یادداشت
گفتگو و گزارش

«غریبه‌ای در دژ فامیلی»

«غریبه‌ای در دژ فامیلی»

اکنون بهار ۱۲۸۹ است و چندماه از آغاز صدارت من می گذرد.در ابتدا یک متحد المال(بخش نامه)،خطاب به عموم صادر کردم و در آن در باب روسا و حکام و عمال دولتی که رشوه خواری می نمودند قید کردم:《همه جا چشم من با شماست.دولت به شما به قدر اعاشه حقوق می دهد و ضامن متمول کردن شما نیست.》در مبارزه با رشوه خواری از خود جدیت نشان دادم.می دانستم که اگر مردم با سخت ترین احکام نیز مواجه شوند،تا جدیتی از طرف صاحب حکم نبینند،حکم را مراعات نمی کنند. (بخشی از روایت صدارت میرزا حسین خان سپهسالار)

دور از ذهن نیست اگر سالها بعد علی محمد احمدی استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد مرقومه ای شبیه این بنگارد و این گونه از وضعیت صدارتش بر استانی بگوید که بر گنج خوابیده و از درد رنج می برد. استانی که سالهاست درگیر تبعیض گسترده و قومیت گرایی مزمنی است که فرصت های بسیاری را برای توسعه و پیشرفت این دیار زر خیز،سوزانده است. این رویه نامیمون ،بویژه در دورانی که اصلاح طلبان پست های مدیریتی استان را در دست داشته اند،نمود بیشتری داشته است... یک قیاس ساده کمی و کیفی میان جوانان اصولگرای هم استانی که در دوران ۸ ساله محمود احمدی نژاد (که بخش اعظم ان مصادف شده بود با حضور ستار هدایت خواه ، علی محمد بزرگواری،مرحوم نبی زاده و سید قدرت حسینی به عنوان نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی) در پست های مدیریتی به کار گرفته شدند و جوانانی که در ۴ سال اخیر(که مدیریت اجرایی استان در دست اعتدالیون و اصلاح طلبان بوده و اکثریت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از همین طیف ها بوده اند) به چرخه مدیران ارشد و میانی استان راه یافته اند نشان می دهد که اصولگرایان با فاصله ای بسیار در استفاده از جوانان هم حزبی و هم مسلک خود پیشتاز بوده و اصلاح طلبان و اعتدالیون به این نیروی های متخصص و تازه نفس فقط به سان سیاهی لشکر نگریسته اند. در مقایسه بکارگیری نیروهای فامیل و هم طایفه اما اعتدالیون و اصلاح طلبان با اختلاف بسیار پیشتازند.. فقط کافیست ایل و تبار مدیران سید مسعود حسینی را با موسی خادمی مقایسه کنیم تا بفهمیم که اصولگرایان هم تباری فکری و تشکیلاتی را بر هم تباری ایلی و فامیلی ارجح دانسته اند و اعتدالیون و اصلاح طلبان از هیچ کوششی در جهت انتفاع مالی و معنوی وابستگان ایلی و فامیلی دریغ نکرده اند. در بحث واگذاری پیمان ها و مناقصه ها و مزایده ها نیز نیازی به توضیح نیست و نگاهی گذرا به اسامی آنها در این سالها نشان میدهد که سر در کدام آبشخور داشته وبا کدام نماینده و مدیر ارشد استانی و شهرستانی رابطه سببی و نسبی دارند.

علی محمد احمدی اما در این مدت کوتاه حضورش به عنوان عالی ترین مدیر اجرایی دولت در استان نشان داده که بدون مطالعه پا به این سامان ننهاده و به درستی از آنچه دراین سالها در استان ما اتفاق افتاده مطلع بوده است. این استاد دانشگاه که روز به روز با زوایای جدیدی از سوء مدیریت در این استان آشنا می شود بدون واهمه قدم در راهی گذاشته که ممکن است تبعات و حملات زیادی را متوجه او کند و رسانه های وابسته ی زیادی را علیه او بشوراند. اما پیشینه معاون اسبق دکتر پزشکیان در وزارت بهداشت نشان داده که چندان وقعی به این گونه هجمه ها نمی نهد و با قدرت به کارش ادامه می دهد. کما اینکه به شهادت مطلعین امر، علی محمد احمدی به سبب اتحاذ همین شیوه مدیریتی و مقابله با باج خواهی و زیاده خواهی و فامیل بازی ها از رسیدن به مجلس شورای اسلامی برای بار دوم بازماند و دوره حضورش در مجلس چهارساله ماند‌. او که حالا در آزمونی سخت و دشوار قرار گرفته علاوه بر حامیانش در هیئت دولت، یک حامی ویژه هم در استان دارد. حمایت قاطعانه عالی ترین مقام مذهبی استان که برخواسته از بزرگترین و تاثیر گذارترین خاندان سیاسی _مذهبی استان در یک قرن اخیر است می تواند مهمترین دلگرمی استانداری باشد که آمده تا استان را قدری از این فضا و اتمسفر قومیت زده و باج خواهی های گاه و بی گاه نجات دهد. کاریزمای آیت الله ملک حسینی که هم ناشی از نگاه جامع و تیزبینانه به مسائل مختلف استان و هم منبعث از تبار و سلاله پاک و تاثیر گذار ایشان است می تواند به عنوان سدی محکم در مقابل حملات و هجمه های مختلف به علی محمد احمدی قرار گیرد تا او با فراغت بال و آرامش بیشتری به مسائل خرد و کلان این دیار پردا خته و استان را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد. جوانان اصلاح طلب و اعتدال گرایی که در سال های اخیر حضورشان نه تنها در سطوح مختلف مدیریت استان بلکه در راس اکثر احزاب اصلاح طلب واعتدال گرای نیز میسر نشد می توانند پاسخ این تمامیت خواهی و انحصار طلبی را با حمایت از استانداری بدهند که نشان داده از هیچ تلاشی برای برون رفت استان از وضع موجود مضایقه نخواهد کرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1396/8/13 19:26:9

    واقعا اصلاح طلبان فقط فامیلی کار ایکنن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها