یادداشت
گفتگو و گزارش

پاسخ فعال سیاسی اصلاح طلب به اظهارات باقریان/ جریان سیاسی نردبان رسیدن به مطامع شخصی نیست

پاسخ فعال سیاسی اصلاح طلب به اظهارات باقریان/ جریان سیاسی نردبان رسیدن به مطامع شخصی نیست

چندروز پیش مصاحبه ای در رسانه های استان منتشر شد که در آن مجیدباقریان مدیرکل تحول اداری استانداری گفته بود: اصلاحطلبان این استان بطور قطع از استاندار جدید حمایت می کنند .

این اظهارنظر درحالی بود که شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از شیوه انتخاب استاندار اظهار نگرانی کرده بودند ولی اظهار نظر در خصوص احمدی را به عملکرد وی در آینده موکول کرده بودند.

در همین خصوص گفتگویی با داریوش ارجمند دبیر اجرایی ستاد انتخاباتی روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد و از فعالان سیاسی اصلاح طلب انجام شده است که در پی می آید:

ارجمند در خصوص صحبتهای باقریان گفت: استاندارجدید هنوز شروع به کار نکرده و باتوجه به اینکه عملکرد ایشان مشخص نیست ما با دو تا پارامتر مواجه هستیم. اول انکه در حالت کنونی هر کسی می تواند تحلیل و اظهار نظر شخصی کند، تحلیل هم مقدماتی می خواهد، و برای تحلیل راهکارهای مشخصی وجود دارد، مثل روزمه کاری، عملکرد فرد در سنوات گذشته، پتانسیل گروهای مختلف در استان، توجه به جایگاه و پایگاهی که گروههای مختلف سیاسی در جامعه دارند ومواردی ازین دست می توانند مبنای تحلیل باشند که هر فرد بر اساس آنها تحلیل کند، اما درباره اظهار نظر قطعی یا قضاوت، شما باید عملکرد کنونی را ببینید، مستندات آن را پیوست کرده سپس 《انچه باید باشد》 و 《آنچه هست》 را مقایسه نموده تا بتوانید قضاوت بکنید.

وبه علاوه ی آن شما باید جایگاه اظهارنظر یا قضاوت قطعی را داشته باشید. استاندار جدید هنوز هیچ کار خاصی انجام نداده اند که گروههای سیاسی اصلاح طلب یا اصولگرا بخواهند یکی از مواضع سه گانه تعامل، تقابل یا سکوت را اختیار کنند.

در مورد اظهار نظر آقای باقریان من آن را به دو بخش تقسیم می کنم، دربخش اول، آقای باقریان اظهار نظر قطعی کرده، اصالتا از جانب خویش و نیابتا از جانب خیل عظیم اصلاح طلبان موضع گیری رسمی نموده و در بخش دوم اظهار نظرش گفته که از بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان بی اطلاع هستم!

بر خودم لازم میدانم مختصر توضیحی پیرامون شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان عرض کنم و به برخی از ویژگیهای آن اشاره کنم. گمان بنده بر این است که شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان از یک جامعیت نسبی قابل قبول بر خوردار است (البته نافی وجود اشکالات جزئی نیستم).

نخست آنکه از توزیع نسبی نسل های مختلف اصلاح طلبان مشهود است دوم حضور اعضاء از شهرستانهای مختلف استان، سوم ترکیب تکمیلی از سنین مختلف و چهارم توزیع جنسیتی قابل قبول

البته بدیهی است اعضای محترم با کیفیت ها، توان و ظرفیت های مختلف در این شورا حضور دارند اما پر واضح است که دارای یک پتانسیل غیر قابل انکار هستند.

از سوی دیگر اشخاص حقیقی بسیاری در سطح استان هستند که متناسب با موقعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه نه تنها در بین عوام بلکه نزد خواص نیز قابلیت اظهار نظر موثر دارند.

لذا اظهار نظر کردن به این شکل و نادیده گرفتن شورای هماهنگی اصلاح طلبان وافراد ذیصلاح و ذی نفوذ، و خود را مرکز ثقل یک جریانی به حساب آوردن احتمالا از جوانی و ناپختگی است.

جناب باقریان در خصوص اصلاح طلبان باید به سه نکته توجه میکرد که نکرده است: اول، اصلاح طلبان مراتب مختلفی دارند یعنی همه اصلاح طلبان در یک سطح و مرتبه نیستند، بعضی اصلاح طلبان رزومه و شناسنامه کاری بیشتری دارند، بعضی ها کمتر. دوم،اینکه سلایق مختلفی در بین اصلاح طلبان وجود دارد، و اصولا اصلاحات از منظر ماهیت و محتوا مستعد بروز و ظهور سلایق مختلف و تاکتیکهای گوناگون است سوم، مطالبات مختلفی دارند، بدین معنا که مراتب فکری و نظری زمینه ساز مطالبات متفاوتی است.

اقای باقریان دستپاچه و عجول و بی توجه به کل مقولات فوق اظهار نظر کرده و رگه ای از التفات به آیتم ها ی بر شمرده در بیانیه ی ایشان مشهود نیست .

شورای هماهنگی هنوز اظهار نظر قطعی نکرده یعنی خودش را در جایگاهی ندانسته که اظهار نظر قطعی بکند بلکه یک بیانیه صادر کرده با این مضمون که متناسب با عملکرد استاندار ، شورای هماهنگی هم موضع خواهد گرفت، در واقع در یک فرایند معقول تصمیم گیری را موکول کرده به زمانی پس از ارزیابی موضع گیری و عملکرد استاندار.

این فعال سیاسی ادامه داد: سه حالت برای این اظهارنظر و نادیده گرفتن مجموعه ی فوق می توان متصور بود.

یا خود را از مجموعه فراتر می بییند، یا شورای هماهنگی و کلیت اصلاح طلبان را به رسمیت نمی شناسد، یا بر اثر ناپختگی و عدم مشارکت در کارهای گروهی و تشکیلاتی و نا آشنایی با مبانی وموازین ، این چنین حرف هایی را زده است.

دبیر اجرایی ستاد روحانی در استان بیان داشت: بنده اطلاعاتم نسبت به آقای باقریان محدود بوده ولی رزومه کاری که از ایشان سراغ دارم این گونه است که در سال 86 همانطور که همه می داند آقای رستاد به نمایندگی از اصلاح طلبان در حوزه کهگیلویه نامزدشده بود، و جناب باقریان از یک کاندیدای دیگری با رزومه کاری ، و گرایش دیگری حمایت و برای او سخنرانی کرد. برای یک اصولگرای افراطی سخنرانی کرد که چماقش بر دوش باچشمانی بسته و دهانی باز صحن مجلس را محلی برای توهین و فحاشی به غیر خودی ها کرده بود، سال 90 خلاف مشی جریان اصلاح طلبان برای مجلس شورای اسلامی کاندیدا شد، و در همان سال نیز آراء وی به اندازه ، یا کمی بیش از آراء باطله بود!!!!

ارجمند بیان داشت: آرزو با جوانی عجین هست، اما خود جوان هم باید از پختگی برخوردار باشد، کسی که خودش را در یک جریان سیاسی می بیند، باید جایگاه خودش را بشناسد و بداند چقدر پایگاه دارد و بداند در همین جایگاهی که هست چقدر مقبولیت و مشروعیت داشته و می تواند تاثیرگذار باشد، و بازخورد این تاثیر و تاثر چقدر هست. وقتی یک فرد سیاسی این ها را لحاظ نکند منجر می شود به این که کاری نسنجیده انجام داده یا حرفی ناپخته بزند که بازخورد منفی آن هم بر می گردد به خودش. یک مقوله را نباید از نظر دور بداریم اینست که رواج بعضی کنشهای زشت ، متاسفانه باب شده اند مثل تملق و چاپلوسی، سالوسی، بادمجان دور قاب چیدن و.... که امیدوارم همچین چیزی نبوده باشد، و صرفا اشتباه جوانی بوده و خودش اصلاح کند.

وی ادامه داد: باقریان جوان است ادم های جوان هم آرزوها و آمال و رویاهایی دارند که بی تاثیر در اظهار نظرشان نیست، ولی مع الاسف رواج میانبرهای منطبق بر شیوه های غیر اخلاقی تصویری از مدعیان کنشگری در سطح جامعه ارائه می دهد که نشان از استیصال مدعیانی است که از پشتوانه ی فکری کمتر برخوردار بوده و جریان سیاسی را صرفا به مثابه ی پله و نردبان برای دستیابی به مطامع شخصی خود تصور می کنند.

این در حالیست که بسیاری از جوانان زحمت کشیده و تاوان داده وشناسنامه دار و با عین حال توانمند در سطح استان هستند که سالهاست فشار بیکاری و معیشت بر گرده هاشان تیپا میزند و برخی در فکر افزایش ارتفاع صندلی های چرخان خویشند . وگروهی دیگر از این جوانان اواره ی شهرهای دور و نزدیک شده اند و با حداقل ها سر می کنند. جل الخالق!!!!

ارجمند خاطرنشان کرد: تحزب از ارکان و مبانی مورد ادعای گفتگوی اصلاح طلبی است اگر کسی قصدش این هست که در اظهار نظر ها شریک بشود راهش باز است. احزاب هستند، میتواند وارد احزاب بشود و حزبی که مطابق گرایش فکری خودش هست را انتخاب کرده ، عضو شده و در چارچوب و مشی و مرامنامه حزب اظهار نظر بکند. یا اگر تحزب را قبول ندارد!!! باید جایگاه اجتماعی و ضریب نفوذ خود را ارتقا بدهد و در فضای قومیتی و ایلی پایگاهی دست و پا کند و پس آنگاه برای زیر مجموعه ی خود تصمیم بگیرد یا از طرف و به نمایندگی از آنان بیانیه صادر نماید.

ارجمند در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر شخصیشان در خصوص استاندار جدید گفت: باید منتظر ماند و دید عملکرد استاندار به چه سمتی خواهد رفت . حالا نه اخلاقی و نه منطقی است که درباره وی قصاوت کنیم. استاندار باید فرصت داشته باشند. من خودم را در جایگاهی نمی بینم که قضاوت بکنم، اما به عنوان یک شهروند و یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باورم که باید به استاندار زمان داده شود بعد عملکرد ایشان سنجیده بشود و متناسب با عملکرد استاندار به صورت گروهی تصمیم و موضع گرفت. ارجمند ادامه داد : پتانسیل های وجود دارد هم برای تعامل و هم برای تقابل. و این بر میگردد به نگاه استاندار به نحوه ی مدیریتی که در استان خواهند داشت، کنش های استاندار تعیین کننده واکنش های گروهای مختلف خواهد بود و من معتقدم کار سیاسی حتما باید در چارچوب کارهای تشکیلاتی باشد . تابع نظر جمعی اصلاح طلبان خواهم بود و اگر در جایی ظرفیتی داشته باشم در راستای تصمیم گروهی از آن ظرفیت استفاده خواهم کرد و موضع حداکثری شورای هماهنگی و مجموعه ی مورد وثوق اکثریت اصلاح طلبان قطعا میتواند همه ی اصلاح طلبان را برای اتخاذ تصمیمی که هرچه بیشتر به عقلانیت و تامین منافع عمومی مردم استان نزدیک باشد، کمک کند . از انجا که بر این باورم که عمده مطالبات اصلاح طلبی ، توزیع عادلانه ی فرصتها، تلاش صادقانه برای تامین امنیت و رفاه و اسایش عمومی و تعمیم عدالت اجتماعی و سیاسی است واکنشهای آتی معطوف به حمایت از عملکردهای همسو با این مقولات خواهد بود.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 9 نظر

  • 1 سیدغلامعباس موسوی نژاد 1396/7/12 18:27:18

    احسنت مطلب پخته وقابل تاملی بود

    پاسخ
  • 2 کامران 1396/7/11 2:28:17

    عالی بود جناب ارجمند.

    پاسخ
  • 3 همشهری 1396/7/10 8:24:46

    شورای هماهنگی متاسفانه محفلی است البته ضمن احترامی که برا دوستان قائلیم تا کنون یک تصمیم درست واساسی نگرفته اند البته جناب ارجمند نکاتی را اشاره کرده اند که خود جای بحث دارد در طول دوره دولت جناب روحانی چه کرده اند شورای هماهنگی اینه هرکس بلند شود وحزبی را با سفارش تحویل بگیرد وبعدش بشود اصلاح طلب که نشد شوراب هماهنگی عملکرد مناسبی از خود به نمابش نگذاشته وواقعا مستحق بازنگری است

    پاسخ
  • 4 اصلاح طلب واقعی 1396/7/7 12:37:13

    باسلام جناب باقریان از نظر فکری به اصلاح طلبان کهگیلویه بسیار نزدیک هست .چون حاج عدل هاشمی را یه نیروی اصلاح طلب فرض کرد و حدود نود وهشت درصد بش رای دادند.

    پاسخ
  • 5 اصلاحات 1396/7/6 8:25:22

    عجب

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1396/7/5 12:15:6

    احسنت.خیلی واکاوی خوبی بود.پاسخی منطقی ومستدل به ایشان داده است.حقیقتاجناب باقریان ازجهت فکری خام وبچه است.جهت گیری های سیاسی اودرهیچ زمانی بامش فکری اصلاح طلبان همخوانی وسازگاری نداشت.فقط وفقط منفعت شخصی برایش ملاک است.یک روزبزرگواری،یک روزموحد،یک روزشریعتمداری و..   

    پاسخ
  • 7 فریدون 1396/7/5 11:37:37

    منطقی و صریح و هوشمندانه و بجا پاسخ دادند جناب ارجمند.

    پاسخ
  • 8 اصلاح طلب 1396/7/5 10:17:50

    احسنت جناب ارجمند اصلاح طلب خوش فکر واقعیت همینه که در مورد استاندار فقط باید اصلاح طلبان و فعالین ستاد روحانی نظر بدن و بعضی از افراد که به دنبال منافع شخصی و چاپلوسی خود هستند نمیتوانند از طرف این مجموعه نظر بدن.

    پاسخ
  • 9 علی 1396/7/5 7:9:14

    دمت گرم

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها