یادداشت
گفتگو و گزارش

«غریب‌پور؛ مدیری از نوع شریف آن»

«غریب‌پور؛ مدیری از نوع شریف آن»

«خداداد غریب پور» این روزها یکی از خوشنام ترین برندها و پربارترین درخت های مدیریتی استان در ایران است. او را اگرچه در استان کمافی السابق مهندس صدا می زنند اما مهندس دیروز، امروز دانش آموخته ی ممتاز کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و دانشجوی دکترای این رشته است. او سالها پیش یکی از جوان ترین و موفق ترین فرمانداران کشور بود. اما جالب، بلکه عجیب است که ایشان با گذشت دو دهه از آن دوران، هنوز هم یکی از جوان ترین و موفق ترین مدیران کشور خطاب می شود!

غریب پور از خاندانی اصیل، سنتی و متدین به شهری عجیب، شبه مدرن و متکثر پا گذاشت تا پایتخت طبیعت ایران را به پای تخت سیاستش گره بزند. شاید کسانی فکر می کردند این فرزند باهوش عشایر تاب فرهنگ غریب پایتخت را ندارد. اما او طاقت آورد و با بهره ی هوشی خدادادی اش پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرد. یکی از بستگانم که سابقاً همکار او بود می گفت: برایش اشاره ای کافی بود. حدیث مفصل می خواند از مجمل. این خصیصه ی کمیاب همچنان با اوست. او البته خصایص متفاوت دیگری نیز دارد. غریب پور مردم داری حضرات آیات ملک حسینی، اخلاق مداری دکتر مندنی پور، فراست سید باقر موسوی، پاک دستی فروزان، تدین محمودیان، تعامل تاجگردون و کارراه اندازی موحد را همزمان داراست. چیزی که سالها پیش در مقاله ای تخصصی درباره ی شهر یاسوج نوشتم: جمع شگفتی آور اضداد!

واقعیت آن است که او امروز فراتر از ذخیره ی استراتژیک اصلاح طلبان استان و به طریق اولی بویراحمد است. مدیری منعطف، موفق، روبه رشد و کاردان در مقیاس ملی که با دیپلماسی عمومی بسیار قوی و شناخت قدرت گفت و گو توانسته است برخی از بنگاههای اقتصادی متوسط را به عالی ترین سطوح رقابت و موفقیت برساند. در این میان، مدل غریب پور برای توسعه ی استان نیز، منحصر به فرد است: توسعه ی انسان مدار با محوریت نخبگان. او دهها نخبه ی استان را با تکثری قابل تأمل در سن، تحصیلات، تجربه، زادگاه و گرایش سیاسی، آن هم در این آشفته بازار اشتغال و بحران بیکاری، در سطوح مختلف بنگاههای اقتصادی به کار گرفته تا با این کارستان، هم مشق مدیریت به برخی از نمایندگان استان بیاموزد، هم اینان درس مدیریت بیاموزند و هم نسلی از مدیران آینده ساخته شود بلکه استان ما معمولی ترین مدیران را از غیرمعمولی ترین جایها قرض نگیرد! از این رو او بهترین الگو را برای توسعه ی استان برگزیده است. آن هم با مثبت اندیشی روان شناسانه، بدون هیاهوی رسانه ای و با آهستگی و پیوستگی کارشناسانه. آیا چنین مدیری فارغ از تعارفات مرسوم، لایق پاسداشت و قدردانی به خوش ترین وجه نیست؟ کافی است منصفانه عملکرد او را با دیگران بسنجیم. بر همین اساس، بر همه ی دلسوزان استان لازم است که قدرشناس تلاشهای بی بدیل او باشند و صادقانه به احترامش کلاه از سر بردارند. این احترام وقتی دوچندان می شود که دریابیم این همه، غالباً با شایستگی شخصی، روابط عمومی قوی و شم مدیریتی خود او رقم خورده است. از دیگر ویژگیهای ایشان، کیمیای انتقادپذیری؛ احترام به همه؛ نخبه پروری؛ نگاه غیرابزاری به مرئوسان، قدرت چانه زنی سیاستمدارانه؛ انجام کار بدون چشمداشت؛ تعامل برای رشد نخبگان استان نه معامله بر سر اصول فکری و مدیریتی؛ فرصت شناسی نه فرصت طلبی؛ کنترل تنش ها و مدیریت بحران در محیط کار، تبدیل مخالف به موافق در مراودات اجتماعی؛ پس زدن منفعت طلبی شخصی اما استقبال از نفع مشروع و شناخت نظام و نهاد بازار و ارزش های حاکم بر آن و منطق معادلات سیاسی و اقتصادی را می توان برشمرد. بدین ترتیب او نماینده ی نسلی نو از تکنوکرات هایی است که محتوا را بر فرم و ظاهر، و کارآمدی را بر شعار و شعائر برتر می نشاند. صد البته، «قبول خاطر و لطف سخن خداداد است.»

شاید بی انصافی باشد اگر از روشنفکرانه ترین وجه شخصیت غریب پور که همانا مطالعه ی معنادار او علیرغم مشغله ی کاری فراوانش، به ویژه انس و الفتش با حضرت حافظ است، او روزی تاریخ می خواند و دیگر روز تجارت. گاهی در سوگ سیاوش محزون می شود و بسیاری اوقات شعر کهن و سراسر حمکت ایران را زمزمه می کند. انس دلنشین این مدیر کارآمد با جمال دلآرای شعر حافظ، بیش از همه مرا که دانش آموز مدرسه ی هنرم، دلشاد می کند.

«می کند حافظ دعایی بشنو آمینی بگو»: خداوندا روز به روز و بیش از پیش بر اجر و ارزش، و ارج و منزلت دلسوزان این سرزمین و خادمان این امت بیفزا. (با تشکر از ویراستاری برادرم و معلمیهای همواره و ناهموارش!)

*کارشناس ارشد معماری

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 19 نظر

  • 1 مهدی محمودی 1397/9/24 9:40:13

    ارزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای ایشان پایدارباشند انشا اله

    پاسخ
  • 2 صمد عرب زاده 1397/6/19 1:41:52

    واقعا عالی هستن همه به ایشان افتخار می کنند

    پاسخ
  • 3 سید میثم 1397/4/28 19:15:28

    الگوی توی زندگیمی...

    پاسخ
  • 4 سید میثم 1397/4/28 19:12:58

    الگوی تو زندگیمی....

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1397/2/6 21:28:25

    سلام بر تشکری و یک ویک باعث مقاله

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1396/8/3 17:59:5

    خدا را شاهد میگیرم در این دورانی که بیکاری روح وروان جوانان رانابودکرده کاش بود متانت وخنده رویی اش برای دلگرمیمان

    پاسخ
  • 7 الهام 1396/6/1 6:28:32

    با سلام من جطور ميتونم با خود مهندس صحبت كنم

    پاسخ
  • 8 سید سعید تقویان 1396/4/25 12:45:23

    ضمن عرض سلام واحترام جناب آقای دکتر غریب پور یکی از افتخارات استان کهگیلویه و بویراحمد است، که هر چی از کمالات و افتخارهای ایشان بگوییم کم است، انشالا به امید خدا که موفق باشن.

    پاسخ
  • 9 رامین بهادر تامرادی 1396/4/25 10:45:13

    ضمن عرض سلام و احترام  بنده به واسطه شغل پدرم خیلی زود، شاید بیش از شانرده یا هفده ساله که با اکثریت ادارات و سازمان ها در ارتباط بودم و هستم به جرات می تونم بگم هرگز چنین مدیری با این مناعت طبع و اینقدر کوچک نظم و بزرگمنش ندیدم و با توجه به توفیق خدمتگذاری بنده حقیر محضر جناب مهندس غریب پور، واقعاً همه مواردی را که جناب تشکری عزیز فرمودند به شخصه در ایشان دیدم.

    پاسخ
  • 10 کرج 1396/4/24 8:40:54

    اقا من یه ترک هستم که سالها با مهندس کار کردم. خداشاهده این مرد خیلی کاردرسته جوری که من به همه لرها علاقه مند شدم و خدمت لر جماعت و معرفت و مردانگیشون ارادت پیدا کردم یه دوستی نوشته پدری می کنه اقایغریب پور به من هم خیلی کمک کرد بدون منت و من خیلی ازش یاد گرفتم و مدیونشم. زنده باد لرهای صادق و باشرف ایهمت به قول مهندس مخلصیم مخلص همتون.

    پاسخ
  • 11 ناشناس 1396/4/24 7:27:0

    زنده باد ، پاینده باد آقای دکتر غریب پور .........

    پاسخ
  • 12 هاشم اغا 1396/4/24 0:50:11

    هم ها!

    پاسخ
  • 13 درجی 1396/4/24 0:9:14

    ‎شهر خالیست ز عشاق مگر کزطرفی/دستی از غیب برون آید و کاری بکند ‎بویراحمد این روزها غریب تر از هر غریبیست! ‎و در نبود مردان بزرگی که دلی به وسعت دریا دارند و خدمتگزارانی که دل در گرو این خاک دارندباید به سوگ بنشیند. ‎این شهر تو را می خواند;نخبگانی چون مهندس غریب پور،دکتر مندنی پور ،دکتر تشکری جوان و امثالهم،،،هرکدام سرمایه هایی هستند که محرومیت از حضورشان در عرصه های مختلف بیش از پیش بر محرومیت این استان می افزاید.

    پاسخ
  • 14 نصر 1396/4/23 21:38:30

    معمارانه نوشتی عباس جان. من شنیدم غریب پور خدمات زیادی در زمینه بکارگیری نیروهای نخبه استانهای همجوار هم کوتاهی نکرده. انصافن خدمات غریب پور را با زارع مقایسه کنیم می فهمیم عملگرایی و دلسوزی یعنی چه. امیدوارم به جاهای بهتر و بالاتر برن تا بیشتر به درد مردم استان و لرهای بدبخت بی صاحب بخورن.

    پاسخ
  • 15 ناشناس 1396/4/23 19:17:24

    اقاي مهندس غريب پور علاوه بر همه اين خصوصياتي ذكر شد براي همه كارمندانشون پدري  ميكنند وهر كاري كه از دستشون بر مياد براشون انجام ميدهند از خداوند مهربان توفيق روز افزون براشون خواستارم موفق و سر بلند باشيد

    پاسخ
  • 16 بهادر 1396/4/23 18:2:43

    مهندس غریب پور مایه افتخار استانه و همه ازش باید یاد بگیرن چطوری به درد مردم بخورن و خدمت کنن/ چه زیبا نوشتی مهندس

    پاسخ
  • 17 فرهاد محمدیان 1396/4/23 17:44:0

    مهندس غریب پور واقعا بزرگواره .ودلسوزه خدا حفظشه

    پاسخ
  • 18 احمدی 1396/4/23 17:42:58

    درود بر مهندس غریب پور.واقعا همینطوره

    پاسخ
  • 19 یعقوبی 1396/4/23 10:32:41

    زنده باد مهندس غریب پور

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها