یادداشت
گفتگو و گزارش

بایدها و نبایدهای کابینه دوازدهم!

بایدها و نبایدهای کابینه دوازدهم!

چند روز دیگر فرصت باقی است تا حسن روحانی کابینه دولت دوم خود را معرفی کند. بی شک این کابینه باید، با رای معنادارِ 92 اردیبهشت همسو باشد.

دولتِ اولِ او در شرایط خاصی تشکیل شد. کشوری منزوی و مجلسی ناهمسو، اولویت های خاصی را بر دولت تحمیل کرد. امروز اما هم مجلس با گفتمان دولت همدلیِ بیشتری دارد و هم کشور بعد از چهار سال آوار برداری تقریباً به ریلِ قاعده افتاده است. از طرف دیگر، تجربه چهار سالِ گذشته را باید در انتخاب کابینه نیز لحاظ کرد. این تجربه به ما می گوید که دست کم اعضای جدید باید چگونه نباشند و چه مشخصه هایی را نباید داشته باشند!

روحانی باید بداند که نقاط ضعف کابینه اش کجاها بوده و کجاها پای دولتش لنگیده است. کابینه اولِ او، کابینه ای متکی به چند ژنرال بوده است که البته تنها، نمره‌ی عملکردِ همین چند ژنرال باعث شد که معدلِ کارنامه‌ی این کابینه کمی قابل دفاع باشد. اعضای دولت اولِ روحانی، هم قد نبوده اند. عده ای در سقف کار آمدی و پاره ای هم در کف توانمندی بوده اند. کابینه دوازدهم نباید دچار این عدم تناسب میان اعضای خود باشد. در همه عرصه های کشور می توان ژنرال های بلند قامتی که به گفتمان اعتدال باور دارند پیدا کرد.

هر عرصه ای یک «دکتر ظریف» دارد که باید آن را با ظرافت و دقت پیدا کرد. پیام مردم در انتخابات های 49 و 69، باید به عینه در کابینه ی دوازدهم لحاظ شود. مردم کابینه ای می خواهند که بیشترین شباهت را به روحانی و مواضعش داشته باشد. مردم وزیری می خواهند که در به زبان آوردنِ مطالباتِ مردم صدایش نلرزد و در پیگیری این مطالبات زانوانش سست نشود. مردم بدون لکنت پیام خود را رساندند لذا کابینه ای بی لکنت زبان می خواهند. مردم شفاف حرف زدند لذا کابینه ای با مواضع شفاف می خواهنددادن کرسی به مخالف شناسنامه دارهیچ اشکالی ندارد که اقتضای مردمسالاری است اما سهم به دونبشی ها وبی شناسنامه هاترویج نفاق سیستمی است. افرادِ دو رو و دو‌زیست در شان رایِ 92 اردیبهشت نیست.

مردم انتظار دارند کابینه ای انتخاب شود که دیگر روحانی در میانه‌ی میدانِ تخریب ها، تنها نشود. میزان شجاعت دولت روحانی باید با شجاعت خودِ روحانی تناسب داشته باشد. دولت شجاع، پر انرژی و کارآمد، حتماً باید جوان تر از دولت یازدهم باشد. همانطور که روحانی خود نیز وعده داده است سن دولت دوازدهم باید بسیار جوان تر شود. تکالیفِ این دولت به قدری سنگین است که نمی توان از هیچ حوزه ای غفلت کرد. در این دولت همه‌ی عرصه ها ژنرال می خواهد. تنها با دولت پر ستاره می توان پاسخ مطالبات 92 اردیبهشت را داد. دولتی که هم جوان، شجاع و پر کار باشد و هم متخصص و کارآمد.

کابینه‌ی جدید روحانی، هر قدر که با پیام انتخابات اردیبهشت ماه هماهنگ تر باشد امید مردم تقویت خواهد شد و طبیعی است که دولت ناهمسو با مطلوبات مردم، مردم را نا‌امید خواهد کرد.

*سرمقاله ابتکار

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها