یادداشت
گفتگو و گزارش

پاسخی به مطلب آقای استاندار دیگر بس است - شما نمی‌دانید

پاسخی به مطلب آقای استاندار دیگر بس است - شما نمی‌دانید

بویراحمد برای توسعه به قلم نیاز دارد نه تفنگ / فرهنگ و اخلاق با چوب و چماق ساخته نمی شود استان کهگیلویه و بویراحمد، منطقه ای جغرافیایی است که تاریخ چند هزار ساله فرهنگ هنر و تمدن ایرانی را در خود جای داده است . از بلاد شاپور گرفته تا تنگ سولک بهمئی و قلعه سلیمان گچساران و پل های تاریخی تا تل خسرو و سی سخت یادگار مردان سخت. در هر نقطه ای از ا ین استان که پا بگذاری و یا بروی نقشه جغرافیایی آن دست بگذارید نمادهای فرهنگ و تمدن به چشم می خورد و همین امر باعث شده است تا جاذبه های فرهنگی و تاریخی یکی از پتانسیل های این استان برای توسعه گردشگری و توریسم مطرح گردد و مردمانی که در این خطه از ایران اسلامی زندگی می کنند به مردمانی با فرهنگ شناخته شوند و خود را میراث دار فرهنگی می دانند که توسعه و تمدن و پیشرفت را در سایه مردانگی کسب کرده اند. زمانی اقتضای محیط و زمان می طلبید که این توسعه و تمدن را با شلیک گلوله های برنو و شیهه اسب ها در سایه مردانگی به دست بیاورند و امروزه اقتضای زمانه طلب می کند تا با در دست گرفتن قلم و پرداختن به تحلیل های منطقی و علمی فرهنگی برخواسته از دانش و تجربه به دنبال توسعه و پیشرفت باشند. درد مزمن توسعه نیافتگی و زخم کهنه محرومیت بر پیکره این استان سالهاست که بر جای مانده و دیگر بوی مشمئز کننده تعفن آن همه را دلگیر کرده است.

نیک می دانید که یکی از مهمترین علل و عوامل توسعه نیافتگی این استان قربانی کردن منافع عمومی به پای منافع حزبی و شخصی است که سالهاست که بر گلوی توسعه این استان چنگ انداخته و امروزه نیز مشاهده می شود که عده ای هنوز برای به دست آوردن منافع شخصی خود دست از هیچ بد اخلاقی بر نمی دارند و درصدند تا با سوءاستفاده از حساسیت های قومی و قبیله ای، خود را به عنوان تئوری پرداز سیاسی معرفی و در مسیر توسعه استان سنگ اندازی نمایند. کیست که نداند طایفه گرایی و گروه گرایی در زمان کدام استاندار به اوج خود رسیده است ؟ چشمهایمان را باز کنیم و به اطراف خوب نگاه کنیم. به ادارات سری بزنیم و لیست مدیران منصوب استاندار بومی قبل را بررسی کنید تا به عینه مشاهده شود که در کجای پازل طایفه گرایی قرار داریم . کدام منافع به خطر افتاده است که قانون گرایی و مطالبه گری استاندار از مدیران را به عنوان «بازی با روحیه غیرت و تعصب مردم بویراحمد» قلمداد می کنید و « سرنوشت خطرناک» را برای آن ترسیم می نمایید . در قاموس کدام غیرت و مردانگی نوشته شده است که اگر عده ای به نامزد پیروز انتخابات اعم از مجلس و ریاست جمهوری رای نداده اند دیگر حق حیات ندارند و مدیریت ارشد استان باید نسبت به آنها بی تفاوت باشد. شما که خود را دکتری حقوق و مدرس دانشگاه معرفی کرده اید در کدام ماده قانونی نوشته شده است که مردم با هم برابر نیستند. مگر نه این است که حقوقدانان باید طرفدار پر و پا قرص قانون و برابری مردم در برابر هم باشند مگر نه این است که تضارب اندیشه در هر جامعه ای لازم است حال پایداری باشد یا تدبیر و امید چه فرقی می کند. مگر نه این است که دین ما نیز همه را دعوت می کند به اینکه « به آنچه که گفته می شود نگاه کنید نه آن که می گوید». پس چه شده است که اینگونه قصد دارید تا خط کشی های کاذب را در جامعه رواج دهید و حساسیت های قومی و قبیله ای و سیاسی را برانگیزید.

آری گفته اید که « با خودزنی های مکرر فرزندان خود را به مسلخ قربان گاه میکشانیم… » واقعیتی است دردناک. اما آقای دکتر نگه داشتن حرمت افراد در همان قانونی که به قول خودتان خوانده اید و در کلاس درستان عنوان می کنید در کجای جدول داشته های شما قرار دارد. آیا متهم کردن و معرفی مدیران که اکثرا از فرزندان همین استان هستند به « سست عنصری و خوف از دست دادن مقام صندلی و میز » خود زنی نیست . آیا به کار بردن اصطلاح « اجیر» شدن و « مزدور بدبخت» برای صاحبان رسانه و روابط عمومی ها که از فرزندان همین استان هستند خودزنی نیست . حال که خودتان به نوشته های خودتان نیز باور نداشته اید و خودزنی را شروع کرده اید بدانید که کسانی را که با عناوین « سست عنصر » و ترسو ، « مزدور و بدبخت» ازشان یاد کرده اید همان مردان شجاع کهگیلویه و بویراحمدی هستند که از قضای روزگار خودتان « خیلی به حساب نمی آورید». اما آقای دکتر، باید بدانید که استان کهگیلویه و بویراحمد تشنه تغییر و تحول است و این تغییر و تحول سرآغاز توسعه ای است که بدون وحدت همه گروهها و انسان های آزاداندیش میسر نخواهد شد، حال پایداری باشد یا تدبیر و امید.

هر چند ناگفته ها زیاد است اما واقعیت های دیگر، هنوز ناگفته مانده است. مردم این استان از چنان فهم و شعور بالا در کنار حجب و حیایی به ارث رسیده از پدرانشان برخوردار هستند که سیاست های منفعت طلبانه، تبعیض جویانه و شخصیت شکنانه را رد کرده اند و به این باور رسیده اند که فرهنگ و اخلاق با چوب و چماق و یک سونگری و دگم اندیشی ساخته نمی شود . اگر روزی مردان این سرزمین راه بر تیمور بسته اند و یا لشکر محمود را شکست داده اند اما امروز از چنان فرهنگ و دانشی برخوردار هستند که صدها لشکر تیمور و محمود توان رقابت با آنها را نخواهد داشت و با علم و منطق در کنار اخلاق و سیاست مطالبه گری خواهند کرد.

مطلب مرتبط: وقتی استاندار نمی‌داند!

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 روشنفکر 1397/4/25 22:31:18

    حاج زارعی اداره برقه کرده تیرتاجی ...چیزی قریب به ۲۰۰ تا نیرو بدون آزمون وفامیلی انجام دا زارعی پاس میده به راهزادی ،اینم میزاره سرکار پس بقیه جوونای تحصیل کرده استان چی؟

    پاسخ
  • 2 شب رو 1397/4/24 13:52:37

    ملا ارژنگ والا کاکای خودت (نماینده بویر) که بیشترین انتصابات طایفه ای را داره حتی در سطح مدیریت مدارس و استخدام نگهبان و .....

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها