یادداشت
گفتگو و گزارش

جلیل حسنی رسما فرماندار لارستان شد/ آنچه در جلسه معارفه گذشت/تصاویر

جلیل حسنی رسما فرماندار لارستان شد/ آنچه در جلسه معارفه گذشت/تصاویر

مراسم معارفه فرماندار جدید لارستان روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که قرار بود هفته گذشته این مراسم انجام شود که با فشار نماینده شهرستان به تعویق افتاده بود.

به گزارش افتونیوز، ازدحام كم سابقه مردم در سالن شهيد امامي فرمانداري ويژه لارستان نشان مي داد كه انتصاب فرماندار جديد چقدر براي مردم و مسئولان مهم است. مراسمي كه پنجشنبه ۱۱ شهريور براي تقدير از «علي اكبر نجيب زاده» فرماندار سابق و معرفي «جليل حسني» فرماندار جديد لارستان برگزار شد غير از استقبال مردمي از جمله طولاني ترين مراسم مشابه بود و با سخنراني هفت نفر حدود سه ساعت بطول انجاميد.

قبل از برگزاري رسمي مراسم در سالن نيز تعدادي از مردم در محوطه فرمانداري ويژه در انتظار مهمانان بودند. با ورود هادي پژوهش معاون سياسي امنيتي استاندار فارس، جليل حسني فرماندار جديد، علي اكبرنجيب زاده فرماندار سابق، جمشيد جعفرپور نماينده مردم در مجلس و يحيي هاشمي مديركل سياسي انتخاباتي استانداري حاضران با استقبال آنها وارد سالن شدند.

راسخي خطاب به نجيب زاده: جز اخلاص چيزي از شما نديدم

اولين سخنران مراسم سرپرست جوان فرمانداري ويژه لارستان بود. مسعود راسخي در سخنان كوتاه خود بيشتر روي تقدير از فرماندار سابق تاكيد كرد و خطاب به او گفت: روزهايي كه در لارستان حضور داشتيد و افتخار شاگردي شما را در معاونت سياسي فرمانداري داشتم بدون تملق گويي، چيزي جز اخلاص از شما نديدم. او كلام خود را با اظهار خوشحالي از انتصاب فرماندار جديد و اعلام آنچه «اشتياق خدمت در كنار شما» خواند به پايان رساند.

امام جمعه موقت: سياستِ كاري فرماندار روي بخش عمراني باشد

پس از او نوبت به حجه الاسلام رمضاني امام جمعه موقت رسيد تا در غياب حجه الاسلام موسوي سخن بگويد. وي ابتدا دليل غيبت امام جمعه را حضور وي در قم و مهيا شدن براي بازگشت با خانواده به شهر لار اعلام كرد.

او سپس به دغدغه هاي يك امام جمعه خوب پرداخت و خصوصيت هاي او را اينگونه برشمرد: داشتن دغدغه اصل نظام، ولايت و رهبري، مردم و مستضعفان، توانمندي و كارايي مديران و البته نداشتن دغدغه شخصي و طيفي خاص و توان استفاده از توان و قابليت هاي همه مردم.

او سپس تغيير مديران را امري عادي و متعارف توصيف كرد و آن را به دوندگان دويِ امدادي تشبيه كرد كه پرچم خدمت را به يكديگر تحويل مي دهند.

امام جمعه موقت سپس با بيان جملاتي به تقدير از نجيب زاده پرداخت و گفت: ايشان تعامل خوبي با امام جمعه داشتند و در حفظ آرامش و وحدت مثال زدني لارستان تلاش زيادي كردند.

امام جمعه موقت لار كه غالبا از او به «دكتر» رمضاني ياد مي شود سپس به با بيان اين جمله كه كوچكترين سخنران جمع است به نصيحت فرماندار جديد پرداخت و گفت: فرماندار سياست هاي عمومي دولت در شهرستان را اجرا مي كند لاكن ديدگاهي وجود دارد كه نمي دانم موجه است يا خير و اينكه فرماندار چهره اي سياسي است و كار سياسي مي كند لذا خواهش مي كنم به جهت اهميت كار عمراني، سياست كاري خود را حول محورهاي عمراني متمركز كنيد تا با تمسك به اخوت و برادري در يك فضاي صميمي از همه قابليت ها استفاده شود تا شاهد شتاب فزاينده و رشد عمراني زيبنده شهرستان باشيم.

جعفرپور: دليل تاخير مراسم معارفه، برگزاري آبرومند آن بود

نماينده مردم لارستان، خنج و گراش سخنران بعدي مراسم بود. وي كه در لغو مراسم معرفي فرماندار جديد در هفته پيش نقش اصلي را داشت ابتدا به تشريح وضعيت سخت كشور در چهار سال اخير پرداخت و گفت: اگر مدير باشيد و اين چهار سال را با قبل مقايسه كنيد متوجه مي شويد چقدر شرايط براي كاركردن سخت است چراكه مطالبات و توقعات زياد اما امكانات كم است.

جعفرپور در ادامه به گفته خودش از «جد و جهد» نجيب زاده طي مدت دو سال و نيمي كه فرماندار بود تقدير و اضافه كرد او امروز نماينده مردم شريف لارستان در فرمانداري مرودشت است و بنده هم مرتب سراغ او را از آقاي برومندي نماينده مردم مرودشت مي گيرم.

اين عضو مجمع نمايندگان فارس سپس به سراغ اصل مطلب و چرايي مخالفت خود با برگزاري مراسم در هفته گذشته رفت و گفت: دليل اينكه معارفه آقاي حسني مدتي طول كشيد اين بود كه خواستيم اين مراسم به گونه اي آبرومند و همراه با وحدت و همدلي و در تعامل كامل نماينده با فرماندار برگزار شود. او سپس با جمله اي طعنه آميز، مقدمه كلي خود را كامل كرد و گفت: «بالخره دري از پاشنه گشته بود و تا اين در به پاشنه [برگشت] مدتي زمان برد».

جعفرپور سپس با كنايه اي به مسئولان استانداري فارس، دليل عقب افتادن اين مراسم عليرغم خواسته مسئولان استاني را به تلويح رايزني هاي خود با مسئولان وزارتخانه خواند و گفت: زمينه برگزاري مراسم امروز همكاري آقايان مقيمي معاون وزير، رضا زاده مديركل سياسي، حيدري و ساماني مديران كل پارلماني و شخص وزير كشور بودند كه از آنها تقدير مي كنيم.

نماينده مردم لارستان، خنج و گراش اما در ادامه به تعريف از گزينه استانداري فارس يعني «جليل حسني» پرداخت و او را فرزندي از خطه نورآباد با سوابق طولاني اجرايي توصيف كرد و همكاري با او را از تعهدات خود دانست.

نجيب زاده: تمام اين خدمات را فرمانداري كرد كه متهم به سياسي كاري بود!

سخنران بعدي مراسم علي اكبر نجيب زاده فرماندار سابق لارستان بود كه مردم براي تجليل از او همه كار كرده بودند؛ از نصب چندين بنرِ قدرداني و تقديم هداياي پرتعداد تا شركت در همين مراسم تا يكي از مردمي ترين مراسم توديع يا تقدير را بوجود آورند.

نجيب زاده سخنان خود را با تعارفات مرسوم آغاز كرد. او سپس از سعي خود در اين مدت براي تقويت وحدت، كم كردن فاصله و سوء تفاهم هاي بين بخش ها و مناطق با مركز شهرستان، احقاق حقوق مردم در حضور مسئولان بالادستي و دفاع از سياست هاي اصلي دولت تدبير و اميد عنوان كرد. فرماندار پيشين لارستان البته كمبودهاي باقي مانده را نيز خاصه در بخش «راه و گاز» ذكر كرد.

نجيب زاده سپس همچون غالب مسئولان دولت تدبير و اميد كه «عذرخواهي» را به دايره واژگاني دولتمردان كشور اضافه كرده اند بابت قصور و اشتباهات احتمالي خود از مردم عذرخواهي كرد.

او در ادامه تعدادي از خدمات اصلي خود را عنوان و با مقايسه اعتبارات جذب كرده خود طي اين دو سال و نيم با هشت سال دولت قبل خواست نشان دهد عملكردش در اين مدت محدود و با توجه به تنگناهاي اعتباري دولت كاملا قابل دفاع بوده است. احياي نمايندگي وزارت امور خارجه در لارستان، توسعه و شتاب جاده سازي و بزرگراه سازي، جذب اعتبار ۲۰ برابري در فرودگاه، تكميل ساختمان گمرك لارستان، رفع مشكل افت ولتاژ روستاهايي از سه بخش با جذب اعتبار ويژه، راه اندازي دانشگاه دولتي لار با شش رشته فني مهندسي، راه اندازي مركز رشد واحدهاي فن آوري، توسعه خدمات بهداشتي و درماني، توسعه شهرك هاي صنعتي، حمل و نقل و كشاورزي از جمله مهمترين مواردي بودند كه وي در گزارش عملكرد خود ذكر كرد.

نجيب زاده البته گلايه اي نيز از بعضي منتقدان يا مخالفان به قول خودش كم لطف و غير منصف كرد و گفت: با اينهمه كار مي آيند و مي گويند نجيب زاده سياسي است و اجرايي نيست! خب تمام اين كارها را همين فرماندارِ «سياسي كار» انجام داده است ديگر! من تعجب مي كنم كه بدهكاران مردم اينك طلبكار شده اند؛ در دو دولت قبل جمعا فقط ۵ كيلومتر جاده در لارستان ساختند بعد به ما مي گويند پيشرفتتان لاك پشتي است! سخنان نجيب زاده با تشويق ممتد حاضران در نشست به پايان رسيد.

پژوهش: دولت تدبير و اميد هم بايد آواربرداري كند هم بسازد!

سخنران بعدي مراسم، مهمان اصلي يعني معاون سياسي امنيتي استاندار فارس بود. وي ابتدا يك مقدمه مفصل درباره آيت الله سيدعبدالحسين لاري و خاندان آيت اللهي ها در منطقه جنوب و نقش آفريني آنها در مبارزات انقلابي و ايجاد وحدت در كنار بهره كافي آنها از دانش و علوم اسلامي گفت و در ادامه به مسئولان حاضر توصيه كرد بجاي دنباله روي از بغض ها و منيت ها به مصالح عمومي توجه كنند.

وي در اين باره افزود: تضاد و اختلاف نظر البته چيز خوبي است اما نبايد به تقابل منجر شود و روحيه مردم لارستان نيز تاكيد بر همين برادري و همدلي از هر طايفه و مذهبي است.

هادي پژوهش سپس به برخي هجمه هاي غيرمنصفانه مخالفان دولت در سال پاياني دولت تدبير و اميد اشاره كرد و گفت: نه اينكه چون بنده كارگزار اين دولت هستم اين را مي گويم اما اين دولت واقعا كار كرده است. اين دولت در اقتصاد هم بايد آواربرداري كند و هم بسازد. همين بلاي يارانه ها كه دولت نه مي تواند پرداخت كند نه مي تواند پرداخت نكند! براي پرداخت كردن منابع ندارد و اگر پرداخت نكند هم تبعات اجتماعي خواهد داشت كه دامن همه را مي گيرد.

وي افزود: نقد و تذكر خيلي خوب است اما عده اي از رسانه ها و سايت ها براي دولت نقش اپوزيسيون را بازي و براي مردم ايجاد ياس و ناميدي مي كنند و اين از تقوا و اخلاق هم به دور است. نگاهي به كشورهاي اطراف از افغانستان و پاكستان و سوريه و يمن و تركيه بيندازيم و شكرگزار باشيم نه اينكه هجمه بياوريم و مردم را مايوس كنيم.

معاون سياسي امنيتي استاندار فارس سپس به تقدير از نجيب زاده پرداخت و با اوصاف مخلص و نجيب او را وصف كرد و گفت: او هرجا بوده خوب كار كرده، براي دنيا ندويده و دچار خطا و اشتباهات عمدي نشده است.

پژوهش همچنين به بيان برخي سوابق فرماندار جديد لارستان پرداخت و فرمانداري ياسوج، چندين مديركلي در استانداري كهگيلويه و بوير احمد و تسلط روي مسائل سياسي، امنيتي و انتظامي را برشمرد.

حسني: خدمات نجيب زاده را تكميل مي كنم

اما سخنران پاياني اين مراسم فردي بود كه از اين به بعد از او زياد خواهيم شنيد. جليل حسني فرماندار جديد لارستان پس از قرائت حكمش توسط مجري مراسم پشت تريبون آمد و پس از بيان ذكر ياد و نام شهدا و روحانيون درگذشته لارستان به حضور خود در بيش از ۶۰ مراسم توديع و معارفه اشاره كرد و گفت: كار ما پس از اينهمه زماني كه از انقلاب سپري شده از دعوت به همكاري گذشته و فرصت اين كارها را نداريم و بايد روي كارآمدي سيستم مديريتي تاكيد كنيم.

حسني با اين مقدمه نتيجه گرفت كه اتفاقا اگر دغدغه حفظ نظام و رسيدن به اهداف عاليه انقلاب را داريم بايد به سمت كارايي و كارآمدي سيستم مديريتي برويم و اثبات كنيم منشور حكومتي ما در اسلام به ۱۴۰۰ سال پيش برنمي گردد؛ موضوعي كه دشمنان ما به شدت روي آن كار مي كنند.

وي سپس گفت كارآمدي البته الزاماتي دارد و «توان» و «تمايل» از مهمترين آنهاست يعني هم نيروي توانمندِ بي انگيزه و هم نيروي ناتوان اما باانگيزه هردو لنگ مي زنند.

مديركل سابق سياسي انتخاباتي استانداري كهگيلويه و بويراحمد در ادامه به نقد مديريتِ تعارضي بجاي مديريت تعاملي پرداخت و گفت: اختلاف نگرش ها قابل احترام است اما در كارهاي سنگين و بزرگ هر دو دست چپ و راست بايد به كمك يكديگر بيايند.

رئيس جديد شوراي تامين لارستان، در ادامه به نكته كليدي و مهمي اشاره كرد و به مسئولان لارستاني حاضر در جلسه توصيه كرد كه مشكلات هر حوزه اي بايد در همان حوزه بررسي و حل شود و نبايد مشكلات فرهنگي، اجتماعي و غيره براي حل شدن به نهادهاي بالادستي و امنيتي منتقل گردد.

فرماندار جديد لارستان سپس به گرايش تثبيت شده سياسي [اصلاح طلبي] خود از سال ۶۴ و فعاليتهاي دانشجويي اشاره اما اضافه كرد حاضر نيستم مصالح عمومي مردم را فداي ديدگاه جناحي خود كنم. وي افزود: معتقدم اگر بخواهم به دولت خدمت كنم بهترين كار خدمت به مردم و عرضه اين دولت به مردم با انجام عملكرد خوب است.

حسني در پايان با اشاره به اينكه تلاشش در لارستان در جهت تكميل خدمات «نجيب زاده» خواهد بود از افشاني استاندار فارس، پژوهش و هاشمي نيز تقدير كرد.

با تمام شدن سخنراني فرماندار لارستان كه همچون نجيب زاده با كف زدن حاضران مواجه شد مجري مراسم اسامي افراد و نهادهاي پرتعدادي كه با تقديم هدايايي از فرماندار سابق لارستان قدرداني كردند را اعلام و به نمايندگي از آنها فقط هديه بيت آيت الله آيت اللهي بصورت حضوري به وي تقديم شد.

[gallery type="rectangular" ids="2844,2845,2846,2847,2848,2849,2850,2851,2852,2853,2854,2855,2856,2857,2858,2859,2860,2861,2862,2863,2864,2865"]   منبع: آفتاب لارستان
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها