یادداشت
گفتگو و گزارش

کی عطا طاهری؛ سخن پردازی که از سرزمین آفتاب دار، آفتاب وار درخشید

کی عطا طاهری؛ سخن پردازی که از سرزمین آفتاب دار، آفتاب وار درخشید

 همان کودک دیروزِ دیار  بلادشاپور و آریو برزن که بلندِ بلند می اندیشید.پایه گذارِاخلاق اجتماعی و فرهنگی در نویسندگیِ استان کهگیلویه وبویراحمد ، درروزگاری متولد شدند که خبری از اینستاگرام های پرمخاطب ، وبلاگ ها، کاربران فضای مجازی  وانفجار اطلاعات دهکده ی جهانی امروزین نبود.تمام مردم عضو کمپین ها و ادمین های باور سادگی و صداقتِ سیه چادر ارزشمند ایلی بودند وبس.درهمان اوان نوجوانی ، یک ایده داشتند ودر مرکز آن ایده ، عزت مردم ، توسعه و پیشرفت  استان کهگیلویه و بویراحمد نقش بسته بود. در همان آغاز ، نوشتن بسان خوره به جانش افتاد و آرام و قرار را از وی ربود و معتقد بود که باید بنویسد ؛ چرا که اگر ننویسد، مچاله خواهد شد  (ژان پل سارتر)

در روزگاری که داشته ها کم بود ولی دردها زیاد.او با قلم همراه و همساز گشت و گذر زمان و غنی ترشدن آموخته ها وچگالی ترشدن تجربه های درونی اش باعث شد تا تراوش چشمه های نوشتن و سرودن را با خود تا دم مرگ زنده نگه دارد.

درآن روزگارکه لشکرفقر وبی سوادی ، سراپرده ی سترگ و ضخیم خویش را براین کهن زادگاه ِ قوم لر برپاکرده بود ، کودک هوشیار ، بلنداندیش و آرمانگرای دیروز و استاد فخرآفرین امروز ، با قلم  همصدا و همراز گشت تا هرچه معقول ترو مقبول تر وارد فاز مناسب رویارویی با چالش فقر و جهالت گردد.

قلمِ استاد، یآس آلود نبود.پشت این  قلم ، توده ای از  تفکر اصیل نهفته بود و  معتقد بودندکه قلم و زبان یک موهبت خدادادیست و نشاید و نباید که به بیهودگی واز سر تفنن  بچرخند .وی رسالت قلم را نیک می دانست و قلمش ، عین آزادگی بود در اوج افتادگی. قلم او ،  روایتگرِ دردِ انسان ها و کاستن ازآلام مردمانی بود که هماره کنارشان مردم دار و مردم وار آرام می گرفت و برایشان دراشک ِ قلم خویش هم آرامش را طلب می کرد و هم آسایش را...و درنگاهِ ایشان ، مهمترین  رسالت ِ این قلم برگرداندن امید و نشاط به جامعه بود.

ایشان کتاب را باران رزق وروزی زندگی  خویش می دانست و بیشترین یارانش ، نیز کتابخوانان و طبقه ی  کتاب دوستان و هنرمندان  بودند.آری ! استاد طاهری با آن طبع منیع و ظریف ، فرهنگ دوست و فرهنگبانی بودندکه به قول دکتراسلامی ندوشن ، فرهنگ را ملات زندگی می دانستند و معتقد بودندکه جامعه به وسیله ی  کتاب ،  مترقی ، بانشاط و بافرهنگ می گردد.ایشان تاکید داشتند که تمام گوشه ها و اکناف شهر باید آوردگاه فرهنگ باشند نه فقط چند مدرسه ، دانشگاه و آموزشگاه .

زنده یاد استاد کی عطا طاهری، شناسنامه ی فخرآفرین و نقش آفرین جاوید ِ استانم بودند که در کتاب ( کوچ - کوچ ) ابلاغ قشنگ ِ انسان بودن ، انسان ماندن وانسان خواندن را صادر کردند....

دربوستان همصحبتی وی ، هرچه بود ، سراسر لطافت و حال بود که از گلستان ِمعطر کلامش به وجد می آمدیم و کلام موزون و روح نوازش ، مخاطب را دعوت به خاموشی می کرد...آنهم یک مدلِ خاموشی از جنس جذبه ، خلسه و غوطه ور شدن.

منشآت(نامه ها) استاد درحوزه ی اخوانیات (گفتگوهای کتبی دوستانه ) و دیوانیات (نوشته های وی در چرخه ی اداری ) خواندنی ، شنیدنی و مملو از صدها نکته ی انسان ساز و زندگی آموز می باشند.

زنده یاد استاد طاهری ، مرجع و منبعِ ممتاز و بی بدیلی برای تاریخ ، ادبیات و فرهنگ بومی ( ادبیات غنی  فولکلور استان ک - ب )  سرزمین آواها ، نواها ، سازها ، کلِ ها ، شروه ها و آریو برزن ها بود ...ایشان شناخت تاریخ استان و کشور  را یک الزام وضرورتی اجتناب ناپذیر برای شناخت هویت مردم می دانستند. به حقیقت که حامل و نگاهبان فرهنگ ِ بومی (فولکلور) ،میراث دارتخیل ها ، سنت ها و احساس هابودند و باور داشتند  که عدم تحریر و کتابت یک فرهنگ ، باعث زوال فرهنگ و ادبیات شفاهی استان می گردد..

در میان سجایاو خصایل انسانهای بزرگ ، زینتی بهتر از خوشخویی و گشاده رویی نیست که به گمان حقیر و خیلی از مریدان استاد ، این است سبب بزرگی و محبوبیت آن صاحبِ کلامِ مستی بخش ....

به مصداق ذیل 👇🏻

نه تنها هنر کرد محبوب او را

که بیش از هنر نیکی و مهربانی

واما یک نگاه اثربخش و فرهنگ دوستانه و شاید ماندگار 👇🏻👇🏻👇🏻

(((تا چه قبول افتد و چه درنظر آید)))

دیشب  در خلوتکده ی کلاس آرزوهای  خویش ، در یک فضاسازی رنگین و شاعرانه حافظیه و سعدیه را از نظر گزراندم و زیارت نمودم و با خویش گفتم : بسا زیباست که به حکم قدرشناسی از زحمات ،خدمات  و شرافت قلم استاد و پیوند و تشویق نسل ها ی جوان استانمان  با ادبیات ، تاریخ  و پاسداشت نام ویاد بزرگان ، به همت دستگاه های ذی ربط و متولیان امر((آرامگاه طاهریه)) ثبت و ضبط گردد...

روحشان شاد و یادشان همواره جاوید

سیدابوتراب دولتخواه  البرز- دنا

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1397/1/20 14:37:46

    روح استاد طاهری شادباد.احسنت برجناب دولتخواه

    پاسخ
  • 2 اتابک 1397/1/17 13:22:5

    حق کلام را تصویر گونه، شاعرانه وزیبا از روی احساس ایل ونجیب بیان نمودید

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها