یادداشت
گفتگو و گزارش

انجام اقدام پژوهی کارکنان دبیرستان شبانه روزی حضرت زینب (س) چرام

انجام اقدام پژوهی کارکنان دبیرستان شبانه روزی حضرت زینب (س) چرام
افتونیوز؛   انجام اقدام پژوهی کارکنان دبیرستان شبانه روزی حضرت زینب چرام   1- عنوان اقدام پژوهی:   چگونه توانستم با استفاده از طرح همیار معلم یادگیری دانش آموزان در درس فیزیک را افزایش دهم ؟   چكيده :   طرح همیار معلم، یعنی پرورش شهروندانی متخصص و بااستعداد که بتوانند در آینده نقشهای مختلفی را در زندگی ایفا نمایند.نوعى زندگی که همراه با مسئولیت پذیری و تفکر عاقلانه و بینش و آگاهی و بهر ه مندی بهینه از امکانات موجود و اصلاح الگوی مصرف همراه باشد، تا به این وسیله، ضمن کمک به پیشرفت کشور، خود نیز به اهداف متعالی در تمامی مراحل برسند.   در این طرح از توانمندی های دانش آموزان ممتاز برای رفع اشکالات درسی سایر دانش آموزان بهره گرفته می شود.اینجانب دبیر فیزیک دبیرستان شبانه روزی حضرت زینب(س) در سال تحصیلی 1397-1396 بعد از مشاهده ضعف درسی برخی از دانش آموزان تصمیم گرفتم به بررسی آن پرداخته و آن را بوسیله طرح همیار معلم حل نمایم .   بعد از اجرای طرح همیار معلم در دانش اموزان بهبود یادگیری مناسبی حاصل شد .   نکات کلیدی :   دانش آموزان – طرح همیار – فیزیک   تهیه کننده:خانم صنوبر نوروزی دبیرفیزیک آموزشگاه       2- موضوع اقدام پژوهی:       چگونه توانستم فرهنگ مطالعه صحیح و موثر را در دانش آموزانم نهادینه سازم   چکیده   اينجانب در این تحقیق تلاش کرده ام تا با بررسی علل و عوامل ضعف دانش آموزان کلاسم در زمينه مطالعه موثر و مفید پرداخته و به بهبود آن بپردازم. با شروع سال تحصیلی و گذشت چند هفته ، متوجه شدم که دانش آموزان کلاس، انگیزه و مهارت کافی در زمینه انجام مطالعه و كتابخواني را ندارند. به همین سبب درپی کشف دلایل آن برآمدم و با مطالعه و تحقیق توانستم به برخی عوامل و دلایل دست یابم. به نظر می رسید که مهمترین عوامل این مساله، فرهنگ حاکم بر خانواده ها و شیوه و روشهای تدریس معلمان و به عبارتی بهتر، نگاه معلمان و اولیا به مطالعه و كتابخواني دانش آموزان بود. ضعف دانش آموزان در زمینه پژوهش و مطالعه و مهارتهای آن  مربوط به یک یا چند دانش آموز نمی شد و محدود و جزئی نیز نبود؛ به همین سبب دقت و مطالعه بیشتری را طلب می کرد. برای اینکه به نتیجه قابل قبولی دست یابم علاوه بر کتابهایی در زمینه پژوهش و مطالعه و ... نیازمند مطالعه کتب درسی و اشراف کامل به اهداف و روشهای تدریس آن داشتم. علاوه بر آن، همکاری اولیای دانش آموزان در رسیدن به اهداف، بسیار موثر و مهم بود. همچنین باید علاوه بر آموزش روشهای تحقیق و مطالعه، تلاش می کردم تا با ایجاد تمرکز و انگیزه در دانش آموزان ، دروناً و قلباً آنها را به سمت و سویی که در نظر داشتم سوق می دادم. برای این کار به یک برنامه ریزی دقیق و به قولی جامع و مانع نیاز داشتم. در برنامه هایی که تدوین کردم از زنگهای دروسی مانند انشا، هنر ، علوم تجربی، هدیه های آسمان و... استفاده کردم و به گونه ای برنامه ریزی کردم که فعالیتهای تدوین شده در راستا و مکمل دروس دیگر باشد.با انجام این فعالیت ها و پس چند ماه ، بیشتر دانش آموزان به اهدافی که از پیش تعیین شده بودند رسیدند و با انگیزه و رعایت اصول و قواعد به تحقیق، مطالعه و ... می پرداختند. علاقه به خرید کتاب و کتابخوانی رو به فزونی نهاد. در بحث و نقد گروهی، استدلال و منطق را در حد خود رعایت می کردند و ........             تهیه کننده:زهرا آریانا دبیر علوم اجتماعی آموزشگاه با همکاری کارکنان آموزشگاه خانم ها کلثوم عزیزی ٰ،مینا جاوید و زهرا مرادی
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها