یادداشت
گفتگو و گزارش

نشست فرهنگی با طعم سیاسی/ حضور چهره‌های سیاسی در کار گروه تخصصی فرهنگ/ تصاویر

نشست فرهنگی با طعم سیاسی/ حضور چهره‌های سیاسی در کار گروه تخصصی فرهنگ/ تصاویر

فرهنگ غربی یک فرهنگ مهاجم است که پیش از مشروطه وارد ایران شد.

به گزارش افتونیوز، جلسه کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان  با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ستار هدایت خواه، سیدضیاالدین رضاتوفیقی، حجت الاسلام امرالله اندرزیان، شیرعلی خرامین، علی کامرانی،شیخ نظری و جمعی از استادان دانشگاه در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

رضا دهبانی‌پور در این نشست با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی با توجه به وظایف و ترکیب و ساختار می‌تواند از برخی مسائل فرهنگی جامعه گره‌گشایی کند، اظهار داشت: اخیرا تلاش شد با اصلاح این ساختار، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود که موضوعات قبل از مطرح شدن در شورای فرهنگ عمومی، در این کارگروه‌ها کارشناسی شوند.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم انسانی و فعالان حوزه‌های فرهنگی می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند، افزود: تلاش شد اعضای کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی فارغ از گرایش‌های سیاسی بر اساس توانمندی‌ها و دیدگاه‌های فرهنگی و علمی افراد انتخاب شوند تا با هم‌اندیشی در راستای رفع معضلات و مشکلات فرهنگی استان گام برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور پنج اولویت را در دستور کار قرار داده است که این اولویت‌ها شامل سبک زندگی و خانواده با تاکید بر الگوی مصرف، اخلاق عمومی، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، آسیب‌های اجتماعی و سرمایه اجتماعی هستند.

دهبانی‌پور عنوان کرد: سه محور سبک زندگی و خانواده با تاکید بر الگوی مصرف، آسیب‌های اجتماعی و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی بیان کرد: در موضوع سبک زندگی نیازمند شاخص‌سازی هستیم،

در تصمیمات فرهنگی نه باید  به سیاست‌های کلان بسنده کنیم

ستار هدایت‌خواه از فعالان فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه شرط اثرگذاری کار فرهنگی مداومت کار است، گفت: امیدواریم نشست‌های کارگروه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استمرار داشته و مطالب مطرح شده در این نشست‌ها، از محتوای کیفی برخوردار باشند.

وی افزود: یکی از آسیب‌های کارگروه شورای فرهنگ عمومی این است که تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود در دستگاه‌های دولتی عملی نمی‌شوند.

این فعال فرهنگی ابراز کرد: در تصمیمات فرهنگی باید تنها به سیاست‌های کلان بسنده نکنیم، بلکه برنامه‌های عملیاتی پیشنهاد دهیم و دستگاه‌ها ملزم به اجرای این برنامه‌ها شوند تا تلاش‌های این شورا هدر نرود.

فرهنگ غربی یک فرهنگ مهاجم است که پیش از مشروطه شکل گرفت

سید ضیاء رضاتوفیقی دیگر فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی نیازمند کار پژوهشی است، گفت: اصلاح سبک زندگی، موجب افزایش سرمایه‌ی احتماعی و سالم تر شدن جامعه و کاهش ناهنجاری های اجتماعی می شود.

این فعال فرهنگی افزود: سبک زندگی وابسته به باورها و اعتقادات است که اگر سست شدند باید علت آن را پیدا کنیم.

وی به موضوع تهاجم فرهنگی اشاره داشت و بیان کرد: فرهنگ غربی یک فرهنگ مهاجم است که پیش از مشروطه وارد ایران شد به طوریکه حتی در آیین‌های ما تاثیر گذاشت و برخی باورها را تغییر داد.

رضاتوفیقی تاکید کرد: باید بررسی کنیم که چگونه روی سبک زندگی اسلامی کار کنیم تا در زندگی مردم تاثیرگذار باشد.

این فعال سیاسی و فرهنگی استان با اشاره به تغییر اعتقادات و باورها بیان داشت: اگر در سبک زندگی تغییرات و انحرافاتی هست ناشی از تغییر باورها و اعتقادات است. وی با طرح سوالی گفت: تغییر یا سست شدن باورها واعتقادات ناشی از چیست؟ عوامل زیادی دارد ولی یکی از آنها عمل نکردن مبلغان و متولیان به حرفهایی است که می زنند. خبر و عکس:مسعود آرام
[gallery ids="25015,25016,25017,25018,25019,25020,25021,25022,25023,25024,25025,25026,25027,25028,25029,25030,25031,25032,25085"]
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 فریدون هاشمی 1396/9/22 13:55:35

    اینکه چهره های سیاسی به  فرهنگ از جایگاه یک نهاد تصمیم گیر و آسسب شناسی کردن در این بازه، کار خوبی است. ولی روشن نیست این گردهمایی ها کارکردش چیست؟ این دوستان خودشان سالها در جایگاههای فرهنگی استان بودند. خوب است نخست بفرمایند برایند کارشان برای فرهنگ چه بوده است؟ دور هم نشستن چهره های سیاسی و تصمیم گیری درباره فرهنگ مردم، کاری درداور است! این گروه یا می تواند بروندادی کارکردی و اجرایی داشته باشد (تصمیم سازی کند) که باید بپرسیم تاکنون چه کرده اید؟ یا تنها گفتگو و آسیب شناسی است و در بالاترین پایه، پیشنهادهایی به نهادهای اجرایی دارند که باید بپرسیم شما داده ها و ورودی ها را از کجا می گیرید؟ خودتان همه داده ها را دارید؟ از سر تجربه شخصی و با پشتوانه ی دانسته و باورها و دیدگاههای خودتان کار می کنید؟ نهاد یا گروه ویژه های کار تحقیق و داده یابی و پژوهش را برای شما انجام می دهند؟ از ادارات دولتی بروندادی هست که به شما می رسد؟.... دور هم نشستن کسانی که با سیاست پیوند خورده اند و هر سخن و واژه و حرکت و درود و بدرودشان معنای سیاسی می گیرد، چگونه می تواند برای فرهنگ که مقوله ای مردمی، اجتماعی، فرایندی، ژرف و چندکارکردی ست سودمند باشد؟... خوب است که مدیرکل فرهنگ استان چاره اندیشی کنند و از جنس هنرمندان، سرسفیدها و معتمدین مردم، اهالی فرهنگ، پژوهشگران فرهنگ عامه، نامداران اگاه به زیرساختهای باور و فرهنگ عامه و ... در کارگروه شان بکار بگیرند. این دورهم نشینی بیشتر به یک میتینگ سیاسی می ماند و کارکردش هم بیشتر از انکه فرهنگی باشد سیاسی است.  تراژدی غمناکی ست مقوله فرهنگ در این استان.

    پاسخ
  • 2 رهزاد 1396/9/22 12:1:39

    تا الان فکر میکردم من یک فعال فرهنگی ام. نگو کلن معنای فرهنگو هم نمیدونستم

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها