یادداشت
گفتگو و گزارش

نام و نان به قیمت نادیده گرفتن حق الناس!/ نقدی بر یادداشت برای اورنگ ایلامی که اخلاق مداری و نجابت بلای جانش می شود

نام و نان به قیمت نادیده گرفتن حق الناس!/ نقدی بر یادداشت برای اورنگ ایلامی که اخلاق مداری و نجابت بلای جانش می شود

از قدیم گفته اند کسی که خواب است می توان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده را نه!

علوم پزشکی استان بعنوان یکی از حیاتی ترین ارگان هایی که با جان مردم سر و کار دارد همیشه مورد توجه اصحاب رسانه و ملت بوده چرا که مردم حق مطالبه گری دارند و با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ، دولت مکلف است شریط بهبود سلامتی و تندرستی مردم را فراهم کند. از بدو تاسیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکنون شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه ی سلامت و توسعه و تجهیز بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی بوده ایم اگر چیزی غیر از این بود امروزه آمار مرگ و میر کودکان و زنان باردار در استان ما کاهشی اینچنین چشمگیر نداشت. اینکه ارگان های استانی و شهرستانی همیشه محل بازی سیاستمداران بوده اند و هر مدیری که با سیاست نمایندگان وقت همرنگ نشد پس از بازی کنار گذاشته خواهد شد واقعیتی است که بر هیچکس پوشیده نیست. پرسنل علوم پزشکی که از نزدیک وقایع این سازمان را رصد می کنند همه شاهد پیشرفت بسیار قابل تحسین دانشگاه علوم پزشکی در تمام زمینه ها در زمان ریاست جناب دکتر چمن بودند و قانونگرایی و عدالت و مبارزه با تبعیض از اصول کار ایشان بود اما چون از خواست های نامعقول و غیر منطقی فلان نماینده و فلان سیاست باز سرپیچی می کردند و زیر بار درخواست ناحق نمی رفتند  کنار گذاشته شدند البته با عزت رفتند و همچنان یکی از بهترین روسای دانشگاههای کشور هستند. آنهایی که دنبال تغییر بودند می خواستند نیرویی گوش به فرمان جای ایشان را پر کند که قضاوت در مورد عملکرد مورد انتظار آنها از مدیریت جدید را باید به مردم و صاحبنظران و اصحاب رسانه سپرد اما هرچه بود به دنبال این تغییر مدیریت همچنانکه پیش بینی می شد مصیبت ها و مشکلات یکی پس از دیگری گریبانگر علوم پزشکی استان شد رد پای سیاسی کاران در همه امور و فاجعه ای که در بکارگیری نیروها و آزمون استخدامی دانشگاه پیش آمد و مطالبات بازنشستگان و پزشکان و پرستاران و مطالبات دندانپزشکی که چیزی قریب به پانزده ماه است پرداخت نشده و تعطیلی پروژه ها و بی انگیزگی پرسنل و عزل و نصب های عجیب و غریب و دخالت های بیش از حد فلان و بهمان نماینده در کار دانشگاه شرایط را جنجال برانگیز کرده است.

عزیزان صاحب قلم؛ تقدیر از مدیران به جهت ایجاد انگیزه در آنان برای انجام بهتر امور محوله کاریست بس شایسته اما اینکه به جهت نام ، نان و پستی بالاتر دست به تقدیر یک مدیر و تخریب گذشته بزنیم کاریست بس ناجوانمردانه که گمان نکنم به قیمت هیچ نانی قابل معاوضه باشد! می توان دیگران را تشویق کرد اما به شیوه ای اصولی و درست بی آنکه سبب تخریب چهره های صادق، نخبه و فرهیخته شویم. همیشه باید قدر دادن مدیران بزرگ قبلی از دکتر سید وحید حسینی گرفته تا دکتر پوردانش و دکتر محمدصادقی و دکتر نیک بخت و دکتر نبوی زاده و دکتر چمن و تا امروز دکتر ایلامی باشیم.

اگر نیاز به پست و مقام داریم بی انکه دستاوردهای ارزشمند پیشینیان را نادیده بگیریم از شخص مورد نظرمان حمایت کنیم. مراکز بهداشتی درمانی احداثی و مصوب و در دست ساخت در زمان مدیران قبلی دانشگاه علوم پزشکی و تخصیص بودجه جهت پیشرفت و تجهیز بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی و توسعه دانشکده ها و فضاهای آموزشی و راه اندازی رشته های تخصصی و بخش های جدید و صدها خدمت ماندگار دوران روسای قبلی شایسته تقدیر است. از خدا بترسیم و با خط کشیهای غیرمنصفانه و ناعادلانه مان باعث فراری دادن نخبگان از استان نشویم.

لااقل به این اصل اخلاقی وفادار باشیم که برای دفاع از کسی موفقیت های دیگران را انکار نکنیم.

کلام آخر اینکه خدا ناظر است و مردم و رسانه ها هم رصد می کنند و؛

مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 22 نظر

  • 1 ناشناس 1397/6/9 13:44:33

    کامنت جلیلی کس دیگری است و کسی بوده که خلاف هایی داشته اسمش را نمی برم ولی اگر تکرار کند اسم واقعی و مشخصاتش را میگوییم 

    پاسخ
  • 2 اکبری 1397/6/7 8:44:37

    احسن بر آقای پرندوار که همیشه دل در گروه سلامت مردم استان دارد انشائ الله که زنده و پاینده باشید و همیشه با هوشیاری امورات سلامت مردم را مورد توجه قرار دهید .اجرکم عندالله.

    پاسخ
  • 3 کارمند ستاد 1397/6/6 12:59:8

    بنظر من از همه این بحث ها بگذریم اشتباه اصلی را اون کسی مرتکب شد که به نام غلامیان یادداشت گذاشت البته به کسی بی احترامی نکرد ولی خدمات ارزنده پیشینیان را نادیده گرفت و یا کمرنگ کرد و همین باعث اعتراض و خشم همه شد. انشاالله که دیگه تکرار نشه. اما الان باید این کسانی که دارند جلسه شبانه و جلسه در باغ ها و جاهای مختلف تشکیل میدن توجه کنند که با اتحاد سعی کنن در دام سیاست بازان نیفتند و کار را به مسولین وزارت بهداشت بسپارند تا اونا مستقل از سیاست زدگی استان تصمیم بگیرند. مراقب باشیم که فلان نماینده برامون تصمیم نگیره.

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1397/6/6 12:0:15

    کامنت گذار به نام غیرواقعی جلیلی یا بهتر هست بگیم جناب پ خودش بهتر از همه میدونه که چه مشکلاتی داشته و اخلاق اجازه بیانش نمیده حیف نام اصلاح طلب. حالا اومده اینجا کینه اش را سر غفاری و سیستم قبلی خالی کنه. اگر دکتر چمن یه ایراد داشت همون اعتماد بیجایی بود که به چنین فردی کرد.

    پاسخ
  • 5 منصف 1397/6/6 11:28:45

    قیاس و سنجش نخبگان کار درستی نیست هم جناب آقای دکتر چمن و هم آقای دکتر ایلامی و هم بقیه روئسای قبلی دانشگاه علوم پزشکی استان از نخبگان علمی هستند حالا آن که دکتر چمن سوابق مدیریتی ارزنده ای دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و عضو انجمن اپیدمیولوژی کشور است بحثش جداست و اینکه مدیران قبلی دانشگاه چطور بودند هم که دیگر سیر به گذشته می شود اما الان زمان حال حاضر است دست به دست هم دهیم و دانشگاه را از این شرایط فعلی که هر روز دچار یک مشکل می شود نجات دهیم اگ ضعف از حوزه ریاست و شخص ریئس است که باید چاره اندیشی شود و یک فرد مقتدر و صاحب اختیار در راس این مجموعه بزرگ قرار گیرد و اگر ضعف از معاونتها و مشاورین است که تا دیر نشده خود ریئس دانشگاه اینهمه حواشی را جمع کند.

    پاسخ
  • 6 اهل رسانه 1397/6/6 10:38:0

    جنا آقای جلیلی . بد به مهتاب نگوییم اگر تب داریم . واقعیتها را هم مردم می بینند و هم پرسنل بهداشت و درمان استان که شبانه روز درگیر امورات بهداشت و درمان هستند .حواشی علوم پزشکی استان در مدت این یک سال و نیم بیشتر از متن بوده و رسالت آنها را به حاشیه برده است اوج اقتدار دانشگاه در زمان دکتر چمن بود که باج به هیچ کسی نمی داد و به قول استاندار وقت دکتر چمن قربانی اجرای عدالت در سلامت و قانونمندی شد . ولی باز هم وزیر محترم بهداشت و درمان با توجه به شناخت و اعتمادی که از دکتر چمن داشتند نتوانستند از توانایی و مدیریت فوق العاده وی چشم پوشی کنند و در اندک زمان کوتاهی در دانشگاهی مهمتر ایشان ریئس دانشگاه شدند .

    پاسخ
  • 7 بهزادیان 1397/6/6 10:36:4

    دوستان، عزیزان و همکاران شخصیت محبوب و دوست داشتنی دکتر چمن نیاز به مخالفت و موافقت ما ندارد. الان باید بنشینیم و فکر اساسی کنیم به حتل و روز بهداشت و درمان استان و کسانی که دلسوز سلامت مردمند همه قبول دارند که این وضع الان قابل تحمل نیست. اصلاح طلبان استان و دانشگاه اگر راست می گن و زورشون به تاجگردون می رسه یه گزینه اصلاح طلب یا مستقل معرفی کنند.

    پاسخ
  • 8 اسماعیلی 1397/6/6 10:9:42

    با همشهریمان محمد موافقم چرا در کامنت جلیای تدبیری های موجود را به اصلاح طلبان ربط دادی ، آیا رییس فعلی دانشگاه اصلاح‌طلبان را بر سرکارآورد تا بااین سبک کار کردن و افت عملکرد و افت شاخصها به نام اصلاح طلبان تمام شود ؟ وضعیت آزمون استخدامی اسفندماه و کنسل شدنش و برگزاری مجدد و متوقف شدن مجدد اعلام نتایج هفته اخیر به اصلاح طلبان فعلی ربط دارد ؟ یا به انتخابهای ضعیف و نابلدی و منافع شخصی ربط دارد ؟

    پاسخ
  • 9 محمد 1397/6/6 10:4:20

    جلیلی چه میگی خدا وکیلی ،چرااز اصلاح طلبان مایه میگذاری ، فعلا که نه اصلاح طلبان به تیم مدیریت راه پیدا کردند نه حضوری دارند،اگر هم که هستنداصلاح طلبان یک شبه راه صدساله رفته هستند،فردا روزی بیاید که ببینیم اصولگرایند، ، بیخود ناتوانیهای‌های حال حاضر سیستم دانشگاه را به اصلاح طلبان ربط نده ،

    پاسخ
  • 10 کارشناس درمان 1397/6/6 10:0:38

    احسنت متن بسیار زیبایی بود قلمتان بروشنی اوضاع و مشکلات و بداخلاقیهای حاکم بر دانشگاه را وصف کرده، بیچاره کارمندان دراین اوضاع بد اقتصادی مشکلات روانی و تبعیضهای زیادی هم متحمل می‌شوند

    پاسخ
  • 11 احمدنیا 1397/6/6 9:55:33

    باندازه یه کتاب کامنت گذاشتی جناب جلیلی. بهتر است یه سری به شبکه بهداشت شهرستانهای استان بزنی ببینی به چه وضعی افتاده است آنوقت فرق دارد و عزت دانشگاه را میفهمی

    پاسخ
  • 12 علیپور 1397/6/6 9:51:8

    متن صریح روان بود بوضوح ناگفته ها را گفت

    پاسخ
  • 13 سینا 1397/6/6 9:49:56

    به وضع فعلی فقط باید زار زد و خون گریست ،بااین مدیریتها و معاونین و وضعیت استخدامی ها

    پاسخ
  • 14 جاهد 1397/6/6 9:48:35

    جلیلی کامنت گذاشته که دوره قبل بهداشت به مهندس غفاری سپرده شد ،یعنی الان مهندس نعیمی بهتر است؟ ،نعیمی که اصولگرا تراست، واقعا در عجبم

    پاسخ
  • 15 همکلاسی 1397/6/6 9:33:49

    متعجب از جنابی که به نام جلیلی کامنت نوشته اند دکتر چمن از دوران دانش آموزی و دوران دانشجویی تا به امروز صاحب اندیشه های ناب روشنفکری دینی هست. من ۳۰ سال هست که دکتر چمن را می شناسم و در مقاطعی از تحصیل با ایشون همکلاس بودم و بعدا در دوره کوتاهی همکار ایشان. واقعا اگر یک جامعه آزاد و بدون زد و بند سیاسی داشتیم دکتر چمن لیاقت وزارت داشت. البته کله شقی و زیربار زور گرفتنش هم مزید بر علت شده. برادرجان اگر برخی اطرافیانش احیانا گاهی متوجه بزرگی شخصیت ایشون شدند و تمجید کردند و یا اگر گاهی به شیوه امام علی علیه سلام خودش مجبور به بیان قدر و منزلت خودش شده نباید موجب طرح ایراد و اشکال باشد. اما در مورد معاونین و مدیرانش و مقایسه با این دوره فرموده اید که اونها بیشتر اصولگرا بودند و...برادر عزیز الان کابینه که از راس تا معاونین و مدیران تا اونجایی که من می شناسم هم ضعیف تر از قبل هستند هم اکثرشون باقیمانده دوران اصولگرایی هستند. که من بیشتر دو حوزه آموزش و درمان را اشاره کنم که معاونین انتخابی دکتر چمن خیلی خیلی قویتر بودند. بنظرم فرهنگی هم بهتر از الان بود. بهداشت هم ظاهرا نیروی حاج عدل هست و بنظر نمی رسه بهتر از قبل باشه.

    پاسخ
  • 16 محمد عضو هیات علمی 1397/6/6 9:17:50

    در پاسخ به جناب جلیلی عرض کنم که انصاف و خدا را نباید فراموش کرد من از نزدیک با چهار رییس دانشگاه کار کردم خداوکیلی لایق تر از دکتر چمن ندیدم و از نظر اندیشه اصلاح طلبی الحق صاحب اندیشه بود و با همت و شجاعت دکتر چمن بهترین دوران فعالیت سیاسی بود. از خدا باید بترسیم و حرف ناحق نزنیم دکتر چمن تا آخرین لحظه حاضر به سازش با هیچ نماینده سیاست بازی نشد. اگر شما اطلاع داشتی که دکتر چمن همون هفته آخر چطور در برابر سفارشات تاجگردون و زارعی و هاشمی پور با شجاعت مخالفت شدید کرد شاید این مطلب را نمی نوشتی. اتفاقا دکتر چمن بسیار خاکی بود و در حالیکه فول پروفسور یا همون استاد تمام بود اما تذکر می داد که از این القاب استفاده نشه اگر می گویید که روابط عمومی خوب نبود و یک کارهای بدی می کرد الان هم همون هست چرا تغییرش ندادند تازه چقدر امتیاز بهش الان دادند. دوست عزیز به همت دکتر چمن بود اگر صد تا خانه بهداشت ساخته شد. به همت دکتر چمن بود اگر ۴۵ دستگاه آمبولانس آمد استان با تلاش دکتر چمن چهارتا ام آر آی و سی تی اسکن اومد استان کار ارزشمند دکتر چمن بود که دو رشته تخصصی جراحی راه اندازی شد کار بزرگ دکتر چمن در راه اندازی بخش های جراحی قلب و جراحی مغز کهگیلویه در تاریخ ماندگار است کلینیک بزرگ تخصصی دندانپزشکی را دکتر چمن راه انداخت اینها بخش کوچکی از خدمات دوران دکتر چمن بود. دوست و دشمن شهادت می دهند که بیشترین توسعه دانشگاه در تمام زمینه ها در دوره دکتر چمن بود. من با کسانی که قبلا مخالف دکتر چمن بودند و تعدادشون چند نفر معدود بود وقتی صحبت می کنم اونها هم کارآمدی و صداقت و استقلال اندیشه و معلومات کم نظیر دکتر چمن را همه قبول دارند. در برابر قرآن شما را سوگند می دهم آیا نباید تا همیشه قدرشناس چنین شخصیت بزرگی باشیم. دکتر چمن فرد خود ساخته و بزرگیست که دهها صفت کم نظیر داره و یکی از بهترین توانمندیهاش در مدیریت هست.

    پاسخ
  • 17 حق 1397/6/6 8:56:50

    مدیریت باید اقتدار داشته باشد و برای امضائ و جایگاه خود حرمت داشته باشد و نگذارد که بیرون از مجموعه کاری برایش تصمیم بگیرند خودش با شجاعت عدالت را رعایت کند حالا مدیر هر کسی باشد و هر ارگانی و یا اداره ای باشد.

    پاسخ
  • 18 علوی 1397/6/6 6:49:57

    ابهت و شکوه دانشگاه علوم پزشکی از بین رفت به چه روزی افتاده است باید به حالش زار زار گریه کرد .

    پاسخ
  • 19 شهروند 1397/6/6 6:18:53

    متاسفانه ذلت بر دانشگاه علوم پزشکی حاکم شده است یا مشاورین خیلی ضعیف هستند و یا خود ریئس دانشگاه اقتدار ندارد هر روز شاهد یک حاشیه در علوم پزشکی استان هستیم . ولی خدا را شاکریم که هنوز هم قلم به دستان بیداری داریم که داد مردم را به گوش مسئولین برسانند واقعا علوم پزشکی دچار بحران شده است احسنت بر قلم یه دستان دلسوز و آگاهی بخش.

    پاسخ
  • 20 هم استانی 1397/6/6 6:11:28

    دوران طلایی دانشگاه زمان مدیریت دکتر چمن بود و بس . اقتدار و شجاعت و اختیار از دانشگاه رخت بر بسته است و هیچ توانایی مدیریتی در دانشگاه وجود ندارد.

    پاسخ
  • 21 مسعودی 1397/6/5 22:52:15

    درود بر این نویسنده منصف که بسیار منطقی بحث کرده اند و به بیان حقایق پرداخته اند.

    پاسخ
  • 22 جلیلی 1397/6/5 22:14:40

    متعجبم از کسانی که از دکتر چمن دفاع میکنند.دکتر چمن از آن دسته مدیرانی بود که فقط به حفظ خودش می اندیشید.فراموش نمیکنم مدیران زیردست دکتر چمن را که چطور برای ایشان بنر میزدند و از مدیر بالادستشان تقدیر میکردند.دکتر چمن هم تا جائی رفت که به پدیده ناپسند خودتقدیری متوسل میشد و میگفت:باید برایم مجسمه بسازند و در ورودی شهرها نصب کنند. واقعا دچار خودشیفتگی شده بود.همه امور را به دست نمایندگان سپرده بود و روزهای آخر،به هر وسیله ای متوسل شد تا کدورتش را با تاجگردون برطرف کند.با تخریب مدیران موافق نیستم اما بی جهت بزرگ کردن افراد هم کار پسندیده ای نیست.دکتر چمن،همه امور را به مهندس غفاری سپرده بود و دم از اصلاح طلبی هم میزد.هیچ مدیری به اندازه دکتر چمن،به اصلاحات ضربه نزد. دکتر ایلامی مثل همه انسانها خالی از ایراد نیست اما اکثر نیروهایش را از بدنه اصلاح طلب انتخاب کرده است.البته این یک واقعیت مسلم است که با وجود یک استاندار ضعیف،نمایندگان،قدرت مضاعفق پیدا کرده اند اما به بقیه ادارات را هم نگاه کنید.بقیه که مطیع محض نمایندگان هستند اما دکتر ایلامی،حداقل، نیروهائی را وارد عرصه مدیریت کرده است که خمیرمایه اصلاح طلبی دارند و توان بالای مدیریت علمی دارند.در زمینه استخدامها، برای اولین بار،حتی برای جذب نیروهای خدماتی هم آزمون برگذار کرده اگرچه برخی ها قصد دارند که در این آزمونها اختلال ایجاد کنند.اما بیائید برای حاکمیت قانون بر ساختار بهداشت و درمان استان،از ایلامی حمایت کنیم. 

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها