یادداشت
گفتگو و گزارش

واژه‌ای اغراق آمیز در وصف کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر

واژه‌ای اغراق آمیز در وصف کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر

در بنرهای خیرمقدم وزیر کشور و استاندار جدید در روز معارفه، از سوی استانداری (روابط عمومی)، استان کهگیلویه و بویراحمد را استانی زر خیز دانسته و معرفی نمودند!

جای تعجب دارد که شاید وزیر محترم و استاندار جدید هنوز شناختی به استان پیدا نکرده، ولی از شما که در این خاک متولد و رشد نمودید و نان گندم محرومیت این استان را خورده و خوب می دانید که محرومیت اقتصادی، اجتماعی و مهمتر فرهنگی و... این استان غیر قابل انکار است، چنین انتظاری متصور نمی شود.

از محرومیت در ابتدایی ترین نیازهای مردمی در حوزه های عمرانی تان در نبود جاده مناسب و آسفالت و آب آشامیدنی بهداشتی، مدرسه، سوخت گرمایشی خانوارها، مراکز درمانی لازم و... در مناطق محروم سردسیری بویراحمد و دنا شامل (زیلایی و توابع مارگون، لوداب، پاتاوه و سادات محمودی) و مناطق گرمسیری(قلعه رئیسی و دیشموک و اسفندان و بهمئی و لنده) و دیگر مناطق روستایی گچساران و باشت و چرام و... چشم پوشی کرد، درست بیخ گوش تان حاشیه های مادوان و بلهزار را ببینید!

از این همه گذشت نزدیک تر که شویم عدم ساماندهی حاشیه رودخانه بشار که شاهرگ مرکز استان می باشد که نمی توان از آن گذشت. شاهرگی که هنوز تزریق بخشی از فاضلاب شهری روز به روز در آلوده تر کردن و به لجن کشیدن آن مهمترین نقش را داشته و دارد. و هر چه بگوئیم کم است‌

حال با این محرومیت ها، "زر خیر" بودن استان کهگیلویه و بویراحمد بدور از انصاف و مضحک و خنده دار بوده و صرفا به تملق و چاپلوسی شباهت بیشتری داشته و البته استفاده از این واژه سنگین ضمن اینکه احساس سر گیجه و توهم رو بهمراه داشته، بدور از واقعیت و عدالت در مقایسه با استان های واقعا زر خیز حقیقی چون اصفهان و مرکزی و قزوین و خراسان و... می باشد که دارای صنعت و چرخه اقتصادی قوی که معظل اشتغال مردمان آن دیار را به حداقل ممکن رسانده اند.

متعجب شدم از وجود چنین مشاورانی در نهادی بعنوان بالاترین سکان اجرایی استان!!

نمیدانم این زر خیز بودن این استان در چه حوزه فعالیتی یا درآمدی بوده؟!

در اقتصاد پویای استان و رونق بازار و کسبه شهرهای مان بوده یا رونق دیگر بنگاه های اقتصادی ؟!

در تعطیلی صنایع خرد بدلیل رکود اقتصادی است (صنایع درشتی هم که نداریم) یا

در جذب سرمایه گذاری و فعال نمودن بخش های خصوصی است یا

در شکوفایی صادرات محصولات و تولیدات استانی است!

تعطیلی شهرک های صنعتی استان و تبدیل به سوله های استیجاری است که دیگر بر کسی پوشیده نیست!

در سرویس های خدمات رسانی مدرن در حوزه های شهری هم که برای مردم آشکار است!

وضعیت ساماندهی جایگاه های سوخت بنزین مرکز استان را ببینید!

وضعیت ساماندهی کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی شهری دیگر برکسی پوشیده نیست ! (مخصوصا مرکز استان که از 3 صبح زنان و مردان بیچاره را در صف نوبت دهی خود می کشاند)

شاید زرخیز بودن استان در فراهم نمودن بسترهای اشتغال برای جوانان می باشد و بی خبر از آنیم!! و...

درست است که معاون رئیس جمهور در آخرین سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد بیان داشته که این استان محروم نیست و احساس محرومیت را کنار بگذارید و حرکت کنید... ولی بنده خدا معاون رئیس جمهور منظور شان پرش از محرومیت بر سکوی زرخیز نبوه بلکه حرکت جدی مدیران به سمت خروج از محرومیت می باشد اگرچه استاندار سابق در این راه بسیار موفق بودند و برخلاف محرومیت زدایی مورد انتظار در دوران مدیریتی شان، شخصاً خروج از محرومیت را به معنای واقعی عملی نمودند و برای همیشه از این حوزه محروم خارج شدند ولی خروج هدف معاون اول، خود فرآیند بسیار طولانی دارد که احتمالاً چنین توفیقی هرگز نصیب استان نشود. بازهم نمیدانم شاید منظور از زرخیز بودن در حوزه انسانی بوده و وجود مشاورانی مستعد و توانمند و صد البته همچون زر باشد!

فعال اجتماعی مهر ماه 1396

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 اعظم کاظمی 1396/7/4 12:19:29

    واژه ی زرخیز استعاره ای است از کاشت و برداشت گندم در سرتاسر استان! 

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها