-
نخبه کشی در کهگیلویه: نقض بدیهیترین اصل منطق در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
از پایان تاریخ تا دموکراسیِ محتضَر
محسن خرامین -
نا-ظفرمندیِ توسعه: اربابِ مردم یا نمایندۀ آنها؟
حسین موسوی -
روابط عمومی؛ تجلی فهم، تفسیر و راهبریِ اجتماعیِ
صیاد خردمند -
تأملی بر اقدامات پوپولیستی دولتها در استان کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
چگونگی ایجاد تعلیمات عشایری از آغاز
سید ساعد حسینی -
تاجگردون؛ وکیل یا ولینعمت؟
یادداشت مخاطبان -
به اعماق برگرد «شیوا»
امراله نصرالهی -
وقتی شایستهسالاری قربانی تبعیض و روابط میشود
حسن کریمی -
دهن کجی شبکه دنا به جامعه ورزش استان و مردم کهگیلویه
سید ابوصالح دانشفر
سیری در تصنیفخوانی و تحولات آن

تاریخچه تصنیف :گرچه بعضی از اندیشمندان شعر وادب از ثبت تصنیف ها از قرن هشتم هجری به بعد یاد میکنند ولی میتوان گفت تصنیف در ادوار گذشه (حتی ادوار باستان) هم بوده اما چون خاص خواص نبوده آنرا جزءشعر وادبیات به حساب نمیآوردند وبنا براین به آن اهمیت لازم را نمی دادند وجائی هم ثبت نمی شد.تصنیف ها پیش از آنکه تابع قواعد دستوری شعر باشد بیشترتابع آهنگ موسیقی اند، یعنی تصنیف نوعی شعر محسوب میشود که با زیر وبم موسیقی والحان آن جفت وجور وهماهنگ باشد . گرچه از دیرباز تصنیف را در حد مطربان وعمله طرب میدانستند ولی تصنیف به همت تصنیف سرایانی نظیر علی اکبر شیدا ،عارف قزوینی ،بهار ودروویش خان جایگاه خود را کسب کرد.
انقلاب مشروطه
هر تغییر و تحولی که در جوامع بشری رخ می دهد گرچه کنش و واکنش آن در خود جامعه صورت می گیرد اما نمی تواند بدون ارتباط و تاثیر پذیری از تحولات جهانی باشد و هر چه این ارتباطات وفناوری رشد بیشتری یابد ، تاثیر پذیری های متقابل هم چشمگیرتر خواهد بود. انقلاب مشروطه هم از این قاعده مستثنی نبود . مشروطیت هم متاثر از تحولات جهان بود وهم تاثیر خود را بر جوانب گوناگون زندگی و فرهنگ و ادبیات مردم ایران گذاشت . تصنیف سرایی هم از مشروطیت تاثیر پذیرفت و نقطه عطفی یافت .
نقطه عطف
لازم است که بدانیم نقطه عطف بدین معنی نیست که پیش از آن اثری از یک پدیده نبوده بلکه به شکل پراکنده و در زیر پوسته اجتماع وجود داشته و در یک زمان نمود بارز و چشمگیری یافته که به اوج و نقطه عطف خود رسیده است . تصنیف ها هم همین گونه بوده اند . بخصوص در بعضی از آن ها به مسائلی غیر از سرگرمی معمول ،عاشقانه ها و مطربی دردربار و مجالس وکوچه وبازار هم پرداخته اند که اوج آن در زمان مشروطیت بود. کسانی نظیر شیدا ، عارف قزوینی ، بهار و ..... به آن گستره چشمگیری دادند و آن را با حوادث اجتماعی – سیاسی پیوند زدند وهماهنگ نمودند و به این بینش که تصنیف فقط کار " مطربان و عمله طرب " و آواز خوانان کوچه بازاری است ، پایان دادند . شاید هم ایرج میرزا این تغییر و تحول در تصنیف و پرداختن تصنیف سازان به مسائل اجتمائی –سیاسی را به خوبی درک نکرد و یا باور نداشت که درنتیجه در " عارف نامه " اش به شکل نکوهیده وتحقیر آمیزی به عارف می گوید : تو شاعر نیستی ، تصنیف سازی .
گرچه کسانی مثل علی اکبر شیدا که با موسیقی سر و کار داشته اند اکثر شعرهایشان جنبه تصنیف داشته اند یا عارف قزوینی که دستی بر آتش انقلاب مشروطه داشت و می خواست با تصنیف و آهنگ هایش به جنبش انقلابی ، شور و شوقی بدهد اما بوده اند شاعرانی که ریتم وتم شعرهایشان چنان است که می توان برحسب آن ها تصنیف ساخت نظیر " ای خسرو خوبان " عراقی که توسط استاد بی بدیل شجریان اجرا شد یا تصنیف بسیار زیبا و گیرای " چهره به چهره " طاهره قرة العین که باز هم توسط استاد شجریان اجرا شد .
تعدادی از تصنیف های مشهور :
1- دل شیدا 2 – امشب شب مهتاب 3 – کیه کیه در می زنه 4 – بت چین از علی اکبر شیدا که توسط بانو مرضیه اجرا و خوانده شده اند و یا تصنیف های : 5 – از خون جوانان وطن لاله رمیده از عارف قزوینی 6 – ز من نگارم خبر ندارد از ملک الشعرای بهار 7-از کف رها شد مهار دل از عارف قزوینی 8 – افتخار تن و جان می آید ، یار بی پرده عیان می آید (از عارف قزوینی که در وصف افتخار الدوله از خاندان قاجار، دل داده عارف که این مساله باعث کدورت خاطر ایرج میرزا هم بود) توسط استاد آواز ایران شجریان اجرا شده اند . 9 – تصنیف ماندگارمرغ سحر ناله سر کن ، شعر از بهار و اجرا ی آن توسط شیر زن شجاع قمرالملوک وزیری ،ملوک ضرابی، استاد شجریان و ...... 10- تصنیف بسیار زیبای چهره به چهره از طاهره قره العین با اجرای شجریان.
به اجمال به تصنیف مرغ سحر اشاره کنیم که بهار با توجه به شکست جنبش مشوطه وناکامی در نیل به اهداف آن و تسلط استبداد برجامعه ،آن را سروده است واین تصنیف از جنبش چپ در ایران وجهان هم تاثیر پذیرفته است مضمون این تصنیف به مذاق رضا شاه خوش نیامد وکسی جرات اجرای علنی آنرا نداشت. گویا ملوک ضرابی یا قمر الملوک وزیری این اهنگ را اجرا کردند . قمر زنی شجاع بود که در مقطعی که رضاشاه با روحانیون مدارا داشت ودستور داد که خواننده ها موقع خواندن حجاب را رعایت کنند زیر بار نمیرفت. یک بار هم بعداز اجرای کنسرتی مرد قدرتمند حکومت رضاشاه (تیمور تاش) از وی خواست که در مجلس خصوصی اش برنامه اجرا کند ،قمر نپذیرفت.تیمور تاش پیغام داد که منم تیمور تاش ، تیمور تاش .قمر گفت بگوئید من هم قمرم، قمر .
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 نقره داغ ۹۳۰ خودروی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد
- 2 وجود ۹۱۲ خانواده دارای فرزند چندقلو در کهگیلویه و بویراحمد
- 3 هزار کنتور برق در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان امسال هوشمند میشود
- 4 کاهش بارندگی و آسیب جدی به مزارع کهگیلویه و بویراحمد
- 5 گره کور بلوار جمهوری یاسوج با ورود دستگاه قضایی باز شد
- 6 پیام تبریک نادر منتظریان به فرمانده جديد سپاه استان
- 7 ۶ مجروح در پی تیراندازی در عروسی
- 8 نبود بالگرد مشکل جدی مهار آتشسوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد است
-
مدیرکل میراث فرهنگی: اشیا تاریخی به درستی نگهداری نمیشوند/ برای تکمیل موزه نیاز به اعتبار داریم/ کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت احیا میشوند
-
حضور دو نماینده سابق و اسبق بویراحمد در مراسمهای عمومی/ فعالیتهای انتخاباتی «روشنفکر» و «زارعی» شروع شد؟!
-
کار جالب یک مرکز درمانی در راستای مسئولیت اجتماعی/ «درمانگاه صدرا» جور شهرداری یاسوج را کشید!
-
کمانه سیاست تهاجمی تاجگردون به خودش/ آقای تاجگردون! از صف اول نمایشها بترسید نه از جوانان گچساران و باشت!
-
پیشرفت طرح صنایع پلیمر گچساران از ۴۴ درصد عبور کرد/ جزییات
-
توضیحات فرماندار لنده در خصوص احیای معدن فسفات قیام
-
تشریح جزئیات تسهیلات ودیعه مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
-
انتصاب عضو هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی «گهر زمین»/ عکس و سوابق
-
معاون سیاسی استاندار: استادیوم قلعهرئیسی حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما هنوز افتتاح نشده است/ عمر مفید پروژه های نیمه تمام استان در حال از دست رفتن است/ پارسائی: آمده ام به ورزش استان خونی تازه تزریق کنم
-
گسترش آفت جوانهخوار بلوط در ۷۰هزار هکتار از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد
نظرات ارسالی 1 نظر
!!!!!!!!!!
پاسخ