-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
هویت تکواره؛ دری به سوی خشونتگرایی
اگر نگوییم مهمترین، اما یکی از مهمترین و پیچیدهترین مشکلاتی که افزون به رنج بشر امروز شده، رادیکالیسم و افراطگرایی است که به وسیله آن شخص خود را در ساحتی تک هویتی و در نتیجه باوری برتر و فراتر بر دیگر انسانها قرار میدهد. با این برتری یک گام پیش فرا مینهد و انسان باورمند به آن به تکاپو میافتد و آن نادیده انگاشتن دیگر هویتهای متفاوت و وابستگیهای گوناگون بر اساس آرمانی ایدئولوژیک یا نگرشی ناسیونالیستی یا تمدنی و یا دینی برای خود است. وضعی که ذهن و زندگی ما را دستخوش دگرگونی کرده و آسیبهای جدی را برای زیست انسانی، مداراجویانه و چند وجهی بشر ایجاد کرده است. از آن رو که هویت میتواند پرسش یا مواجهه اصلی انسان در زندگی روزمره و مسائل کوچک باشد و پرسشهایی بزرگتر را در مورد مسائل مهم زندگی در بر گیرد، پس نداشتن چشماندازی آگاهانه و روشنگری پیرامون آن شکافی عمیق را به وجود میآورد که انسانهایی به تعداد کم و یا زیاد در نگرش تکهویتی فرو میغلطند و در این پندار هستند که فکر و باور متفاوت دیگر انسانها را رویارو با خود میبینند که باید به ذهن و هویت تکنگر آنها بازگردند. در حالی که تامل در آنچه باور و رفتار انسان در تجربه زیستی بشر را شکل میدهد مجموعهای از هویتهاست که به تعبیر آمارتیا سن نمیتواند تنها هویت آن فرد باشد. هویتی تکواره که بارها دیدهایم و میبینیم که دری را به سوی خشونتگرایی میگشاید.
آمارتیا سن نویسنده و پژوهشگر بزرگ هندی که کتاب مهم "هویت و خشونت" را که بر پایه پژوهشهای مهم اوست، نوشته، و به تعبیر فریدون مجلسی، مترجم کتاب، از چهرههای نامدار و محبوب عصر ماست، چگونگی مواجهه با هویت خود را در یک پرسش ساده مامور فرودگاه هیثروی لندن این گونه بازگو میکند: «چند سال پیش هنگامی که از سفری کوتاه به انگلستان بازمیگشتم (در آن زمان مدیر ترینیتی کالج در کمبریج بودم)، مأمور مهاجرت در فرودگاه هیثرو، که گذرنامه هندی مرا تقریباً به طور کامل بررسی میکرد، پرسش فیلسوفانهای مطرح کرد که نوعی پیچیدگی داشت. در حالی که در برگه اداره مهاجرت به نشانی خانه من مینگریست (ترینیتی کالج، کمبریج، منزل مدیر)، پرسید آیا این مدیر، که ظاهراً از میهماننوازی او برخوردار بودم، از دوستان نزدیک من است ... باری، آن مسأله سرانجام حل شد، اما در واقع آن گفتوگو یادآور این بود که هویت میتواند موضوع پیچیدهای باشد... .»
در واقع در پاسخ به پرسش هویت چیست، هم میتوان پاسخ ساده و یک وجهی و تک هویتی داد و در نتیجه، خود و دیگرانی را از داشتن هویتهای گوناگون جدا ساخت و روان انسان را دور از تجربه زیستی پلورال و کثرتپذیری دانست و گونهای رویارویی را که گریز از مدارا و در نتیجه صلح است و به ناگزیر رو به سوی خشونتگرایی دارد، در پیش گرفت. همان گونه که امروز نشانه این رویارویی و چشمانداز گرایش به خشونت بیش از هر زمانی دیده میشود. هم میتوان برای پاسخ به پرسش از هویت، تامل بیشتری کرد و برای انسان هویتهای گوناگونی را پذیرفت که به علت توسعه دانش، چند فرهنگگرایی و ارزشهای انسانی واجد آن میشود و این که اثرگذاری چند سویه مسائل ذهنی و واقعی بر شکلگیری شخصیت چند وجهی انسان بیشتر از گذشته است، و سرانجام بهتر میتوان زیست بر پایه مدارا و صلحآمیزی را تضمین کرد و از هویت تکواره و تقابلگرایانه دورتر شد.
منبع: نشریه مروارید، سال ششم، دوره جدید، شماره پنجم
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور/ خبر در حال تکمیل
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
- «محمود منطقیان» عزادار شد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!