یادداشت
گفتگو و گزارش

«۲۹ خرداد؛ نوستالژی تلخ نواندیشان دینی»

«۲۹ خرداد؛ نوستالژی تلخ نواندیشان دینی»

اگر باطل را نمي توان ساقط کرد مي توان رسوا ساخت و اگر حق را نمي توان استقرار بخشيد مي توان اثبات کرد طرح کرد و به زمان شناساند و زنده نگه داشت.دکتر علی شریعتی < كتاب شهادت>

خرداد، ماه حادثه هاست. حادثه هایی تلخ و شیرین مثل؛ دوم خرداد، سوم خرداد، چهاردهم خرداد، پانزدهم خرداد و سرانجام روز تلخ نواندیشان دینی، بیست و نهم خرداد ماه.

بیست و نهم خرداد ماه از سال ۵۶ و همزمان با مرگ مشکوک معلم شهید دکتر علی شریعتی برای ایران و ایرانی، یکی از تلخ ترین و غمناک ترین روزهای تاریخ ایران به شمار می رود. معلم شهیدی که اگر بگویم قسمت اعظمی از بار انقلاب اسلامی را تنهایی به دوش کشید، بیراه نگفته ام و در عوض انواع تهمت ها و توهین ها را هم از طرف رژیم پهلوی که از سخنرانی های ایشان در حسینیه ارشاد در هراس بود و سعی داشت هر طور شده جلوی جذب جوانان توسط ایشان را بگیرد و از طرف دیگر، نیروهای مذهبی که به ایشان اتهام همکاری با ساواک را می زدند، غافل از این که بیشترین کمک را ایشان برای جذب جوانان به اسلام و جلوگیری از گرویدن آنها به مکتب های مارکسیستی و اگزیستانسیالیستی می کردند.

حال نامه ای بی تکلف و ساده خطاب به معلم متهم قبل و بعد از انقلاب اسلامی…

نمی دانم از کجا شروع کنم و چه بنویسم. دلم پر از درد دل هاست، اما زیر هجوم کلمات ذهنم خالی شده است، این بار اولی نیست که می خواهم برای کسی که هرگز ندیده ام نامه بنویسم، اما جزو اولین بارهاست که دلتنگم، دلتنگ روزگارم!

ای معلم شهید ! سال ها پیش شما متهم بودید و ما امروز متهمیم ! متهم به بی دینی ! آن هم به این دلیل که اهل تزویر و ریا نیستیم ! متهمیم که آن طور که آنها می خواهند قالب ریزی نشده ایم ! متهمیم به این دلیل که ظاهر و باطن ما یکی است و نمی توانیم به ظاهر دیندار باشیم و در خفا دست به هر کاری بزنیم ! متهمیم به خاطر طرز فکرمان ! متهم به معاند و ضد دین بودن ! متهم از طرف کسانی که دینداری را در تظاهر و ریاکاری می بینند ! ما به اسلام زیبا ، اسلام عطوفت و مهربانی که شما به زیبایی آن را بیان کرده ای عشق می ورزیم، به همین دلیل دنبال کسانی می رویم که با چهره ای بشاش و مهربان از اسلام سخن می گویند، ولی باز هم متهمیم ! این بار متهم به فتنه گر بودن !

به همان دلیلی که تو گاندی آتش پرست را بیشتر لایق شیعه بودن می دانستی تا برخی دیندارنماها، ما هم تفسیر های برخی از روشن فکران و اسلام شناسان از قرآن کریم و دین مقدس اسلام را بیشتر لایق یاد گرفتن می دانیم تا کتاب ها و گفته هایی که توسط برخی چهره های دیندار نما و خشک مذهبی نوشته و بیان می شود و از دین زیبای اسلام چهره ای خشن ارائه می دهند ! ولی باز هم متهم می شویم ! دلیل چیست نمی دانم!!

استاد گرانقدر ! هر چند هستند کسانی که هنوز هم می خواهند تو را کوچک بشمارند و می خواهند شریعتی را از فکر و زبان مردم خارج کنند ، ولی خوشحالم از این که با وجود مارکس ها، وبرها، فوکوها و….جوان های این سرزمین ، با عشق در خانه ها ودانشگاه ها کتاب های تو را می خوانند و سخنان تورا گوش می دهند و عکس تو را قاب گرفته و به دیوار اتاقشان می زنند.

خوشحالم از این که نام تو هر روز زنده تر از دیروز می شود.

همان طور که خودت بیان کرده ای : صبر می کنم، هر چه خدا بخواهد همان می شود، از من همین قدر ساخته است که خیانت نکنم و خودم را، قلمم را، زبانم را و سوادم را نفروشم و یا از ترس سکوت نکنم...

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 محمد زرین 1396/3/30 0:39:17

    سلام لطفا پس از خوانش یادداشت این بنده،در همین سایت،پرسش اخر را پاسخ دهید. تشکر

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها