یادداشت
گفتگو و گزارش

بالندگی یا بازندگی؟!

بالندگی یا بازندگی؟!

پذیرفتن مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران توفیقی الهی است. برخی از افراد این توفیق را پیدا می‌کنند که مدتی از عمر خود را به خدمت گذاری مردم مشغول شوند. جناب آقای علی پوزش فرماندار سابق شهرستان کهگیلویه، پس از چند سالی خدمت صادقانه درحالی این مسئولیت را ترک کردند که از این فرصت برای پیشرفت، ارتقاء و توسعه منطقه در جهت خواست مردم دریغ ننمودند وصفت اخلاق مداری ایشان زبانزد شد. ضمن آرزوی سعادت و بهروزی برای ایشان،عرض خیرمقدم داریم حضور جناب اقای جعفر نیکبخت به عنوان فرماندار و نماینده عالی دولت و انتصاب شایسته ایشان را صمیمانه تبریک عرض می کنیم. بی شک مدیریت توأم با تجارب ارزشمند ایشان، می تواند با تلفیقی از همدلی و کاردانی مسئولین، موجبات رشد بالندگی شهرستان را در پی داشته و افقی روشن و آینده ای پر از امید را نوید دهد.

پس از مراسم تودیع و معارفه فرمانداران در شهرستان، موجی به راه افتاد که گویا وجه انتقادی آن نمایان تر بود و حواشی این مراسم بیش از خود انتصاب بستر ساز اعتراضات مذکور شد. برخی مردم و فعالان سیاسی-اجتماعی-فرهنگی از سیاست مبهم بکار گرفته شده توسط آقای نظری و تدابیر صورت گرفته توسط ایشان بعضا دل زده و رنجیده شده اند، چرا که جلسه برگزار شده را شایسته شهرستان صاحب بنیه ی کهگیلویه، فرماندار محترم و مردم توانمند، با صلابت و با سیاست آن ندانسته و انتظار این می رود که این مسئله با دلجویی مقام مسئول مرتفع گردد.

نباید چنین تصور شود که مردم و فعالان حوزه های مختلف را فقط برای راهپیمایی ها ،انتخابات و مسائل عمومی که جنبه ی حمایتی و یاتبلیغاتی دارد، می خواهند. اما آنجا که مردم و نخبگان شهرخواسته و انتظاراتی دارند مورد بی مهری قرار گرفته و این احساس بدانان منتقل شود که حضورشان هیچ تاثیری در تصمیم گیری های کلان و بهبود شرایط شان نداشته است. اگر چه اين محصول و معلول، كنش و واكنش سیاست های کجدار و مریز همه ی اشخاص ،صاحب نظران، گروهها و ليدرها است كه متاسفانه با قصور و تقصير خود اين شرايط و وضعيت موجود را براي شهرستان رقم زده اند و هيچ كسي حاضر نيست سهم ،نقش ، قصور و تقصير خود را قبول كند .

وینستون چرچیل نخست وزیر و سیاستمدار صاحب نام انگلیس گفته بود «من برای پیشرفت کشورم حاضرم دست در دست شیطان هم بگذارم.» باید گفت که این واقعیت سیاست در جهان است .

نکته ی دیگری که از صحبت های جناب نظری برداشت شد و چالش برانگیز بود اشاره به اختلافات و یا تفاوت سلیقه ها در شهرستان بود.

چه با اندیشه ایشان مخالف باشیم یا موافق، دو نکته عمیق در شرایط موجود در کهگیلویه وجود دارد که شایسته است همه ما صادقانه در مورد آن تفکر کنیم.

سالهاست که داریم یک سوال غلط می پرسیم و به همین خاطر هم هست که به جواب نمی رسیم؛

سوال این است: اوضاع کِی درست می شود؟

در صورتی که می توانستیم بپرسیم «من چه کاری می توانم بکنم؟»

اولی انتظار و ایستایی می آورد و دومی اقدام و پویایی می آفریند.

نکته دوم: که از نکته اول هم عمیق تر و مهم تر است این هست که

ما هیچ «مانیفست ساختاریافتهِ مکتوبِ تفاهم شده» در مورد «اوضاع درست» نداریم.

باید اذعان کرد که هر طیف سیاسی در نظام های مردم سالار برای بهبود اثرگذاری خود در عرصه سیاسی، اجتماعی، نیازمند نقد، اصلاح و تغییر از درون است. چالش هایی که راهبران جریان اصلاحات اگر به شناخت آن و تلاش برای حل و رفع آن تلاش نکنند اقبال مردمی در جامعه و حضور مقتدرانه در عرصه سیاست را از دست خواهند داد. از مهمترین این چالش ها، تضعیف یکپارچگی و اتحاد سخن و رای میان طیف های مختلف این جریان است. اتحادی که رمز پیروزی بوده است به نظر می رسد سال هاست با زمزمه های تفرقه، تهدید می شود. پاسخگویی به این اعتراض ها و نقدها، همان آغاز اصلاح از درون است که مورد نیاز اصلاح طلبان است. شاید یادآوری این بیت شعر حافظ شیرازی خالی از لطف نباشد که می فرماید:

مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس؛ توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند

شنیدن نقدها و گشودن فضای نقد و تحلیل از سوی مخالفان هرچند در عرصه سیاست ایران تمرین نشده است اما اصلاحات به حکم ایدئولوژی و تفکر خود باید آغازگر چنین شیوه ای باشد.

به هر حال تفکر اصلاحات هم مانند هر ایدئولوژی دیگری نیازمند به روز رسانی و هماهنگی با تغییرات جامعه است. بدون درک نیازها، خواست ها و دغدغه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نسل های مختلف، نمی توان برای تاثیرگذاری بر این ساختارها برنامه ریزی صحیح و منسجمی داشت.

همچنین قدرت در هر سیستم سیاسی باید از نسلی به نسل بعد منتقل شود و بدیهی ست نسل نخست باید با انتقال تجربیات اندوخته، به نسل جوان اعتماد کنند تا جوانگرایی و امید به آینده، در سیستم سیاسی و فکری نهادینه شود. در این راستا امید است که فرماندار محترم وقت در کنار نخبگان سیاسی، اعتمادسازی را مزید و تنش‌های سیاسی موجود در شهرستان را کاهش دهند.

امروز شهرستان ما از نظر اشتغال، سطح درآمدها و اقتصاد، با مشکلات مختلفی مواجه است. برای عبور از این معضلات باید وقت کافی برای رسیدگی به مسائل مطروحه صرف شود و فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت بیشترین تلاش خود را در این زمینه به کار گیرد .

در کنار آن عدالت محوری از اصولیست که فرماندار جدید بهتر است بر پایه آن اقدام کند و همه مردم را در شهرستان با یک چشم ببیند و در خدمتگزاری به مردم فرقی بین بالا و پایین شهر و میان محله‌ها، طوایف و اقوام‌ نگذارد.

از سویی قطعا حضور زنان در سطوح مدیریتی از الزامات توسعه و نیاز کنونی جامعه هست که باید در نظر گرفته شود و استاندار و فرماندار منتخب به عنوان نمایندگان دولت، باید به این موضوع توجه ویژه معطوف دارند و بر اساس جايگاه و ميزان تاثير گذاري زنان در حوزه های مختلف، از توانمنديها و ظرفيتشان بر اساس شایسته سالاری و فارغ از نگاه جنسیتی استفاده کنند. عیان است که وضعیت کنونی شهرستان کماکان حاکی از عدم اعتماد و تکیه کافی بر ارزش های انسانی و بر محور نگاه جنسیتی است. بانوان فعال در حوزه های سیاسی-اجتماعی خواهان تغییر این نگرش هستند تا شاهد افزایش امید در جامعه زنان و رشد و پیشرفت چشمگیر در منطقه و کشور باشیم.

ترقی زنان در جایگاه های مدیریتی بصورت پله پله هست و در قیاس ارتقاء شغلی آقایان با آسانسور صورت می گیرد که امیدوارم این ترقی پلکانی حداقل تبدیل به حرکت با پله برقی شود. بعلاوه توجه به جوانان پرشور خلاق و به کارگیری آنها در امور مشورتی از سوی فرمانداران امری الزامیست.

انشاءالله همه ی ما در پیشگاه خدا و شهداء سربلند باشیم و مردم شریف از عملکرد ما رضایت داشته باشند.

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 شهروند 1397/5/12 19:49:39

    سرکارخانم حرف تازه ای از خود بیان دارید قسمت علمی تحلیلتان چکیده ای از کتاب بالندگی و بازندگی ایرانیان (دلایل عقب ماندگی ایرانیان و آسیب شناسی جامعه ایران) نوشته جمال هاشمی بود حال در تحلیلی یا به نوعی خلاصه نویسی آن را به نام خود درج کرده اید متن های استخراج شده از کتاب مذکور با ادبیات سخن حضرتعالی مغایر است لطفا به شعور خواننده توهین نکنید

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها