یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش «سبز» به خاک وطن/ اجرای 94درصدی برنامه جامع عملیاتی/وقتی مدیریت باعث دور شدن از علاقمندی می‌شود

گزارش «سبز» به خاک وطن/ اجرای 94درصدی برنامه جامع عملیاتی/وقتی مدیریت باعث دور شدن از علاقمندی می‌شود

پس از حدود یکسال از تصدی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، دکتر غلامعباس سبز به جمع خبرنگاران آمد و گزارشی از عملکرد خود را برای مردم استان تشریح کرد.

به گزارش افتونیوز، دکتر سبز در ابتدای این نشست با تقدیر از مدیران سابق دانشگاه گفت که ما بر دوش گذشتگان سواریم.

وی همچنین خود را از اهالی قلم دانست و گفت تنها در این مدت مسئولیت از علاقه مندی ها و دلمشغولی های خود که ادبیات و درس گفتارهای فلسفی است فاصله گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، که در کنار مدیریت، طبابت هم میکند، اولین گزارشی که به خبرنگاران داد، اجرای ۹۴ درصدی برنامه جامع عملیاتی درمان بوده که قبل از او روی عدد ۷۰ درصد بود.

واقعی و جدی‌تر شدن نظارت‌ها بر حوزه درمان پرافتخارترین گزارش غلام‌عباس سبز بود که می‌توان گفت او در این زمینه بدون تعارف کار کرد و در همین مدت به عنوان مثال ۱۵ مرکز درمانی غیرمجاز در زمینه پوست و مو(لیزر، زیبایی و خدمات پوست) را علی‌رغم فشارهای بسیار زیاد صاحبان قدرت و ثروت، پلمب کرد و تا این لحظه اسیر این فشارها نشد.

او در حالی که ۱۵ مرکز غیرمجاز را تعطیل کرد که این آمار نشان می‌دهد، اوضاع نظارت بر درمان تا قبل از این هم خیلی حال و روز خوشی نداشت و وجود این همه مرکز غیرمجاز که عمدتا در شهر یاسوج، به نوعی فاجعه است.

در خلأ نظارت‌ها، در برخی آرایشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد انواع تزریقات غیر مجاز، ژل بوتاکس و اقدامات خطرناک و غیرعلمی انجام می‌شود که در ۵۰ بازدید سرزده سبز و همکارانش، تا حد زیادی عرصه برای تخلف این افراد تنگ شده است.

اما کار هم آنگونه که فکر می‌کنیم، ساده نیست و باید ببینیم مقاومت متولیان امر در مقابل زر و زور و تزویر چه میزان است و آنهایی که بدون گواهینامه درمان، جان و سلامت و زیبایی مردم را نشانه رفته‌اند، کوتاه می‌آیند یا منتظر تصادف و آثار ناخوشایند آن هستند.

روزانه، شاکیان زیادی علیه مراکز غیرمجاز خدمات پوست و مو و زیبایی انجام می‌شود که اگر سامان نگیرند و فکری به حال آنها نشود، نگرانی‌های غیرقابل جبرانی در این حوزه خواهیم داشت.

به هر حال، کارهای خوبی در حوزه نظارت بر درمان با حمایت سیستم قضایی، درحال انجام است هر چند برخی ایراد می‌گیرند که مگر متولیان درمان این استان تا الان خواب بودند که این همه مرکز درمانی غیرمجاز به ویژه در زمینه پوست و مو و زیبایی فعالیت ۵ ساله دارند اما مهم این است که الان بیدار هستند و باید برای افزایش سلامت مردم و جامعه به آنها کمک کنیم.

راه‌اندازی واحد سکته قلبی در بیمارستان امام سجاد و بخش اورژانس آن از دیگر اقدامات قابل توجه حوزه درمان در یکسال گذشته است؛ اقدامی که در بخش پیش بیمارستان و از لحظه تماس با اورژانس ۱۱۵ در برنامه است و می‌تواند آمار مرگ ناشی از سکته‌های قلبی را کاهش دهد.

طرح پرستاری در منزل از دیگر برنامه‌های خوب حوزه درمان است که چندین پرستار کارآزموده شاغل و غیرشاغل در این زمینه آموزش‌های لازم را دیدند تا خدمات مورد نیاز را در منزل به بیماران ارائه دهند.

این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال و به کارگیری پرستاران بیکار توسط مردم می‌تواند تا حد زیادی جلوی مراجعات مردم برای اموراتی چون مراقبت از زخم، پانسمان، تعیض پانسمان، تزریقات و دیگر خدمات پرستاری را بگیرد و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت مردم، موجب کاهش ترافیک در شهر شود.

راه‌اندازی آزماشگاه‌های تک تخصصی با استارت اولین مورد آن در زمینه قارچ‌شناسی دیگر رویکرد قابل اشاره معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در یک سال گدشته بوده که به دقت و صحت آزمایشات کمک شایانی می‌کند.

تقویت ناوگان اورژانس هوایی و طرح نظارت آنلاین بر همه مراکز اورژانس استان از مرکز استان و جلوگیری ازتخلفات و کم‌کاری از دیگر اقدامات موثر حوزه درمان بوده است.

عدالت در در درمان با افتتاح بیمارستان‌های جدید این استان و چند کلینیک نیز موضوع دیگری است که از سال‌های قبل شروع شده ئ در این دوره نیز با جدیت درحال پیگیری است.

با تکمیل این تلاش‌ها و وارد مدار شدن بیمارستان‌های جدید این استان از جمله بیمارستان بزرگ یاسوج، شاخص مهم درمانی “تخت به بیمار” در استان کهگیلویه و بویراحمد از عدد قابل قبول زیر ۱٫۵ بهتر هم خواهد شد و بعد ازتحقق آن، دکتر سبز و همکارانش در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو، می‌توانند با افتخار به این موضوع در کارنامه عملکردی خود اشاره کنند.

یکی دیگر ازحوزه‌های معاونت درمان که در این مدت جهش قابل قبولی داشت، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بود که مدیری پیگیر و سمج آن را اداره می‌کند.

آنگونه که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مورد جلال پورانفرد می‌گوید، پیگیری و سماجت او یکی از خصوصیات بارز مدیریتی‌اش است و او در این مدت اعتبارات خوبی را به این استان آورده و ناوگان اورژانس ۱۱۵ را به خوبی تقویت کرده و اورژانس را از حالت سنتی به مدرن تبدیل کرده است.

پورانفرد، سومین مدیری بوده که طرح پایش مراقبت‌های قلبی را در اورژانس ۱۱۵ عملیاتی کرد تا با تجهیز ۲۰ پایگاه شهری مرکز مدیریت حوادث، به محض رسیدن نیروهای امدادی بر بالین بیمار، یک نوار قلب گرفته شود و به صورت آنلاین به رویت پزشک مستقر در مرکزاستان برسد و در صورت تشخیص سکته قلبی بلافاصله داروی ضد انعقاد را تزریق کنند، تا در۶ ساعت طلایی ابتدای سکته قلبی، بتوان جان بیمار را نجات داد؛ اقدامی که می‌تواند جان بسیاری از بیماران مبتلا به سکته قلبی را نجات دهد.

طرحی که می‌تواند تفاوت قابل توجه اقدامات امدادی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد در سال جدیدو در تشخیص سریع و درمان به موقع در بروز سکته‌های قلبی باشد.

برپایی چادرهای سلامت در در ۱۰ نقطه پرتردد و گردشگرپذیر استان از دیگر اقدامات قابل اشاره حوزه درمان این استان است.

پورانفرد، همچنین طرح مراقبت‌های پایش تصویری را به عنوان دهمین استان کشور راه‌اندازی کرد تا از یک نقطه فرماندهی، بر عملیات امدادی اورژانس در بیمارستان‌ها نظارت شود.

مرکز تحت مدیریت پورانفرد همچنین تنها استانی است که مرکز اورژانس هوایی آن ۲ بالگرد در اختیار دارد و این اقدام کمی نیست و بر اساس گفته‌های غلام‌عباس سبز، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، پیگیری‌ها برای دریافت سومین بالگرد امدادی نیز در حال انجام است.

به هر حال، آنگونه که خود سبز هم می‌گوید، او نه عصای موسی دارد و نه ید بیضا و نه دم مسیحا اما واقعیت این است که درمان، پیشانی حوزه حساس و گسترده سلامت است که وقتی “پیشگری از درمان” در این مملکت جدی گرفته نمی‌شود، بار سنگینی را حوزه درمان و متولیان آن تحمل می‌کنند.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 رضا 1396/12/28 15:20:8

    دکتر سبز پزشکی که برخلاف خیلی از همکارانش که فقط درد جسمی بیمار را میفهمند ایشان با مطالعه عمیق در همه حوزه ها روح وو روان نزدم را هم درک میکند ..پزشکی که هم درمان میکند هم میشناسد ...دکتر سبز از نوابغ استان هست ...که با  تمام علوم آشنایی دارد ...در حوزه درمان هم هرآنچه داشت گذاشت ..مهمترین سرمایه اش وقتش بکه  همجوره و هرروزه در این استان در اختیار حوزه درمان هست ...انشاءالله که همیشه سبز باشند 

    پاسخ
  • 2 كارشناس درمان 1396/12/28 11:22:44

    ضمن خسته نباشي به دكتر سبز و دكتر پوران فرد . دكتر پوران فر توضيح دهد كه در سال ٩٦ چند اورژانس جاده اي و شهري در استان افتتاح شده است و با سال هاي قبل مقايسه شود . دكتر سبزنيز توضيح دهد كه چه كارهاي شاخصي را انجام داده كه درصد عملياتي به بالاي ٩٠ درصدرسيده است ? 

    پاسخ
  • 3 کارشناس 1396/12/28 10:25:56

    دکتر یزدانپناه شخصیتی قانونمند و متین و پر تلاش بود که توانست طرح تحول سلامت را به خوبی اجرا کند و در اجرای طرح بزرگ تحول سلامت موفقترین دانشگاه بودیم . الان کسی نمی داند دانشگاه معاونت درمان دارد یا نه. 

    پاسخ
  • 4 حقگو 1396/12/28 10:20:33

    در مدت یک سال معاونت ایشان مطالبات پرسنل پرداخت نشد و حقوق پرستاران شرکتی و نیروهای طرحی هم چند ماه است پرداخت نشده است اصلا مثل اینکه کسی پیگیر و پاسخگو نیست  دوران قبل از شما  دوران طلایی دانشگاه علوم پزشکی بود و معاونت درمان  قبل از شما حتی در بین دانشگاههای سراسر کشور جزو برترینها بود یادش به خیر .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها