یادداشت
گفتگو و گزارش

مصاحبه اختصاصی افتونیوز با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد/ 34هزار هکتار گیاهان دارویی در سطح استان کاشت شده است

مصاحبه اختصاصی افتونیوز با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد/  34هزار هکتار گیاهان دارویی در سطح استان کاشت شده است

سایت خبری تحلیلی افتونیوز بمناسبت هفته منابع طبیعی مصاحبه ای اختصاصی با مهندس عزت الله بهشتی فرد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است که متن کامل آن به شرح زیر می باشد.

*جناب آقای مهندس بهشتی فرد در ابتدای مصاحبه از شما می‌خواهیم میزان جنگلها ومراتع استان را اعلام بفرمایید.

**ضمن عرض سلام خدمت شما خبرنگار عزیز و بزرگوار سایت تحلیلی و پرمخاطب افتونیوز و تبریک هفته منابع طبیعی، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مساحتی بالغ بر 1550000 هکتار می باشد که 873600 هکتار آن را جنگل و 552700 هکتار را مرتع تشکیل میدهد. سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگلهای زاگرس 20% می باشدو دارای گونه های متنوع جنگلی چون بلوط، بنه ،کلخنگ، افرا، زبان گنجشک ، زالزالک ، گلابی وحشی و... می باشد.

*یکی از فعالیتهای مهم مقابله با خشکسالی و ذخیره نزولات آسمانی آبخیزداری می باشد. چه میزان آبخیزداری در سطح استان انجام شده است؟

**فعالیت های آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به اواخر دهه شصت بر می گردد که در قالب عملیات مکانیکی شامل ایجاد سدهای گابیونی(توری سنگی)، سدهای سنگی ملاتی و بتونی، سدهای خاکی، پخش سیلاب، دیوار ساحلی و همچنین عملیات بیولوژیکی- مدیریتی شامل کاشت بذرپاشی، کپه کاری، بذرکاری و کنتورفارو انجام گرفته است. حجم پروژه های آبخیزداری (عملیات مکانیکی) درسال جاری4138 متر مکعب بوده که با اعتبار 6262 میلیون ریال در سطح استان اجرا شده اند.

*راجع به پروژه بین اللملی «منارید و مدیریت جامع حوزه های آبخیز» برای خوانندگان توضیحاتی بفرمایید.

این پروژه ها به منظور توسعه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی با مدیریت مردم واستفاده از ظرفیت زیست بوم ها درجهت تامین معیشت مردم محلی در استان کهگیلویه و بویراحمد از نیمه دوم سال 94 در حوزه پایلوت برم زیلایی با مساحتی بالغ بر 16152 هکتار شروع بکار کرده است.پروژه بین المللی منارید در ایران با مشارکت تسهیلات جهانی(GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) وسازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در 5 استان کشور در حال اجراست.

*در سال جاری در بحث مراتع و گیاهان دارویی استان فعالیت های مهمی انجام شده است که برخی رسانه ها به این موضوع پرداخته اند. توضحیات کاملتری در این خصوص چه از نظر پتانسیلها و چه به لحاظ عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان بیان کنید.

**مراتع استان عملاً 12% مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد.40درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه و بویراحمد است. از مجموع 2100 گونه گیاهی در استان 425 گونه آن دارویی است. در سال 95 در سطحی بالغ بر 84 هکتار بهره برداری ازگیاهان دارویی از قبیل آنغوزه، باریجه، مورد با مشارکت بهره برداران انجام شده است. بر همین اساس بهره برداری از شیره آنغوزه و باریجه به میزان 1730 کیلوگرم در سال جاری بوده و همچنین بهره برداری از برگ مورد به میزان 5000 کیلوگرم نیز توسط بهره برداران صورت پذیرفته است. میزان درآمد بهره برداران از گیاهان دارویی امسال 2126 میلیون ریال بوده است. عملیات اجرایی و واکاری گیاهان دارویی به میزان 1996 هکتار توسط بهره برداران بصورت مشارکتی صورت گرفته است. مرتعکاری و احیاء وتوسعه مراتع به میزان 5791 هکتار انجام شده است. در مجموع بیش از 34هزار هکتار تاکنون گیاهان دارویی در سطح استان کاشت شده است

*میزان جنگلکاری استان در سال 95 چقدر بوده است؟

**میزان جنگلکاریهای انجام شده در سال 1395 توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به این شرح است:جنگلکاری مشارکتی با بذر به میزان 2000 هکتار، جنگلکاری با نهال در سطح 128 هکتار و تولید نهال جنگلیبه تعداد 88 هزار اصله انجام شده است.

*آیا جنگلکاری مشارکتی در استان انجام شده است؟

**بله. اتفاقا در سال جاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مفختر به کسب رتبه برتر در زمینه جنگلکاری مشارکتی از معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور شد. همچنین به لحاظ اجرای طرح های بادام کوهی، استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت کشوری شناخته میشود و بالغ بر 33500 هکتار در چند دهه اخیر در مناطق مختلف بادام کوهی کاشت شده است که آماری خیره کننده است.

*ضمن تبریک به شما و همکارانتان در اداره کل منابع طبیعی استان بابت کسب این رتبه برتر، لطفا اگر صحبتی راجه به لوایح تنظیمی، دعاوی کیفری و خلع یدها در سال جاری دارید برای مخاطبان اعلام بفرمایید.

**در طول 11 ماهه سال جاری میزان دادخواست و لوایح تنظیم شده 3408 مورد بوده است. دعاوی کیفری شامل تخریب و تصرف منابع طبیعی به میزان 407 فقره و بالغ بر 556 هکتار، قطع اشجار 400 مورد، قاچاق محصولات جنگلی و مرتعی46 مورد بود و خلع ید متصرفین از عرصه های منابع طبیعی به میزان 224 هکتار (204 فقره) انجام شد.

*عملکرد یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری 1395 چگونه بوده است؟

**یگان حفاظت منابع طبیعی استان با توجه به متنوع بودن زمینه فعالیتها و گستردگی عرصه های منابع طبیعی استان و تهدیدات منابع طبیعی تلاشهای خوبی داشته است. در سال جاری تعداد 8 اکیپ ثابت و 10 اکیپ سیار بطور شبانه روزی در سال جاری جهت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تشکیل گردید. آتش بُر به طول 30 کیلومتر در مناطق بحرانی استان جهت جلوگیری از حریق و گسترش آن احداث گردید. اجرای تبصره ذیل ماده 55 از تصرف بیش از350 هکتار در اراضی ملی جلوگیری به عمل آمد و بیش از 13 هزار نهال یکساله غرس شده در عرصه های ملی بدون تشکیل پرونده قضایی جمع آوری گردید. دستگیری و بازداشت و توقیف تجهیزات وسائط نقلیه متخلف به تعداد 42 فقره و 57دستگاه خودر توسط یگان حفاظت استان انجام شد. همچنین کوره های ذغال به تعداد 34 فقره کشف و تخریب گردید. بیش از 20 اکیپ تشکلهای مردمی در مناطق بحرانی جهت مشارکت در اطفاء حریق جنگلها و مراتع تشکیل گردید.

*در پایان راجع به فعالیتهایی که اداره کل منابع طبیعی و اّخیزداری در زمینه حفاظت و امور اراضی در طول سال جاری انجام داده است اطلاعاتی را برای ما و خوانندگان بیان کنید.

**عملکرد معاونت حفاظت و امور اراضی در سال 95 را میتوان به چند دسته تقسیم کرد که مهمترین انها شامل این موارد می باشد. تخصیص اراضی ملی به میزان 174 هکتار، حفاظت مشارکتی 368 هزار هکتار، طرح مدیریت منابع طبیعی(ماده 3 واگذاری) 106 هکتار، اجرای کمربند حفاظتی 26 کیلومتر، اجرای طرح کاداستر اراضی ملی 170هزارهکتار که در حال اجراست، کمیسیون ماده واحده 150 فقره، نصب آبگرمکن خورشیدی به تعداد 165 دستگاه در منطقه سیلاب کلوار از مهم ترین این فعالیتها می باشند.

ضمن تشکر از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید. من هم از شما بسیار سپاسگزارم.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها