یادداشت
گفتگو و گزارش

بلوط میراث یک فرهنگ است

بلوط میراث یک فرهنگ است

بلوط یادگار جغرافیای کهنم ، گواهی می دهد ، سوگند می خورد به تاریخم ، به ایستادگی چندهزارساله ی نیاکانم ، به مویه دایه های داغ فرزند برگرده خویش... آری ؛ بلوط سخت چون سنگ است ، بیگانه از واژه سقوط است بلوط ریشه در هویت ، تاریخ و فرهنگ ما زده است ، بلوط آمیخته در آداب ماست ، بلوط با تمام مسائل ریز درشت تاریخ مان گره خورده است ، بلوط درد آشنای تمام لحظه های ملال آور و تلخ این مردم است ، بلوط یادگار جاودانی از وارثان این سرزمین است ، بلوط تنها یک درخت نیست ، بلوط پشتوانه مردمش در کنار تمام درد ها ، رنج ها ، مشقت ها بود و همواره ماوای امیدشان بود .

حال در چنین روزهای که با درخت کاری جان تازه ای به طبیعت می بخشیم و آماده ورود بهار دل انگیز به اِیوان زندگیمان هستیم ، و آمدن بهار را با همه عطر بویش به نیکی می پنداریم و دل به طبیعت به همه شگرفیهایش می بندیم ولی هنوز در این فضای نو وتازه بوی کهنه افکار مسولین حال خوش طبیعت را ناخوش می کند . مسولینی که نمی خواهند بپذیرند که جامعه ی ما دلخوش به همین طبیعت هستند ، مسولینی که نمی خواهند بفهمند که سرمایه ملی ومنطقه ای ما همین بلوط است ، مسولینی که بعد از وقوع حادثه دل می سوزانند .

متاسفانه تبر بی توجهی بی خردی و بی مسولیتی آنقدر با قدرت بر قامت بلوط می کوبد که قلب هر انسانی ، جانداری ، پرنده ای را به درد وا می دارد ، مسولینی که این سرمایه ملی را قربانی سهل انگاری و بی توجهی خود کرده اند ، رویدادی که هرساله به وسعت چند صد هکتار بلوط را در خود به زوال می کشاند ، همه ما به این قصه پر غصه عادت کرده ایم‌ و با آن آشناییم .

از یاد نبریم ؛ که این سرمایه ملی متعلق به همه ی نسلهای این سرزمین است ، و با بهره برداری واستفاده نا صحیح از آن به آیندگان لطمه نزنیم و موجبات دلخوری فرزندان شایسته این منطقه نشویم چرا که چوب بی کفایتی مسولان به احساس و عاطفه فرزندانمان هم سرایت می کند و حاصلی جز یاس و ناامیدی برایشان نیست .

ولی گاهن در این فضای بی مسولیتی جای خالی جنگلبانی وظیفه شناس ، فداکار ، مسولیت پذیر ، قانون مدار خالیست جنگلبانی که با قلب سبز و نگاه زلال و دستان تنومندش نگهدار ((بلوط )) بود . زنده یاد مهندس هوشنگ نادری فرمانده دلیر یگان حفاظت منابع طبیعی بویراحمد که جای خالی اش با تاثر و تاسف حس می شود ، مردی که قلبش برای نگهداری از جنگل می تپید و با طبیعت انس می گرفت ، مردی که جانانه در راه حفاظت و حراست از این سرمایه ملی جانش را نثار نمود .

نام مرحوم مهندس نادری با اقتدار بر قامت بلوط کهنسال این منطقه آویخته شد تا درس مسولیت پذیری برای ما ، و وظیفه شناسی و قانون مداری برای مسولین باشد و با بی تفاوتی این عنصر حیات بخش را از خودمان سقط نکنیم و با عشق علاقه و اشتیاق از حفظ ونگهداری از آن کوتاهی نکنیم .

بیاد داشته باشیم ؛ که این رویداد اسفناک همه ساله نگار طبیعت را به یکباره فرو می ریزد و ریشه این هویت ملی را از بیخ می سوزاند ، تا تاملش برای ما و افسوسش برای نسلهای بعد از ما باشد قصه ای که تمامی ندارد مگر با اراده دلسوزانش .......

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 هم استانی 1396/12/26 9:25:48

    خداوند روح مرحوم نادری را شاد فرماید انشاالله

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها