یادداشت
گفتگو و گزارش

آیا «زارعی» راه «بزرگواری» را در پیش خواهد گرفت؟؟

آیا «زارعی» راه «بزرگواری» را در پیش خواهد گرفت؟؟

در کهگیلویه و بویراحمد بجز موحد بعنوان یک استثنا، سه دوره ای شدن پیایی دوره نمایندگی یک نماینده مجلس تاکنون محقق نشده و تمام نمایندگانی که در کهگیلویه و بویراحمد توانستند دو دوره پیاپی در مجلس حضور یابند، در ایستگاه دوره سوم متوقف شدند.

برخی ها مثل حاج بهرام تاجگردون و سید باقر موسوی جهان آباد که از ظرفیت بدست آوردن رای اکثریت و مجدد برخوردار بودند به سد شورای نگهبان خورده و بازماندند و افراد دیگری چون ستار هدایت خواه با عدم اقبال مردم مواجه و محمد علی نبی زاده و سید نورمحمد محمودیان نیز بعد از دو دوره پیروزی در انتخابات مجلس در حوزه های بویراحمد و گچساران دست اجل با آنان فرصت نداد.

اما این میان اقدام سید علی محمد بزرگواری جالب بود. وی بعد از دو دوره نمایندگی خود در مجلس هشتم و نهم،از ثبت نام مجدد در انتخابات دوره دهم خودداری کرد و به کارزار انتخاباتی وارد نشد. حال دلیل این اقدام بزرگواری چه بود بهتر است خود وی در خصوص آن توضیح دهد.

اما تنور مباحث پیرامون انتخابات مجلس یازدهم زودتر از انتظارات در استان و حوزه بویراحمد و دنا داغ شده است. در حوزه بویراحمد و دنا به نظر می رسد در انتخابات آتی رقابت اصلی میان دو قطبی اصلاح طلبی، اصولگرایی باشد و چندان نتوان شانسی برای جریان سوم(اعتدال) و غلام محمد زارعی قائل شد.

اما از سوی دیگر باید گفت جریان زارعی می تواند در نتیجه انتخاب حوزه بویراحمد و دنا در دوره یازدهم نقش تایین کننده ای ایفا کند.

کارنامه عملکرد زارعی سیاه نیست اما در دوره آتی دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی مصمم به فتح کرسی مجلس خواهند بود و به نظر نمی رسد زارعی همچون دولت تدبیر و امید که پیروزی خود را مدیون همیاری اصلاح طلبان است در این دوره نیز چون دور قبل از آن بهره ببرد.

کیست نداند اگر کمک سید باقر موسوی و بخشی از بدنه اصلاحات بویراحمد نبود، اکنون ستار هدایت خواه در حال ورود به سال سوم مجلس دهم بود.

پس این احتمال که زارعی چند هفته پیش از آغاز انتخابات دوره یازدهم راه بزرگواری را در پیش گرفته و طی بیانیه ای از ثبت نام مجدد خودداری کند زیاد خواهد بود، هر چند که دل کندن از قدرت سخت است.

از سوی دیگر با توجه به انتخابات دوره دهم مجلس و ریاست جمهوری دوازدهم در حوزه بویراحمد و دنا به نظر می رسد اصولگرایان از موقعیت بهتری برای فتح کرسی یازدهم برخوردار هستند و این وسط تنها به تعامل و وحدت نیازمند هستند تا میان دو چهره مهدی روشنفکر و ستار هدایت خواه یکی را روانه انتخابات کنند. دهراب پور نیز علاقمند به حضور در انتخابات است اما راضی کردن وی به کنار رفتن به نفع کاندیدای جریان، چندان سخت به نظر نمی رسد.

انتخاب میان روشنفکر و هدایت خواه و انتخاب یکی از آن دو به فرایند کار تشکیلاتی منوط است اما به نظر می رسد انتخاب روشنفکر کار هوشمندانه تری باشد زیرا وی در کنار آرای جناحی، در کسب آرای قومیتی می تواند موفقتر از هدایت خواه ظاهر شود.

از سوی دیگر اصلاحات بویراحمد و دنا که بعد از سید باقر موسوی نتوانسته اند در عرصه کار سیاسی موفق ظاهر شوند و در سالهای اخیر درگیر اختلافات درونی بوده اند، سعی خواهند کرد با محور قراردادن وحدت، حضوری متفاوتر از دوره دهم نشان دهند.

خداداد غریب پور، قوام فروزان یا هر گزینه دیگری که بتواند بر خلاف دور قبل با اجماع کامل این جریان به میدان بیاید و از حمایت های معنوی بزرگان این جریان من جمله سید باقر موسوی برخوردار شود آن وقت این جریان بر خلاف نتیجه ناامید کننده دوره دهم می تواند حضور قدرتمندی را شاهد باشد.

اما رقابت با اصولگرایان کار راحتی برای اصلاحات بویراحمد نخواهد بود و اینجاست که جریان غلام محمد زارعی می تواند نقش ویژه خود را بازی کند. کمک زارعی به اصلاح طلبان و جبران لطف آنها در دوره قبل از سوی وی می‌تواند معادلات را به نفع اصلاحات بویراحمد به سمت موفقیت تداعی ببخشد.

از سوی دیگر رفتار برخی اصلاح طلبان چون محمد بهرامی نیز مهم بوده که آیا وی به تلافی دور قبل رویه ای دیگر در پیش خواهد گرفت یا از گزینه انتخابی حمایت خواهد کرد. هر گونه انشقاق یا تعدد کاندیدا در جبهه اصلاح طلبی بویراحمد کاملا به نفع جریان رقیب خواهد بود.

اما عده ای از هم اکنون ستار هدایت خواه را پیروز انتخابات بعدی می دانند اما باید منتطر ماند و دید معادلات سیاسی استان چطور به پیش خواهد رفت.

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها