای؛ چه از سر تکلیف محوری و چه از روی منفعت طلبی)، همچنان می جنگند. نمونه اش را می توان در اقدام اخیر برخی مجلسیان دید. در واقع، ائتلافِ پنهانی که در مجلس شکل گرفته بود نشان می دهد که عزم آنان برای حذف اصلاح طلبان و حامیان دولت، به انتخابات اردیبهشت ماه محدود نمی شود.
۳. اگر مدعی هستیم ما حکومتی مردمی هستیم باید تمام ارکان و نهادهای ما مردمی باشد. مردمی بودن و مشروعیت آفرینی رای مردم، در کلام بنیانگذاران و رهبران این انقلاب و نظام به صراحت آمده است. لذا مردمی شدنِ تمام ارکانِ حکومت، آرمان این نظام است. چه نهادهای انتخابی که دست مردم آشکارا درکار است و چه نهادهای غیر انتخابی. این نهادها هرچند انتخابی نیستند اما مکلف به مردمی بودن اند. مردمی بودن برای این نهادها این است که خود را با رای مردم هماهنگ کنند. آخرین ابلاغِ عمومی مردم، انتخابات اردیبهشت ماه است. مردم آشکارا در این انتخابات، جهت گیری سیاسی خود را اعلان کردند. «مردمی بودن» اقتضا می کند سایر نهاد های غیر انتخابی نیز، پیام این انتخابات را دریافت کنند و دست کم خلاف جهتِ ترجیحِ سیاسیِ ملت حرکتی نکنند. ملی بودنِ نهادهای ملی نیز، به رعایت همین نکته وابسته است. خواستِ ملی، باید مرجعِ نهادهای ملی باشد.
۴. مکانیزمی قانونی که سایر نهادهای غیرِ انتخابی را با رای ملت هماهنگ کند وجود ندارد. به عبارتی، ضمانتی عینی برای مردمی بودنِ نهادهای غیر انتخابی اکنون در دسترس نیست. به نظر می آید زیبنده است که بر نافذیتِ رای مردم در ساختارهای قدرت بیشتر بیفزاییم؛ به قدری که بتوان آن را به راحتی «میزان» نامید. در واقع، میزان بودنِ رای ملت، نه تنها در باور ها بلکه در ساختارهای عینی باید جاری باشد.
۵. عدم توازن و توازی میان پاره ای باورها و ساختارها بعضا اختلال و اختلاف آفرین شده است. بسیاری از نزاع هایی که میان دو قوه ی قضا و اجرا درمی گیرد، ناشی از همین عدم توازن است.
۶. به طور مثال در همین مسئله ی مورد اختلافِ جدید، به نظر می آید همین نزاع تکرار شده است. یک طرف به پشتوانه رای اکثریتِ ملت و شعارهای همین اکثریت، پیرامون رفع برخی ممنوعیت ها قول هایی داده است. در طرف دیگر ماجرا، رئیس دستگاه قضا مدعی است که این مسئله در اختیارات رئیس جمهور نمی گنجد و ایشان قولی گزاف داده اند.
۷. البته هرگاه مسئله ای به قامتِ مسئله ی «ملی» درآید، دیگر در ساختارها نمیگنجد. در واقع برای حلِ اینگونه مسائل، باید اراده ملی محقق شود و در این مواقع، هم باید نقش رئیس جمهور به عنوان مجری قانون برجسته شود و هم رای ملت در آن تامین گردد.
*سرمقاله ابتکار
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!