یادداشت
گفتگو و گزارش

پتروشیمی بویراحمد با پیوست زیست محیطی در تضاد است/ مجوزهای زیست‌محیطی که برای «پسرعموها» صادر می‌شود/ اظهارنظر در مورد پتروشیمی بویراحمد همراه با مطالعات فنی باشد

پتروشیمی بویراحمد با پیوست زیست محیطی در تضاد است/ مجوزهای زیست‌محیطی که برای «پسرعموها» صادر می‌شود/ اظهارنظر در مورد پتروشیمی بویراحمد همراه با مطالعات فنی باشد
اساتید دانشگاه یاسوج در نشستی علمی و چالشی، ضرورت احداث پتروشیمی دنا بویراحمد در دشت سقاوه را که در ماه‌اخیر با انتقاداتی مواجه بود، مورد بحث و بررسی قرار دادند. به گزارش افتونیوز به نقل از کبنا، این نشست در سالن کنفرانس دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج و با حضور برخی از اساتید هیئت علمی برگزار شد. بخشی از صحبتهای فیض الله جوزاریان از اساتید هیئت علمی دانشگاه یاسوج در پی می آید:

آب استان به فرد خاص اختصاص داده می‌شود

بحث اصلی در اجرایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان بر روی مکان‌یابی پروژه‌ها است. همهٔ ما یک سری امکانات و ظرفیت‌هایی را داریم، مثلاً می‌توانیم با یک طناب، تاب‌بازی کرد و یا می‌توانیم با آن خودمان را حلق‌آویز کنیم، طریقهٔ ی استفاده صحیح از طناب نکته مهم است. آیا ما نمی‌توانیم دشت سقاوه بویراحمد را که آب‌وهوای مطلوبی دارد در زمینه‌ گردشگری از آن استفاده کرد و به‌جای اینکه آن را به یک فرد خاص واگذار کنیم به حداقل 20 خانوار ارائه دهیم تا در چند هکتار درخت گردوی بکارد که چندساله به ثمر نشیند و پیوند کاشت را بفروشند و در کنار آن صنعت گردشگری هم باشد. با این موضوع که آب کهگیلویه و بویراحمد برای خود استان برداشت شود موافق هستم، این آب به استان‌های دیگر سرازیر می‌شود و به استان ما منتقل نمی‌شود. حق محروم این منطقه است که از این آب استفاده کنند، اما از اینکه استفاده از آب برای چه شخصی باشد و تنها به یک فرد خاص اختصاص داده شود و بعداً مشکلات زیست‌محیطی داشته باشد، مخالف هستیم.

مجوزهای زیست‌محیطی که برای «پسرعموها» صادر می‌شود

مسئولان محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در کنار حدود 400 هکتار باغ مجوز زیست‌محیطی برای طرح سنگ‌شکن را صادر و تأیید کرده‌اند و امروز این طرح هزاران مشکل برای مردم منطقه ایجاد کرده است چون این مجوزهای زیست‌محیطی خطای انسانی است. وقتی بنده بخواهم برای صدور مجوز زیست‌محیطی تصمیمی بگیرم قاعدتاً ارتباطات بنده هم اثرگذار است. اگر «پسرعموی» من برای مجوز زیست‌محیطی پیش بنده بیاید یا اینکه باید یک انسان باایمانی باشم که آن را تأیید نکنم یا اینکه تأیید می‌کنم حالا به بهای این باشد که دیگران بیمار و آلوده شوند. محیط‌زیست استان بیان می‌کنند که مجوزهای زیست‌محیطی پتروشیمی بویراحمد صادرشده است، پس چرا مسئولان برای یک‌بار این مجوز را رسانه‌ای نمی‌کنند؟ و چرا آن را نشان مردم نمی‌دهند؟ بنده چند تا از دانشجویان دوران لیسانس خود را به دشت سقاوه فرستادم و خواستار شدم که از ابعاد اقتصادی مختلف پروژه پتروشیمی را رصد کنند و خواستم که تعداد بوته‌ها را در هر مترمربع شمارش کنند، این دانشجویان 90 هکتار را اندازه گرفته‌اند که چه تعداد بوته‌های مختلف وجود دارد و چه مقدار بوته‌های مختلف در این دشت از بین می‌رود.

این پروژه با پیوست زیست محیطی در تضاد است

اما چه کسی ارزش اقتصادی این بوته‌های از بین رفته را محاسبه کرده است؟ کدام پیوست زیست‌محیطی در پروژه پتروشیمی بویراحمد آمده؟ به‌غیراز تبانی‌هایی که با اداره صنایع، وزارت خانه‌ها و شرکت صورت گرفته است! استفاده از آب، گاز و نفت واقعاً حق مردم محروم استان است و شکی هم نیست اما آیا بر اساس بحث‌های مکان‌یابی درجاهایی همچون شهرستان گچساران و دهدشت که پوشش گیاهان کمتر است و این شهرستان‌ها درواقع به بندرها هم نزدیک‌تر هستند، آیا احداث پتروشیمی در آنجا مناسب‌تر نیست؟ و درواقع نمی‌توان در آنجا هم همین کار را انجام دهیم؟ می‌توان از ابعاد اقتصادی به پروژه پتروشیمی که هزار اشتغال را ایجاد می‌کند به آن نگاه کنیم. با واگذاری نیم هکتاری این زمین‌های کشاورزی به افراد مختلف و با کشت درختان سود بیشتری برای مردم استان ایجاد می‌شود و همچنین به امنیت اجتماعی، کاهش تضاد و فاصله طبقاتی هم کمک می‌کند.

استخدام در پتروشیمی بویراحمد به افراد متخصص می‌رسد

اینکه دوستان به فکر توسعه استان هستند خوشحال هستم ولی یک نکته‌ای که اینجاست، پیوست زیست‌محیطی که مسئولان محیط‌زیست ارائه می‌دهند برای بنده قابل‌قبول نیست و باید پیوست زیست‌محیطی توسط دلسوزان و دانشگاهیان استان صورت گیرد. واقعاً چه ایرادی دارد که ما با مردم شفاف باشیم، اگر مجوز زیست‌محیطی را برای این پروژه انجام داده‌ایم خوب آن را در خبرگزاری‌ها منتشر کنید تا مردم آن را مشاهده کنند که چه اتفاق‌ها و محاسباتی در خصوص این پروژه صورت گرفته است، این پروژه با پیوست زیست‌محیطی تضاد دارد. یک فردی در سقاوه می‌گوید که من در دشت سقاوه زندگی می‌کنم و فقر و محرومیت دارم و برای من مهم نیست که گردوخاک و آلودگی ایجاد شود یا نه! زندگی من و نان درآوردن من مهم است، اینکه این پروژه اجرا شود و یک منبع درآمدی داشته باشم تا از بین نروم، متأسفانه هر شخصی با هر دیدگاهی به این پروژه نگاه می‌کند یک شخصی می‌گوید که دشت سقاوه برای تفریح کردن جای خوبی است. این پروژه تخصصی است و افراد متخصص و دانشگاهی برای استخدام می‌خواهد و به اشتغال آن فرد در دشت سقاوه منجر نمی‌شود و از آن‌طرف مردم بعد از اجرای این پروژه علاوه بر مشکل معیشت، آلودگی هم خواهند داشت که در آلودگی زیاد هم می‌شود زنده ماند. موضوع اشتغال مردم دشت سقاوه در تضاد است، اما آیا می‌شود به روش‌های دیگر برای مردم درآمدزایی و اشتغال ایجاد کرد و به ثبات و امنیت جامعه کمک کرد؟ بنده میگویم بله امکانش وجود دارد. آیا بعد از پتروشیمی از این آب دو باره استفاده می‌شود و سرمایه‌گذار حاضر است که این آب را مجدداً به دولت انتقال دهد؟ بنده می گویم نه سرمایه‌گذار این توانایی را ندارد.

اظهارنظر در مورد پتروشیمی بویراحمد همراه با مطالعات فنی باشد

اصغر لشنی زادگان در این نشست نیز اظهار داشت: 2 راه پیش رو در کشور و کهگیلویه و بویراحمد شامل خام فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده برای نفت و گاز است. وی افزود: محصولات پتروشیمی در رأس صادرات غیرنفتی کشور قرار دارد و در حوزه پتروشیمی نیز در برنامه ششم حدود 100 میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری شود و تا پایان برنامه نیز حدود 50 تا 60 میلیارد دلار صادرات از محصولات پتروشیمی داشت. عضو هیئت‌علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت برای رسیدن به این میزان صادرات ساخت پتروشیمی در مناطق مختلف کشور است و می‌توان از چنین فرصتی برای کمک به توسعه صادرات استان استفاده بهینه کرد. لشنی زادگان عنوان کرد: پتروشیمی بویراحمد جزو صنایع بالادستی پتروشیمی‌های مناطق هم‌جوار کهگیلویه و بویراحمد است و صنایع پایین‌دستی متعددی در کنار آن شکل می‌گیرد. وی ابراز داشت: نباید مردم و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انتظار داشته باشند که پتروشیمی بویراحمد تمامی مشکلات اشتغال استان را حل کند. عضو هیئت‌علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج گفت: آنچه مشکلات اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را تا حدودی برطرف می‌کند صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بویراحمد است به‌طوری‌که ایجاد شغل در آن برخلاف صنایع بالادستی با هزینه‌های اندک امکان‌پذیر خواهد بود. لشنی زادگان اظهار داشت: سرمایه‌گذاری پتروشیمی بویراحمد باقیمت فعلی دلار حدود 200 هزار میلیارد ریال است و یکی از شرط‌های لازم برای حرکت کهگیلویه و بویراحمد به‌سوی توسعه انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی است. وی افزود: بخش عمده‌ای از تولیدات پتروشیمی بویراحمد به‌طور مستقیم صادر می‌شود و این طرح مهم صنعتی نیز زیرشاخه‌های متعددی دارد. عضو هیئت‌علمی و استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: هر صنعت مسائل و مشکلات محیط‌زیستی خاص خود را دارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بر اساس استانداردهای خودش پایش و بررسی زیست‌محیطی انجام می‌دهد. لشنی زادگان عنوان کرد: برنامه دولت توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی آن‌هاست و پتروشیمی بویراحمد نیز هدیه مهم وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. وی ابراز داشت: باید مزیت‌های نسبی کشور شامل نفت و گاز درزمینهٔ ایجاد صنایع در نظر گرفته شود. لشنی زادگان گفت: تمامی موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران ازجمله معارضات اجتماعی و بروکراسی اداری در دیگر استان‌های کشور به سهولت برداشته می‌شود حال‌آنکه در کهگیلویه و بویراحمد این‌گونه نیست.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 جمشیدی 1397/4/19 14:3:54

    درود بر دکتر جوزاریان فرمایشات ایشان کاملا علمی و منطقی و منصفانه است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها