یادداشت
گفتگو و گزارش

گسترش اعتیاد، سایر آسیبهای اجتماعی را در پی دارد/ آمار معتادان زن در استان کمتر از 5درصد است/ اعتیاد یکی از علل طلاق در استان است/ دوبرابر استاندارد کشور مرکز درمانی اعتیاد در استان وجود دارد

گسترش اعتیاد، سایر آسیبهای اجتماعی را در پی دارد/ آمار معتادان زن در استان کمتر از 5درصد است/ اعتیاد یکی از علل طلاق در استان است/ دوبرابر استاندارد کشور مرکز درمانی اعتیاد در استان وجود دارد

نشست خبی دبیر و روسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش افتونیوز، در این نشست روسای کمیته های مختلف گزارشی از حوزه تحت نظر خود را ارائه دادند.

گسترش اعتیاد، سایر آسیبهای اجتماعی را در پی دارد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آگاهی بخشی به جامعه و بکارگیری و بهره مندی از مشارکت های مردمی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی ضروری است .

محمد کاظم نظری در جمع خبرنگاران افزود: افزایش آگاهی جامعه در رابطه به آسیب های اجتماعی به ویژه اطلاع رسانی و آموزش در حوزه آسیب های مواد مخدر، به کاهش این آسیب ها در سطح جامعه کمک می کند .

وی با بیان اینکه اعتیاد از جمله معضلات و مشکلات مطرح در جامعه است، اظهارکرد: ارتباط مواد مخدر با بروز سایر جرایم نیز مشهود است و گسترش اعتیاد به بروز سایر آسیب های اجتماعی منجر می شود .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد به مواد مخدر در استان اشاره و خاطرنشان کرد: استان نسبت به متوسط کشوری استان پاکی محسوب می شود و تاکنون اقدامات مناسبی نیز در استان عملیاتی شده است .

نظری تصریح کرد: طی سال ۹۶ ، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بر اساس سنجش شاخص ها رتبه دوم در کشور را کسب کرد و این موضوع نشان از عزم همگانی برای مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه کنترل و کاهش اعتیاد در سطح استان است .

وی نقش رسانه ها در آگاهی بخشی به جامعه در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را محسوس دانست و ادامه داد: تلاش همگانی و جلب مشارکت های مردمی برای مقابله با این پدیده شوم ضرورت دارد .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: به مناسبت هفته مواد مخدر، برنامه های مختلفی با پوشش شهرستان های مختلف اجرایی می شود.

کمتر از 5درصد معتادان استان زن هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ هزار معتاد در استان وجود دارد که کمتر از پنج درصد از این تعداد زنان هستند .

سید ناصر رضایی افزود: بر اساس طرح شیوع شناسی، ضریب شیوع مواد مخدر در استان ۲ درصد است.

وی روند شیوع اعتیاد در استان را رو به کاهش عنوان و اظهارکرد: با وجود اینکه باید کارهای بیشتری در حوزه کنترل و کاهش اعتیاد در استان انجام دهیم، تاکنون اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در استان رقم خورده است .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تاکنون در بخش آگاه سازی و اطلاع رسانی نسبت به آسیب های مواد مخدر خروجی های خوبی داشته اسم و تزریق مواد مخدر به عنوان یکی از خطرناک ترین موارد مصرف در استان به زیر دو درصد رسیده است .

رضایی مصرف و اعتیاد به تریاک با ۵۵ درصد را به عنوان شایع ترین به نسبت سایر مواد مخدر در استان دانست و تصریح کرد: هروئین، ماری جوانا و شیشه در ردیف های بعدی این مواد پر آسیب قرار دارند .

وی با اشاره به حوزه توانمند سازی جامعه هدف ادامه داد: طی سال ۹۶ بیش از ۳۵ نفر اشتغالزایی پایدار برای بهبود یافتگان محقق شد و این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ شغل پایدار برای بهبود یافتگان ایجاد شده است .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر، عنوان کرد: پنجم تیرماه سالروز مبارزه با مواد مخدر است و با توجه به اینکه بحث مواد مخدر موضوعی جهانی است و کشور ما در حوزه مقابله و پیشگیری فعالیت دارد، اقداماتی در سطح استانی نیز اجرایی می شود .

رضایی تاکید کرد: ۶۸ عنوان برنامه با محوریت پوشش تمامی شهرستان ها در مدت زمانی ۲۰ روزه برگزار خواهد شد .

وی بیان کرد: در حوزه های مختلف برنامه هایی برای هفته مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شده است .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش رسانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی،گفت: نقش رسانه ها در مقابله با آسیب های اجتماعی محسوس است و پرداختن بیش از پیش به مسائل این حوزه به مدیریت و کاهش آسیب ها کمک می کند .

رضایی افزود: رسانه با توجه به جایگاه و اثر گذاری، در آگاه سازی و حساس سازی نقش موثری دارد .

وی اضافه کرد: همچنین مردمی کردن مقابله با آسیب های اجتماعی از هدفگذاری های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است .

 اعتیاد یکی از علل طلاق در کهگیلویه و بویراحمد است

معاون پیشگیری بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از علل اصلی طلاق در این استان اعتیاد است

سید باقر حسینی افزود: بین طلاق و اعتیاد رابطه نزدیکی وجود دارد که طی چند روز اخیر مواردی نیز در این خصوص داشته ایم.

وی اظهارکرد: به 23هزار و 910 نفر در استان آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها، سبک فرزند پروری و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در راستای کاهش و پیشگیری از گرایش به مواد مخدر داده شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: س64هزار و 350 دانش اموز، 1396 نفر در مهدکودک ها، 500دانشجوی جدید الورود و 1763 نفر در خوابگاههای دانشجویی آموزش در راستای پیشگیری از گرایش به مواد مخدر دیده اند.

دوبرابر استاندارد کشور مرکز درمانی اعتیاد در استان وجود دارد

رئیس اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از فعالیت ۴۳ مرکز درمان سرپایی اعتیاد با خدمات دهی و پوشش ۳۸۰۰ نفر در استان خبر داد .

طالب نظری افزود: از مجموع ۳۸۰۰ نفر پوشش در مراکز درمان سرپایی اعتیاد، ۱۸۰ نفر را زنان تشکیل می دهند.

نظری اظهارکرد: در این مراکز، درمان فیزیکی، طبی دارویی و روانی مشاوره ای عملیاتی می شود .

رئیس اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: در حوزه شاخص های ایجاد مراکز درمانی سرپایی به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک مرکز پیش بینی می شود که در استان ما این تعداد دو برابر استاندارد است .

نظری تصریح کرد: با توجه به توسعه شاخص های کمی، در نیمه دوم سال گذشته ارتقای ظرفیت های کیفی و خدماتی در دستور کاری قرار گرفت .

وی ادامه داد: با توجه به آسیب پذیری جامعه هدف در حوزه مالی، عدم افزایش تعرفه درمانی طی سه سال گذشته محقق شد و توسعه شاخص های بیمه ای نیز عملیاتی شده است .

رئیس اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به پوشش سه کمیته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر توسط علوم پزشکی، عنوان کرد: در حوزه نظارتی نیز در بخش توزیع دارویی، کنترل و شناسایی تخلفات اقدامات مناسبی شکل گرفت .

نظری با بیان اینکه متادون درمانی از بهترین روش های درمان اعتیاد است، اضافه کرد: با تشخیص، نظارت و تایید پزشک متولی می توان از این روش برای پوشش درمانی بیمار بهره برد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها