یادداشت
گفتگو و گزارش

رابطه دانشگاه و دولت در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد

رابطه دانشگاه و دولت در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته دولت، رابطه دانشگاه و دولت را تشریح کرد.

به گزارش افتونیوز به نقل از آنا، دکتر علی آل بویه معتقد است که دولت زیربنا و مسئول تأمین اعتبار دانشگاه است و در مقابل دانشگاه مولد فکر و تحقیق و پژوهش برای پیشبرد توسعه متوازن است؛ یعنی تولید علم و مدیریت آن علم، دو مقوله مهم در این ارتباط هستند.»

رئیس واحد یاسوج یاد شهدای گرانقدر دولت را گرامی داشت و گفت: «دولت سرافراز و مردمی شهید رجایی و شهید باهنر، الگوی زیبایی از عشق به ولایت فقیه و خدمت رسانی اسلامی در نظام ماست. شهید رجایی و شهید باهنر، یادگاران دوران خفقان و شکنجه‌های طاغوت بودند که مغضوب تنگ‌نظری طاغوتیان شدند و در راه امام (ره) و ملت یزگ ایران جان خود را از دست دادند.»

گفت‌وگوی آنا با «آل‌بویه» در هفته دولت، با موضوع «رابطه دولت و دانشگاه» را در زیر پی می‌گیریم.

* آقای دکتر، هفته دولت فرصتی است برای تشریح کارکرد و مقام دولت و رابطه این منزلت و اقتدار با دانشگاه. بفرمائید اصولاً و در اساس، رابطه دانشگاه و دولت و تأثیر آن بر روابط سیاسی و اجتماعی و توسعه متوازن چیست؟

- اکنون در هفته دولت هستیم و شایسته است گرامی بداریم یاد همه شهیدان گرانقدر دولت، به ویژه رئیس جمهور مظلوم و محبوب انقلاب شهید رجایی و نخست وزیر شهید باهنر، یادگاران شکنجه دوران خفقان و به فرموده امام اگر رجایی و باهنر نیست، خدا هست و عرض خسته نباشید به دولت تدبیر و امید و اعتدال به خاطر تلاش­‌های بی دریغ آنان.

در مورد رابطه دولت و دانشگاه باید عرض کنم که این رابطه چنان در هم تنیده است که گاهی از رابطه به شباهت می­‌رسند. دولت زیربنا و مسئول تأمین اعتبار دانشگاه است و در مقابل دانشگاه مولد فکر و تحقیق و پژوهش برای پیشبرد توسعه متوازن است؛ یعنی تولید علم و مدیریت آن علم، دو مقوله مهم در این ارتباط هستند. البته در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از تمام ظرفیت‌­های مفید دانشگاه برای توسعه استفاده می­‌شود یعنی فقط به استخدام نیروهای انسانی اکتفا نمی‌­شود و بحث‌های زیربنایی دولت و توسعه یک کشور منوط به استفاده بلامنازع از تحقیق و پژوهش استخراجی از دانشگاه است.

* یعنی این رابطه صرفاً یک رابطه علمی است؟

- خیر. دولت فقط جنبه علمی ندارد. سیاست هست، فرهنگ هست، صنعت هست و.... دانشگاه هم فقط علم نیست. به هرحال دولت مجموعه­‌ای از نیروهای تحصیل کرده و متخصص است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده­‌اند، اما تفاوت کار در نوع عملکرد و وظایف محوله است. رابطه دولت و دانشگاه به معنای مدرن، نیل به اهدافی است که توسعه حقیقی و پایدار در تمام شئونات زندگی بشر را در پی دارد و نیازمند تعامل و کنش مدام و قانونمند سه نهاد علمی، سیاسی و فنی است که در قالب دانشگاه، دولت و صنعت شکل می­‌گیرد. بنابراین روابط سیستماتیک این سه نهاد، باعث تشکیل یک سیستم واحد می‌­شود که نقض در هر یک از آنها کل سیستم توسعه متوازن را با مشکل روبرو می‌­کند.

* این تعریف شما از رابطه دولت و دانشگاه نگاه کلی به اصالت و روح این رابطه در جهان است. آیا این رابطه فراگیر، بین دولت­‌های ما و دانشگاه بوده است؟

- بله. این ارتباط بدیهی است اما سطح ارتباط و تأثیر این ارتباط هم میزان مشخصی دارد. مثلاً ما هنوز نتوانسته­‌ایم که به تأثیر تحقیق و پژوهش دانشگاهی در فرآیند توسعه و پیشرفت توجه کافی داشته باشیم و گاهی در این رابطه فقطبه استخدام فارغ التحصیلان هم اکتفا می‌­شود. اما به طور کلی این فرآیند برای کشور در حال توسعه‌­ای چون ایران با گذشت زمان و به تدریج بهتر شده و خواهد شد.

* آیا آنچه امروز از رابطه دانشگاه با دولت می­‌بینید با آنچه در گذشته بوده، مسیری رو به توسعه بوده است؟

- بنده به جد می‌­گویم که خدمات انقلاب اسلامی در همه زمینه‌­ها به این سرزمین و مردم بی‌­نظیر بوده است. بنابراین قیاس امروز با دیروز، مع‌­الفارق است. ما با وجود جنگ تحمیلی و سنگلا‌خ‌­های بسیاری که استکبار جهانی بر سر راه اهداف و آرما‌ن­های انقلاب گذاشت، راه توسعه را خوب طی کرده‌­ایم و الان همه آیتم‌های توسعه را با همه واقعیات و رخدادها منطبق و بعد قضاوت کنید. عرض کردم که مساله جنگ برای ما خیلی مهم بود. جنگ باعث هدر­رفت انرژی و نیروی انسانی ما شد، اما بحمدالله با حضور امام (ره) و رهبر معظم انقلاب با اتحاد و یکپارچگی موجود در بطن و اساس انقلاب اسلامی، هر روز بیشتر شده و مسیر توسعه هموار خواهد شد.

*حضور اشخاص مؤثر و تأثیر آن در دولت­‌های بعد از انقلاب چقدر در روند موفقیت دولت‌­ها تأثیر داشته است؟

- دولت، مجموعه­‌ای از شئون مختلف است. دولت فقط سیاست نیست و بر عکس، اساس سیاست فرهنگ است و اساس فرهنگ، مردم‌ هستند. اساس فرهنگ مردم ما، دین است و این موضع نقطه عطف انقلاب اسلامی است. یعنی انقلابی برخاسته از بطن فرهنگ مردم و بدین خاطر در جهان بی‌­نظیر است. میزان موفقیت دولت‌­ها علاوه بر دانایی و توانایی اشخاص، ریشه در مشی الهی و دینی نهادینه شده در بطن انقلاب اسلامی است. از نظر ما اشخاص توانمند و مؤثر افراد قانونمند و ولایتمدار هستند و هرگاه ما از این اشخاص در بنده ساختار داشته­‌ایم، موفق نشان داده­‌ایم. برای موفقیت اشخاص در دولت‌­ها و موفقیت دولت بر اساس توانایی اشخاص به همراه جمله معروف امام خمینی (ره) می‌­تواند فصل ­الخطاب این موضوع باشد؛ ایشان فرمودند: اگر می‌­خواهید آسیبی به مملکت شما نرسد، پشتیبان ولایت فقیه باشید. امروز هم همه ما از دولت گرفته تا ملت، به رهنمودهای ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب تمکین می‌­کنیم و وظیفه داریم از این مسیر خارج نشویم تا از مسیر آرمان‌­های انقلاب عدول نشود یعنی مشروعیت قدرت و اقتدار دولت، در نظام مقدس جمهوری اسلامی، ناشی از ولایت فقیه است و بس. بنابراین تفاوت دولت در نظام ما با سایر نظام‌­ها در وظایف کلی تعریف شده نیست بلکه بر اساس مردم سالاری دینی است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها