یادداشت
گفتگو و گزارش

روز ۱ ذی‌الحجه، جایگزینی مناسب برای ولنتاین

روز ۱ ذی‌الحجه، جایگزینی مناسب برای ولنتاین

کم کاری مسئولین فرهنگی در برخی امور از جمله نامگذاری برخی ایام و عدم نهادینه سازی آن در طول سال کار را به جایی می رساند که باید شاهد ظهور و بروز فرهنگ های غربی در بین عموم جامعه حتی طیف موسوم به مذهبی هم باشیم. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از اینکه برخی فرهنگ های غربی به سبک زندگی خانواده ایرانی رسوخ پیدا کند، پیش دستی کند و چاره ای بیندیشد، شاهد نفوذ فرهنگ تمدن غربی در خانواده ایرانی مسلمان نیستیم. یقینا هیچ فرد عاقلی مخالف تبادلات فرهنگی بین ملل مختلف نیست، کما اینکه در طول تاریخ ایران، تبادلات فرهنگی و اجتماعی گوناگونی با سایر کشور ها و همچنین دین اسلام داشته است و این نوع تبادل ضربه ای به فرهنگ بومی و اصیل کشور یا قومی نمی زند و بعضا موجبات رشد آن ملت و قوم را هم فراهم می کند. کما اینکه ایران و ایرانیان پس از پذیرش دین اسلام تاثیرات مثبتِ متقابلی بر همدیگر گذاشتند که موجبات پویایی و رشدشان شد. تا جایی که متفکر بزرگ جهان اسلام شهید مطهری هم اثری با نام« خدمات متقابل اسلام و ایران» نگاشته است. پس از بعثت پیامبر اسلام، برخی آداب و رسوم که قبل از ورود اسلام به شبه جزیره عربستان، در بین مردم رواج داشت، بر آنان صحه گذاشت و تاییدشان کرد و این به معنی انفعال اسلام در برابر سایر فرهنگ ها نیست، بلکه مبتنی بر قاعده ای عقلی است که اگر فرهنگ یک قوم و منطقه ای برای پیشبرد بهتر اهداف دینْ مناسب باشد، پذیرفتن آن امری پسندیده است. چنان که عید نوروز ایرانیان که حاوی پیام های مثبتی است برای جامعه، و بر آن اعمال و گفتارهایی که دین بر آنان تکیه داره، صحه میگذارد، رهبران اسلام مُهرِ تایید بر آن می گذارند. مقام معظم رهبری در نکته ای قابل تامل در مورد تاثیرات فرهنگی ملل بر همدگیر از جمله رواج زبان فارسی در قرن های گذشته در کشور هند معتقد است که آنها خودشان علاقه مند به یادگیری این زبان بودند و ایرانیان در این زمینه تحمیل نکردند بر آنها، و این انگلیسی ها بودند که پس از تسلط بر این کشور زبان انگلیسی را بر آنان تحمیل کرد.

علی ایحالٍ، بحث بر روی این است؛ در زمان حال که شاهد هجوم فرهنگ منحط غربی در قالب های متفاوت هنری، چه سینما و کتاب و موسیقی و چه رواج نمادها و آئین های تمدن غرب از جمله آئین ولنتاین که به روز عشق معروف است و متاسفانه در ایران هم سالهاست که رواج پیدا کرده است مثل سایر فرهنگ های غربی، دستگاههای فرهنگی مربوطه خصوصا دستگاههایی که قدرت تصمیم گیری و قانوگذاری دارند، با اتحاذ تصمیمات به موقع و جایگزین کردن اداب و رسومی که در بطن فرهنگ ایرانی-اسلامی وجود دارد از جمله می توان به روز ۱ ذی الحجه (سالروز ازدواج آسمانی آقا امیرالمومنین و خانم فاطمه زهرا) اشاره کرد که جایگزینی مناسب برای ولنتاین است، از تاثیر گذاری چنین رسومی که سنخیتی با سبک زندگی ما ندارد، جلوگیری کنند.

پ ن: سالروز ازدواج آسمانی مولا امیرالمومنین(ع) و خانم فاطمه زهرا(س) مبارک باد، تا باد چنین باد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1396/6/3 14:30:30

    با سلام خدمت شما . هیچ کس منکر احترام وپرستش امام علی (ع ) وحضرت فاطمه(س) نیست .ولی چرا به بُعد ایرانیت ما توجه نشود ومثلا ازدواج بیژن ومنیژ ه یا تهمینه ورستم ، ازدواج کورش و ...... توجه تان راجلب نمیکند وموضوع ابتکارتان نشد. موفق باشید

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها