یادداشت
گفتگو و گزارش

چالش انتصاب استانداران ادامه دارد/ رحمانی فضلی در آستانه استیضاح

چالش انتصاب استانداران ادامه دارد/ رحمانی فضلی در آستانه استیضاح

اوایل تشکیل دولت دوازدهم و در گمانه‌زنی‌ها کمتر کسی فکرش را می‌کرد عبدالرضا رحمانی فضلی در کابینه حضور داشته باشد، اما حضور او در دولت حسن روحانی با قوت ادامه پیدا کرد. یار روزهای دور علی لاریجانی باز هم بر مسند سیاسی‌ترین وزارتخانه حسن روحانی تکیه زد تا در گفت‌وشنودهای سیاسی بسیاری این سخن را بر زبان بیاورند که او در وزارت کشور مانده تا فضا را برای انتخابات 1400 و نامزدی علی لاریجانی آماده کند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که نه حامیان اصلاح‌طلب حسن روحانی از عملکرد رحمانی فضلی در وزارت کشور رضایت داشتند و نه حتی خود حسن روحانی.

گواه این مدعا یکی از سخنرانی‌های رئیس‌جمهور پس از انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه بود. حسن روحانی پس از فراغت از انتخابات در یکی از سخنرانی‌هایش عملکرد وزیر خود را در خصوص نحوه رأی‌گیری و تشکیل صف‌های طولانی مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد اگر بهتر عمل می‌شد رأی او می‌توانست به عدد 27میلیون برسد. همین صحبت‌ها بود که سبب شد بسیاری بر این باور باشند مردی که در دولت یازدهم سهم علی لاریجانی شمرده می‌شد دیگر جایی در کابینه روحانی نداشته باشد. اما بازی به نحو دیگری پیش رفت و رحمانی فضلی بار دیگر به عنوان وزیر پیشنهادی کشور از سوی روحانی به مجلس معرفی شد و توقعات جامعه از مجلس برای اینکه به او رأی ندهند به جایی نرسید و او همچنان مرد شماره یک ساختمان فاطمی باقی ماند.

اکنون در حالی که در بهارستان طرح استیضاح او کلید خورده است و نمایندگانی به‌طور جدی پیگیر جمع‌آوری امضا برای استیضاحش هستند خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه او بار دیگر مورد انتقاد رئیس‌جمهور قرار گرفته است، این بار بر سر انتخاب استاندارها. وزیر کشور در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام این موضوع را تکذیب کرده است و با اشتراک گذاشتن عکسی از خود و رئیس‌جمهور نوشته: رسول مهربانی و پیامبر راستی می‌فرمایند: «از دروغ اجتناب کنید زیرا که دروغ انسان را به بدکاری می‌کشاند و بدکاری هم به دوزخ می‌کشاند.» اما یک منبع نزدیک به دولت که نامش نزد «جامعه فردا» محفوظ است در گفت‌وگو با خبرنگار ما خبر قهر رحمانی فضلی از جلسه هیأت دولت را تأیید کرد و گفت: در جلسه اخیر هیأت دولت، رئیس‌جمهور طی سخنانی از عملکرد وزیر کشور انتقاد کرد و رحمانی فضلی پس از شنیدن این انتقادها جلسه هیأت دولت را ترک کرده است. این منبع آگاه در پاسخ به این سؤال که محور انتقادهای رئیس‌جمهور از وزیر کشور با موضوع استیضاح او در مجلس ارتباط دارد یا خیر، گفت: به هر حال این مسئله هم در این ارتباط بی‌تأثیر نیست. اما رئیس‌جمهور رضایت چندانی از انتصاب استاندارها ندارد. برای مثال کسی که به عنوان استاندار کردستان انتخاب شده است هیچ سابقه اجرایی ندارد و برای استانداری چنین استان مهم و حساسی منصوب شده است. بی‌شک همه این مسائل اسباب نارضایتی رئیس‌جمهور را فراهم آورده است.

موضوع استانداران یکی از محورهایی بود که نمایندگان مجلس را برای استیضاح وزیر کشور مصمم‌تر کرد. هفته گذشته پس از پایان جلسه علنی مجلس موضوع استیضاح وزیر کشور بحث داغ میان خبرنگاران و نمایندگان بود، استیضاحی که عبدالحمید خدری نماینده بوشهر به دنبال جمع‌آوری امضا برای آن است. او دو محور مهم را برای این استیضاح بیان کرد و گفته بود مسئله انتصاب استانداران و پدیده شاندیز نشان می‌دهد ایشان عملکرد مناسبی نداشته و بر همین اساس استیضاح وزیر کشور کلید خورده است. در این میان اما بسیاری امید چندانی ندارند که این استیضاح کار به جایی برد. رحمانی فضلی پیش از این در دولت یازدهم و پس از انتخابات مجلس دهم و بر سر ماجرای مینو خالقی در آستانه استیضاح قرار گرفت، اما درخواست استیضاح در اتفاقی عجیب توسط هیأت رئیسه اعلام وصول نشد. این بار هم گمانه‌زنی‌هایی در این مورد وجود دارد و بسیاری بر این باورند ارتباط نزدیک و تنگاتنگ علی لاریجانی و عبدالرضا رحمانی فضلی سبب می‌شود تا رئیس مجلس از نفوذ خود استفاده کند و دشورای‌های مسیر یار سال‌های دور خود را حل و فصل کند. شاید همین موضوع سبب شده بود خبرنگاران در این مورد نمایندگان را مورد پرسش قرار دهند و نمایندگان تنها بر این مسئله اصرار داشتند که تا آخر پای این استیضاح ایستاده‌اند و این بار خیلی جدی آن را دنبال خواهند کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در چهار سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. او شروعی طوفانی در دولت یازدهم داشت و حتی در اقدامی بی‌سابقه در مقام وزیر کشور‌ گزارشی تکان‌دهنده از وجود پول‌های کثیف در برخی نهادهای کشور ارائه کرد، گزارشی که سر و صدای بسیار زیادی بلند کرد و البته صدای مخالفان دولت را نیز بلند کرد. اما او خیلی زود از مواضع خود در مورد پول‌های کثیف کوتاه آمد که به باور بسیاری این کوتاه آمدن حاصل فشارهای خارج از مجلس بود. اما در جریان انتخابات مجلس دهم وزیر کشور بر سر رد صلاحیت‌های گسترده وارد جنگ لفظی با شورای نگهبان شد. با این حال، خیلی زود ادبیات خود را تعدیل کرد و تلاش کرد در فضایی آرام با شورای نگهبان وارد تعامل شود. در چند سال گذشته بر هم خوردن سخنرانی‌های سیاسی در شهرهای مختلف بارها صدای انتقاد اصلاح‌طلبان را بلند کرد و آنها از این سخن گفتند که استانداران همراه دولت نیستند. در هر تنش سیاسی که رخ می‌داد وزارت کشور قول پیگیری می‌داد، اما هرگز ‌گزارشی در این مورد به افکار عمومی ارائه نشد. در مهم‌ترین مورد، در ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری توسط دادستانی مشهد، حتی صدای انتقاد نایب‌رئیس مجلس هم بلند شد که وزارت کشور از انتشار ‌گزارش پیگیری‌هایش امتناع می‌کند. اکنون در دولت دوازدهم مهم‌ترین محور انتقادها متوجه موضوع استانداران است. رحمانی فضلی در دوره‌ جدید وزارتش تنها اقدام به جابه‌جایی نیروها کرده است. بسیاری معتقدند اگر این نیروها عملکرد مناسبی داشتند چرا جابه‌جا شدند و اگر عملکردشان قابل قبول نبوده به چه دلیل بار دیگر در چنین پست حساسی به کار گرفته می‌شوند؟ اکنون باید منتظر ماند و دید آیا این بار هم لاریجانی از نفوذ خود برای رهانیدن رحمانی فضلی از بند استیضاح تلاش خواهد کرد و یا وزیری که قبلا یک بار کارت زرد گرفته این بار باید طعم استیضاح را بچشد، در حالی که رئیس او در کابینه هم چندان رضایتی از اقداماتش ندارد!

منبع: روزنامه جامعه فردا

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها