یادداشت
گفتگو و گزارش

معلولیت جدیدی به نام گردو! / دستگاههای و ادارات معلول‌ساز کمکی به بهزیستی نمی‌کنند

معلولیت جدیدی به نام گردو! / دستگاههای و ادارات معلول‌ساز کمکی به بهزیستی نمی‌کنند

هفته بهزیستی بهانه‌ای شد تا مدیرکل و معاونان این دستگاه متولی سلامت اجتماعی نشست خبری با رسانه‌های استانی برگزار کند.

به گزارش افتونیوز، در این نشست بر خلاف همه نشست های معمول خبری، مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به تبیین نقش و خدمات گسترده این دستگاه پرداخت و از همه مردم و مسئولان خواست نوع نگاه خود به بهزیستی را عوض کنند.

علیرضا موسوی امجد گفت: نگاه برخی افراد و مسئولان به بهزیستی درست نیست و در حالی که خدمات بسیار متنوعی از سوی ما ارائه می‌شود ولی این دستگاه را فقط در قالب کمک به مستمندان می‌بینند.

وی ادامه داد: بهزیستی در برنامه ششم توسعه به عنوان دستگاه متولی سلامت اجتماعی معرفی شده است که وظایف خطیری نیز به عهده دارد.

موسوی امجد با انتقاد از برخی مسئولان گفت: برخی این مسئولیت بهزیستی که متولی اصلی سلامت اجتماعی است را فراموش کرده اند و فقط همان کمک‌های موردی و ناچیز را که بخش کوچکی از وظایف این دستگاه است را می‌بینند.

وی خواستار توجه رسانه ها و مسئولان به دیگر خدمات متنوع بهزیستی شد و عنوان کرد: مشاوره ژنتیک، غربالگری شنوایی و بینایی، اورژانس اجتماعی، کاهش طلاق، خانه سلامت، خانه کودکان خیابانی، خط مشاوره 123، پایگاه خدمات اجتماعی، مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی از جمله مهمترین خدمات بهزیستی در استان و کشور است.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: پیشگیری وظیفه اصلی این سازمان است که اگر به درستی انجام شود دیگر معلولی وجود نخواهد داشت.

معلولیت جدیدی به نام گردو!

موسوی امجد در این نشست از معلولیت جدیدی نام برد که شاید به گوش خیلی از افراد نا آشناست و به معلولیت گردو مشهور شده است.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چند استان کشور، این معلولیت وجود دارد و 20 درصد ضایعات نخاعی در این استان نیز مربوط به همین نوع معلولیت است.

وی در تشریح این معلولیت گفت: برخی از افراد که برای چیدن میوه از درخت بالا می‌روند و سقوط می‌کنند دچار معلولیت می‌شوند که عمده این معلولیت ها ناشی از افتادن از درخت گردو صورت می‌گیرد.

کاهش معلولیت‌های ژنتیکی، افزایش معلولیت‌ سوانح و حوادث

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش و متوقف شدن معلولیت های ژنتیکی در استان خبر داد و گفت: با طرح‌های غربالگری ژنتیکی و مشاوره‌های ژنتیکی این نوع معلولیت در استان کاهش و بعضا متوقف شده است.

موسوی امجد ادامه داد: بسیاری از مشاوره‌های پیش از ازدواج در استان صورت می‌گیرد و در همین راستا قراردادی به ارزش 180 میلیون تومان نیز با مرکز شهید فقیهی شیراز منعقد شده و با معرفی زوج‌ها قبل از ازدواج به این مرکز، مشاوره‌های تخصصی تر و بهتر نیز به افراد ارائه می‌شود که این مشاوره ها رایگان است.

دستگاههای معلول ساز چه کمکی به بهزیستی کرده‌اند؟

این مقام مسئول با اشاره به دستگاهها و اداراتی که فعالیت آنها منجر به معلولیت افراد در جامعه می‌شود گفت: دستگاههایی که عملکرد نامطلوب آنها باعث ایجاد معلول در جامعه می‌شود باید توضیح دهند که چه کمکی به بهزیستی کرده‌اند.

موسوی امجد افزود: بسیاری از حوادث و سوانح که در جاده‌های غیراستاندارد و بخش صنعت به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی و استانداردها صورت می‌گیرد باعث معلولیت افراد و یا بی‌سرپرست شدن خانواده ها می‌شود اما متولیان آنها هیچ کمکی به بهزیستی نمی‌کنند.

وی با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیر شورای برنامه ریزی استان گفت: طبق قانون بهزیستی عضو شورای برنامه‌ریزی استان است اما تا کنون برنامه و بودجه این سازمان را برای نشست‌های شورا دعوت نکرده است.

چرا قوانین مصوب حمایت از معلولان در جامعه اجرا نمی‌شود؟

مدیرکل بهزیستی استان با انتقاد از عدم اجرایی شدن قوانین مصوب برای حمایت از معلولان گفت: یکی از این قوانین جذب سه درصدی معلولان در آزمون‌های استخدامی ادارات هست که متاسفانه تا کنون رعایت نشده است.

وی به ایجاد زیرساخت مناسب شهری برای معلولان اشاره کرد و گفت:‌ برخی از مسئولان در گفتار و شعار دادن طرفدار معلول بوده و خواهان توانمند شدن و مستقل بودن معلولان هستند اما قدمی در این راستا برنمی‌دارند. به عنوان مثال باید گفت آیا یک معلول می‌تواند در ادارات شهر یاسوج و یا در فضای شهری بدون کمک گرفتن از افراد دیگر تردد کند؟

وی به کم‌ کاری صدا وسیما در قبال معلولان نیز اشاره کرد و گفت: طبق قانون هفته ای دو ساعت از وقت صدا وسیما باید به معلولان اختصاص یابد اما متاسفانه این قانون رعایت نمی‌شود و نهادهای نظارتی در خصوص عدم اجرای این قانون باید از صداوسیما توضیح بخواهند.

نرخ معلویت در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری 

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نرخ معلولیت در کهگیلویه وبویراحمد را سه درصد بالاتر از میانگین کشوری حدود 2.7 درصد ذکر کرد.

موسوی امجد تصریح کرد که تاکنون 18 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده اند که حدود 6 هزار و 300 نفر از آنها به طور مستقیم از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

وی ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج های فامیلی و دانش ناکافی خانواده ها نسبت به مسائل روانشناختی کودکان را از عوامل موثر در افزایش بروز معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

وی با اشاره به وجود حدود 146 خانواده چند معلولی در کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ازدواج های فامیلی اصلی ترین دلیل معلولیت در این استان شناسایی شده است.

وی تعداد مراکز توانبخشی در استان را 25 مورد ذکر کرد و افزود: از این تعداد، 9 مرکز توانبخشی شبانه روزی هستند.

در پایان این نشست، مدیرکل، معاونان و کارکنان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با حضور در گلزار شهدای یاسوج و اهدای گل، نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها