یادداشت
گفتگو و گزارش

شهر و شهرداری یاسوج/ نگاهی به عملکرد جاوید

شهر و شهرداری یاسوج/ نگاهی به عملکرد جاوید

امروزه شهرداری ها در دنیا از مهمترین ارکان تحول شهری و تغییر رفتار شهروندیمحسوب می شوند. نهادی که تاثیر گذاری در تمام امور و شئون شهر و شهروندان دارد. این موضوع برای شهرهایی که پتانسیلهایی در حوزه سفر و گردشگری دارند پررنگ تر و با اهمیت تر هم می شود. یاسوج ، شهر نوپای ما با سرعت تغییر و رشد بسیار زیاد، نیازمند سازمان شهری منسجم و منعطف و مبتنی بر نظم و قانون و عدالت است تا بتواند ضمن پاسخگویی به شهروندان خود زمینه برای میزبانی مسافران و بازدیدکنندگان را هم فراهم نماید. بی شک در این بین نقش دیگر نهادها و سازمانها بسیار مهم و تکمیل کننده خدمات شهری شهرداری است. به خصوص با وجود مشکلاتی که در زیر ساختهای شهری از جمله آب و برق وجود دارد.

سیل مهاجرت از دیگر مناطق استان به یاسوج و حضور هزاران دانشجو در این شهر و معرفی نسبی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جنوب، بخوبی می رساند که زیر ساختهای قدیمی و روشهای سنتی پاسخ به درخواستها و مشکلات، برای امروز و فردای این شهرکافی و مناسب نخواهد بود.در چند سال اخیر این نیاز به شکل جدی تر طرح و درک شده است. متاسافانه به مانند دیگر مسائل سرعت همراهی مسئولین و توان امکانات و منابع ما، همگام و همخوان با نیازها و مشکلات نیست و این تاخیر و تعلل بعضا ایجاد بحران جدی می کند، چنان که هم اکنون در یاسوج وضعیت آب در مرز هشدار و تنش واقعی قرار دارد. در این میان عدم تخصیص بودجه های مناسب بر اساس جمعیت ، موقعیت و ظرفیت خاص مرکز استان و ضعف مسئولین استانی و شهرستانی مزید بر علت شده است و می رود که بحرانهای جدی در آینده داشته باشیم که بعضا فرماندار محترم شهرستان بویراحمد هم اشاراتی به آن داشته اند که فعلا موضع این نوشته نیست.

شهرداری یاسوج که سکاندار هدایت برنامه ریزی و اجرای زیرساختهای شهری است، این روزها از خبرسازترین مجموعه های اداری خدماتی استان است. گرچه در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در این حوزه و از ناحیه شهرداری یاسوج با وجود مشکلات و کاستی ها به عمل آمده است اما نقدهای جدی نیز بر عملکرد آن وارد است.

توسعه فضای سبز و بهبود زیر ساخت فناوری در پاسخگویی بهتر به مردم و شفاف سازی بیشتر را می توان از نقاط مثبت شهرداری برشمرد. اما عدم تعامل مناسب با رسانه‌ها و شورای شهر، عدم رعایت عدالت در توزیع امکانات و زیرساختهای شهری در نقاط مختلف شهر، وجود برخی شائبه ها در پروژه ها واگذاری ها و تبلیغات غیر واقع که به نوعی فرار از واقعیت و مسئولیت را به ذهن متبادر می کند سوالات و شبهاتی را نیز ایجاد نموده است.

در مدت حضور جناب آقای جاوید در شهرداری کمتر شاهد برگزاری نشستهای خبری مستقل با اصحاب رسانه بوده ایم و عمده نقظه نظرات وی در دیدار با مسئولین و مقامات استان رد و بدل شده است که به نظر می‌رسد بیشتر روشی برای جلب حمایت آنها بوده باشد. در عوض هر جا که مقام و مسئولی خواستار پاسخگویی شهردار در خصوص برخی مشکلات بوده است کمترین تعامل و همکاری را شاهد بوده‌ایم که نمونه آن ماجرای بدهی حدود 15 میلیاردی شهرداری به شرکت گاز استان و داستان کشدار و بی نتیجه آن است.

درگیری های همیشگی شورای شهر و شهردار از دیگر نقاط تاریک کاری است که البته به نظر می‌رسد در این ماجرا هر دو سوی جریان قصور و اشکال دارند. اما جنجالهای روزهای اخیر نشان می‌دهد گروهی در شورای شهر به جای صیانت از حقوق شهروندان به دنبال حمایت از شهردار بوده اند و لاغیر!

از دیگر مشکلات شهرداری یاسوج عدم توجه به مناطق و محلات کمتر برخوردار و دور از دید مسئولین و مقامات بوده است. البته این کم توجهی ظاهرا مسری و شایع است و دیگر دستگاههای اداری نیز توجه جدی به برخی محلات شهر یاسوج ندارند. نگاهی به محلات محدوده قدیمی کشاورزی، اداره راه، عدل، محدوده شرکت گاز، جمعه بازار و شهرکهای پایین دست شهر یاسوج موید این گفته است که عمدتا در خدمات شهری چون برق و آب و حتی آنتن دهی موبایل با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. وضعیت آسفالت معابر و خیابانها در این نقاط بسیار نامناسب است و فضای سبز در کمترین و بدترین حالت ممکن قرار دارد و حتی بعضا شنیده می شود برخی فضاهای پیش بینی شده برای پارکها در این نقاط واگذار شده است.

در یکی از این موارد بهمن 94، بخشی از معبر و تمام پیاده روی خیابان ورزش جهت اجرای فیبر نوری یکی از ادارت تخریب و هنوز هیچ اقدامی در خصوص آن انجام نشده است. این خیابان به واسطه وجود ترمینال و چندین مدرسه و مجموعه ورزشی تختی و استخر از شلوغترین و پررفت آمدترین خیابانهاست که منطقا می بایست با حساسیت ویزه مورد توجه قرار می گرفت اما همچنان در وضعیت اسفناک و خطرناکی به واسطه عرض کم و وجود پایه های برق در کناره آن ، هر ساعت منتظر و آبستن فاجعه ای هولناک است.از این دست موارد مصداقی در سطح شهر و نقاط مهم و پررفت و آمد بسیار می توان برشمرد تا دانست که شهر یاسوج صرفا محدوده راهنمایی و ترمینال و پارکهای کمابیش! ساخته شده و بیش از حد تبلیغ شده نیست.

این روزها شهرداری مدعی کار و اجرا معادل قدمت شهر نه چندان قدیمی اما دوست داشتنی مان است. گرچه نباید با بی انصافی منکر زحمات انجام گرفته شد و سبب رنجش و یاس زحمتکشان گردید اما این گونه تبلیغات خلاف واقع را هم نمی توان برتابید و به راحتی از کنار آن گذشت. تصرف زمینهای مجهول المالک ! و کوبیدن چند میخ به دور آن و معرفی به عنوان پارکینگ شهری یکی از این صدها پروژه است! افتتاح‌های نمایشی و اجراهای ضعیف بدون کارشناسی و بدون گزارش مالی و زمانی به شهروندان نشانه های خوبی از مدیریت صحیح شهری نمی تواند باشد. معضلات ترافیک شهری و نبود فضاهای فرهنگی مناسب به خصوص سینما در مرکز استان دفاع از عملکرد شهرداری را سخت می سازد. در یکی از این نمونه ها ایجاد و اجرای پارک چشمه نباتی است که گرچه زمینه و بستر اصلی قدیمی و خدادای بوده است اما با همت و درایت کاربری خوبی از آن گرفته شد که البته به گفته برخی این طراحی و پیش بینی مربوط به دوره های گذشته بوده است. اما ضمن وجود اشکالاتی چند در ساخت و اجرا و عدم تکمیل، واگذاری بخش عمده و اصلی و جذاب آن به بخش خصوصی! (یکی از اعضای فعلی شورای شهر که بستگی و وابستگی با مسئولین شهرداری هم دارد) سوالات بسیاری را ایجاد کرده است. فضای عمومی با بودجه و امکانات عمومی ساخته شده است اما محیط خوب و مناسب آن که با تغییر مسیر آب تنها همین بخش هم دارای نهر می باشد، در اختیار یک یا چند فرد نزدیک قرار گرفته است که می طلبد نهادهای نظارتی به این واگذاری نیز رسیدگی کنند و دستکم شائبه های ایجاد شده را برطرف نمایند.

به هر روی نظارت بر فعالیتها و اقدامات هر دستگاه و نهاد به خصوص سازمانهای خدمات عمومی که در ارتباط با همه شهروندان هستند یک حق و مطالبه عمومی است و نقد و آسیب شناسی آنها می تواند برای اصلاح مسیر و بهبود وضعیت خدمات موثر واقع گردد. امید است روند رو به رشد و مثبت تغییرات شهری در کنار بالندگی فکری و فرهنگی ما شهروندان نوید بخش روزهای بهتری برای شهر زیبا و آینده دار یاسوج مرکز استان زیبا و بکر کهگیلویه و بویراحمد باشد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها