یادداشت
گفتگو و گزارش

کم آبی و آبیاری چمن‌ها

کم آبی و آبیاری چمن‌ها

مشکل کم آبی طی یک دهه گذشته با کاهش بارندگی ها و کشاورزی غیر اصولی و مصرف گرایی بیش از حد شهروندان به اوج خود رسیده است. در چنین وضعیتی بی توجهی دستگاه های اجرایی مانند شهرداری ها اداره کل منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست قوز بالای قوز شده است. در شرایطی که آب بسیاری از مناطق شهر یاسوج در بازه های زمانی متعدد در یک روز قطع می شود و البته شهروندان بادرک مشکل و پذیرفتن نقش خود در ایجاد این بحران نسبت به این محدودیتِ دسترسی به آب اعتراض خاصی ندارند، اما بسیار جای تاسف و البته اعتراض است که در چنین وضعیتی شهرداری شهر یاسوج برای تامین منافع چند شرکت پیمانکاری که احتمالا از نزدیکان شهردار یا شورای شهر هستند(چراکه غریبه ها بختی برای تصاحب چنین پیمان هایی ندارند) پروژه هایی را اجرا میکنند که بحران آب را حداقل در زمان کنونی تشدید میکند(بگذریم از هزینه هایی که به آیندگان تحمیل می کنند). بلوار های متعدد و پارک های تفریحی پرتعداد شهر یاسوج همه از چمن های نیازمند آبیاری ممتد پوشیده شده اند، گذشته از هزینه های گزافی که برای کاشت این چمن ها صرف شده است، اکنون آبیاری آنها از طریق حفر چاه های متعدد نه توجیه زیست محیطی دارد و نه اقتصادی. هیچ کدام از این اقداماتی که تحت عنوان زیباسازی فضای شهر به شهر قالب میشود هم وضعیت اکنون و هم آینده این شهر را بحرانی تر میکند و هیچ هدفی جز تامین منافع شرکت های پیمانکاری خرد وابسته به شهرداری و فراهم کردن یک کانال دیگر برای سواستفاده از بودجه شهرداری و مالیات مردم ندارند. به راحتی میتوان همه این چمن ها را با شن های رنگی یا چمن مصنوعی جایگزین کرد. تهیه نیمکت ها و میز و صندلی ها در پارک ها و بلوارها هم میتواند هزینه کمتری در برداشته باشد هم این خطر های بیشمار را رفع کند.

گذشته از همه این خیانت هایی که شهرداری در حق منابع آب زیرزمینی ما میکند هیچ نظارتی هم بر کار شرکت های پیمانکاری فضای سبز ندارد. اکثر چمن ها در اثر آبیاری نامرتب خشک شده اند و استفاده از کارگران زیر ۱٨ سال تنها چند مورد از اقدامات غیرقانونی این شرکت هاست.

این حجم از هدر رفت آب را بگذاریم کنارِ پوسیدگی لوله کشی کلانِ شهری و خرابی های هر روزه و همه جای لوله های انتقال آب در تمام مناطق شهر و بی توجهی مسئولین امر به رفع این مشکل. یعنی علاوه بر هدر رفت آب های زیر زمینی هدررفت آب شرب هم یک معضل جدی است.

خیانت هر روزه مسئولین تمامی ادارات، ارگان ها ونهاد های مسئول کاملا مشهود و محرز است، مجال سکوت نیست.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 احسان محمدحسینی 1397/3/28 15:7:25

    درود بر شما. دغدغه و ریزبینی تان ستودنی است و امیدوارم چنین تذکراتی مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه این از هم گسیختگی و بی ثمری ها در تمام زمینه ها در جامعه ی ما مشهود است و مسئولیت پذیری به حلقه ای شکسته در زنجیره ی مدیریت بدل گشته و هیچ گوش شنوایی برای پاسخگویی به فریاد دردمندان عرصه ی فرهنگ وجود ندارد.

    پاسخ
  • 2 محمد 1397/3/28 13:6:27

    استفاده از شن های رنگی در پارک ها امکان پذیر نیست..فقط از آنها می توان در تعدادی از بلوار ها با شرایط خاص استفاده کرد با تمام احترام به شما، ولی شما در این زمینه اطلاعاتی ندارید و فقط یه حرف درون ذهنی رو به اشتراک گذاشتید. اصلا از هدف از ایجاد پارک درون شهر چیست؟؟ چند درصد از مردم ظهرها و شب ها حتی مدت زمان اندکی روی چمن ها می نشینند و هوایی عوض میکنند.. آیا همان خانواده حاضرند بر روی شن های رنگی جا پهن کنند و بشینند و با بچه هاشون روی اون شن ها بازی کنند؟ جواب با خودتان همه میدونیم که چمن برای شادابی نیاز به آبیاری داره و از اونجایی که استفاده از اب اشامیدنی هزینه بسیار بالایی دارد. پس استفاده از از چاه امری منطقی تر می باشد. تا این جا مشکلی نیست!! مشکل اصلی اینجاست..... آبیاری سنتی..... روزانه شاهدیم که کارگر شهردای شیلنگ اب 2 اینچ را با فشار بسیار زیاد بر روی چمن ها می پاشد و میرود.. 50 درصد از این آب روی اسفالت می ریزد. سرعت بسیار بالای آب خود باعث ریشه کن کردن چمن ها می شود. با استفاده از یک ابیاری مکانیزه و منطقی تمامی مشکلات حل خواهد شد البته بماند که در بعضی شرایط اب و هوایی به خاطر زاویه تابش خورشید و ..... کاشت چمن کاری بسیار نامناسب است زیرا هر چقدر که هزینه نگهداری از ان را هم بالا ببریم ولی باز با چمن های زرد و سوخته مواجه میشویم جدا از بحث اول، در پاسخ به جمله اخر متن شما باید بگم که خانم میر فردی من هم مثل شما کمبود ها رو میبینم و با همین مشکلات زندگی میکنم...ولی شمایی که در عکس چادر حضرت زهرا رو سر کردین چرا میگید خیانت تمامی مسیولین ادارات . ارگان ها و ...... من منکر وجود مدیر فاسد در ادارات نیستم ولی هستند بسیاااار افرادی که نان حلال را بدون حق خوری از دیگران سر سفره خانواده خود میبرند با تمام احترام برای شما ، ولی شما فقط دوست داشتید از زمین و زمان انتقاد کنید تا یه عده الکی بگن آفرین آزاده باشید یا علی

    پاسخ
  • 3 سیدیاسر نوروزی 1397/3/28 0:40:53

    درود. به نکته قابل تاملی اشاره فرمودید. پیشگیری بهتر از درمان هست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها