یادداشت
گفتگو و گزارش

42درصد مرگ ومیر در استان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است/از هر 100 هزار کهگیلویه و بویراحمدی 22 نفر مبتلا به سرطان معده است

42درصد مرگ ومیر در استان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است/از هر 100 هزار کهگیلویه و بویراحمدی 22 نفر مبتلا به سرطان معده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امید به زندگی در بین مردان کهگیلویه و بویراحمدی بیشتر از 76 سال و زنان بیش از 82 سال است.

به گزارش افتونیوز به نقل از فارس، اورنگ ایلامی در اولین نشست مجمع سلامت که امروز در سالن دکتر کنعانی دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد از تغییر اطلس بیماری‌ها خبر داد و گفت: اطلس بیماری‌های استان از واگیردار به غیر واگیر تغییر کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با ارائه آماری از بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر در دنیا از وضعیت مطلوب این استان در شاخص امید به زندگی خبر داد و افزود: امید به زندگی در بین مردان کهگیلویه و بویراحمدی بیشتر از 76 سال و زنان بیش از 82 سال است.

وی بیماری‌های قلبی و عروقی را در صدر علل مرگ و میر در افراد دانست و گفت: از سال 75 تا 95بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر مرگ و میر قرار داشته و بعد از آن بیماری‌های مغزی، حوادث جاده‌ای، فشار خون و سرطان معده و روده در رده‌های بعدی مرگ و میر قرار دارد.

این مسؤول با ارائه جدول از علل مرگ و میر در استان طی سال گذشته یادآور شد:42 درصد علل مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی، 12 درصد سرطان‌ها، مرگ در تولد 8 درصد و حوادث و سوانح جاده‌ای 7 درصد است.

ایلامی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در برخی شاخص‌ها از وضعیت کشوری آمار بهتر و مطلوبی دارد، عنوان کرد: از هر 100 نفر جمعیت بالای 30 سال در این استان 22 نفر دارای فشار خون بالا است که در کشور این آمار 27 نفر مبتلا به دیابت است که اجرای مطلوب برنامه غربالگری در کاهش آمار افرادی مبتلا به فشار خون موثر بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد وضعیت استان در بیماری دیابت را نسبت به کشور مطلوب دانست و گفت: مبتلایان به این بیماری در جمعیت بالای 30 سال 6.1 درصد است در حالی که در کشور جمعیت بالای 30 سال مبتلا به دیابت 9.5 است که با راه‌اندازی کلینیک اوضاع استان بهتر شده است.

وی به ارائه آماری از وضعیت سرطان در استان پرداخت و تصریح کرد: به ازای هر 10 هزار نفر 6 دهم درصد در استان به سرطان مبتلا هستند که در کشور 9 دهم درصد است که راه‌اندازی مرکز جامع سرطان در کاهش مبتلایان به سرطان موثر است.

این مسؤول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 92 درصد افراد بالای 18 سال این استان در هفته 150 دقیقه تحرک دارند، افزود: شاخص کم‌تحرکی در افراد بالای 18 سال در هزار 100 نفر کمتر از 150 دقیقه در هفته فعالیت دارند که این فاکتوری برای سکته و بیماری‌های قلبی است.

ایلامی با اشاره به کم‌کاری تیروئید به بالا بودن شمار مبتلایان به سرطان معده در استان اشاره کرد و افزود: از هر 100 هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد 22 نفر مبتلا به سرطان هستند که این آمار در کشور 11 نفر و در سطح دنیا 7 نفر است.

وی به خودکشی در سطح دنیا اشاره کرد و به مقایسه این وضعیت در استان پرداخت و خاطرنشان کرد: از هر 10 هزار نفر در دنیا 15 نفر خودکشی می‌کنند که این آمار در کشور 5.5 در هر 10 هزار نفر و در استان 7.6 نفر است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها